HobbyKing Sadler Vampire

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door brutus, 1 jan 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal, en een gelukkig nieuwjaar als eerste gewenst....


    Vroeg mij af, of iemand mij meer kan vertellen over de HobbyKing Sadler Vampire

    https://hobbyking.com/en_us/sadler-vampire-sv2-glow-sport-model-balsa-1500mm-arf.html

    Weet niet of dit een goed of fijn vliegende kist is, maar hij is gezien de opbouw hoogstwaarschijnlijk behoorlijk koffervriendelijk te maken.
    De bedoeling is hem als brandstof kist uit te voeren (vermoedelijk benzine-viertakt) omdat ik het ding mee wil zeulen naar Indonesië en daar zal gloeiplugbrandstof wel net zo zeldzaam zijn als kippetanden....

    Maar ja... als het een beroerd vliegend toestel is, of andere nare trekjes heeft (bijvoorbeeld lastig op te bouwen of te demonteren, of onvoldoende stevigheid) dan heb ik daar niet zo heel veel aan, vandaar....

    Groet, Bert
     
  2. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Bert, allereerst de beste wensen voor 2017. Hoe kom je erbij dat brandstof voor gloeiplugmotoren zeldzaam is? Is daar gewoon verkrijgbaar hoor, geen enkel probleem.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zal ongetwijfeld wel te krijgen zijn, maar je zoekt je wel het schompes, want modelbouwwinkels zijn er niet zo heel dik gezaaid waar ik zit.... Die ene winkel in Bandung die ik een paar jaar terug vond (en waarvan ik helaas alweer vergeten ben waar die ook alweer zat) had wel nitro-auto's (en verder ook weinig), maar ik zag geen brandstof staan.

    En de benzinepomp is letterlijk 5 minuten lopen....

    Maar daar ging het eigenlijk niet om... :D

    Geloof niet dat er veel van deze kisten in omloop zijn?
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zou dan iets elektrisch meenemen, dan heb je ook geen gedoe met brandstof. Ik nam vaak de easy star mee op vakantie. Ik heb er leuke herinneringen aan.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... ik ga daar niet kloten met electro: voor zover ik kan bezien is het echt een expeditie om te gaan vliegen (je keilt niet even vlug wat in de kofferbak om twee vluchies te doen, want door het verkeer ben je anderhalf uur bezig 30 km verderop te geraken), dus als ik vlieg, wil ik me in elk geval geen zorgen maken over de beschikbare vliegtijd.

    Daarnaast om met zware laders, voedingen en LiPo's te gaan zeulen, ook weinig zin in...
    Het is de bedoeling dat dat ding daar achterblijft overigens, ben er toch minimaal 1 keer per jaar.
    Ik wil dus gewoon iets "degelijks" hebben om te vliegen....
     
  6. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Als je het ding daar achterlaat, zie ik het probleem niet, echt niet, sorry. Gewoon je zender meenemen en je toestel, klaar.

    Als je een elektro model meeneemt, koop je gewoon daar je LiPo's. LiPo's zijn ze niet zo gek op in vliegtuigen. Een lader past natuurlijk vast wel in je koffer.

    Kies je ervoor om een brandstof model mee te nemen, zoals ik al zei, brandstof voor nitro motoren hebben ze daar ook gewoon.

    Ik kom er zelf ook 1x per jaar en heb simpelweg bij elk RC circuit mijn eigen blik brandstof staan. Banden hoef ik ook niet mee te nemen, hebben ze bij elk circuit, en er lopen genoeg jongens om je auto te starten en te tanken, doen ze graag, zeker als je aan het eind van de middag een 20.000 rupiah geeft, dat is omgerekend iets meer dan € 1,50.

    Over het specifieke yoestel, de HK Sadler Vampire, kan ik niets zeggen. Ik ken niemand die dat toestel heeft.

    Succes met je keuze. Gaat vast goed komen.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Dan wil je ook niet kloten met een HK ding waarvan je maar moet afwachten of het wat is.
    Je kunt natuurlijk ook een torretje meenemen en een besturing en de rest daar kopen.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Heeeel stomme vraag.

    Waarom voldoet je eigen benzine ombouw project niet?
    Is ff lastig in het vliegtuig. Maar wel te doen..
    Eenmaal daar maakt het niet meer uit, denk ik..
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... vanwege de situatie hier, is het niet zo heel makkelijk om "effe te gaan vliegen".... In elk geval, niet voor mij.
    De vrouw heeft hier een auto (heel oude Mazda 323), maar niet eentje waarvan de achterbank neergaat (en al zou ik dat willen: er willen gegarandeerd mensen mee, kinderen meestal) dus ik ben alleen daarom al min of meer gedwongen iets te hebben wat in een flightcase in de kofferbak kan.
    Huisje is ook maar klein, een Charter met zijn vleugel uit een stuk is geen doen om dat hier op te slaan: we vertoeven hier met 5 man (waarvan 1 peuter) in iets wat véél kleiner is dan het gemiddelde centerparcs chalet. Voor hier is dat overigens een heel normale woning, zeg maar het equivalent van "jan modaal"

    Ik moet dus een toestel hebben wat "uiteenvalt" in stukken kleiner dan zeg, 85 cm lang, en dan fatsoenlijk in een (al dan niet speciaal gemaakte) koffer op te slaan is.
    Wil geen grote lader en 5 of 10 accupacks, en ook geen grote startkisten of anderszins ondoenlijk veel velduitrusting. Betekent namelijk dat ik ieder jaar voor vier weken een set nieuwe LiPo's moet kopen: vier keer gebruiken en dan een jaar in de opslag is geen goed idee, en daarnaast: er kruipt momenteel hier een 11 maanden oud kind rond. Moet er niet aan denken dat er iets met die LiPo's gebeurt....

    Met die Calmato bijvoorbeeld, kan ik een hele middag uit de voeten met een flessie van 1 liter peut, een zender, en verder niks. "Zoiets" moet het dus worden.

    Het enige wat ongeveer aan die eisen voldeed, was die Vampire, tenminste, als die twee staartbomen demontabel zijn. Dan heb je twee vleugelhelften van plm 70 cm, een rompgondel van ongeveer 65 cm, en die staartboompjes die mischien ook 60 cm .

    Ik heb dáár absoluut nul gelegenheid om te bouwen (meestal geen tijd, en sowiso geen ruimte) dus dáár iets kopen en in elkaar zetten, zie ik niet zitten. Daar iets invliegen, liever niet, want ALS het fout gaat, zit ik ook weer met hetzelfde probleem: geen mogelijkheden te bouwen is ook geen mogelijkheid om te repareren. En dat brengt dus weer als consequentie dat het geheel in een keer te transporteren moet zijn van NL naar daar.

    Geloof ik graag.... circuits schijnen hier best wel veel te zijn. Al heb ik ze nog niet echt kunnen vinden, maar in elk geval automodellen genoeg gezien. Vliegclubs.... dat is heel heel ander verhaal.
    Op internet kwam ik geloof ik 30 vliegclubs tegen voor heel Java, en da's niet veel voor een eiland van ruwweg 1000 km lang en 300 km breed....
    Ik weet dat er een Club zit op Bandung airport (als ik het goed begreep, kan ook de luchtmachtbasis zijn) maar da's voor mij niet bepaald naast de deur. Als het verkeer meezit doe ik die plm 30 km in ongeveer anderhalf uur.

    De mensen hier die vliegen, tsja.... dat is toch echt de klasse mensen die een grote Pajero door een chauffeur laten rijden, etc.
    Ofwel de mensen met poen, een groot huis, op een prettige locatie met goede toegangswegen, die hun personeel de opdracht geven de spullen in orde te maken voor een middagje vliegen....
    Ik val helaas in geen enkel opzicht in die groep.... :D

    Uiteraard zit ik niet vast aan "die vampire of anders niks" maar tot nog toe zie ik weinig andere toestellen waarvan ik denk: "dat acht ik haalbaar"... Wel aan "het moet vergaand te demonteren zijn".

    Tot nog toe geeft zelfs RCGroups nul op het request aangaande bouw- of vliegervaring met dit ding....
     
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... had ik nog niet gezien.... Raar.... heb op "sadler vampire" gezocht in alle forums, maar deze kwam niet tevoorschijn!
    Oh, ik zie het al.... Ik heb niet in de "vendor" secties gezocht.... :hammer:

    Bedankt in ieder geval!
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En... de filmpjes gezien.... (edit: tot aan dat moment wist ik niet eens dat het een "schaalkist" was.... :D)

    Inderdaad niet allemaal even bemoedigend, maar het vliegbeeld (ALS het vliegt) is dan wel weer "einzigartig"....

    Die Alishanmao (meeste video's waren van hem) is wel een ongeloofelijke prutser, en hij beweerde het toestel "voor een klant" gebouwd te hebben....

    Dat moet beter kunnen....

    Denk dat ik dat maar ga proberen :D

    EDIT: ding lijkt alleen in de US warehouses te liggen, en die versturen niet naar NL....

    Jammer....
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2017
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is geen Sadler Vampire geworden (want onverkrijgbaar), maar een Spacewalker... Hopen dat ik dit ding tot koffervriendelijke afmetingen kan modificeren....
    Ondertussen ook "mijn toekomstige club" gevonden.
    Bleek met mijn neus in de boter te vallen, want modelvliegclubs zijn niet zo heel dik gezaaid in Indonesië, maar er bleek er eentje op iets van 7 km afstand van mijn adres hier te liggen, en wat voor een.... Volgens de kenners her aller, ALLERmooiste modelvliegveld van Indonesië....
    Gelegen op luchtmachtbasis bandara Suleiman, waar je maar weinig van lijkt te merken, er liepen overal straatventers, touristen, en weet ik wat niet al rond, en ik heb niet één keer een militair toestel zien vertrekken of binnenkomen, al stonden er verscheidene grote transportkisten als display in de tuinen van gebouwen geparkeerd.
    Prachtig clubgebouw, met een giga-grote overdekte pits, geasfalteerde taxibanen van pits naar runway, en zelfs een inwonende "bediende" die het gebouw schoonhoud, en tegen vergoeding koffie en Mie serveert. No kidding!
    Helaas waren de toiletten wel van Indonesische standaard.... :(.

    Die Runway is ongeveer 300 meter lang en 15 m breed, met in het midden een groot platform van ongeveer 35 x 35 meter.
    Een aparte geasfalteerde cirkel voor heli's en drones, en een lijnbesturings"spot" van 3 m rond asfalt met rondom gras zodat je niet met je enkels tussen de insecten staat maar je model ook niet op asfalt crasht.

    Opvallend was het enorme aantal jonge vrije vlucht vliegers, die in een soort van klassikaal verband, met coaches en al heel erg serieus bezig waren.
    Verder viel me op, dat hoewel modelvliegen hier een behoorlijk "dure" hobby is (niet duurder dan in NL, maar het gemiddelde salaris ligt hier 5 tot 10 keer zo laag, dus....) dat het niet uitsluitend poenerige types waren die hier vliegen, al liepen er wel een paar rond uiteraard, maar je kon goed aan de spullen zien dat men het niet voor het oprapen heeft hier: weinig nieuwe modellen, veel reparaties, opvallend genoeg weinig "goedkope" spullen (van de 8 aanwezige brandstofmotoren was er 1 een ASP, de rest OS max), en meer dan de helft van de modellen was uitgerust met een 6 assengyro met GPS en return-to-home functie. M.a.w: wat er ook gebeurt, het model mag niet verloren gaan.
    Wat dan weer heel tegenstrijdig is, vrijwel alles wat ik zag was "slordig" gebouwd, met name de manier waarop de apparatuur ingebouwd was.

    Slechts één persoon had een merkbrandstof bij zich, de rest mengde ter plekke de brandstof, min of meer per vlucht....
    Er was best wel wat interesse voor mijn benzine-conversies (ik had natuurlijk wat YouTube filmpjes om te laten zien), want brandstof is hier schreeuwend duur in verhouding tot het beschikbare budget, en benzine is dat niet...
    vliegclubbandung4.jpg vliegclubbandung9.jpg vliegclubbandung10.jpg vliegclubbandung2.jpg
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Een 450 is hoedenplank vriendelijk... Anders heb ik jouw mcpx nog voor t handschoenen kastje.. ;-)
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met het afschuwelijk chaotische verkeer hier, en de over het algemeen meer dan abominabele wegdekkwaliteit, is geen enkel model hier hoedenplankvriendelijk.... En aangezien de auto van mijn lieve vechtgenote is, is er in het handschoenenvakje zelfs geen ruimte voor een MCPX....

    Maarre... heb je dat ding nog stééds????
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat een mooi veld zeg !! Dat is zeker mazzel hebben. Is dat een vulkaan op de achtergrond ?
     
  17. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Mount Agun volgens mij , de grootste van de 3 op dat kleine eilandje, heb nog eens aan de rand van de caldera gestaan

    Gr

    Vincent
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou kunnen want Java heeft redelijk wat vulkanisme, maar volgens mij niet... De enige mij bekende "actieve" vulkaan in de directe omgeving is Tankuban Perahu en die is volgens mij ver genoeg weg om niet direct zichtbaar te zijn (plm 30 km van de stad)...
    IMG01661-20101015-1307.jpg

    15102010.jpg

    Welk "klein eilandje"??? Java is iets van 1000 km lang geloof ik, en er zijn 45 actieve vulkanen en 20 kraters. Bovengenoemde Tankuban Perahu valt al niet meer in de "top tien"....
     
  19. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Schitterende foto's! In de FB-groepen rond vrijvlucht en lijnbesturing is het duidelijk te zien dat er heel veel modelvliegactiviteit is in Indonesië. Jaarlijks huren de F2D-piloten toppiloten uit het buitenland in om hun te trainen. Afgelopen jaar was Stas Chorny (UKR) enkele weken hun trainer. Zij nemen hun sport zeer ernstig.

    Mvg,

    Jo
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt... er hangt permanent een scorebord in de pitt, en de "coach" wekt zo ongeveer net zo'n indruk als wat je in films ziet bij dat American Highschool Football....

    Het gekke is: de staaltjes modelbouw die ik gezien heb bij die vrije vlucht jongens, en die werpzwevertjes, zijn werkelijk subliem.
    Heel mooi filigraan gebouwde vleugels, bespanning aan de onderkant die het concave profiel prachtig volgt, etc etc. Allemaal licht, strak en keurig afgewerkt.

    Daar steekt het RC gebeuren héél erg schraal vanaf, want dat is behoorlijk low budget op een manier die wij niet begrijpen:
    Modellen zijn op zich redelijk gebouwd maar vaak oud en meerdere keren opgelapt, maar de RC is er gewoon "ingekwakt", Batterijhouders met losse droge cellen als ontvangervoeding, 2.4 gieg ontvanger antennes die ingekort (in een prop terecht gekomen maar gewoon hergebruikt) zijn, etc etc. maar wel vrij veel stabilisatie systemen, met ook redelijk vaak een RTH functie.
    Motoren worden ronduit mishandeld: Props en spinners zijn stokoud, krom en uit balans, en van "vijf klikjes rijker dan maximaal" heeft men nog nooit gehoord.... In de lucht afslaande motoren zijn dan ook schering en inslag.
    Afstellen gebeurt vaak door zonder even af te wachten wat de motor doet, de naald een kwart tot een halve slag in een keer open of dicht te draaien, beetje open, beetje dicht en dan moet het maar goed zijn...
    Toen ik vroeg aan een van de jongens "mag ik je motor eens afstellen" werd er wat vreemd gekeken dat ik begon de motor goed vet te zetten, de naald één klikje per keer verzetten en dan iedere keer even 5 seconden wachtte... Toen hij er daarna mee vloog was hij behoorlijk onder de indruk van het toch merkbaar hogere vermogen, en toen ik uitlegde dat een motor in de lucht optoert, en DUS wat méér brandstof nodig heeft dan het piektoerental op de grond, werd dat gelijk aan iedereen doorverteld. Beetje van "weet je wat ik nu toch gehoord heb?"...

    Dat de motor die ik daarna af mocht stellen opeens óók niet afsloeg in de lucht was toch een duidelijk signaal, en toen ik aangaf "voel na de vlucht maar eens aan de cylinder" was er duidelijk verbazing te zien dat de motor koeler bleef dan de eigenaar gewend was....
    Maar vliegen kunnen ze absoluut wel.... Dat wel.
     

Deel Deze Pagina