Blades op fbl heli vraag.

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door boy_named_zoen, 6 aug 2016.

  1. boy_named_zoen

    boy_named_zoen

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    104
    Locatie:
    heerenveen
    Ik ben sindskort over naar fbl heli's.
    Nu is het zo dat bij fbl heli's de blades vrij strak in de grips moeten zitten.
    Alleen als ze zo strak in de grip zitten het inklappen van de blades vrij stug gaat en wil ik de blades na het vliegen wat los draaien voordat ik ze in de foam bladhouder doe.
    Nu komt mijn vraag...
    Om verschil tussen de blades qua strakheid te voorkomen als ik ze weer wat vaster draai voor het vliegen zat ik te denken aan een momentsleutel.
    Is dat een idee? En waar moet ik op letten als ik er 1 aanschaf qua koppel?

    Mvg

    Michel
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Niet te moeilijk denken.
    Ook bij fbl gaat de stelregel nog steeds op: zodanig strak dat de bladen niet vallen als je de heli dwars houdt.

    Als je de bladen zodanig strak moet zetten dat ze moeilijk inklappen, en dat ook echt nodig is...
    Staat misschien je soft start wat te agressief.

    Niet vergeten, eenmaal op toeren, houdt de centrifugale kracht de bladen gestrekt.


    Bij mij tenminste heb ik er geen problemen mee.
    Ze staan redelijk strak. Maar inklappen gaat nog goed.
     
    boy_named_zoen vindt dit leuk.
  3. boy_named_zoen

    boy_named_zoen

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    104
    Locatie:
    heerenveen
    Inklappen gaat wel hoor heb ze op aanraden van een pro de blades zo in de grips zitten dat als ik de kop beetpak en die heen en weer beweeg de blades niet kunnen bewegen.
    En softstart heb ik er sowieso opstaan aangezien ik eigenlijk alleen maar in idle up vlieg.
    Maar als de blades wat losser zitten maakt niet veel uit volgens jou.
    Ik dacht dat het negatieve invloed zou hebben op het fbl systeem.
    Ik ga als ik weer ga vliegen even testen dan.
    Bedankt in ieder geval.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ALS je een momentsleutel uitkiest, kies er dan eentje uit die er zo uitziet:https://www.google.nl/imgres?imgurl=https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/5/7/2/2/9200000020912275.jpg&imgrefurl=https://www.bol.com/nl/p/park-tool-tw-1-momentsleutel-tot-7-nm-1-4/9200000020912275/&docid=9v8TTZyYV6QvjM&tbnid=yoDhwkRyCFVmZM:&w=550&h=413&itg=1&hl=nl&bih=673&biw=1366&ved=0ahUKEwixwJLTv63OAhUGVxoKHVaEAJQQMwhBKA4wDg&iact=mrc&uact=8
    Niet eentje die je in moet stellen, want zelfs de kleinsten, draaien de boel al veel te vast.
    Het daadwerkelijke moment doet er niet zoveel toe, als je maar gelijk en iedere keer even vast kunt zetten.

    Heb zelf een nog veel kleinere versie van deze gehad: https://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.toolware-gereedschap.nl/images/Gedore_momentsleutel_mini_2-12Nm_1957694.jpg&imgrefurl=http://www.toolware-gereedschap.nl/dopsleutels-en-toebehoren-momentsleutels-c-24_124.html&docid=Z3StKKBI2rqxrM&tbnid=gy1xwf1VCucEXM:&w=500&h=335&hl=nl&bih=673&biw=1366&ved=0ahUKEwixwJLTv63OAhUGVxoKHVaEAJQQMwh5KDwwPA&iact=mrc&uact=8 en die is leuk voor het vastzetten van bijvoorbeeld cylinderkop-boutjes van modelmotoren, maar voor rotorbladen véééél te vast. Die ging als ik me niet vergis zelfs tot beneden de 1 N/cm

    Maar vergis je niet, een momentsleutel kost zomaar een paar honderd euro.

    Als je een simpel veerurnstertje koopt bij de hengelsport zaak, en je zorgt voor dat je altijd hetzelfde (eventueel speciaal aangepaste) sleuteltje gebruikt, kun je dat veel goedkoper bereiken....
     
    boy_named_zoen vindt dit leuk.
  5. boy_named_zoen

    boy_named_zoen

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    104
    Locatie:
    heerenveen
    Nee die tweede die je linkt is goedkoop bert..
    Ik ga wel even experimenteren denk ik.
    Het is niet zo dat er helemaal geen beweging in zit maar heb ze een stukje strakker als op mij flybar heli's.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Tussen los en zo vast dat ze lastig inklappen zit een wereld van verschil :D

    Bij zwaar 3d mogen ze best aan de strakke kant..
    Bij extreme pitchverschillen en vermogen kunnen de bladen wat verdraaien, waardoor in extreme gevallen een tail strike voor kan komen.
    Zeer extreem.


    Al heb ik dat bij ons op het veld nog nooit gezien. En daar vliegen een paar gasten vrij heftig..
    Meeste tailstrikes komen van harde landingen of crashes :D
     
    boy_named_zoen vindt dit leuk.
  7. boy_named_zoen

    boy_named_zoen

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    104
    Locatie:
    heerenveen
    Dat was dus 1 van de redenen dat ze vrij strak zaten/zitten
    Kans op een boomstrike een stuk hoger is met een dfc kop.
    Maar net even gekeken voor een moment sleutel.. en dat is een no go voor mij. Veel te prijzig voor allen het vastzetten van blades.

    Maar de softstart op mijn hobbywing esc staat ook op very soft. En de 700 start ook heel rustig op. Dus ik doe het wel zoals altijd de heli op zijn kant manier zoals je ook al aangaf
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die heb ik ook niet zelf gekocht.... dat was, zal ik maar zeggen, een "afscheidskadootje" toen wij er bij JO Tankers allemaal uitgeflikkerd werden...

    Weet niet eens of ik dat ding nog heb, volgens mij heb ik hem weggegeven.... Ik kon er niet mee wat ik er mee wilde (had ook gehoopt er rotorbladen mee vast te kunnen zetten, want cylinderkopjes doe ik gewoon met de hand...)
     
  9. boy_named_zoen

    boy_named_zoen

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    104
    Locatie:
    heerenveen
    Dus zo'n raar idee was het dus niet om een momentsleutel te gebruiken.
    Weet je in ieder geval dat je blades even vast zitten ipv altijd die ene die net iets losser zit.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Met een dfc kop van align is de kans groter dat de linkjes breken.

    Tail strike valt wel mee.. Al zit de kop natuurlijk wel lager.
    De dfc kop moet vanwege de rubbers en opbouw al een zeer stevig toerental hebben.. Centrifugale kracht houdt de boel dan redelijk gestrekt

    Problemen komen wanneer je op lage toerntallen grove dingen gaat doen
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, op zich niet...

    Maar het vervelende is: met kunststof bladhouders is gelijk moment, ook redelijk "even strakke bladen"...

    Met metalen bladhouders dus niet.... de minste of geringste afwijking in OF de bladhouder zelf, OF de dikte van de bladwortel levert al een verschil in benodigd aanhaalmoment op.

    De heli op zijn kant houden is daarentegen een redelijk goede manier om de bladen ongeveer even strak te krijgen.
    Je hebt alleen maar keus uit één "vastheid", namelijk die waarbij de bladen net wel/net niet gaan bewegen onder hun gewicht.

    Bladen even strak zetten (bij benadering) voorkomt niet alleen tailstrikes, maar vermindert ook merkbaar de trillingen bij heftige manouvres (als de bladen "achterblijven" bij stuuruitslagen, en het ene blad blijft meer achter dan het andere, gaat de heli stevig schudden).

    Maar het is redelijk academisch, want schudden doen ze toch wel bij heftig sturen....
     
  12. boy_named_zoen

    boy_named_zoen

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    104
    Locatie:
    heerenveen
    Zoals de heli in de lucht hing zoals in de video van de eerste vlucht en mijn laatste vlucht 2 weken geleden. Zat er geen trilling in de heli. Dus daar zaten ze dus goed.
    Dan hou ik ze zo.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij gewoon hooveren maakt het weinig uit hoe vast ze zitten.

    Pas als je bijvoorbeeld in een keer vol pitch geeft, dan gaat het blad wat het meest los zit ook wat meer achter lopen, en krijg je trillingen.
    Dus als je heli bij optoeren en hooveren OK is, en na een pitch punch wat meer lijkt te trillen, zit er wat niet helemaal goed.
    MAAR: dat is over het algemeen meer een kwestie van te vast zitten (één blad komt niet helemaal goed terug bijvoorbeeld) en alternatief moet je dan de bladen zo vast zetten dat ze niet meer kunnen bewegen.

    Daar zijn al heel wat ontwerpen aan gewijd.... Vario heeft ooit bladen vastgezet met een stalen M4, en een kunststoffen M3 boutje zodat de bladen tijdens het vliegen niet konden bewegen maar bij een "oepsje" het kunststoffen boutje brak en verdere schade zoals kromme feathering shaft voorkwam. Werkte redelijk alleen je blééf die M3 dingen vervangen iedere keer als je wat onhandig de rotor tot stilstand bracht, of als je bijvoorbeeld een autorotatie afbrak (agressief optoeren).

    Het is en blijft allemaal een beetje academisch: het maakt zeker verschil, maar het hangt ook absoluut van je vliegstijl af wat voor jou het beste voldoet.
     
  14. tjarde

    tjarde

    Lid geworden:
    29 aug 2011
    Berichten:
    6
    Als je de bladen bij de tips pakt en heen en weer beweegt voel je al snel of de bladen even strak staan. Je krijgt ook al snel een gevoel hoeveel kracht er nodig is om de bladen te bewegen. Nog nooit een probleem gehad met minder strakke bladen. Alleen bij de landing na een autorotatie kunnen losse bladen niet altijd handig zijn. En bij te snel opspinnen.
     
  15. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Beetje oud draadje maar serieus nieuwe theorieën lees ik hier. Ik dacht dat je de bladen enkel strakker zette om bij een eventuele Autorotatie bail out niet je bladen in wil laten klappen. Die tips die 600 kmh gaan die houden het blad echt wel op zijn plek.

    Gr dennis
     
    boy_named_zoen vindt dit leuk.
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    De bladen moeten niet te los zitten en ook niet te vast.
    Anders gaat het mis met op of aftoeren.
     
  17. boy_named_zoen

    boy_named_zoen

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    104
    Locatie:
    heerenveen
    Ja.. moet veel gebeuren om de blades niet meer recht te krijgen zelfs met autorotatie. En daarmee weken je ook nog rpm op dus daar hoef je dan niet bang voor te zijn.
    Ik heb de blades nu zo staan dat ze met het optoeren geen beweging geven maar los genoeg om ze makkelijk in te klappen na het vliegen. heb ze ook nog eventjes te los gehad maar dan klappen ze op de 700 een beetje in tijdens het optoeren en ging die de kippendans doen totdat ze weer recht waren.
    Maar inderdaad goede uitleg hier op dit topic
     

Deel Deze Pagina