EeZeBilt Big Tamar

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door setsunakaede, 13 jan 2017.

  1. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het is weer EeZeBilt tijd!

    Ik ben al lang geleden (begin Mei, tijdens onze huwelijksreis al...) aan deze boot begonnen maar had er nog geen verslag van gemaakt - en daar werd ik laatst vriendelijk doch dringend aan herinnerd (de reden komt later in het verslag nog wel langs), dus hierbij de aftrap van dit bouwverslag!

    Trouwe bezoekers van het forum zullen zich waarschijnlijk wel herinneren dat ik al eerder EeZeBilt bootjes heb gebouwd, te beginnen met een (aangepaste) Otter sleepbootje en een (as designed) Tamar reddingsbootje en later achtereenvolgens een Beaver sleepboot (opgebouwd als AHTS) en de Sea Princess. Het ene bootje was wat meer succesvol dan de andere - zo is mijn reddingsbootje een keer gered omdat hij niet zo goed tegen de golven kan (schaam...) en heb ik mijn Beaver bij de laatste WSD onder water laten lopen doordat ik het slangetje van de waterspuit vergeten was aan te sluiten - maar over het algemeen zijn het leuke modelletjes die relatief eenvoudig op te bouwen zijn en best goed presteren op het water. Over het algemeen kan je dus wel stellen dat ik een zwak heb voor de ontwerpen ;-)

    Omdat mijn Tamar bootje toch altijd best wel bekijks trekt maar zo slecht tegen golfjes kan, heb ik na de laatste WSD besloten dat het maar eens klaar moest zijn. Er moest een betere versie komen! Groter, met twee schroeven net als het 1:1 origineel, en vooral: flink waterbestendig en met een achteruit. Kortweg gezegd dus, een volwassener versie van mijn "kleintje". De bouwwijze zou vast blijven houden aan de "EeZeBilt" principes.

    Enfin, dan beginnen we dus met de basisplaat, die bij EeZeBilts altijd op de kim ligt:

    Vervolgens lijmen we daar de eerste dwarsspanten op:

    Dan de langsspanten - twee vanaf achter tot aan het eerste spant, en een centrale langsspant in de neus. De twee spanten van achteren worden eerst alleen achter vast gelijmd omdat deze uiteindelijk samen met de kielbalk de vorm in de basisplaat moeten drukken:

    De kielbalk is dus ook het volgende wat we plaatsen nadat ook het voorste stuk van de langsspanten gelijmd is. Dit onderdeel is overigens ook één van de eerste aanpassingen aan de originele EeZeBilt plannen, aangezien deze in het origineel uit twee delen bestaat om een sleuf open te laten voor de schroefas. Ik ga hem echter opbouwen als dubbelschroever, dus de kielbalk kan uit één stuk:

    Dan draaien we de boel weer om, tijd om nog wat extra spantjes te plaatsen (volgens plan) en het achterdek kan er ook al op:

    Dit zijn de schroeven die ik ga gebruiken, uit een NQD jetski gesloopt (die op zijn beurt een setje jets als aandrijving heeft gekregen):

    Er zijn ook spantjes nodig tegen de kielbalk aan, dit is ook hard nodig doordat de plannen op 200% zijn afgedrukt en de ruimte tussen de spanten dus wat groter dan handig is. Ook zijn de eerste openingen voor de schroefassen en voor de motorsteunen al gesneden:

    Proefpassing van de schroefas, om te kijken hoe we uitkomen en hoe de roeren en de koelkanalen moeten komen:

    En uiteraard ook de binnenkant, zelfgemaakte vaste koppeling en gekoeld motorspant. De outrunner zit er achter maar is niet zo best zichtbaar:

    Voor zover deze eerste post, komende tijd zal het in redelijk rap tempo worden geupdate tot we weer bij zijn met het verslag.
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2017
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  2. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    hoi Diede.
    ziet er goed uit! ben benieuwd ;)
     
  3. RCjeffrey

    RCjeffrey

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    1.138
    Locatie:
    enschede
    Deze ga ik volgen,
    Ben benieuwd hoe hij eruit komt te zijn als hij af is op het water.
     
  4. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dank, heren. Ik zal proberen jullie niet teleur te stellen ;)

    Even een kleinigheidje eerst dan maar:
    De originele Tamar class Lifeboats zijn 16m lang, mijn model is 60cm. Dat brengt de boot op een schaal van pakweg 1:27 (1:26,6666666....). Lekker handig dus, precies geen schaal waar je ook maar IETS voor kan krijgen :hammer:en uiteraard bedenk ik het pas om daar over na te denken voordat ik begin met bouwen :frustie:(not)

    Dat betekent dus dat er geen op-de-markt-verkrijgbare boldertjes, liertjes, toetertjes, boordverlichting, poppetjes... wat dan ook, op past. Dat moeten we dus allemaal zelf gaan maken.

    Anyways, door met de bouw.

    De motortjes gebroederlijk naast elkaar op proef:

    De roerservo, ook op proef in de tussenplaat die de roerservo en -koningen op zijn plek gaat houden:

    ...Dat is dus voor deze roertjes:

    En de koelkanalen op hun plek, diep weggestopt (maar ik kan er nog net bij om later slangen op te drukken):

    En dan is het tijd om het dek er op te leggen:

    Spiegel aanbrengen...

    En de eerste huidplaat aan te brengen:
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2017
    Thijs Slotman vindt dit leuk.
  5. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nadat beide bodemplaten vastgelijmd en gedroogd waren, zijn de schroeftunnels uit de platen gesneden. Er bleken een paar verstevigingetjes nodig om de bodem op zijn plek te houden zo lang de kimkielen nog niet gemonteerd waren, kleine klosjes balsa klaarden de klus:

    De kimkielen uitgesneden en even voor de maat los in de boot gezet. De uitsparing zit er in om voldoende water opzij te kunnen krijgen bij roeruitslag, net als bij het origineel:

    ...En die roertjes zijn in verhouding tot die kimkielen, en de boot, soort-van "schaal". De tijd zal het leren of er grotere exemplaren gemaakt moeten worden:

    Dan de zijkanten er op en de waterkering aan de voor- en achterzijde "dicht" maken en dan gaat het al ergens op lijken:

    Tot slot dan nog een foto van de romp zo ver af, met het kleinere, eerdere model er bovenop voor het idee waar we staan en waar we naar toe willen:
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2017
    MikeMohawk en bram1324 vinden dit leuk.
  6. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Verder met de schroeftunnels dan maar. Dunne hardhouten randjes over de skegs om de "sledes" te completeren, en omdat dat achterste randje zo achterlijk zwak is van alleen Balsa. Ook zijn de koelkanalen en het gat van de roertjes al te zien en de propassen zijn al ingelijmd:

    Vervolgens alle holle delen behandeld met G4, door met een injectiespuitje e.e.a. van dat spul in te brengen en goed rond te laten lopen:

    Daarna was het tijd voor epoxy, in eerste instantie - verry EeZeBilt - met tissue maar toen dat niet bevredigend werkte maar direct er overheen met een laagje 50gsm keperweefsel:

    Het bootje moet waterdicht worden, dus er komt een tussendeksel om het water buiten te houden. Randje voor een rubber stripje in de romp gelijmd:

    Het deksel met een opgelijmd lipje voor zowel het deksel als de opbouw (meer daarover in de volgende update)

    Aan de voorkant wordt het deksel dus op zijn plek gehouden doordat het onder die triplex lip valt, aan de achterkant is een constructie gemaakt die vergrendelt:

    Voor zover,

    Volgende update gaan we het over de opbouw hebben. Tipje van de sluier: We verlaten "EeZe"bilt gebied, Balsa is écht niet geschikt voor een opbouw van dit postuur...
     
  7. RCjeffrey

    RCjeffrey

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    1.138
    Locatie:
    enschede
    Schiet mooi op,
    Echter hoe krijg je de roeren nu onder de hardhouten lijsten?
    Of zie ik iets over het hoofd.
     
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Jeffrey, die roeren zitten in het midden van de tunnels, en die hardhouten lijsten zitten over de skegs heen die aan de zijkant van diezelfde tunnels zitten. Die roertjes zitten dus ruimschoots niet onder de houten lijsten. Je kan het zien op de eerste foto van mijn laatste update, daar zie je de gaten voor de roerkoningen zitten (tussen de koelwater in- en uitlaten).
     
  9. RCjeffrey

    RCjeffrey

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    1.138
    Locatie:
    enschede
    Nu je het zegt, zie ik ze zitten.
     
  10. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Goed, het begin van de opbouw dan. Zoals ik al zei: Balsa is écht niet geschikt voor een dergelijke opbouw: Te zwak, en voor lappen van dit formaat heb je te veel dikte nodig om geloofwaardig over te komen. Waar balsa nog prima werkte voor de kleine versie, gaat het bij een boot van dit formaat gewoon gek staan.
    Ik had dus al het plan opgevat om de opbouw van plastic te maken, en wel van polystyreen plaat. Daar heb ik al wel wat ervaring mee: het is redelijk goed te snijden en zagen en met chloroform plakt het prima in elkaar. Dus zo gezegd, zo gedaan, plaatje 1,5mm polystyreen er bij gepakt, de eerste opbouwtekeningen opgeplakt en snijden maar!

    Oef.... Dat viel tegen.

    Ik kwam er bijna niet doorheen, en de raampjes waren al helemaal een hel. Dus, de boel even aan de kant gesmeten en de situatie rustig overdacht.

    Nu is het zo, dat ik van de zomer een 3D-printer heb gekocht, en het bedrijf waar ik het gehaald heb (Reprapworld.com in Nootdorp) heeft elke eerste donderdag van de maand een "Bier en Pizza sessie", zeg maar een meeting tussen gelijkgestemde 3D-print-nerds. Een gezellige boel, en er zit een vriendelijke competitie bij waarbij je een print kan inzenden en die beoordeel je dan van elkaar. De winnaar krijgt 2 rollen filament naar keuze, de tweede plaats 1 rol filament en de derde plaats een kortingsbon voor de webshop.

    Dus, alles overdenkend, begonnen er stukjes op hun plek te vallen. Voorzichtig maar eens het 3D-pakket opgestart, het vers uitgesneden stuk polystyreen onder de scanner gelegd voor de eerste maatvoering, en met de scan als "onderlegger" maar begonnen met tekenen. En tekenen, en tekenen... Eens begonnen was er geen houden meer aan en voordat ik het wist had ik 3 weken lang elke avond zitten tekenen. Maar, toen mocht het resultaat er dan ook zijn:



    Een gigantische wirwar van steunvlakken en planes, en een 3D-part dat uit 38(!) losse "bodies" bestaat.

    Exporteer je die (één voor één) naar .STL bestanden die begrepen worden door de 3D-printer-software, dan krijg je o.a. de volgende onderdelen:

    Er zitten nog meer onderdelen bij, en er zijn nog wat onderdelen naderhand gewijzigd in verband met de limieten van mijn printer waar ik nogal hard tegenaan gelopen ben - maar daarover later meer.

    Voor zover nu even, volgende update: PRINT foto's!
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2017
    MikeMohawk, RCjeffrey en Bert V vinden dit leuk.
  11. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Ben zeer benieuwd naar je avonturen in deze materie :) Moet zelf nog steeds beginnen met Autodesk om een spanten kit te gaan lazeren t.z.t. dus mijn interesse heb je! Is Solidworks een beetje makkelijk onder de knie te krijgen of had je hier al ervaring mee?
     
  12. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik had hier al ervaring mee, Mike. We gebruikten dit pakket tijdens de studie.

    Dat gezegd hebbende zijn er goede tutorials voor Solidworks te vinden, en het fijne van SolidWorks vind ik dat het allemaal erg "logisch" is. Blokken stapelen voor gevorderden ;-)
    Als je Tinkercad kent, dan voelt SolidWorks als een vrij logische upgrade. Een enorme upgrade, dat wel.
     
  13. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Ook ik ga deze volgen :)
    ziet er weer super mooi uit !!
    ben heel erg benieuwd naar het print resultaat ,,
    ziet er indrukwekkend uit :)
    veel succes
     
  14. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Whoeps, beloof ik snelle updates laat ik vervolgens anderhalve maand op me wachten... Mea Culpa!
    Snel door dan maar, met de beloofde print foto's.

    We waren gebleven bij de 3D-files die gereed waren. Het eerste onderdeel dat ik geprint heb was de achterkant, een print van 23 uur vanwege alle support, de grootte en de ingewikkelde vormen. Dit ging helaas niet van een leien dakje, mijn printer ging spontaan kapot op zo'n enorme print. Het onderdeel dat het begaf was een simpel koppelingetje, maar helaas ging het vanaf daar bergafwaarts doordat de reserve-onderdelen die ik (uit china...) had laten komen van dusdanig inferieure kwaliteit waren dat ik uiteindelijk helemaal geen enkele print meer kon maken. Gelukkig is de support vanuit Reprapworld.com uitstekend, dus zo kon het dat ik aan het einde van het weekeind, op zondagavond, tot 01:30 in Nootdorp bezig was om samen met hun technische man de boel te fixen. Over service gesproken...! Daarna deed de printer het weer uitstekend en heb ik de achterkant opnieuw geprobeerd, deze keer in één keer goed:

    Toen maar gelijk de voorkant er achteraan gedaan, die was de volgende ochtend toen ik ging kijken bijna klaar.... En toen liep ik tegen de fysieke grenzen van mijn printer aan met overslaande steppers tot gevolg. Print afgekapt en hardgrondig lopen vloeken.
    De oplossing was voor de hand liggend: de voorkant moest korter (want op zijn flens met de achterkant geprint, rechtop staand dus). Die avond heb ik de voorste 2 cm er af geknipt en zowel het grote deel als het kleine restantje neus van een flensje voorzien voor het lijmen. Opnieuw te printen gezet; tot mijn verrassing was er opeens veel minder plastic nodig en de printtijd was ook met 5 uur teruggedrongen... doordat er opeens veel minder supportstructuur nodig was!

    De volgende ochtend lagen de voorkant en het neusje keurig op mij te wachten. De drie hoofdonderdelen los, in de stand dat ze ook geprint zijn:

    En voor het gevoel even los op de boot gezet:

    Daarna werd het tijd voor de details, waarbij weer de grenzen van de printer (en het proces) werden opgezocht met o.a. raamsponningen van 1,5mm dik en details van 0,5mm die ook nog eens zwevend zijn geprint:

    Als je die dan verft komt het er zo uit te zien:

    Boldertjes, liertjes, opbergkisten, antennes, beugels etc. geprint en geverfd:

    En ondertussen ook de opbouw zelf in elkaar gelijmd, geplamuurd en geschuurd, en daarna in de lifeboat-oranje verf gezet:

    Daar houd ik het voor nu even bij, de foto's van de opbouw zoals hij nu is bewaar ik even voor een volgende update.
     
  15. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Toch wel mooi werk zo'n printer. Als je een beetje (veel) weet hoe je moet tekenen kun je dus eigenlijk alles maken.

    Ziet er goed uit. Ben benieuwd naar de rest.
     
  16. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Tijdens het in elkaar zetten en schilderen van de opbouw werd er druk verder getekend, zoals het liertje dat op het achterdek moet komen - Gelijk 4 uitgeprint en geverfd, en de beste uitgekozen:
    En stoeltjes getekend en geprint, voor een (rudimentair) interieur:

    Daar komen er uiteindelijk 5 van in de boot.

    Na een tijdje bouwen begint het zowaar ergens op te lijken; van achteren:

    ...En van voren:

    Detail van de SB zijkant, met ventilatieroosters:

    In deze staat heb ik uiteindelijk de boot gepresenteerd op de Bier&Pizzasessie van Reprapworld, en mijn noeste arbeid werd beloond! Ik mocht naar huis met de eerste prijs, te weten twee rollen filament naar keuze.

    De opbouw lijkt nu wel aardig af, maar schijn bedriegt: er moet nog het nodige op qua lifelines, reddingshaken en -bomen, en de mast natuurlijk, maar dat gaat weer "conventioneel" modelbouwen worden: dat soort spul is erg slecht te tekenen en printen, en er moet ook nog wat te hobbyen overblijven natuurlijk.

    Volgende keer: Verder met de romp!
     
    Modelsmurf, RCjeffrey en MikeMohawk vinden dit leuk.
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Diede,

    Nog vorderingen aan dit model te melden?

    Groeten, Jan.
     
  18. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Jan,

    Nog wel een beetje, de romp staat nu in de primer, maar ik ben even gestopt met bootjes bouwen ten faveure van mijn andere hobby, helaas zit er nog altijd maar 24 uur in een dag en de ruimte in mijn garage is ook niet oneindig. Maar de boot staat nog in het zicht, dus er gaat binnenkort wel weer aan verder gebouwd worden.
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Diede,

    Ik ken dat, momenteel ben ik meer aan het vliegeren dan bootje varen/bouwen...

    Groeten, Jan.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  20. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Oei, het heeft alweer veel te lang geduurd sinds de laatste update. Ik schreef als laatste dat de romp in de primer stond, hierbij alsnog een foto daarvan. IMG_20170502_225545411.jpeg
     
    Modelsmurf vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina