Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... in dat opzicht, heb ik me een beetje bekocht aan dat spul.... Maar ja, ik moet het er maar mee doen.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen, om de draad een beetje overzichtelijk te houden, hier nog weer even een update over de OS FXi 46 met zijn ASP voering/zuiger setje:
    Vanmiddag het ding eens lekker de sporen gegeven, en ik zat toch nog een haartje fout met de sproeiers, achteraf (door het optoeren in de lucht liep hij blijkbaar nét een haartje te schraal).
    Hij begint nu lekker te lopen: het laatste vluchtje was er absoluut weinig verschil te merken t.o.v. een gloeipluggert, en het vermogen is goed genoeg: Verticaal is niet oneindig, maar hij wil bijna hooveren... :D

    Ruim voldoende om vanuit rugvlucht buitenom een looping te draaien, of een klimhoek van 70 graden vast te houden...

    Wat meer is: vandaag eindelijk de moed gehad, om het gas open te zetten en te houden tot de temperatuur stabiliseerde.
    Nu was het vandaag tamelijk fris met een lucht temperatuur van 12 graden, en de motor stabiliseerde op ongeveer 133~135 graden in de lucht. Duurde bijna 2 minuten voordat de temperatuur constant bleef.
    Dat vind ik een absoluut acceptabele waarde, zal in de zomer wellicht 150 graden worden, maar in principe moet dat geen probleem zijn, de Rotorstar Apache draait met een cylinderkop temperatuur van ongeveer 150 graden, ook vandaag....

    De loopset mag dus als ingelopen beschouwd worden hij houd vol gas continue gewoon vol....

    De laatste test: op de grond heetstoken, op de ontsteking uitzetten en onmiddellijk de compressie beoordelen.


    Kwam de motor glansrijk doorheen....
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2016
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gaan we ondertussen vrolijk met het viertakt-project verder:
    Die motor wacht op een vliegtuig.
    Begint onderweg te raken:

    IMG_2829.JPG

    Ben niet zo gelukkig met die motorsteun: niet alleen is het ding achterlijk zwaar (80 gram of zo) maar de motor zit minstens anderhalve cm verder naar voren dan strikt noodzakelijk....

    Ding weegt, zoals hij hier staat al 1650 gram. Dan moet de RC (plm 200 gram), de accu (140 gram), de ontsteking (100 gram) en de bespanning er nog op.

    Hij is nu al tamelijk neuslastig, dus ik zal vermoedelijk minimaal de accu achter de cabine moeten plaatsen (wat LiPo lastig maakt i.v.m. het balanceersnoer), en de ontsteking zal toch ook niet erg ver naar voren mogen komen...
    Nu heb ik met de Calmato de ontesteking net voor de vleugelvoorrand liggen en de ontvanger in het zwaartepunt (ook erg dicht bij elkaar) en dat levert verder ook geen problemen op....
     
  4. michana

    michana

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Oldeholtpade
    Leuk filmpje Bert. Waar is dit vliegveld als ik vragen mag?
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Steenwijk....

    Ben ik, i.v.m. de vleugelkist(en), sinds deze zomer ook lid van....

    EDIT: Het filmpje op zich stelt weining voor, maar het geluid... oordeel zelf. Dit is de vlucht waarbij ik vol gas door ga tot de temperatuur constant blijft (ongeveer 3 minuten vóór het filmpje in post #322 opgenomen).... Loopt gewoon netjes en krachtig.

     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2016
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan zou je kunnen kiezen voor een steun met losse vorken. A la Calmato...
    Echter... ik ken deze steunen wel. Ze zijn zwaar... maar ook wel sterk.
    Je kan ze desnoods in tweeën zagen, of een uitsparing voor de carb, zodat de motor ietsjes naar achteren kan. Ook dan, wijken doet het niet.
    Verder werk ik veelal met slagmoeren in het motorschot geperst (voorgeboord) en met imbusboutjes. 4x M3 volstaat voor zoiets. En deze kan je inlaten-verzinken, door de boutgaten iets in te boren, en zitten ze ook weer een stukje minder in de weg van de motor.
    Maak je over het gewicht niet al te druk. Je hebt power zat... 3,5 cc was gangbaar zonder rolroeren... en dan lichter. Maar met zo een brommer... zal net geen prophanger worden... (ook geen cliff-hanger). Het vliegt gewoon! :)

    Wat denk je dat mijn 4x silentblocks + epoxyplaat + Dave Brown motor-mount + boutjes en moeren wel niet wegen? En ik kom altijd mooi uit met m'n zwaartepunt! Whoeha!
    En soms heb ik ook nog van doen met een neuspoot/klappenvanger.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2016
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is meer een kwestie van de neuslastigheid, die me op dit moment het meeste zorgen baart: het dwingt me veel massa ver achterin te hangen. Dat maakt dat alle gewichten verder van het zwaartepunt liggen, dat maakt het massatraagheidsmoment om de dwars-as groter, en daardoor de respons op het hoogteroer wat zompiger.

    Hoop van de week wat meer tijd aan de kist te kunnen besteden.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    persoonlijk zou ik me er niet te druk om maken...

    ik heb me nu al 10x vergist in ditzelfde stadium van de bouw.
    Dan denk je dat je "eindelijk" een keer neuslastig uit komt.
    ga je folieen.
    besturing erin.
    wegen.
    is tie weer staartlastig. En dan weer wat noodgrepen doen om het weer goed te krijgen.

    5 gram op het roer, heeft 3x zoveel invloed als 5 gram onder de kap..

    folie desnoods eerst.. sullivans erin, hevels erop.
    en bepaal je dan pas de positie van de electronica.
    dan pas weet je hoe het "echt" uit gaat komen..
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja.... er hangt ruwweg 400 gram méér in die neus dan waar de kist voor ontworpen is, en de motor hangt minstens 3 cm verder naar voren dan normaal........
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    tja.. Handleidingen en waarheden..

    Als ik zie dat een fourstar 40 is ontworpen voor een .20 tot .40.. en iedereen er standaard groter dan .40 op zet.. (komt zonder lood goed op zijn cg trouwens)

    De ultimate van Carl Goldberg, opgegeven van .60 tot .90... en heel amerika zet er als eerste een 120 maat of groter op.
    Bij mij zat er een .90 tweetakt op, zit nu een viertakt 125 op.. en zonder lood op zijn eerdere CG
    leuk puntje, de 4takt is met uitlaat een stuk lichter dan de 2takt met uitlaat..

    puma 40, dat oude ding van me. vanwege een hedendaagse motor heb ik de oude motorsteun balken gebruikt, maar heb wel de neus moeten verlengen. De eerste motor die erop stond was raar genoeg blijkbaar een heel stuk korter dan mijn .46LA die er nu op zit. Toch zit er nog lood in de neus om op het correcte cg te komen..


    die 3 cm kun je wat mee doen.
    maar voor de rest.. gewoon eerst ff kijken hoe je uit komt na folieen..
    over zompige reacties hoef je jezelf doorgaans niet druk te maken.
    zwaartepunt tikkie naar achter, uitslag wat meer. Dat is te regelen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen snap ik waarom de verkoper deze Charter wegdeed: Er zaten onder andere twee rechter rolroeren in de kit, en nul linker.... :D

    Helaas is de vleugel wel krom (scheef aan elkaar gezet....)

    Dus van het winter gaat er toch een volledig nieuwe vleugel gebouwd worden.... Hopen dat de vleugel in elk geval recht genoeg is om te vliegen.... Als die motor maar de lucht in wil....
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Als hij alleen scheef aan elkaar gezet is.. en verder recht, zou ik hem toch ff doorzagen..

    Of bederf ik dan een leuk winterproject ;-)
    Scheelt gewoon zoveel tijd..
    het opnieuw sterk maken is echt niet zo'n punt.. alleen stukkie indekking eraf, en daar een verbinder in frommelen.
    Of met glasvezel op de huid.. het is nu ook weer geen pylon kist.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ge was me veur.. Haha... maar dat heb ik dus ook... Vleugels zelf niet getordeerd?
    Mijn Calmato schuim ingedekte heb ik door midden gezaagd. Originele ligger er uit gesneden en een nieuwe gemaakt uit triplex en carbonplaat (dat koste me flink wat zaagjes). De gewarpte vleugel heb ik enige tijd onder de hete douche gezet. En met ductape de gewenste wharping terug geforceerd op een plank met stutten laten drogen. Snel drogen met de föhn lukte niet. Een hele dag uit laten dampen en nog iets meer anti-wharp... kreeg ik de vleugel recht.
    Ik denk dat je met water en ammonia wondere dingen kan bereiken, zelfs ook als je ook met een ingedekte vleugel wharp zou hebben. Dan wordt nog zelfs wel een kruis gesneden, op stand gedraaid en met CA weer gelocked. Die grap gelezen op RC-Universe... bij een P-40 met bouwfouten... Na de aanpassing vloog het perfect... zo was het verhaal...

    Is ie scheef op de helften verlijmd... zaag er in. En weer nieuw verlijmen.
    Minder werk dan een nieuwe bouwen. Baad het niet, schaad het niet. Maar met een avondje heb je het weer recht.

    -Edit-
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2016
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Buiten dat het ding heel "niet zo netjes" gelijmd is, en ik dan dwars door het precieze midden van 4 lagen triplex moet zien te zagen, heb ik er gewoon geen zin in.... Ik heb nu eenmaal maar heel beperkt bouwtijd (kan heel vaak een half uurtje tussendoor knutselen en prutsen, maar nooit eens lekker een hele middag doorwerken), en volgend verlof valt vrijwel volledig uit voor wat hobbyen betreft.
    Maar het lijkt een klein beetje alsof de koppeling scheef is, en de vleugel daarna recht getrokken: er zit een beetje een vage bocht in de rechter vleugel vlak naast de vleugelwortel.

    Mits juist aangepakt, is een Chartervleugel niet zo veel werk: Ik heb er ooit 's een keertje een op bestelling gebouwd: ochtends hout voor gekocht en eind van de middag afgeleverd. En als het oorspronkelijke ontwerp recht van de bouwplank komt, dan BLIJFT het recht....

    Hoe dan ook, vanmiddag was wel een van de zeldzame momenten dat ik redelijk door kon klussen, dus heb ik romp en vleugel weten te bespannen. Hoewel Solarfilm rotspul blijft (het scheurt snel verder in bij het inknippen), was het vorige resultaat het gevolg van een kapotte thermostaat op het strijkijzer... Vandaag ging het dan ook stukken beter, en hoewel geen meesterwerk, ben ik ook niet ontevreden....

    IMG_2840.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... prachtig toch?
    Gr Bas
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, toen ik de slag weer wat te pakken kreeg, wilde het er eigenlijk best goed op.
    Moet de roeren nog bespannen, afhangen, en de RC er in vast schroeven.

    Heel theoretisch zou dat voor het weekend gereed moeten kunnen zijn....

    Maar ik heb ook nog een vrouw.... ;)
     
  17. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ziet er toch prima uit. Gewoon keurig netjes, niks mis mee. Leuk project.

    grt Aad d. B.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zondag hebben ze 17 graad beloofd en een zonnetje? :yes:
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... dank jullie voor de complimenten.

    Maar dit is waar ik nu tegenaanloop"
    Brandstoftank moet nog geïnstalleerd worden, ontsteking ligt al op zijn plek.

    Al met al verandert er niet zo heel veel meer aan het zwaartepunt (het staartwieltje moet er nog onder, meer ook niet aan de achterkant), en op de foto zie je waar de ontvangeraccu moet komen om de boel in balans te krijgen.... :(
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat ik al zei: stomme handleidingen ;-)
    Moet toch die motor een tik naar voren, al had je dat in eerste instantie misschien niet verwacht.

    Misschien wat schuiven met de servo's?
    Ikzelf heb in de fourstar een hele plank gemaakt, die ik met 4 schroefjes in 1 keer kan verwijderen.
    Kun je servo's een soort van "verloren" in het vliegtuig stoppen, en voor controle met een paar schroefjes loshalen.

    en, an sich ligt die accu daar ook niet verkeerd. alleen wat pielen om hem netjes in en uit het toestel te krijgen. draden verlengen oid.
     

Deel Deze Pagina