Beste medebouwers, Sinds kort ben ik in bezit van een zeer speciale VIIC, de meesten onder ons zullen de boot herkennen als de VIIC van Jan Groot. Vorig jaar, zoals velen weten, is de beste man overleden, ik heb bewust niet gereageerd op dat topic omdat de beste man voor mij meer als een vriend was, voor velen het voorbeeld van de perfecte modelbouwer in de duikbootklasse, ik heb het genoegen mogen beleven om door hem opgeleid te zijn in het maken van duikboten. Het eerste idee was om de VIIC te schenken aan een museum vanwege de uitmuntende kwaliteit, op deze manier konden er meer mensen blijvend van zijn werk genieten, dit is uiteindelijk niet gelukt. Ik heb de boot overgenomen met het doel hem weer volledig werkend te krijgen, dat gaat nog wat worden trouwens, waardoor nog steeds mensen van dit model kunnen genieten. Affijn, eerst maar een video van het begin gemaakt, er zullen er nog wat gaan volgen om de voortgang te documenteren.
als je al die kleine doosjes die er bij horen gaat openen dan ga je nog veel meer tegen komen manfred want jan had heel veel extra's gemaakt die hij op de boot kon zetten als hij op tafel stond een vriend en een getalenteerde modelbouwer is toen van ons heen gegaan gelukkig heb jij de boot kunnen redden zeg maar maar daar hebben we het reeds over gehad gr raf
Raf, Jij bracht de doosjes al ter sprake, heb ik maar een video van gemaakt, kunnen we er allemaal van genieten. Wat bedoel je eigenlijk met douer patrouille?, of was dat een tikfoutje? Voor nu ben ik aan het stoeien met de handleiding van de PCM robbe zender, zoals het er nu uitziet staat deze volledig standaard, lijkt mij niet goed met zo'n complexe boot. Ik heb ook oude aantekeningen van Jan betreffende de gebruikte servo-kanalen, die zien eruit als de layout van zijn oude Promars zender, het geeft mij in ieder geval het idee van de opbouw. Ze zal niet veel afwijken van mijn VIIC, ze is tenslotte gebouwd naar het voorbeeld van Jan zijn VIIC, onder het voorste plexi luik zitten zowel de ontvanger, multiswitch en multiprop bij elkaar, die multiswitch is voor de extra dingen zoals, snorkelmast en antennes, die multiprop heeft te maken met de torpedo luiken, dus deze kanalen zijn al bekend als 6 en 7 De rest wordt nog uitzoeken
haha the mistery boxes ik wist wel dat ze der waren LOL als jij op eeuwige patrouille gaat net zoals jan en fred en nog een paar andere dan komen er twee prachtige boten waar niemand mee kan omgaan in de handel al ben jij die twee een klein beetje op 4 of 5 aan het brengen als zijn de kleinere boten wel iets makkelijker in onderhoud en bediening gr raf
Raf, Wanneer ik op eeuwige patrouille ga is er weer voor een ander een uitdaging om mijn boten te kunnen besturen, voordeel is wel dat elke VIIC een volledige data-map heeft met alle techniek die erin zit. Die van mij was al compleet, die van Jan ben ik nu aan het maken omdat de opbouw van binnen iets afwijkt van mijn eigen model. Afgelopen weekeinde flink doorgeklust aan de VIIC, ze is nu zover dat alle dingen bekend zijn en de zender volledig geprogrammeerd is, dat de programmering uit de zender was werd mij snel duidelijk, je krijgt dan hele rare dingen met de boot, wellicht is dat ook de oorzaak dat zij het niet meer goed deed, torpedobuizen werken nog niet helemaal goed, maar dat is een kwestie van afstellen. Elektrisch en mechanisch gezien was de boot nog volledig intact, batterijen nog recent gewisseld (dat klusje staat nog open bij mijn eigen boot) en ze behouden hun volledige lading. Maar een video van de voortgang gemaakt, telkens weer ontdek ik leuke dingen die mij vroeger niet waren opgevallen, affijn zie zelf maar. Nu zijdelings aan het klussen met de Bibers, beide zijn buiten werking door defecte servo's, heb er nog een paar om tenminste een Biber aan de praat te krijgen. De gebruikte nano-servo's zijn in bestelling, zo kan ook de tweede Biber in de vaart worden gebracht, eveneens zijn hier recent de batterijen vervangen, dus eenmaal werkend gaan deze nog wel een paar jaar mee.
ik heb ook zo een bibertje en de nanoservo's heb ik ook lineare 1 gr servo kosten in chine haast niks wel op passen want sommige zijn maar 3.3 volt en voor een 1 s lipo wat de programmatie aan gaat jan heeft nog geprobeerd met de boot te werken als hij reeds ziek was maar toch was de drang er nog wel om te komen varen maar het ging niet meer en dan denk ik dat de programmatie daardoor verkeerd in de zender is geprogrammeerd omdat hij het zelf niet meer al te best wist heb je zo een bibbertje open dan zou ik het wel eens graag van binnen zien kwestie te weten waar ik aan moet beginnen en hoe ik het moet doen vooral de duiktank die er in zit die weet ik zo niet op fb kun je meer uitleg geven gr raf
Raf, Ik vrees dat je gelijk hebt met het programmeren van de zender, de boot is dusdanig complex dat ik zelfs af en toe achter mijn oren heb gekrabt wat nu te doen. Er zaten wat aantekeningen bij van de bouw, maar niet het volledige verhaal, dat heb ik wel gemaakt voor mijn boot, die lag toen toch uit elkaar voor revisie, gelukkig is die van mij bijna hetzelfde opgebouwd op wat dingen na. Wat betrefd de Bibers, ik heb ook de hoofdmal meegekregen waaruit ze getrokken zijn, je weet maar nooit voor de toekomst, zover ik weet zijn het dynamische duikers, geen ballasttank erin. Ik kan je wel wat foto's sturen over de mail, want in het verleden lag er eentje op de werkbank met alles open, ik had altijd de gewoonte mijn camera mee te nemen wanneer ik naar Jan ging, je kon nooit weten wat die man weer voor moois aan het bouwen was.
Weer een stap verder met de Bibers, bij beide bootjes waren verschillende servo's stuk, door gebruik te maken van beide bootjes en de la met reservespullen een tot leven kunnen wekken. Voor de ander nieuwe servo's in bestelling, het werkende exemplaar moet nog waterdicht gemaakt gaan worden voordat ik kan gaan testen in de badkuip. Heb trouwens ook het laatste euvel aan de VIIC opgelost, ik wist dat er een blokkering op zat om het torpedosysteem te blokkeren, bij die van mij gebeurt dat automatisch door de drijver boven het dek, ik kan deze schakeling overbruggen indien nodig. Het systeem van Jan bleef maar actief, maakte niet uit welke schakelaar ik ook gebruikte, ik vermoedde al dat kanaal 9 er iets mee te maken had, uiteindelijk het voorste luik maar geopend en op jacht gegaan. Uit de bekabeling kon ik zien dat er inderdaad een blokkeerschakeling tussen zat, dit werd aangestuurd door een memory print, 1x puls is aan. 1x puls is uit, dit printje bleef dus niet meer aan staan na een puls. De schakelaar van kanaal 9 was een terugverende, deze verandert naar een vaste stand, en nu werkt alles naar behoren, het systeem is nu weer schakelaar.
Heeft deze boot ergens in 2010 in Flevoland op de wal gelegen met de pinkster? Zag toen twee heel mooie 7's op de kant liggen....
nee zijn nog steeds mooie boten hoor manfred heeft nu beide boten en probeert die nu te onderhouden wat geen makkie is gr raf
Een uitdaging voor jou Raf? Om zo iets moois bedrijfsklaar te maken en houden. Dan heb je 1 of 2 boten die in orde zijn.
nee hein daar heb ik met manfred reeds privé over aan het praten geweest en mijn boten zijn in orde elke boot die ik heb en in april kies om mee te varen voor dat jaar die zijn vaarklaar de andere krijgen dan minimale onderhoud zoals het ontspannen van de dichtingen en het invetten van assen en stuurstangen maar deze zijn dan niet vaar klaar en als ik hun dan wel kies voor het volgende jaar dan hoef ik ze maar minimaal in orde te zetten en ze kunnen een heel jaar varen Jan heeft ooit eens tegen mij gezegd "ge hebt niet de mooiste boten maar ze doen het wel elke keer want jij vaart echt heel veel" ik ken er die varen wegens lucht vochtigheid nooit en nu ben ik dus aan de kleine visjes bezig en die doen het tot nu toe reeds allemaal de schildpad is iets speciaals want niemand heeft ooit zo een ding gebouwd zoals dit net zoals de koffer vis want niemand wist wat die schuine kop daar voor ging doen tijdens het varen dat is wat ik graag doe experimenteren en als ze dan nog goed varen is het helemaal de max en ja dan kun je dus problemen hebben maar da hadden ze bij de eerste raketten in duitsland toen ook LOL gr raf
Een Biber was al klaar voor de vaardag laatst in Heemskerk, de tweede is nu ook geseald en ligt te drogen, eenmaal uitgehard kan deze ook getest worden. De snelheidsregeling van beide Bibers is nu gescheiden, hierdoor kan je voor elke Biber de snelheid apart instellen, wel zo handing. Ook ben ik toch begonnen om de sturingen van de torpedoluiken om te bouwen, Jan maakte gebruik van een multiprop module, nadeel hieraan was, bij te lage accuspanning van het extra 4,8 volt pakket werd de uitslag van de luiken kleiner, om dit te compenseren had hij een afschroefbare dichting gemaakt in het voorste luik, hierdoor kan je een lange schroevendraaier steken om de multiprop opnieuw af te stellen voor meer uitslag. Bij mijn boot heb ik dat anders opgelost dmv instelbare servo-tester printen en wat mini-relais, eenvoudiger en geen verloop bij lagere accuspanning, gaat nog een klusje worden, maar moet wel gedaan worden. Houd ook in dat de PCM zender omgebouwd gaat worden naar 2x multiswitch modules, een zit er al, de ander gaat het multiprop deel vervangen.
De laatste fase van de VIIC is nu ook klaar, het torpedosysteem moest worden omgebouwd naar mijn ontwerp, ik zal proberen uit te leggen wat er precies speelde. In de boot van Jan zat een multipropmodule, hiermee kan je een ontvangerkanaal proportioneel verdelen in weer 6 servo aansluitingen, het probleem bij deze module was, wanneer de externe accu spanning daalde, de uitslag van de servo's wijzigde, in dit geval dus minder werd. Hierdoor moest elke keer voor het varen de uitslag versteld worden, bij mijn boot was dit anders opgezet om dit afstelverhaal te vermijden. Nu heb ik een multiswitch module geplaatst die de multiprop vervangt, de multiswitch stuurt een print aan waarop twee servotesters zitten, een in de stand open, een in de stand dicht, met mini-relais bepaal ik nu welk signaal aan welke servo wordt gegeven, spanning is nu niet meer de bepalende factor. Ik heb een video gemaakt om te laten zien wat uiteindelijk het resultaat is geworden, rest mij alleen nog een proefvaart en het testen van de torpedo's in buitenwater, gaat volgend voorjaar worden want ook de Japanse duikboot wordt weer opgestart.