Bouwverslag Arthobby Odyssey

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door hoeby, 20 sep 2016.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    die had ik bij de plaatselijke modelbouw winkel gehaald. elektrisch waren ze goed. maar dan zou ik ze moeten verlijmen. wat ik niet graag wilde. daarom heb ik ze niet gebruikt.

    ik weet het. ik ben een rare betreffende het stekker gebeuren, maar iedereen heeft zijn eigen wensen.
     
    J.B vindt dit leuk.
  2. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Vanavond heb ik de handleiding nog eens doorgelezen wat de komende stappen zullen zijn.
    Toen heb ik besloten om de volgorde anders aan te pakken.

    Volgens de handleiding moet je straks eerst het kielvlak en stabilo aan de buis monteren en dan de buis pas aan de romp.
    Hiermee moet je dan gelijk rekening houden dat je stabilo waterpas ligt met de vleugel. Maar ook de uitlijning van je kielvlak moet gebeuren. Voor mij klonk dit als veel variabelen die allemaal in 1x goed moeten. Ik heb besloten om de buis eerst te verlijmen. Hiermee wordt de bouw wat mee conventioneel. Ook kan ik nu nog de montage van het kielvlak/stabilo corrigeren mocht ik de buis niet 100% recht hebben geplakt. Dit geeft mij een beter gevoel.

    Begonnen met het schuren van de romp. De verf moet van het achterste deel af, want anders hecht de lijm niet goed.
    Op de naad zat de lak er dikker op. Heb deze met nagelvijltjes er ook uitgehaald. Zodat de epoxy goed in de naad kan komen, wat een versterking van de naad zal opleveren.
    [​IMG]

    Daarna een balk genomen en gecontroleerd met waterpas/winkelhaak. De balk is verrassend recht.
    Vervolgens een rechte lijn op de balk gezet en de 2 gaatjes geboord, zodat ik de romp met zijn vleugelbevestiging op de balk kan vast schroeven en uitlijnen. Daarna de buis van binnen geschuurd. Na alles 10x gecontroleerd te hebben. Is er epoxy op de romp en in de buis gesmeerd. Alles geplaats en daarna lange tijd genomen om alles uit te lijnen en het met een goed gevoel achter te laten. De romp staat rechtop, zodat de epoxy op de juiste plek blijft zitten en niet wegloopt.
    Heb bewust gekozen om geen verdikker toe te voegen aan de epoxy. Hoe dunner de epoxy, hoe beter deze in de kleinste kiertjes kan lopen. De lijmnaad is aan de buitenzijde volledig afgeplakt, om te voorkomen dat de epoxy morgen over de gehele romp terug te vinden is.
    [​IMG]
     
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    vanochtend de romp van de plank afgehaald en gecontroleerd of deze in orde is.
    Op het eerste zicht lijkt alles wel in orde. De proef op de som komt pas als de vleugel geschroefd kan worden. Dan kan ik alles exact nameten.

    Maar om mezelf te motiveren, heb ik natuurlijk even alles los op de romp gelegd.
    [​IMG]

    Hier even van genoten. Daarna de onderdelen weer opgeborgen en met epoxy en glasmat aan het kliederen gegaan.
    Er wordt glasmat meegeleverd in de kit. Geen idee welke zwaarte ze hebben (staat misschien wel omschreven, maar ben ik niet tegen gekomen in de handleiding). Eerst begonnen met een 35mm breed strookje van zwaardere mat af te snijden. Hier zo goed als mogelijk de lijn van het glas gevolgd. Zo blijft de mat goed in elkaar zitten.
    Er wordt te weinig mat meegeleverd om diagonaal te snijden, dus heb ik de glas haaks aangebracht.

    Natuurlijk eerst afplakken. Zodat het wel netjes blijft.
    Dan een laagje epoxy aanbrengen. De mat erop leggen en dan gaan tamponneren totdat de mat verzadigd is.
    Toen nog een 50mm breed lichter strookje glas erop. En weer tamponneren. Ik heb tussendoor geen extra epoxy aangebracht.
    Daar waar de mat dubbel is, daar had ik enkele plekjes waar het glas niet goed verzadigd werd. Daar heb ik zo min mogelijk extra epoxy aangebracht. Toen de plakband verwijdert en dan de randen met de vinger even aangeduwd (wel handschoen aan). Als je de epoxy langs plakband aanbrengt dan heb je zo een scheidingsrand. Door met de vinger er even over heen te gaan, dan duw je deze rand plat. Zodat het mooi vloeiend overloopt.

    De bovenzijde is gedaan, deze mag tot vanavond uitharden, dan ga ik de onderkant doen.
    Dat kan dan weer uitharden. Moet morgen werken, dus het heeft genoeg tijd om dan hard te worden.
    [​IMG]
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Heb vanavond de vleugel bevestiging geboord.
    Maar daar was ik niet zo heel happy met de voorbereiding die Arthobby gedaan heeft. Zij hebben namelijk al de gaten geboord in de romp en de inslagmoeren eronder geplaatst. Vooraf denk je, dat is een mooi detail. Maar nu moet je gaan afteken en dat moet dan exact uitkomen. En tevens moet je nog onder de juiste hoek boren, anders klemmen de schroeven.
    Liever had ik gehad dat er geen voorbereidingen gedaan waren. Dan was het een kwestie vleugel goed leggen en dan in 1x door de vleugel en romp boren. Dan is alles goed uitgelijnd.

    Het was nu dus boren/vijlen/schuren/vijlen/schuren/vijlen etc.
    Het werden ovale gaten om de uitlijning goed te krijgen en dat de schroeven ook soepel indraaien.
    Gelukkig moeten er plastic busjes met flens in gelijmd worden waardoor je dit straks niet meer ziet.
    Ik heb alleen niet aangedurfd om zowel de voorste als de achterste montage in 1x te doen. Om te voorkomen dat de uitlijning straks niet klopt, of dat alles onder de lijm zit.

    De voorste is nu gedaan. Helaas geen foto. Het model ligt op zijn kop te drogen, om te voorkomen dat de epoxy in de romp loopt.
    Als het droog is, zal ik een foto update doen.
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Een truck is aan 2 bouten of draadeinden die in de romp passen een punt slijpen, netjes concentrisch, en deze in de romp draaien zodat de puntjes er net uitsteken. Dan de vleugel erp op de juiste plek in de juiste stand erop duwen en de onderzijde wordt netjes afgetekend. Dan van onderen de gaten boren, met een niet te grote boor beginnen.

    Het slijpen van de puntjes gaat het beste met de boutjes in de boormachine en met de hand met een dremel/proxxon en een diamantslijpschijfje de punt eraan slijpen.
     
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Dank je voor de tip. Helaas nu te laat, maar volgende keer zal ik hem gebruiken.

    Je kan wel klein beginnen en ben iedere keer met 0,5mm groter gegaan.
    Maar dan nog moet je de hoek voor het boren gokken. Heb wel schroeven in de romp gedaan en laten uitsteken, om zo de hoek in beeld te krijgen. Maar makkelijk is anders.
    Ben benieuwd als alles droog is, hopelijk is het gelukt.
     
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    De vleugel montage is uiteindelijk allemaal goed gekomen.
    De plastic houdertjes voor de schroeven dekken mooi de ovale gaten af aan de bovenzijde.

    [​IMG]

    De cockpit ook even gepast of deze nog netjes aansluit, want deze rust een klein stukje op de vleugel.
    Maar alles naar tevredenheid.
    [​IMG]

    Momenteel ligt de vleugel weer te drogen.
    Heb de vleugel los gemaakt van de romp en op de kop gelegd. Toen de ovale gaten gevuld met epoxy.
    Gisteren had ik maar minimaal epoxy eraan gedaan, zodat de plastic bussen wel bleven zitten. Maar nu moest ik mijn foutje, waardoor de ovale gaten waren ontstaan, nog oplossen. Dit gedaan door de ruimte tussen vleugel en plastic bussen maar te vullen met epoxy.

    Morgen misschien verder met uitlijnen van het hoogteroer.
    Heeft iemand nog tips?
    Ik denk dat ik de instelhoek van het stabilo ten opzichte van de vleugel moet controleren. Want de buis zit misschien niet onder exact de juiste hoek. Waardoor dit invloed heeft op de instelhoeken. Maar hoe ga je dit doen zonder instelhoekmeter? iemand ervaring hiermee en goede tips?
     
  8. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
  9. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Wat is het forum toch geweldig.
    Hartelijk dank Terence.

    [​IMG]
     
  10. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Vanochtend weer een stapje verder.

    Begonnen met het montage blokje voor het stabilo.
    Arthobby heeft aan 1 zijde al een ronding erin gemaakt, zodat het de buis kan volgen. Maar de ronding is over de gehele lengte dezelfde diameter, terwijl de buis taps loopt en dus verschillende diameters heeft. Daarom eerst schuurpapier om de buis gedaan en het blokje gaan schuren over de buis en schuurpapier. Hiermee past het exact.
    Daarna met behulp van het linkje van Terence alles gaat uitmeten. Daar kwam ik op een instelhoek van de vleugel van 1,31graden.
    De manual zegt dat het tussen de 1,2 en 1,4 moet zitten. Niet slecht. Zeker niet als je bedenkt dat het zeer lastig is om exact te meten wat de hoogte van de voor- en achterlijst is. Het is niet op een tiende nauwkeurig te meten.

    Daarna het blokje in een profiel geschuurd, zodat de lucht er netjes omheen kan. En niet tegen een stompe voorkant botst.
    Het plakband aan de achterkant is een maatlijn. Ik moet volgens de handleiding 13mm van het einde afblijven.
    [​IMG]

    Dan alles nog eens uitmeten. Vleugel recht leggen. Weer meten. Corrigeren en zo weer verder. Het bekende werk voor iedereen denk ik. Toen ik tevreden was, de boormachine gepakt en door het stabilo het blokje en de buis geboord.
    Toen alles weer uit elkaar gehaald. Op de buis afgetekend waar het blokje moet komen en de buis geschuurd zodat de lijm ook houvast heeft. Alles voorbereid. Beetje epoxy aangemaakt en dan proberen alles in elkaar te schroeven.
    Dit viel niet mee. Er worden via de binnenzijde van de buis 2 messing busjes op zijn plek gedaan. Maar zodra je de schroefjes aan de bovenzijde erin wilt draaien duw je de busjes weer uit de buis. Daarom een rond stuk balsa gepakt en deze achter in de buis geduwd toen de busjes op hun plek zaten. Hiermee wordt voorkomen dat de busjes er weer uitgeduwd konden worden.
    Toen het stabilo incl. montage blok op zijn plek vast geschroefd. En toen begon het alweer. Weer vleugel recht leggen meten/corrigeren/meten/corrigeren totdat ik tevreden was.
    Nu is het weer 24uur rust om alles te laten uitharden, want ik verlijm alleen nog maar met 24uurs epoxy. Dan kan ik de instelhoek weer controleren of deze nog steeds binnen de grens is. Als dit niet het geval is, dan kan ik het blokje aan de bovenzijde nog onder een andere hoek schuren, totdat het binnen de grens ligt. Benieuwd hoe het gaat. Maar ben blij dat deze stap weer klaar is. Want dit bevestigde ook, dat het verlijmen van de buis ook onder de juiste hoeken gedaan was.
    [​IMG]
     
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Sinds afgelopen zaterdag nog het e.e.a. gedaan.
    Zaterdag op zondag heeft de epoxy t.b.v. hoogteroer montage uit kunnen harden.
    Gisteren was deze uitgehard en toen heb ik het kielvlak geplakt, wederom met 24uurs epoxy.

    De buis had ik al ingekort, want deze is standaard te lang.
    Ondanks dat in de handleiding staat dat je er een vast aangegeven lengte vanaf moet zagen, heb ik daar niet voor gekozen.
    Ik heb een stukje eraf gezaagd en daarna met permagrit schuurt totdat het kielvlak er strak in past.
    Het risico vond ik te groot om maar een stuk er vanaf te zagen en dan er straks achter te komen dat de passing losjes is en je het weer moet gaan opvullen. Aan de bovenzijde van het pas stuk moest er ook een stuk uit gevijld worden, omdat daar plaats gemaakt moest worden voor de achterste montageschroef van het stabilo. Dit alles gedaan. De vleugel waterpas gelegd en vervolgens het kielvlak haaks in gelijmd. En toen weer drogen maar.

    Vanavond was alles droog. En kon ik het nog eens controleren of ik het wel goed gedaan had.
    Het stabilo zat iets scheef. Zat 1,5mm verschil tussen links en recht, als de vleugel waterpas lag. Ergens iets niet goed gemeten. Maar gelukkig was het een klein verschil. Met de schuurblok de bovenzijde van het houtenblokje wat op de buis zit iets afgeschuurd. Daarna nogmaals nagemeten. Het verschil zit nu binnen de 0,5mm. Dat geeft onderstaande plaatje.
    [​IMG]

    Net zoals op de vleugel, zitten er op het stabilo ook 2 plastic bussen voor de schroeven.
    Deze zijn van harte welkom bij het stabilo. Dit is van zacht balsa met 25 of 49grams glasmat.
    Maar alles is zo zacht, dat je anders de schroeven door het balsa heen schroeft.
    De plastic bussen met seconde lijm geplakt. En dan aan de onderzijde nog wat dunne seconde lijm rondom het busje laten lopen, zodat het goed verzadigd is en het hout wat stevigheid krijgt.
    De plastic bussen zijn wat slecht te zien. Ze zijn wit. En het balsa met glasmat oogt ook behoorlijk wit.
    [​IMG]

    De onderzijde van het stabilo. Hier is te zien dat het stabilo zweeft boven de buis.
    Het is maar +/- 1cm tussen buis en stabilo.
    [​IMG]

    Moet me nu verdiepen in de arthobby lak.
    Nog nooit mee gewerkt en een zeer duidelijk stappenplan heb ik nog niet gevonden.
    Als iemand wel een stappenplan heeft, dan ben ik nieuwsgierig. Zou het zonde vinden als de bouw hier fout zou lopen en het resultaat ermee verknoeit wordt.
     
  12. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Helaas niet veel kunnen doen afgelopen week.
    Of druk met werk. Of had geen zin om iets te doen.

    Vanavond heb ik de doorvoer gemaakt voor aansturing hoogte- en richtingsroer.
    Paar kleine gaatjes boren en dan met kleine vijltjes aan de slag totdat de aansturing in lijn staat met rudderhoorntje.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Aan de romp hoef ik niet veel meer te doen.
    Opening maken onder de vleugel, zodat servo plankje geplakt kan worden.
    Ook moet ik nog een motorspant maken/halen. Deze wordt als allerlaatste verlijmd. Als de stuurstangen geplaatst zijn, dan wil ik in de buis nog schuim stoppen. Om de 10cm een prop erin duwen. Het idee is dat hiermee voorkomen wordt dat de stuurstangen knikken als er kracht op komt te staan. Dit zijn geen klussen die uren in beslag nemen.

    Het meeste werk is nog aan de vleugel.
    Het lakken moet eerst gebeuren. Daar ga ik me vanavond in proberen te verdiepen hoe anderen dat gedaan hebben. En of ik er tips uit kan halen hoe de lak aan te brengen.
     
    Blacquièrdinges vindt dit leuk.
  13. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    De studie betreffende het aanbrengen van de lak is gedaan.
    Diverse info en tips gevonden hierover. Maar daarbij werd ook duidelijk dat ik eerst nog een andere stap moest doen alvorens de lak aan te brengen. Namelijk de servo pockets maken.

    Op de vleugel staan deze al afgetekend.
    Maar via een buitenlands forum had ik gevonden, dat iemand ook deze afgetekende lijnen had gebruikt. Maar daarbij koolstof band die onder de huid is gelamineerd, half doorgesneden had. Deze koolstof band is van de ligger. Die wil je dus niet doorsnijden.
    De tekening erbij gepakt want daar staan de servo pockets ook op getekend. Daar blijkt dat de afgetekende pockets geheel verkeerd zitten. Daarom opnieuw afgemeten uitgetekend. Hiermee zijn de pockets 1,5cm verder van de ligger af verwijdert dan wat afgetekend is. Met een naaldje eerst de hoeken doorprikt. Het idee was als de koolstof band eronder zou zitten, dat het dan meer kracht zou kosten om erdoor te kunnen duwen. Daarna het mes erin. Gelukkig geen ligger of koolstof band tegengekomen. Jippie.
    Een omkasting aangebracht en laten drogen. Daarna vlak geschuurd met de beplanking. Ik ging bijna te snel, was de doorvoer voor de bekabeling vergeten, maar nog snel herstelt.
    Van dit geheel helaas geen foto's gemaakt.

    Vandaag in de pockets 50grams glasmat aangebracht. Dit geeft de manual aan om te doen. Zodat de beplanking van de bovenzijde (die je ziet via de pocket) meer sterkte te geven. Dit is nu aan het drogen.
    [​IMG]

    ondanks de weinige reacties ga ik ervanuit dat het wel gelezen wordt. de teller van hoe vaak het draadje bekeken wordt stijgt wel nog.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2017
    jve, PapaHotel, Rick NL en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Tuurlijk we lezen vol aandacht mee, maar vergeten daardoor af en toe aan te geven dat we dit leuk vinden.
     
    hoeby vindt dit leuk.
  15. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ja, ik lees ook nog steeds mee hoor!
    Max
     
  16. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    En zo zijn er vast nog wel meer :friends:
    Moet je eens een minder slimme oplossing opperen.... dan is het ineens druk in je draadje :)
     
    Ariel vindt dit leuk.
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hier ook een stille lezer....er staat zeker een arthobby kistje op de verlanglijst voor als de hangar weer aan wijzigingen toe is....geen idee welke en voor wanneer maar tegen die tijd gaat al jouw informatie en ervaring zeker helpen!
     
  18. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Dat doet me goed, dat het volop gevolgd wordt door stille lezers.

    Vandaag de plakband verwijdert op de vleugel en daarna de schuurlat eroverheen.
    Hiermee is de uitstekende glasmat verwijdert. Weer een puntje afgestreept.

    Daarna met de dremel nog even een gaatje gemaakt in de romp. Plakband op de romp en aftekenen. Daarna dremelen maar en met een schuurpapiertje gladschuren. Dit is de plek waar straks de servo's en ontvanger moeten gaan komen.
    Na het stoffen met de dremel had ik geen zin meer om al een servo plankje te maken en te verlijmen. Hierbij blijft het vandaag. Andere keertje weer verder.
    [​IMG]
     
  19. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Vandaag de servo plank gemaakt en in gelijmd.
    Eerst de stuurstang buizen erin gedaan om te meten of alles soepel blijft lopen. Nu kan nog alles aangepast worden.
    De buizen geplaatst en getest, alles loopt soepel. Daarna de buizen weer verwijdert.

    De binnenkant rond goed geschuurd, zodat de lijm ook kan hechten.
    De servo plank weer geplaatst en met een paar seconde lijm druppeltjes vast gezet.
    Toen de servo's even tijdelijk geplaatst en weer getest met de buizen. Alles lijkt goed te zitten.
    Vervolgens 24 uurs epoxy aangemaakt en koolstof roving op maat geknipt.
    Aan zowel de boven als onderzijde zijn de rovings geplaatst. Bovenzijde was geen probleem, daar was makkelijk bij de komen. Maar de onderzijde was wel een uitdaging. Dan merk je dat de romp toch wel smal en klein is. Maar met wat hulpmiddelen (lange dunne stokjes) heb ik het op de plek gekregen die ik wilde. Nu weer wachten en drogen maar

    De servo plank, plaats voor 2x Savox SH0255 servo's. Hiervan heb ik nog 2 nieuwe liggen van een project dat niet doorging. Deze voldoen zeker voor deze taak. Deze mogen hier straks plaats in nemen. Heb nog gedacht om de servo plank zo ver mogelijk naar achteren te doen, maar dat heb ik niet voor gekozen. De tekening zegt dat ze op deze positie moet komen, maar ook wil ik de ontvanger achter de servo's leggen. Uit de buurt van de motor/regelaar/accu. Om storingen te voorkomen.
    [​IMG]

    Een foto van de binnenzijde.
    Hier zie je de rovings zitten in de hoeken. Ook zie je de inslagmoeren die arthobby er al in gelijmd heeft.
    Foto wordt een beetje wazig door de grote.
    [​IMG]
     
    Terence en Rick NL vinden dit leuk.
  20. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Ik heb jullie hulp nodig, want ik krijg het aanbrengen van de lak niet netjes.

    Heb eerst de lak zeer dun aangebracht, 50% verdunt. Dit was om de pluisjes van het hout rechtop te krijgen.
    Deze geschuurd. Toen zag de vleugel er nog heel netjes uit.
    Daarna de lak iets verdunt aangebracht (80% lak, 20%verdunning). Het aanbrengen is het probleem niet.
    Maar op het potjes staat dat je de vleugel moet schuren totdat al het blinkende weg is. Ik schuur met korrel 600 (waterproof, maar zonder water), ik heb het idee dat ik gelijk door de lak aan het schuren ben. Want ik krijg wel doffe plekken, maar als ik het beoordeel lijkt het weer het kale fineer te zijn. En niet het fineer met een dunne laag lak erop waar de glans vanaf geschuurd is.

    Met andere woorden. Het ziet er niet uit.
    Ik heb jullie raad even nodig wat wijsheid is. Alles lukte netjes, maar dit niet :(.
    De vrouw zegt ook wel, op 10meter zie je het niet. Maar het oog wil ook wat en ook van dichtbij, niet alleen vanaf 10meter en meer.
     

Deel Deze Pagina