Geachte dames en heren, Met enige trots presenteer ik het F3K-Handboek. Jullie kunnen het handboek hier vinden: http://www.f3k.nl/index.php?id=220 Het gaat hier om een eerste opzet van het handboek voor onze mooie hobby en is zeker nog voor verbetering en uitbreiding vatbaar. Graag hoor ik van jullie in dit draadje welke zaken jullie graag aangepast/ toegevoegd zouden willen zien. Ik zie jullie reacties met smart tegemoet! Met vriendelijke groet, Jorn Beerendonk
mooi jorn! daar gaan veel (beginnende) piloten vast erg veel informatie uithalen ! mooi en duidelijk gemaakt , ideaal om in f3k "ondergedompeld" te worden door zelfstudie.
Leuk boekje. Wellicht ook leuk om er wat tips in te zetten voor het vinden van thermiek of het bouwen van een dlg.
Tjonge Jorn, geen woorden maar daden...uuuh, wel woorden dus Geweldige aanvulling voor f3k Nederland! Is het een idee om dit handboek aan te vullen met filmpjes van elke taak waarin de timer uitleg geeft en de pielepoot de taak vliegt? Ik durf wel te beweren dat er een paar lieden zijn die de filmpjes wel willen maken. als het niet te koud is
@j.knippels : zeker een goed idee om wat meer over thermiek uit te leggen. Het bouwen van een dlg heb ik geen ervaring mee, maar kan vast wat goede tekst jatten van websites @specialpainter.nl : ga je gang zou ik zeggen, als teksten moeten worden aangepast om beter bij het filmpje te passen hoor ik het graag @bgo : logo was een beetje gewaagd, ik loop wellicht vooruit op wat zaken. Bij behoefte pas ik het aan.
Jorn Dit verdient een pluim , en gaat volgens mij verschillende mensen aanspreken om het zwiepen ook eens te gaan proberen ! En zoals ik al ondervonden heb 1 maal door dit virus gebeten en je geraakt er moeilijk van af . Ga het is lekker doorspitten dat boekje , wel al even de de vraag / hint , kan er ook mogelijk wa tips in komen om de werp techniek wat duidelijk te maken ? Ik heb denk ik al wel alle filmpjes gezien op Youtube maar mogelijk kennen jullie nog net dat extra ? . En dan ook natuurlijk wat basis afstellingen want dit is ook een bos met veel bomen . Maar toch dikke proficiat met de reeds gemaakte prestatie Grtjs Blitske
Eigenlijk, ben ik van mening dat er niet veel meer in moet...! Het is, volgens mij, bedoeld om de drempel naar de wedstrijden te verlagen. En ik denk dat je ook niet meer moeten verlangen van een boekje. Ik ben al jaren bezig met filmpjes kijken en alles te lezen wat je te pakken kan krijgen: het voornaamste wat ik daarvan onthouden heb, is dat je het niet zal leren voor je computer of zitten te lezen. 85% van wat ik van DLG weet, heb ik geleerd in de wedstrijden waar ik (zo goed als) laatste ben geworden (en een paar clinics)...! Er is nu één keer geen universele handleiding voor het vinden van thermiek, settings van stuurvlakken of werptechniek. Als je door dit boekje aan wedstrijden (of noem het trainingen) gaat deelnemen ga je veel sneller 'vooruit' komen dan wanneer Jorn nog eens een jaar tekstverwerker zou gaan spelen.... Ok, niet iedere vlucht zal je een kampioen als coach hebben, maar als je van iedere wedstrijd 2 geleerde dingen onthoudt en in de tijd tussen 2 wedstrijden in de praktijk kan brengen... Moet je eens kijken waar je volgend jaar gaat staan! Als 't via tekst kon, stond het waarschijnlijk allang op 'feesboek' Helemaal akkoord...
We hopen op de clinics zaken zoals werpen en thermiek vinden te behandelen, ook deze winter nog. Het afstellen van dlg's is vaak zo persoonlijk dat er naar mijn mening niet gesproken kan worden van de ideale setting. We kunnen als f3k nederland hooguit een advies geven over de basics qua afstelling. Wanneer men eenmaal op de hoogte is van zaken zoals ailerondifferentiatie, snapflap, start/cruise/thermiekstanden en wat deze doen, dan kan men een eigen afstelling maken die aansluit op je vliegstijl en type dlg. dat betekent dus dat 9 vd 10x piloten met dezelfde dlg's een verschillende afstelling hebben! Zoals je leest kan aan dit onderwerp een hele dag gewijd worden, wellicht dat dat nog gedaan wordt wanneer er vraag naar is. Terugkomend op het werk van Jorn, wij hopen dat de clinics en het handboek een goede combinatie zijn om beginnende f3k-ers zodanig te informeren en enthousiasmeren dat ze mee gaan doen aan onze wedstrijden. Jorn heeft behoorlijk werk met dit handboek gehad, nog steeds stuurt ie af en toe een verbeterd stukje tekst rond ter controle aan diverse mensen binnen f3k nederland. Geweldig dat je je zo inzet voor ons!
Super goed gedaan Jorn! Ik had hier een paar jaar geleden echt heel veel aan gehad, en om eerlijk te zijn nog steeds handig om ff door te lezen!
@bieze : goed punt om het niet te uitgebreid te maken! Zo had ik het ook bedoeld, maar een paar basiszaken mogen er wel bij, denk ik. Het bouwen van modellen hoort niet perse bij wedstrijdvliegen dus die zou af kunnen vallen. Hmmm, food for thought, zullen we maar zeggen.