Bouwverslag Arthobby Odyssey

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door hoeby, 20 sep 2016.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Zojuist de vleugel maar eens mee naar buiten genomen.
    Zon licht geeft toch mogelijk een andere kijk op het verhaal.
    De bovenzijde blijkt dan nog zo slecht niet te zijn.
    [​IMG]

    De onderzijde is te zien dat het niet goed gelukt is.
    Van voren geteld zie je op het 3e paneel doffe vlekken. Dit zijn de vlekken waar door de lak geschuurd is.
    Hier moet ik nog wat op verzinnen. Maar aangezien het alleen de onderzijde lijkt te zijn. Kan ik er ook voor kiezen om daar zwarte vlakken aan te brengen.
    [​IMG]

    Morgen wil ik overdag hetzelfde nog eens doen.
    De zon stond al zeer laag. Daarom wil ik het morgen overdag doen, en dan kijken hoe het eruit zit midden op de dag.
    Daarna zie ik wel verder. Maar had via het buitenlandse forum ontdekt, dat daar meerdere zijn die geen arthobby lak gebruiken, maar wax speciaal voor hout.
     
  2. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    zojuist eens het gewicht gecontroleerd.
    alle losse onderdelen bij elkaar waren 677gram. bij het meten zat het richtingsroer er niet op. dit was 10 gram. start gewicht losse onderdelen als vergelijking is 667 (als richtingsroer eraf is).

    ik heb het model met de neus op de weegschaal gezet en hij bleef staan. toen kwam er 707gram op de weegschaal te staan. maar ergens geloof ik dit niet. want er zaten al 2 servo's in de romp.
    de servo's samen wegen al 32 gram. als ik dit van de 707 afhaal kom ik op 675 gram. dus met al het bouwen en verven ben ik ineens lichter dan de losse onderdelen. dat kan ergens niet kloppen.

    mag je bij het meten het model wel op de neus zetten? krijg je dan een eerlijke waarde?
     
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Vandaag een dagje vrij van het werk, lekker rustig zo af en toe een beetje aan de hobby gedaan.

    De roeren uitgemeten met de bijgeleverde tekening.
    Helaas blijkt alweer, dat de lijnen die Arthobby op de vleugel had getekend niet kloppen met de tekening.
    Voor iedereen die een Arthobby aanschaft, controleer de potlood lijnen met de tekening. Want bij mij waren ze allemaal fout.
    Voor de servo covers had ik ze eraf geschuurd. Maar voor de roeren had ik ze laten staan, dacht dat het wel handig was voor als ik de roeren moest gaan uitsnijden. Maar ze zitten nu onder de lak, dus wegschuren lukt niet meer (ja ok, het lukt zeker, maar dan moet ik opnieuw lakken).

    De juiste maten uitgezet en naalden door de huid geduwd. Hier een aluminum lat tegen gelegd en met een mes door de huid gesneden + de balsa lijst die onder de beplanking zit. Daarom kan je ook niet de lijnen gebruiken die Arthobby heeft opgetekend, want dan snij je niet door die balsa lijst. Het snijden heb ik gedaan tot je voelt dat je de scharnierstrip raakt.
    Dan de vleugel omdraaien en ook daar door de huid snijden. Dit is nog geen 1 mm, dan zit je al op de scharnierstrip.
    Ik heb hem voorgesneden, zodat het driehoek vijltje een lijn heeft om te volgen. Dan krijg je een strakke scharnierlijn.
    Bij het eerste roer had ik dit niet gedaan, het is niet dat het dan mislukt is. Maar de andere 3 roeren zijn gewoon strakker.
    Bij het snijden natuurlijk goed opletten waar te snijden. De rolroeren moet je aan de onderzijde door de balsa lijst snijden.
    De flaps moeten dan weer via de bovenzijde. Dit heeft te maken met waar de scharnierband in de vleugel geplaatst is door Arthobby

    Alle 4 de roeren zijn klaar.
    Ik heb ze wel aangepast en niet 100% volgens tekening.
    Het roer moet namelijk 30mm stoppen voor de deel lijn van het middendeel/tip.
    Ik heb het roer laten doorlopen, mijn roeren zijn dus 30mm langer dan origineel

    Onderstaande foto heb ik geleend. Dit is zoals het origineel moet.
    In de rode cirkels zie je dat de roeren niet tegen elkaar komen. Maar dat er een stukje vleugel tussen zit.
    [​IMG]
    Nog een detail plaatje van hoe het origineel moet
    [​IMG]

    Dit is mijn vleugel.
    Beetje lastig te zien, maar de roeren komen tegen elkaar aan.
    Op de scheidingslijn had ik triplex gelijmd om de glasfiber pinnen meer houvast te geven. Ter hoogte van de roeren moet ik dit iets dunner schuren. Dat de roeren ook ruimte hebben om te bewegen.
    [​IMG]
     
  4. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hier nog stille meelezer;).Als je eraan twijfeld of je de romp op de kop mag meten,dan kun je iets van plankje of zo horizontaal op je weegschaal leggen en dan romp hierop om te wegen,natuurlijk wist je dit ook al maar toch werkt goed,leuk verslag blijf ik volgen,grtz Bel 10:bye::bye:
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Gewicht verdwijnd niet als je hem op z'n kop houd hoor;)
    Anders zou rugvlucht zeer effectief zijn om in de lucht te kunnen blijven.

    Wellicht een meet of rekenfoutje bij het optellen van de losse onderdelen?
     
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    De reden wat ik aan het denken was, waarom de meting niet correct is. Omdat de romp scheef op de weegschaal staat. Maar de zwaartekracht is nog altijd recht omlaag.

    Gebaseerd op onderstaand plaatje. De zwarte lijn is de romp. Deze staat rechtop, maar door het schuine motorspant staat deze scheef op de weegschaal. De rode pijl is hoe de zwaartekracht eraan trekt. Kan het zijn, dat door het schuin staan de zwaartekracht op de weegschaal anders is. En daardoor de vreemde waarde ontstaat.

    Eigenlijk simpel op te lossen. Als ik het model meet door op het motorspant te zetten. En vervolgens leg ik hem nog eens plat op de weegschaal. En dan kijken of er verschillen te meten zijn.

    [​IMG]
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Als hij in evenwicht op de weegschaal staat is het cg stabiel op die weegschaal en is dat je gewicht. Als je hem zelf vast moet houden om hem op de weegschaal te houden zit daar de meetfout, die paar gram die je dan zelf omhoog houd zie je dan niet op de weegschaal terug
     
  8. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Afgelopen week nog niet veel kunnen doen. De plicht riep (werk).
    Heb de stuurstang geleiders geplaatst. En in de staartbuis zijn er schuim stukken gestopt om deze geleiders op hun plek te houden.
    Geen foto's hiervan, wel getracht te maken maar er was niets te zien. Het is te donker in de buis om iets te zien.

    Daar waar de geleiders uit de buis komen, heb ik ze vastgelijmd met dikke seconde lijm.
    Een fotootje waar de lijm nog aan het drogen is.
    [​IMG]

    De servo's geplaatst en de stuurstang aangesloten. Zodat dit straks allemaal netjes in lijn staat en de aansturing zo soepel mogelijk verloopt.
    [​IMG]

    Voor de vleugel had ik servo's bestelt, maar ergens heb ik iets fout gedaan.
    Heb zoveel gezocht naar een servo van maximaal 10mm dik. Vermoedelijk zoveel gezien dat ik de verkeerde bestelt heb. Want voor de rolroeren heb ik servo's die 11,5mm dik zijn. Voor de flaps heb ik wel de juiste bestelt.
    Eerst de vleugel en de rest maar afmaken. Dat alleen de rolroer servo's dan nog moeten, wie weet moet ik nog andere spulletjes bestellen, dan kan ik nieuwe servo's mee bestellen.
     
  9. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Vanmiddag de servo's voor de flaps ingebouwd.
    Hiervoor moest eerst de kabelboom aangebracht worden in de vleugel.
    Het inbouwen van de servo's was niet het werk. Maar ik kwam een beperking tegen, die ik zelf veroorzaakt had. Namelijk de servo pockets voor de servo te klein gemaakt. Want de kabel voor de rolroeren moet door de pocket van de flap servo. Na enkele kopjes koffie en wat nadenken, is het me toch gelukt om de kabel een route te laten volgen dat deze bij de rolroer pocket kan uitkomen.
    Dat was punt 1. Punt 2 was, door de kleine pockets, was er ook maar weinig plek om te solderen.
    Normaal heb ik voor iedere servo zijn eigen kabel. Maar dat ging hier niet passen.
    Er is 1x 3-aderig geplaatst + 1 signaal ader. In de flap pocket is dan de soldering gemaakt, omdat de + en de - gezamenlijk in 1 kabel gebruikt worden.

    Heb het er toch aardig in gekregen.
    Alleen de servo covers moeten nog gemaakt worden. Deze worden geschroefd, zodat de servo op zijn plek blijft zitten.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Helaas door de week niets kunnen doen. Te druk, of geen zin gehad.

    Vandaag bedacht om eerst het motorspant erin te plakken.
    Dit was de laatste lijm klus met 24uur epoxy. Dan kan dit eerst drogen en kan ik straks misschien nog verder met de vleugel.

    Motor gemonteerd op het epoxy plaatje en als test geplaatst.
    Op de deel naad van de romp heb ik het epoxy plaatje deels weg moeten vijlen. de naad is dikker, waardoor de romp vervormd.
    Daarna het plaatje incl. motor geplaatst en de spinner erop. Alles uitgelijnd en met enkele druppeltjes seconde lijm vast gezet.
    Spinner en motor gedemonteerd en de epoxy klaar gemaakt.
    Aan de buitenkant carbon roving aangebracht.

    [​IMG]

    Natuurlijk ook aan de binnenkant rovings geplakt. Zodat het spant goed opgesloten zit.

    [​IMG]

    Nu drogen.
     
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ondanks dat het spant nog aan het drogen was, heb ik de staart gereed gemaakt.
    Het spant zit toch met secondelijm gefixeerd, verplaatsen zal het zich niet.

    Het stabilo gemonteerd. Rudderhorn afgemeten, geboord en vastgeplakt.
    Daarna de stuurstang op maat gemaakt en een Z in gebogen. Alles geplaatst en vastgeschroefd.
    Tevens een carbon stripje gelijmd aan de onderkant op het roer. Ik vond het er nogal zwak uitzien. Hiermee worden de krachten verdeelt die op het smalle stuk kopen te staan.

    [​IMG]

    hetzelfde natuurlijk voor het richtingsroer.
    Alles uitgemeten en op maat gemaakt. Vervolgens het richtingsroer in de aansturing gehangen en daarna het roer gemonteerd met vlies-scharnieren. Ja het klopt, ik kan de aansturing niet meer losmaken. Maar als het goed is hoeft dat ook niet meer. Mocht het wel moeten, dan moet ik de metalen stuurstang vervangen.
    [​IMG]

    Tijdens het testen van de roeren. Blijkt dat de hoogteroer aansturing in de romp nog extra gefixeerd dient te worden. Bij minimale kracht buigt de stuurstang. Dit moet ik nog oplossen. Anders is de kans aanwezig dat je een keer aanduikt, en dat je wel vol UP hebt, maar de kist niet omhoog komt door de gebogen stuurstang. Hier kom ik later op terug.

    Vandaag het motorspant gecontroleerd.
    Aan de motor de connectoren gesoldeerd en de motor gemonteerd.
    [​IMG]

    En dan de spinner erop. Dan zie je gelijk of het allemaal goed uitgemeten is.
    Ik zeg, het ziet er niet verkeerd uit. Of denken jullie anders?
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2017
    Justus en Ariel vinden dit leuk.
  12. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    vanmiddag enkele kleine dingetjes gedaan.
    Weer een stukje gesoldeerd. De kabelboom komt steeds verder gereed.
    Helaas niet volledig af kunnen maken. Ik miste een male mpx stekker. Moet ik eerst kopen. Maar ik moet ook nog enkele kleine andere dingetjes. Dus het lijstje wordt weer langzaam gevuld.

    We de dekseltjes gemaakt voor de flaps.
    Ik had nog dunne carbon plaat liggen. Hier dekseltjes van gemaakt en geplaatst.
    En voor degene die denken, die rudderhorn zit verkeerd om. Hier heb ik bewust voor gekozen.
    Bij testen van de flap met de servo, blijkt dat als ik ze andersom monteer, dat de servo dan veel moeite heeft om maximale flap uitslag te behalen. Door de rudderhorn andersom te monteren. Kon de servo de maximale uitslag wel halen.

    Ik ben nog aan het bedenken of ik zwarte vlakken aan de onderkant van de vleugel ga maken. Zodat verschil boven en onderzijde zeer duidelijk is. Als ik ervoor kies. Dan is wel zeker dat de zwarte vlakken komen daar waar de servo's zitten. Dan vallen de carbon plaatjes niet meer zo op, vergeleken met de achtergrond

    [​IMG]
     
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik zie dat toch anders.......
    Dit ziet er gewoon perfect uit! :feli:
     
  14. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Ik vlieg al een aantal jaren met een Robbe Etalon (Art Hobby thermik), zichtbaarheid kan wel eens lastig zijn, ik heb de tippen oranje fluor gemaakt, en blokken onder de vleugel, scheelt een hoop.
    De spinner /romp ziet er retestrak uit.
    Succes verder
     
  15. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Afgelopen week de bestelling binnen gekregen met de nieuwe servo's en nog enkele klein spulletjes.
    Moet bij een volgend project toch maar eens een soort van stappenplan maken. Zodat alles in 1x besteld wordt en niet steeds kleine bestellingen. Maar ja, dat is voor de volgende keer. Eerst verder met de odessey.

    De nieuwe servo's ingebouwd en de kabelboom in de vleugel afgemaakt.
    In het midden deel van de vleugel had ik even snel alles aan een stekker gesoldeerd om te testen. Het werkt gelukkig ook nog.
    De kabelboom die de romp in gaat moet ik nog op lengte maken.
    De servo's voor de rolroeren op dezelfde manier gemonteerd als die van de flaps.
    [​IMG]

    Toch maar besloten om de blokken aan de onderkant gelijk erop te maken. Dit na tip van Terence.
    Ik heb de blokken zo geplaatst, dat de carbon afdek plaatjes erin vallen. Zo vallen ze minder op.
    Onderstaande nog de foto waar de servo's nog afgeplakt waren.
    [​IMG]

    De inbouw van de rolroer servo
    [​IMG]

    En het afdek plaatje erop.
    Het plaatje ligt er gewoon los op. De verf moet eerst goed uitharden, deze is nog te kwetsbaar.
    Vandaag kan ik ook niet meer verder, vanwege bovenstaande punt (uitharden verf)
    [​IMG]
     
    Ariel en Rick NL vinden dit leuk.
  16. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    heb me vanmiddag uitgeleefd om de flap aansturing te maken.
    netjes stuurstangetje op maat en alles aangesloten. heb de flap voorlopig op een 3 standen schakelaar, zodat ik 2 flap posities heb. hopelijk heeft iemand een goede tip, want ik loop vast met de bediening van de flap. het probleem zit hem in de neutraalstand. de servo heeft de grootste moeite om de flap in de neutraalstand te duwen. de laatste 1 à 2 mm wil de flap niet goed terug.

    mijn vermoeden is dat dit komt door de scharnier weefsel. deze zit onder de huid gelijmd. door het roer omlaag te buigen is de epoxy aan die kant van het weefsel gebroken en loopt daarom soepel. maar ik kan het roer niet de andere kant op buigen, waardoor dit de beperking op legt van de flap in de neutraalstand.

    wie weet tips om de flap ook goed terug te laten buigen ?
     
  17. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Lukt het ook niet met een dubbelgevouwen stuk schuurpapier (( fijne korrel)) over het scharnier weefsel heen te gaan ?
    Stand van servohevel op de servo iets verplaatsen ????
    Met de hand de flap steeds op en neer bewegen tot ie soepel gaat ?

    Kan niet meer bedenken ,
     
  18. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Dat kan ik wel eens proberen. Niet aan gedacht. de hevel staat onder 30 graden als het roer neutraal is. ik heb nog genoeg ruimte de andere kant op. weet alleen niet of dit dan hetzelfde effect oplevert, maar dan bij flap omlaag doen. Maar daar kom ik wel achter als ik het probeer

    en anders inderdaad een avondje het roer blijven bewegen en hopen dat daarmee het gewenste resultaat te krijgen is
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2017
  19. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Gisteren avond met een roer vele bewegingen gemaakt.
    Het helpt, dus dat wordt nog een keer vele bewegingen maken.

    Vanochtend voordat ik naar het werk moest nog even de flap willen afstellen.
    Daar moest ik helaas een defecte servo constateren. Gisteren had ik een voorgevoel en door de vele handelingen had ik zoiets. Had ik dat nu goed gezien. Ah nee, ik heb even niet opgelet met de bediening. Maar nu blijft de flap steeds omhoog/omlaag gaan, ook al bedien ik de zender niet.

    Dus maar een mailtje naar de webshop. Maar helaas.
    Ik heb de servo kabel geknipt om alles aan de kabelboom te solderen. Daarmee vervalt dan ook de garantie.
    Er moet dus eerst een nieuwe servo komen, dan kan ik weer verder.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2017
    J.B vindt dit leuk.
  20. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    de nieuwe servo zit erin. van de defecte de elektronica eruit gehaald. hij blijft in de voorraad liggen voor reserve onderdelen.
    alle servo's zijn gemonteerd. alleen de laatste fine-tuning nog doen. heb eerst alles zoveel mogelijk mechanisch ingesteld. de fine-tuning moet ik met de zender doen.

    Heeft iemand een foto voorbeeld hoe ze hun cockpit kapje vast maken. de handleiding zegt dat je dit met 2 stukjes tape moet vastplakken. het is simpel en doeltreffend, maar de voorkeur heeft dit niet. een cockpit sluiting lijkt me niet ideaal, omdat daarvoor geen enkel frame is om dit te monteren.

    wat nog te doen:
    -cockpit plaatsen
    -regelaar plaatsen
    -ontvanger plaatsen
    -fine-tuning met de zender
    -prop plaatsen
    -zwaartepunt uitmeten

    niet zoveel meer. lijstje wordt nu snel korter
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2017

Deel Deze Pagina