Afgelopen week heerlijk kunnen vliegen in Normandie: Le Treport, Fecamp en Etratat. Voordat de multirotor de lucht ingaat en ik bezig ben e.e.a. op te bouwen, controleer ik via Flightradar 24 hoe druk het is in de omgeving en of ik sowieso andere gebruikers kan verwachten. Alles wat onder de 1000 foot in de buurt is geeft een alarmmelding. Bij het vliegen afgelopen week op een groot leeg parkeerterrein en langs de krijtrotsen was er opeens een helikopter van de Franse Douane. Eerst twee fly byes, en daarna landde de helikopter op het parkeerterrein. Flightradar bleef stil: niets nada noppes. De helikopter is 8 maal opgestegen en weer geland: maakte filmopnamen met de reddingsbrigade en pikte steeds twee nieuwe mensen op. Geen enkele keer een melding. Ben ik zo bleu dat ik dacht dat flightradar mij zou hebben moeten alarmeren? Flightradar haalt zeer waarschijnlijk zijn data van openbare bronnen. Het vliegplan van de helikopter zien zij niet?
1) Als ik naar de 'How it works' pagina kijk gebruiken ze de data die wordt uitgezonden door Mode S (ADS-B) transponders (aan boord van de vliegtuigen) om de locaties van toestellen te bepalen. Dit is een nieuw systeem en niet alle vliegtuigen/heli's hebben er één. 2) Nu zeggen ze ook dat - in europa - toestellen zonder Mode S boven 3000 voet ook worden opgepikt door hun MLAT ontvangers. De heli was hier natuurlijk beneden. 3) FLARM zal de heli wel niet gehad hebben, die zijn voor zweefvliegtuigen bedoelt. 4) Verder worden sommige militaire toestellen gewoon niet weergegeven voor de veiligheid. Dat had ook een reden kunnen zijn.
En net in de De Moer een Chinook ook niet....... Militair materieel niet zichtbaar snap ik wel. Betekent wel dat ik Flightradar 24 blijf gebruiken maar slechts als een indicator. Het systeem is zeker niet volledig.