ASW 28 V 2 flap en aileron

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door guyken, 19 dec 2016.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Eigenlijk neem ik zwaartepunt bij alle vliegers op 1/3 van de vleugelbreedte . Vanaf de voorkant dus .
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Dat is vaak erg ver naar voren, rond de 40-45% van de aerodynamische koorde is een regelmatig voorkomende waarde.
    Wanneer je vleugel wat pijlstelling heeft komt het dus nog verder naar achteren als je bij de vleugel wortel meet.

    Uitgaande van jouw 33% loont het de moeite om eens wat meer naar achteren te proberen. De dukproef is hiervoor een goed startpunt. Deze moet je goed uitvoeren, uitgaande van een toestel dat hands-off netjes door vliegt.
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Het loont ook zeker de moeite om even een handstart te doen met je model voordat je de motor inschakelt. Liefst met wat wind.
    Je gooit het model kaarsrecht tegen de wind in en je ziet meteen of je CG een beetje juist is. Het model moet gewoon keurig rechtuit vliegen en niet de neiging hebben om omhoog of omlaag te gaan.
     
  4. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Hoi allen,
    Ik heb inmiddels vorig weekeind bij mooi weer al een paar vluchtjes kunnen maken,
    De 2200 3s tussen de vleugels zoals ik eerder heb voorgesteld levert inderdaad een te achterlijk zwaarte punt. Moet je niet willen.
    Nu zit de accu ca 6 cm verder naar achter dan bedoeld is. De accutray heb ik met een stukje balsahout verlengt.(kan alleen bij versie 1) Daarmee bereik je een vlieg gedrag zoals hierboven beschreven.
    Omdat ik met regelmaat op YouTube deze kist voorbij zie "scheuren" concludeer ik dat er ook met 4S gevlogen wordt.
    In sommige draadjes over deze ASW 28 wordt dat ook bevestigd. Daarom heb ik een 1600 4S lipo bestelt om dit uit te proberen.
    Het is verrassend voor een schuimpie hoeveel krachten deze zwever kan verdragen zonder flutter hetgeen vaak een probleem is bij hogere snelheden.
    Uiteindelijk is thermisch vliegen natuurlijk het doel, maarja als dat er niet is wil je ook wat anders kunnen :thumbsup:
     
  5. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Vandaag bij 4 Bft weer een poging gedaan gelijk maar een videootje gemaakt. koste me een uur en dan....

    Helaas een .MOV bestand lukt blijkbaar niet.:mad::weetnie:
     
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Naar yotube uploaden en dan linkje posten Willem , ik ben zeer benieuwd, waarschijnlijk gaat die van mij (V2) dinsdag z'n maiden krijgen.
    ASW28V2.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2017
  7. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik had vandaag een vrije middag gepland voor de maiden van de HK ASW28. Super dag zonder wind, heerlijk om dit kistje ff te proberen.
    Eerst de 3s 2200Mah Zippy Compact geprobeerd. De accu helemaal achter tegen de wielkap gelegd. ZP ligt dat iets te ver naar voren maar wat blijkt, vliegt prima, deze setup hou ik ff in gedachte als ik op de helling sta.
    Daarna de de 3s 1500Mah Turnigy geprobeerd, deze accu moet ik dan weer helemaal voorin leggen om het ZP goed te krijgen maar ook deze accu vliegt prima. Genoeg mogelijkheden. De ASW stijgt op de 3s rustig, ik had iets meer power verwacht maar voldeed prima.
    Ik had in eerste instantie de flaps mee laten bewegen met de rolroeren, dit is niet echt nodig, ook sturen met alleen de rolroeren voldoen prima. Wel differential instellen, vliegt prettiger. Speed stand doet niet veel, thermal wel en heb zelfs een paar stijgertjes gehad, stuurt dan lekker met het roer de bocht door. Verder zoeft ie lekker als je m op zijn neus zet ;-).
    Landen is een eitje met deze kist, door de butterfly zakt ie en land ie heel rustig en is ie goed te regelen. Het zijn geen echte grote remkleppen dus stilvallen doet ie zeker niet.
    Prima kistje voor dit geld. Binnenkort eens naar de helling, we zullen zien.
    ASW28.JPG
    ASW28_vliegt.JPG
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2017
  8. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    We duwen er nog ff een filmpje tegenaan, klik hier maar ff.

    Edit: even aangepast, in het filmpje vliegt nl een Coudron 460.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2017
  9. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    hoi JvE, leuke film. de ASW is heel herkenbaar. Ik heb geen differentiaal op de roeren waardoor ik een behoorlijk haakeffect heb geconstateerd.
    Was dat ook jou ervaring? hoeveel dif heb je nu op rol zitten?
    Als mijn 4S 1600 binnen is kan ik die waarschijnlijk op de origenele plaats voor de accu zetten waardoor het CG goed komt te zitten.
    Het is toch altijd even spelen met het CG, vaak ook afhankelijk van persoonlijke voorkeur.
     
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ja, ik heb 40% op diff gezet, uitslagen op rolroeren naar beneden worden dus met 60% verminderd, vliegt veel beter.
    En met rolroeren stuur ik 40% roer mee, maar die staat op schakelaar omdat ik toch meer met roer stuur.

    Groet,
    Willem
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Een advies wat ik ooit uit een filmpje van Philip Kolb heb gedestilleerd:
    - zet differentiatie uit
    - probeer het haakeffect met 'combi' tegen te gaan (regel de hoeveelheid 'combi')

    Mogelijk zul je zien dat dat goed werkt, maar dat er een klein ongewenst bij-effect is:
    a. bij het geven van rol (incl. combi) ontstaat een klein down-effect. Remedie: toch een beetje differentiaal programmeren, hoeveelheid combi hierop aanpassen. Evt. herhalen in stapjes van 5% à 10%.
    b. bij het geven van rol (incl. combi) ontstaat een klein up-effect. Remedie: een beetje ongekeerd differentiaal programmeren, hoeveelheid combi hierop aanpassen. Evt. herhalen in stapjes van 5% à 10%.

    Ik heb dit voor het eerst toegepast op mijn SSL, en nu op mijn Xplorer. het gevolg: 2x zo veel rol-rate beschikbaar, en geen haakeffect. Ik ben er blij mee.

    N.B. 'combi' is her Ri-roer met rol laten meelopen.
     
    Justus en jve vinden dit leuk.
  12. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Dirk, bedankt voor je reactie, Ik heb idd ook roer mee gemixt op rol, mogelijk is dat nog onvoldoende.
    Ik heb geleerd om de bocht met rol in te zetten en dan met roer af te maken. Eventueel klein beetje up geven.
    Arjan is voorstander om niets te mixen maar bewust rol en roer met je vingers(duimen) te doseren. dat geeft het beste vlieginzicht.
    Mixen is eigenlijk voor de wat luiere vlieger. maarja ... techniek waarom zou je er geen gebruik van maken zeker als het je helpt.
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Willem,
    Dit is iets anders dan mixen. Je mixt hier niet om netjes een bocht te kunnen maken, maar je mixt hier om met zo min mogelijk differentiatie te kunnen rollen.
    Om dan nog een nette bocht te kunnen vliegen moet je zeker nog met richting meesturen!!
    Als eea. goed op elkaar is afgestemd zou je een keurige strakke rechte rol moeten kunnen vliegen waarbij je perfect netjes rechtdoor blijft gaan zonder dat je (met de hand) richting bijstuurt.

    Ik weet dat er mensen zijn die er tegen zijn. En heel eerlijk was ik dat ook altijd, maar als een goeroe als Philip Kolb beweert dat dat een goede en efficiënte manier is om een hoge roll-rate te bereiken zonder haakeffect, wie ben ik dan om daar tegenin te gaan ...
    Enne ... in wezen is het niet echt mixen, het is een ander manier van het haak-effect tegengaan.

    Tot slot: denk je dat Raymond en collega's met hun voeten gedoseerd moeten meesturen als ze een keer lekker gaan rollen met zo'n Boeing?!:rolleyes::D:koud:
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Waarom ik geen voorstander ben van mee mixen van richting op rol:
    Bij het inzetten van een bocht naar rechts krijg je haakeffect naar links, en moet je dus richting naar rechts bij geven. Tot zover werkt de mixer perfect, dat bestrijdt ik niet.
    Maar zodra je in de rechter bocht ligt en een constante cirkel rechtsom gaat vliegen moet je constant rol TEGEN (naar links) geven omdat de buitenste vleugel harder vliegt en dus de neiging heeft de bocht steeds steiler te maken. De mixer geeft dan gelijk richting naar links, ofwel de bocht uit. Dat moet je dan de hele tijd corrigeren - of je vliegt een voortdurend slippende bocht.

    Bij het thermieken zet je één keer de bocht in (mixer is handig) maar als je je cirkels draait, en dat doe je veel langer, werkt hij continu de verkeerde kant op (mixer is dus bij voortduring onhandig of zelfs regelrecht verstorend). Mijn zender bevat niet de optie om alleen bij het insturen actief te zijn en bij het thermieken zichzelf uit te schakelen.

    Daarnaast: bij lage snelheid moet je veel meer richting bij geven dan bij hoge snelheid. Ik kan op mijn zender geen snelheidsafhankelijke mixer aanmaken.

    Tot slot: haakeffect kun je niet tegen gaan, Zelfs met 100% differentiatie (dus een rolroer gaat wel omhoog maar het andere gaat helemaal niet omlaag) heb je nog steeds haakeffect, en moet je dus nog steeds richting geven. Differentiatie voorkomt het haken niet, maakt het alleen minder.

    Ik ga daar ook helemaal niet tegenin, is helemaal waar. Met minder differentiatie heb je een hogere rolrate maar moet je meer richting bij geven. Niks mis mee om dat door een mixer te laten doen als je dat wilt. Zolang je je maar realiseert dat die maar bij één snelheid goed staat, en bij cirkelen de verkeerde kant op werkt.
     
    jve vindt dit leuk.
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Je moet in een bocht altijd richting blijven geven, ook als je geen rol tegen of mee geeft.
    Mark Drela heeft daar ooit een hele mooie verhandeling over geschreven: zonder richting slipt de romp altijd in een bocht.
    Stijler draaien helpt ook (vaak draaien wij te vlak en te langzaam).
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2017
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ja precies. Richting de bocht IN. Maar je moet in een constante bocht per definitie een beetje rol tegen geven, en dan geeft die mixer richting de bocht UIT. Dat bedoel ik maar.
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, dus moet je een beetje meer richting doseren. Maar je moet sowieso exact zoveel richting geven als nodig is voor een nette bocht. Dat is dus niet anders. Dat je hierdoor die knuppel een mm verder moet bewege merk je niet eens. Je kijkt naar hoe je vliegtuig beweegt.

    Overigens bedoelde ik met die opmerking over stijler draaien dat je dan ook minder (of geen) tegen-rol nodig hebt (het snelheidsverschil tussen binnen- en buiten-vleugel is dan kleiner).

    Overigens vind ik ook dat iedereen zo moet sturen als hij/zij het prettigst vindt. Persoonlijk probeer ik eea. zo af te stellen dat een knuppelbeweging alleen die beweging initieert die ik ervan verwacht, zonder afgeleide effecten. Dus bij een rol wil ik een rol-beweging zonder haakeffect, bij een richtingbeweging op een V-staart wil ik een slip zonder hoogte effect. Daarom differentieer ik Richting op een V-staart, en daarom 'combi' ik richting bij rol.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2017
  18. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Helemaal eens Dirk! En bovendien kan het per thermiekbel en zelfs per moment nog verschillen. Soms heb je van die bellen die vlak boven de grond hangen en nog weinig verticale snelheid hebben. Dan heeft steil draaien absoluut geen zin, want door de hogere daalsnelheid zak je door de bel heen. Maar als diezelfde bel al op hoogte zit, en flink aan kracht heeft gewonnen, dan heeft steiler draaien mijn voorkeur. Zo'n zelfde verschil doet zich voor tussen het voorjaar met krachtige bellen, en het najaar met gezapige thermiekbellen.
    En voor mij persoonlijk is dat ook de kick van het zweven: per bel een nieuwe uitdaging om er het maximale uit te halen.

    Max
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ja, absoluut. Wat een goeroe als Philip Kolb prettig vindt zegt mij dus niet zo heel veel, anders dan dat het een alternatief is.
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb het geprobeerd met mijn 4 meter zwever. Met insturen was het prettig maar met landen minder. Ik moest steeds bij het binnenkomen over een bomenrij heen en kreeg daar steevast flinke turbulentie waardoor er flink moest worden gecorrigeerd op de aillerons. Alls het rudder dan meegaat kom je vaak naast de baan te zitten.
     

Deel Deze Pagina