Bouwverslag weer een F450

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Dennist, 22 mrt 2016.

  1. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Goedendag allemaal,

    Ik ga weer een quadcopter maken (nou ja ‘weer’ het wordt mijn tweede zelfbouw). Na mijn 250 fpv quad wil ik nu iets groters voor rustig vliegen en met een camera erop.

    De keus is gevallen op de dji f450.

    Dit is de onderdelen lijst tot nu toe:

    F450

    DJI naza m V2

    Dji btu (voor het bedienen via Bluetooth)

    Aomway Mini 600TVL FPV Tuned CMOS Camera with Microphone and shielded cable (PAL)

    Supersimple mini osd

    Fatshark 250mw vtx

    Turnigy HD actioncam

    Tarot ZYZ22 GOPRO Brushless Camera Gimbal Controller (EU Warehouse)

    HobbyKing Brushless ActionCam Gimbal With 2208 Motors and 3K Carbon Construction (EU Warehouse)

    Quanum 450 Class Retract System With Quick Release Rail (EU Warehouse)



    Ik heb al veel verslagen gelezen hier op het forum er zijn er genoeg over de f450, maar toch maar een verslag omdat het ook makkelijk is om al mijn eventuele vragen en oplossingen op een plek te hebben. En misschien heeft iemand anders er ook iets aan. ( het zijn toch net weer andere onderdelen als de rest gebruikt heeft)

    Het idee is iig om de camera met de gimbal te gebruiken voor leuke video beelden en het fpv systeem om via de bril te zien waar ik vlieg en hoe ik de camera richt. Het retractable landingsgestel leek me gewoon gaaf. Het is cool als de poten zich door een druk op de knop intrekken. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat ze uit beeld zijn.

    Maar begonnen met het landingsgestel. Dit is heel simpel omdat eigenlijk alles al in elkaar zit. Dus even de pootjes bevestigd en klaar. Toch wel benieuwd hoe het werkt dus even een accu en een servotester eraan gehangen. Conclusie: het werkt. Een draai aan de knop en de pootjes gaan omhoog of omlaag. Een goed begin :D

    [​IMG]

    Daarna begonnen met de gimbal. Dit was wat lastiger. Het was een doosje met losse onderdelen zonder handleiding.

    [​IMG]

    Dus maar ff een plaatje op het www opgezocht en aan de hand daarvan het geheel in elkaar gestoken.

    [​IMG]

    Toen ik mezelf overtuigd had dat alles goed zat de busjes met schroeven eraan gemonteerd. Daarna de motors geïnstalleerd. Het geheel ziet er naar mijn idee stevig en goed uit.

    [​IMG]

    Toen bleek dat de "latjes” aan de achterkant om de controller op te zetten niet de juiste maat hadden.

    [​IMG]

    Dus maar een plaatje van styreen gemaakt. Dat is natuurlijk geen porum zo’n witte plaat op een Carbon gimbal, dus aan de gang gegaan met spuitbussen.

    Met tape met een vierkant motief

    [​IMG]

    (soort tapijttape) het plaatje beplakt, nadat ik het eerst zwart had gespoten. Het afplakken heb ik met twee stukken gedaan die iets over elkaar lagen zodat de randen breder werden. Toen met zilver, gunmetal en smoke een beetje lopen mixen tot ik het goed genoeg vond.

    [​IMG]

    Toen de controller op het plaatje bevestigd en dit aan de gimbal geschroefd. Nu dacht ik even de motoren in de daarvoor bestemde plekken op de controller te steken. Wat wil nu het geval zijn: de motoren hebben een servo stekker en op de controller zit een soort van mini xh achtige connector. Dat gaat niet passen dus opzoek naar de juiste stekkers. Niets kunnen vinden dus maar een servo verlengkabel aan de pinnen van de connector gesoldeerd en daar de motoren op aangesloten.

    [​IMG]

    En een foto van het geheel gemonteerd.

    [​IMG]

    De gimbal nog niet goed aan de gang gekregen. (komt hopelijk nog wel) Maar ik had weer behoefte aan iets constructiefs te maken (iets waar je vooruitgang aan ziet), dus gaan kijken hoe ik de poten aan het pdb kon monteren. De gaten in het frame van het landingsgestel zaten niet echt op een goede plek (precies in het vlak waar de plus en min loopt van het pdb) dus een stuk printplaat gepakt alles uitgemeten en gaten geboord op plekken waar dat wel kon. Op deze manier het landingsgestel aan het pdb kunnen monteren.

    [​IMG]

    Best netjes vind ik zelf.
    Hieronder nog een plaatje met de poten eronder:

    [​IMG]

    Daarna gaan kijken waar alle andere onderdelen gemonteerd kunnen worden. Dit is nog een heel gepuzzel maar komt goed. Wel al de osd tussen de camera en de vtx gesoldeerd. Dit heb ik als volgt gedaan: Ik heb uit de stekker die aan de camera zit de video en de ground kabel gepeuterd. daar heb ik de kabel die bij de osd zat aan gesoldeerd. Ik heb de stekker die bij de vtx zat gepakt en daar ook de video en ground uitgewipt, ook aan die een kabel van de osd gesoldeerd en die weer in de stekker gestoken die aan de camera zit. Als het goed is gaat het video signaal nu eerst via de osd en dan pas naar de vtx en heb ik dus het accuvoltage in beeld.

    [​IMG]
     
    DollarHobby en Jonvers vinden dit leuk.
  2. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Zo we zijn weer wat verder. Ik hoop met pasen de maiden te kunnen doen. De vtx deze keer een 250mw dus ik hoop op iets meer bereik als met mijn 250size.

    [​IMG]

    De esc gesoldeerd aan het pdb, voorop een hoeklijn gemaakt waar de fpv cam opkomt, de vtx achter aan de onderkant vast gezet met foamtape en tierap. Ook de PMU is gesoldeerd.

    [​IMG]

    Camera met dubbelzijdige tape vastgezet:

    [​IMG]

    De osd aan de achterkant van de hoeklijn vastgezet en meteen de accu aansluiting bij powerkabel gesoldeerd:

    [​IMG]

    Nu nog het powerfilter aansluiten en ergens kwijt raken en het fpv gedeelte is af. Dus een 3s balanceerkabel gesloopt en alleen de buitenste kabels laten zitten.

    [​IMG]

    Deze weer bij een esc bij gesoldeerd en klaar was ik. Het filter nog mooi aan de voorkant kwijtgeraakt onder het frame:

    [​IMG]

    en nog een stepdown erbij dit omdat de controller van de gimbal maar tot 12 volt mag. Ik ga vliegen op 4s dus dat zou teveel zijn.

    [​IMG]

    Nu nog de armen erop en alles aansluiten en wegbergen. Ik dacht eerst dat wordt een makkie maar het zit toch allemaal vrij snel vol zo'n frame. Ah het zal wel goed komen.

    Heb ik nog wel een vraag:

    Ik vlieg met een futaba T8j en een 8 kanaals ontvanger. Daar zit een sbus aansluiting op als ik die gebruik naar de Naza komt dat dan goed? Ik snap dat systeem niet helemaal.

    Hij zou dan kanaal 1 t/m 5 door moeten geven aan de Naza als aetr en u (de switch voor vliegmodi) en dan heb ik kanaal 6 en 7 weer nodig op de ontvanger voor de poten en een ledset aan en uit te schakelen die ik ook nog besteld heb.

    gaat dit dan of gaat elk kanaal dan via de sbus naar de Naza en werkt het niet met mijn poten en leds?
     
  3. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    Ik dacht dat je met sbus alleen een signaal naar de naza kan sturen en dus geen andere dingen meer op je ontvanger kan aansluiten.
     
  4. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ah ok dan wordt dat hem dus niet. Zou wel een hele kabelbende schelen maar ach.....

    Ben sowieso wel een beetje bang dat ik redelijk tegen het max gewicht aan kom te zitten. Ik heb ergens op YouTube gezien dat ie ongeveer max 1400 gram mag worden. Mijn accu is al 453gr dus nog een kleine kilo over. Morgen maar eens op de weegschaal zetten en kijken. Ik ga vliegen met de originele props 9445 en 4s volgens mij moet dat kunnen. De nieuwe props zijn toch beter als de oudere en spatten niet meer in de lucht uit elkaar toch?
     
  5. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Nu heb ik nog eens zitten googelen en vraag ik me het volgende af:

    Kanaal 1-4 is M1-4 kanaal 5 is u voor de manual, atti, atti gps switch kanaal 6 is voor home lock, course lock, uit switch dan heb ik 7 en 8 over voor de leds en de retracts.

    Als ik dat via sbus aansluit dan wordt kanaal 7 de course lock, home lock, uit switch en heb ik 6 en 8 over maar die zouden dan F1 en f2 op de naza worden. Kan ik dan de leds en de retracts op F1 en f2 aansluiten? Die zijn anders eigenlijk voor iets van remote gains, dat ga ik niet gebruiken dus kunnen die dan de andere functies aansturen?
     
  6. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb een probleempje als ik via de btu de naza probeer in te regelen dan werkt alles behalve mijn rudder. Die beweegt de sliders niet mee. Ik heb een Futaba t8j iemand een idee waar ik dit moet zoeken? De andere werken wel. Het stekkertje zit goed in de ontvanger en de naza, en op de zender beweegt de slider wel alleen in de naza assistent niet.
     
  7. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Nou het werkt. Wat ik gedaan heb weet ik niet precies maar ik ben gewoon opnieuw begonnen en nu werkt rudder wel. Mooi want nu kan ik dus de motoren starten. Ook dit werkt, een goeie meter gevlogen en toen was de accu leeg. Denk dat ik te lang aan het proberen ben geweest. Ik zal snel even de foto's van het eind resultaat laten zien.

    Hij weegt nu ongeveer 1,8 kilo dat is volgens mij best fors maar hij kwam toch van de grond dus zal wel goed zijn.

    Ik moet alleen nog uitvogelen hoe ik de failsafe instel. En ik moet het naza dansje nog doen maar dat doe ik morgen op een veld dat zal beter zijn dan achter in de gang tussen de garages. En dan het moeilijke: ik moet de ledcodes nog even zien te onthouden

    Ik heb alles ingesteld via de btu met mijn iPhone en ik moet zeggen, dat werkt goed. Ik heb de btu gekocht omdat ik dan in het veld eventueel nog wat aan kan passen. Ik zal toch met de gains moeten gaan spelen. En aangezien de accu van mijn laptop al een jaar overleden is is dat geen optie (en ik zag mezelf niet met een laptop in het veld rondsjouwen) een telefoon heb je altijd bij.

    Verder ben ik enigszins tot de conclusie gekomen dat mijn nog niet zo oude t8j eigenlijk al te kort schiet voor dit soort doeleinden.

    Ik heb nu alle 8 kanalen in gebruik en de gimbal werkt nog niet eens (die kan ik dus niet meer handmatig tilten), maar dat komt nog wel. Dat de gimbal werkt dan niet dat tilten dat gaat niet passen ben ik bang. Conclusie is dus dat ik eigenlijk toen toch voor de t10 of de taranis had moeten gaan. Niet dat hier niet mee te leven is maar een beetje jammer is het wel.

    Verder heb ik van de week ook nog een scherm besteld voor de fpv: de fieldview 7x7 met ingebouwde 32 Chanel ontvanger dit omdat ik het niet zag zitten om deze quad met de fatshark bril te vliegen. (Vliegen gaat wel maar ik denk dat ik dan de schakelaars niet goed kan bedienen) voor dit scherm ook maar een beugel geknutseld zodat ik het aan mijn zender kan monteren. Dit is bijna af dus foto's volgen.

    Morgen dus de maiden. Ik hoop dat ik dan ook een filmpje kan maken. Ik ben iig benieuwd hoe hij zal vliegen.
     
  8. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Zoo maar even de daad bij het woord gevoegd en foto's gemaakt. Hier komen ze: het totaal overzicht van de quad

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze bussel kabels wordt nog weggewerkt, die is van de leds die ik onder de armen heb gemaakt. Kabels worden ingekort als alles werkt.

    [​IMG]

    [​IMG]
    De statusled

    [​IMG]

    De btu module


    [​IMG]
    De beugel voor het scherm

    [​IMG]
    Scherm op de beugel en de zender

    [​IMG]

    [​IMG]

    De beugel zit aan de onderkant met klittenband aan de zender. De accu voor het scherm maak ik aan de onderkant van de zender en dan is alles weer in evenwicht.
     
  9. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Arnhem
    Dat van de schermbeugel hebt je goed bedacht .
    Het heeft mij wel aan het denken gezet .
    Mooi verslag trouwens .

    Gr Wim
     
  10. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Dank je ik heb hem een beetje gebaseerd op de soort geprinte beugels die je op eBay kan vinden voor de t8j. Hij zit met klittenband tegen de zender aan de onderkant en door het gewicht van het scherm drukt hij zich vast, de 3s lipo's voor de voeding van het scherm heb ik met klittenband op de batterij klep geplakt dan is het geheel weer in evenwicht en kantelt de zender niet.

    Komt omdat er eigenlijk niets te koop was voor deze zender. Alles is bedoelt om op en metalen beugel te klemmen en deze heeft een plastic beugel en er past dus niets op.
     
  11. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Zo een filmpje van de maiden:


    let niet op de knipperende led voor laag voltage dat komt door de accu. Ik heb een multistar 4000mah 10c gebruikt en die kakt heel snel in. (al na een keer gas geven) dus tijd voor een andere accu.

    iemand suggesties?
     
  12. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Arnhem
    Ik hebt zelf de dji f550 , en gebruik ook multistar lipo's 3s 5200 mAh en 4s 5200mAh .
    Haal er ongeveer 15 á 20 min mee .

    Gr Wim
     
  13. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    OK die van mij schoot al na een keer gas geven in de knipperstand dat de accu leeg was. Op de osd gaf ie toen nog 14,9 volt aan. Misschien nog een keer testen maar denk dat ik toch een andere accu ga proberen.
     
  14. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Arnhem
    Het kan ook zijn dat je de voltage op de naza te hoog hebt ingesteld .
    Ik zelf hebt deze uitgezet en gebruik een losse lipo voltage tester die ik ingesteld hebt op 3,6 volt per cel .
    Deze sluit je aan op de balance kabel .
    Het werkt perfect .
    suc6

    Gr Wim
     
  15. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    das ook nog een manier. Ik heb ook gewoon doorgevlogen tot ik op het fpv scherm zag dat de accu nog 14 volt had.
     
  16. gti_killer

    gti_killer

    Lid geworden:
    4 jul 2006
    Berichten:
    75
    Locatie:
    zeeland
    En? Hoe gaat het inmiddels met de quad? Met name de auw. Ik wil er ook mijn gimbal onder hangen maar twijfel ook over het maximale gewicht.
     
  17. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    De quad vliegt redelijk. Eigenlijk geen tijd meer gehad. De gimbal werkt nog niet. Moet ik nog eens voor gaan zitten. Misschien een gevalletje van goedkoop is duurkoop :rolleyes:

    Krijg dat ding gewoon niet goed afgeregeld. En de camera werkt ook niet naar behoren, moet ik ook nog naar kijken.

    Maar gewoon vliegen gaat lekker, alleen een beetje weinig tijd om het te doen. En de omgeving Eindhoven is eigenlijk zo goed als een nofly zone :(
     
  18. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Het probleem met jou accu is je C-waarde. Je hebt minstens 25-35c nodig om een iets of wat deftige accu te hebben.Die C slaat op de ontlaad capaciteit dus het kan inderdaad kloppen als je even een piek hebt dat de accu snel inzakt door de lage C waarde,ook al is die vol.Je mag niet vergeten dat je hier een hoop extra te voeden hebt tegenover bijvoorbeeld auto'tjes (maar zelfs met auto's is die c waarde gewoon te laag).Je zit met motoren en esc's al maal 4,dan nog de flightcontroller en al de rest die gevoed moeten worden.
     
  19. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Klopt alleen die multistar dingen werden verkocht als dat het zou moeten werken. Maar ik heb al andere liggen alleen geen tijd meer gehad om er mee te vliegen
     

Deel Deze Pagina