Pike Perfection ombouw F3J naar F5J

Discussie in 'F5J' gestart door Lyckele, 26 okt 2016.

  1. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Ahum... nou ....:D
     
  2. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    He Bob... ik heb het over ons niet over jou... Wij (ik, mij en mijzelf) zijn niet eigenwijs. We weten gewoon alles
     
    bobt en Japie.G vinden dit leuk.
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zelf centrerend, dat is logisch , maar als je geen draadstang gebruikt hoe stel je dan de down trust van je motor ?
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  4. reing

    reing

    Lid geworden:
    23 aug 2012
    Berichten:
    46
    Locatie:
    midden NL (Utr. Heuvelrug)
    @jowa, Misschien gemist: hoeveel graden down trust heb je gebruikt en t.o.v. welke as? (bijv. t.o.v. de neutrale lijn genoemd in #83) of is gecentreerd in de neus (#86) voldoende?
     
  5. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    @reing Het aantal graden weet ik niet, en was meer een gevoel dan wetenschap. In eerste instantie heb ik bij de vleugel; de neuslijst en achterlijst gemeten t.o.v. de tafel en deze parallel gesteld en vervolgens de neus haaks t.o.v de tafel afgekort. Nu bleek dat de propbladen langs de romp "hingen" als de oren van een hangoorkonijn. In de huidige situatie lopen de bladen bij een normaal spinner-middenstuk in de richting van het eerste romp deel. Zoals eerder hier gemeld bij vrijwel iedere stand van de gashandel volgt het model zijn koers zonder extra te stijgen of te dalen. Met hoogteroer de goede richting bepalen is alles dat je dan hoeft te doen. Wel oppassen bij het horizontaal weggooien. Mij is het al overkomen dat je eerst 20 meter twee meter over de grond heen scheert. Een beetje 'uptrim' doet wellicht wonderen.
     
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Weer een paar stappen verder hier. Errug zitten twijfelen over de positie van de servo's. Aangezien GVT en ik dezelfde kist hebben toch ook maar besloten om de servo's achter de verbinder te zetten. Of dat straks verstandig blijkt weet ik nog niet. Daarom wil ik een zo klein als mogelijk luikje maken en tevens zo netjes mogelijk. Dit zodat als het allemaal niet goed uitpakt niet een te grote schade aan de romp is gemaakt. Zo heb ik in ieder geval alle mogelijk ruimte vanaf de verbinder tot aan de neus..

    [​IMG]
    Kist vast geschroefd op de CNC tafel

    [​IMG]
    Luikje gefreesd.

    [​IMG]
    Servoplankje ingeharst. Nu wachten tot de endfest weer is uitgehard.

    [​IMG]
    Ook vast prutsen met nieuw frsky spul. Er komt een dubbel ontvangstsysteem in deze kist. Omdat t kan
     
    vissermax en jve vinden dit leuk.
  7. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Opdat je toestel niet omhoog of omlaag zou trekken wanneer je gas geeft, moet de motor-as die je denkbeeldig verlengd, door het zwaartepunt van het vliegtuig gaan. Het zwaartepunt weet je ongeveer ligge(108-112mm) achter voorlijst vleugel. Het ligt eigelijk net onder of gelijk met onderkant v.d.de vleugel denk ik.
    Ik heb uitgelijnd door met een stift een lijn te trekken op de zijkant van de romp, center romp, enkele cm van de neustip naar dit zwaartepunt.
    Op deze aslijn (voor de thrust) heb ik op het oog een loodlijn gezet daar waar ik de neus ging afzagen (eerste veilige snede).
    Hetzelfde idee met loodlijn deed ik aan de bovenkant om sidethrust te vermijden.

    Nu komt het belangrijkste. Al dit uitlijnen is met deze ring grotendeels cosmetisch. Als je de ring inschuift (die is toch wel 5-7mm diep) en je forceert niks, dan lijnt die spontaan uit in de neus. Deze neus maakt op het einde een lichte bocht naar beneden en lijnt dus vanzelf best acceptabel uit naar het zwaartepunt.
    Het uitlijnen zoals ik dat deed zorgt dat er zo weinig mogelijk spleet is tussen de aanslag van de ring en de romp. Hier een paar foto's. De schade die je nog wat aan de romp ziet was er al voor ik begon. Deze romp had al een midair meegemaakt.
    Een andere bonus van deze ring, is dat de spleet tussen spinner en ring natuurlijk helemaal rond gelijk is en minimaal.
    Ik gebruikte een 32mm ring
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jve vindt dit leuk.
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  9. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Zie foto 3337. Stelt niks voor hoor, ik wil enkel duidelijk maken dat het geen gevolg is van onzorgvuldig inkorten neus. Ik doe er een tape rond zodat het minder zichtbaar wordt, zie foto 3340
     
  10. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Hier nog een detail foto van zo'n ring. Die is er voor verschillende aandrijvingen in 2 maten, 30 en 32, 38mm
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Het toestel is vorige week ingevlogen. Ik kan je zeggen dat de motor uitlijning een 10/10 verdient!

    Nog eens over die zelf centrering. Die ring spant dusdanig in die kevlar romp (als je hem niet te kort afzaagt natuurlijk) dat fout uitlijnen, gewoon onmogelijk is.
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zeer mooie oplossing. Als ik dit had geweten had ik zo'n schot gekocht. Echter zul je m nog steeds netjes precies pas moeten afzagen. Je wint er het gemier van de uitlijning mee. En ik moet zeggen dat het er chique uitziet.
     
  13. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    €38,80 plus verzending is wel een hele uitgave voor iets wat je uit epoxyplaat binnen een kwartier kunt maken. Leuk dat het allemaal te koop is maar ik hoop niet dat een beginnend F5J vlieger echt denkt dat dit een noodzakelijke investering is. Zeker niet als je in ogenschouw neemt dat je bij het inbouwen van zijtrek en domping en eventueel weer uitbouwen als iets je niet zint met dit prefab schotje in de problemen komt.

    Geldt trouwens ook m.i. voor de cnc frees die gebruikt wordt voor het zagen van een gat ter hoogte van de servo's in de romp. Interessant om te zien wat sommigen gebruiken in hun werkplaats maar absoluut overkill.:)

    Henk
     
  14. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Overkill of niet. Als je het gereedschap hebt, waarom zou je het dan niet gebruiken?
     
    J.B vindt dit leuk.
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Euhh echt 100pct mee oneens.. ik heb die CNC niet voor dit luikje aangeschaft he Als je het hebt staan, neem maar van mij aan dat je het dan gebruikt. Sneller (in mijn geval) EN nauwkeuriger dan met de hand. Geef me 1 reden om het niet te gebruiken?
     
    J.B vindt dit leuk.
  16. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Omdat ik geen frees heb staan en jaloers op jouw bent dat je er wel 1 hebt
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hahaha nou okee, maar je weet, er is geen probleem om dat ding hier te gebruiken he. Al worden deze machines al steeds meer 'common' onder modelbouwers. Op het moment dat je er een hebt weet je waarom...
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2017
  18. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Jaap. Was ook maar een geintje. Maar ik heb het idee dat er personen zijn die het moeilijk vinden als iemand anders de tools wel heeft en dan zeggen dat het overkill is..
     
  19. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou niet boos worden Japie. Ik vind het leuk dat je laat zien wat je hebt, maar je kunt mij moeilijk wijsmaken dat het positioneren van een romp op je freestafel, het invoeren van de data in een freesprogramma en het uiteindelijke frezen minder dan een kwartier in beslag neemt.
     
  20. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hihi ben niet boos hoor, maar langer als een kwartier heeft t echt niet geduurd! Het is maar 1 lijntje!

    Vormpje tekenen
    Romp op tafel, vastschroeven.
    Waterpas er op, nogmaals vastschroeven
    CNC op 0 stellen
    Druk op play and pray

    Waar ik nu mee bezig ben is vele malen lastiger. Krijg die servo's maar eens netjes aangesloten op de stuurstangen door dat kleine gat. Wat heb ik mezelf aangedaan Denk dat ik toch ga kiezen de quicklinks direct op de stuurstangen te verlijmen. Zie eigenlijk geen andere mogelijkheid. Dan kan ik gewoon de boel rechtstellen, beetje endfest in laten vloeien en laten uitharden..

    [​IMG]
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina