Positie hoogtestarthaak voor (onder!) een Dandy

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 16 jan 2017.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Dag,


    IJs ( . . .) en weder dienende ben ik zaterdag as. met oa. een Dandy aanwezig op het vintage-treffen in Nijverdal.

    Er zit momenteel geen hoogtestarthaak onder, die is er afgebroken.

    Waar moet dat ding zitten?

    Ik kan me voorstellen dat de positie agv. het dragende stabilo anders is dan bij 'normale' zwevers.

    Dank.


    jan.
     
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik zet m (bij mn andere zwevers, RESi en BOT) meestal op of net iets voor het CoG. Als ie iets verder naar achter geplaatst is begint de zwever te slingeren en heb je minder controle (altijd goed signaal).
     
  3. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Volgens de tekening ligt het ZWP op 64 mm. De starthaak op 51 mm van de vleugelvoorlijst.

    Succes, JH
     
  4. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Sorry, ik ben abuis.
    Heb hier de tekening van de DANDY II voor me liggen en die heeft geen dragend stabilo......
    Wat JVE heeft geschreven is juist.

    Excuses. JH
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Een al dan niet dragend stabilo heeft alleen invloed op de ligging van het ZW-punt en het instelhoekverschil. Niet op de positie van de starthaak.

    - De starthaak achter het ZW-punt levert een instabiel geheel op. Alleen de heeeel goede piloten zullen dat kunnen beheersen.
    - De start haak 'op' het ZW-punt levert een indifferent vliegtuig op. Iets makkelijker te besturen als de vorige, maar nog altijd moeilijk.
    - De starthaak voor het ZW-punt levert een zelf-corrigerend geheel op. Hoe verder naar voren, hoe stabieler, maar ook hoe minder hoog

    In de praktijk blijkt bruikbaar voor een redelijke piloot: trek een lijn vanuit het ZW-punt in de vleugel onder 10 graden naar voren/onderen. Daar waar die lijn de romp uit komt zou de haak moeten zitten. Dus: het aantal mm's naar voren varieert ook nog eens met de dikte van de romp (dikkere romp = meer mm's naar voeren).
    Voor een beginner zou ik de kaak naar 15 graden brengen.
     
    s.edg vindt dit leuk.
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Okay, iedereen bedankt.

    Maar, het ZP van de Dandy ligt (agv. het dragende stabilo) als ik me goed herinner veel verder naar achteren dan de plm. 30 - 35% van de koorde die 'normaal' is.

    Dan krijg je dus toch een haak die vrij ver naar achter zit . . .


    jan.
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja. Helemaal goed.
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ik ben toch benieuwd welke positie op de tekening aangeven staat.

    Ik weet dat er nog wel een paar Dandy's rondvliegen . . .

    Vast wel iemand die even wil kijken . . .

    (Ik ga ook even kijken waar de haak onder mijn Amigo II zit! :) )


    jan.
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Bij een 'dragend stabilo' wordt meestal bedoeld een stabilo met een (positief) gewelfd profiel.
    Bij langzaam vliegen zal ieder stabilo van een vliegtuig dat enige stabiliteit heeft een positieve liftkracht leveren en dus een dragend stabilo zijn.

    Het al of niet hebben van een stabilo met welving heeft géén invloed op het zwaartepunt, wél op het instelhoek verschil.
    En dat nog alleen als je dat, zoals bij de gemiddelde modelbouwer definieert op basis van de koorde lijn van het profiel.

    Als je het instelhoekverschil baseert op de nul-lift lijn van de profielen zal welving géén invloed hebben op het instelhoekverschil en zwaartepunt.

    Het mogelijk meer naar achteren liggen van het zwaartepunt van de dandy is een gevolg van een relatief vrij groot stabilo oppervlak, en niet van het stabilo profiel.
     
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ik schat de koorde van de Dandy op plm. een cm. of 16.

    Dan ligt de haak, afgaande op het plaatje van Onno, op 62 mm achter de neuslijst.

    Dat is plm. op 39% van de koorde.

    Als je dan een lijn schuin omhaaog naar achteren tekent, komt je dus toch op een vrij ver naar achteren liggend zwaartepunt . . .

    Wordt vervolgd.


    jan.
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Je moet die lijn niet schuin naar achteren trekken, maar (vanuit het CG) schuin naar vóren!
    Denk aan hoe je toestel aan de lierlijn hangt. Je kan je makkelijk voorstellen dat je met een hoge romp verder naar voren uitkomt voor de ideale plek van de starthaak.
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Jaja, uiteraard, maar ik had even eens schetsje gemaakt van de romp en de maten, en vanaf de bodem (die gegevens hebben we) moet 'ie wel schuin naar achteren . . .

    ;)


    jan.
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wil je de tekening hebben? Dan even je email in een p.m. (conversatie)
    Zwp. zit op ~105 mm achter de voorlijst. Bij ~180 mm koorde........:rolleyes:

    Hier een fotootje van de mijne:
    [​IMG]
    Al moet ik zeggen dat die starthaak tamelijk nutteloos is bij de huidige gemiddelde startlijn.:(
    Vandaar mijn voorkeur voor huckepack, maar omdat dit een beetje uit de mode lijkt te zijn geraakt:weetnie: heb ik er maar een motortje met een 7x6 op gezet.
    De meeste startlijnen lijken nog het meest op een scheepstros en zo'n arme Dandy met nog geen 30 dm2 vleugel kan dat niet helemaal tillen, dus boven kom je nooit. Dan zijn de meeste ringen aan zo'n lijn > 3 mm, dus met een beetje pech blijft de boel lekker vast zitten. Hoe je model er na zo'n actie uitziet kun je bij die van mij bekijken.
    Ik had inmiddels al een ander, veel beter vliegend eigen ontwerp vliegend, dus ik heb de versplinterde Dandy toen maar even snel weer in elkaar geplakt. Nu wel spijt van, want het was best een net kistje... in 1972
    't Is nu min of meer een vliegende lijmklodder. Ook de mooie zijde bekleding heeft de tand des tijds niet doorstaan en toen ik een keer naar Engeland ging en wilde hellingzweven, heb ik er even gauw wat transparant blauwe Solarfilm op gezet. Nou ja, ik doe het er maar mee.:weetnie:
     
    Theo P vindt dit leuk.
  15. Theo P

    Theo P PH-SAM

    Lid geworden:
    6 dec 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Borne
    Tekening staat ook op outerzone.co.uk
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Bedankt!

    Ondertussen klein stukje schaats gemaakt, gaatjes er in, en dat plak ik onder de romp.

    Komt helemaal goed.


    jan.
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Mijn Dandy vloog het best met een 0,8 cox motortje op de vleugel.
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Cox TeeDee!

    Ja . . .

    Wel een hoop herrie, en extra gewicht, weerstand en troep.

    Maar het had wel iets.


    jan.
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Klopt ! Maar de Dandy vloog al als een baksteen, met het motortje leek het nog wat !
    Ik heb ermee leren vliegen, een jaar of 14 was ik. .
     
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Hangt af hoe je hem bouwt en afstelt.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina