FP-G153BB gyro

Discussie in 'overige' gestart door Phobos77, 3 feb 2017.

  1. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Hallo,

    Ik heb een Kalt Space Baron / Enforcer ZR opgekocht voor onderdelen. Hier zat een FP-G153BB gyro in. Puur uit nieuwsgierigheid, hoe waren de ervaringen met deze gyro?

    Mvg,

    Peter
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2017
  2. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
  3. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    De ervaringen zijn goed te noemen voor die tijd.
    Ze werden gebruikt door DE f3c piloten van die tijd.(dus top range)
    Door de tol-motor vebruiken ze veel meer stroom dan de huidige gyro`s.
    puur een gyro......gèèn heading hold of andere moderne snufjes.
    Ik zelf heb er ook nog een liggen. (buiten gebruik)
    En ik denk dat ie nog steeds kan voldoen in een scale, met een groot accupakket.
    ben je opzoek naar manual? copie.....kan gemaakt worden.

    Mvg Richard
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2017
  4. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Hoi Richard, bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik een manual op het net heb gevonden. Misschien dat ik de gyro voor de gein een keer uit ga proberen. Ik snap dat de tol meer stroom vreet, maar wat voor accupakket moet ik dan aan denken? Manual schrijft 4,8V voor maar wat voor capaciteit? Mvg, Peter
     
  5. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Wacht ik heb de manual beter gelezen. Hierin word het eea geadviseerd mbt accu's en capaciteit.
     
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    2 accus denk ik
    4 cel voor de ontvanger en 5 cel voor de gyro
    Volgens mij heb ik dezelfde
     
    Phobos77 vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet beter, dan dat deze gyro op 4 cellen gebruikt moet worden (de tolmotor kan mogelijk kapot gaan).

    Indertijd gebruikte ik gewoon een 500 mAh pakketje separaat voor de tol, voldoende voor 3 uur tollen.... Tolletje zou ongeveer 120 mA moeten trekken, zo uit het losse geheugen.
    Was voor zijn tijd de beste gyro die je kon kopen: kogelgelagers, en via de zender "instelbaar" (twee settings op het potmeterkastje, die je via de zender kon selecteren)
     
    Phobos77 vindt dit leuk.
  8. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Geweldige Nostalgie.....Veel mee gevlogen destijds en 1 van de beste tol gyro's
    Ik gebruikte 1accu
    1 voor de ontvanger 4,8V en tol van 1000Mah (aanbeveling van Robbe)
    je kon 2 accu's aansluiten en via de zender instellen....Geweldig apparaat......waar is de tijd gebleven
     
    Phobos77 vindt dit leuk.
  9. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Op de batt aansluiting kan je een 5 cell battery aansluiten, dan gebrukt de gyro zijn eigen spanningsstabilizator.
    Geeft een stabielere voeding, en beter resultaat.
    Ik heb in plaats van 1 grote 4 cell, een kleinere 4 en een losse 5, raakt de accu voor de besturing niet leeg door de gyro
     
    Phobos77 vindt dit leuk.
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Het is idd dezelfde
    [​IMG]

    Met 2 batterij pakketjes

    [​IMG]

    Kan het manual even niet delen, even een knipje er uit

    [​IMG]
     
    Phobos77 vindt dit leuk.
  11. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    @AHoogendijk. Je gebruikt hem nog steeds op een courant model?
    Welke heli is het?
     
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Laatst bewerkt: 4 feb 2017
  13. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Oh ja dom van me dat draadje ben ik aan het volgen.
    Heb je nog iets gedaan om de gyro op te knappen en te testen want hij ziet er zo nieuw en schoon uit.

    Mooi trouwens wat je met die Vario hebt gedaan tot nu toe.
     
  14. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Alleen met een doekje afgedaan.
    Het cellofaantje van nieuw zat er nog op!

    En even in het doosje gekeken, dat zag er goed uit.
    Ik heb geen enkel idee over de herkomst en gebruikstijd verder.

    Denk dat die lang stil gestaan heeft.
    Ik ben zelf ook met een tol gyro begonnen, vandaar dat ik het met deze ook gewoon wil proberen.

    Alleen is tijd een beperkende factor :(

    Groeten
    Arie
     
    jjdehaan en Phobos77 vinden dit leuk.
  15. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    302
    Inderdaad, je kunt er niet de vinger op leggen, maar "het gevoel" is tegenwoordig in vergelijking met vroeger toch wat anders, tenminste, zo ervaar ik dat.
    Is moeilijk uit te leggen, maar bij deze gyro kun je bijvoorbeeld zeggen dat de mechanische dingen die je al kent (het aansturen van de heckrotor) eerst stukje bij beetje wordt geholpen of overgenomen door de techniek (het gyro-systeem op zich), wat dan zelf op zijn beurt weer langzaam verbeterd wordt (kogellagers in de tol, gevoeligheid instelbaar vanaf de zender, enz), ontwikkelingen allemaal met de menselijke maat, en (dus) goed bij te benen. Terwijl tegenwoordig de automatisering zo ver is gevorderd dat bijvoorbeeld een totaal onvliegbaar ding als een drone voor een paar kwartjes te kopen is, waarna iedereen er mee weg kan vliegen, en dat ook nog zonder het minste benul van wat er nu eigenlijk allemaal gebeurd in die printplaat tijdens het gebruik.
     
    jjdehaan en AHoogendijk vinden dit leuk.
  16. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Ik snap wat je bedoel......Ik heb jaren met zo'n tolgyro gevlogen en daarna de Piezo whahah wat een verschil...en tegenwoordig......ja FBL controller met rescue functie die ook nog autonoom kunnen vliegen e.d.
    Waar is de tijd gebleven en Ja het gaat snel met de ontwikkelingen....
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Door twee accu's i.p.v. één enkele grote te gebruiken, verdubbelt m.i. de kans op accu-problemen op de staartrotorfunctie. Mijn collega's vlogen (toen) met een enkele accu, 1200mAh.
     
  18. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik ga het zien, maar zie nog niet in wat het probleem zou zijn.

    Groeten

    Arie
     
  19. rcpilot

    rcpilot

    Lid geworden:
    27 dec 2004
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Toevallig vorige week een oude Vario heli met orca romp, na meer dan 15 jaar tot leven gewekt.
    Hierin zit ook deze gyro, werkte prima op de ontvangeraccu, 4,8 volt 2000mah.

    IMG_0167[160].JPG
     
    Phobos77 vindt dit leuk.
  20. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Geen filmpje van de Orca?
     

Deel Deze Pagina