Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.960
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen vanmiddag even wezen vliegen. De .52 op de Charter draaide eigenlijk vlekkeloos, maar de OS 2-takt ging om een of andere reden heel horkerig lopen als het toerental opliep. Op de grond en tijdens een steile klim, geen probleem, met deellast ook geen probleem, maar vol gas vlakke vlucht alsof er een toerenbegrenzer ingreep. Rijker of armer had er geen invloed op en het gebeurde boven bepaalde toerentallen, dus kan zijn dat er een probleem met de voeding van de ontsteking is (rechtsstreeks uit de ontvanger. De ontvanger zelf deed niet raar), of met de bougie.

    Bougie vervangen (thuis, had niks bij me op het veld) volgende keer maar eens kijken of dat het probleem was. Anders toch naar de voeding kijken.
    Was best mooi vliegweer, jammer dat ik alleen op het veld stond.
    Toch een klein uur vliegtijd gescoord (en uiteraard weer voor debiel weinig brandstof).
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.960
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen zag ik dat het ook al weer ruim 3 maanden en ruim anderhalf vlieguur geleden is dat ik de kop gelicht heb, en aangezien ik hem toen niet schoongemaakt heb, evenals de keer daarvoor, dus 4 a 5 draaiuren zonder schoonmaken.

    Lijkt er hard op dat het vervuilen op een of andere wijze een balans vind met de reinigende werking van "heel veel olie" want ik kon geen spat verschil zien met de vorige keer en dit keer toch even een keukenpapiertje er overheen gehaald, en alles veegde zo weg. Niks geen harde koolaanslag of wat dan ook.

    Ik denk dat ik dit motortje voor de rest maar dicht laat zitten tot er een échte aanleiding is om die kop er weer af te halen.
    Voor mij wel duidelijk dat in elk geval voor wat de verbrandingskamer betreft, deze brandstof geen enkel probleem oplevert.

    Wat wel raar was, was dat de motor tot aan vandaag werkelijk voorbeeldig gelopen heeft qua betrouwbaarheid, maar vanmiddag tot twee keer toe afsloeg in de lucht.
    Bij nadere beschouwing lijkt de O-ring van de hoofdsproeier enigszins aan te tasten. Een beetje also de ring "vervelde".
    Na voorzichtig "pellen" hield ik weer een gladde ring over, maar zo hoort het natuurlijk niet...
    Dus maar eens op zoek gaan naar beter benzine bestendige ringen.
     
  3. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Gaat best leuk zo...
     
  4. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Vanochtend even brandstof gehaald. 4 liter, vanavond 200 cc olie(1:20) erbij dan kan ik van de week mijn Saito FG14 laten inlopen. Klein vraagje over de tank. Bij methanol gebruiken we een druktank, hoe werkt dit met benzine? De FG 14 heeft een pompcarburateur daar dan nog tankdruk, ik weet niet of dat zo'n goed plan is.

    Alvast bedankt voor de antwoorden.

    mvrgrt, Aad dB
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.960
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben niet heel erg bekend met de Saito (heb de manual wel eens gedownload, meer niet), maar wát ik er van weet, is dat het inderdaad een pompcarburateur is, dus GÉÉN tankdruk (hoewel ik niet geloof, dat eventuele tankdruk kwaad kan: volgens mij heeft tankdruk gewoon geen effect).
    Waar je wel rekening mee moet houden, is dat de pomp niet erg krachtig is, dus je moet je wel houden aan de gewone regels voor inbouw van de tank: zo goed mogelijk op sproeierhoogte, en zo dicht mogelijk bij de motor, net als met een gloeiplugger.
    Je schijnt uitdrukkelijk NIET de tank vrijelijk in het zwaartepunt te kunnen plaatsen.
    Dat vermeld Saito zelf in de handleiding, dus het zal wel zo zijn.

    Ander ding waar je rekening mee moet houden is dat als je de motor zijwaarts (liggend) inbouwt, je voor iedere eerste vlucht het model met lopende motor even rond zijn as moet draaien om de luchtbel uit de drukregelaar te krijgen.
    Dat is overigens iets waar mijn pomp en drukregelaar-loze motoren ook een beetje last van hebben, ik moet ook iedere eerste vlucht even het model in alle standen houden om de luchtbellen uit de leidingen te krijgen.
    Is ook gewoon iets waar benzinemotoren in het algemeen gevoelig voor (kunnen) zijn.

    Als ik je een advies mag geven, gebaseerd op wat ik op RCGroups lees: de mengverhouding 1:20 die Saito aangeeft, dat is de minimale hoeveelheid olie die Saito aanbeveelt. Er staat niet: "precies 1:20 en niet meer of minder", er staat feitelijk "1:20 of méér".
    Persoonlijk zou ik een haartje vetter smeren, zeg, 1:15 of zo.
    De naalden worden er minder kritisch van, en geen enkele motor is ooit kapot gegaan van een beetje meer olie (ik smeer 1:5 en dat geeft tot nog toe geen enkel nadelig effect: geen abnormale vervuiling, niks), en de prijs van de brandstof verandert er maar marginaal door (1:20 kost ongeveer €1,92/L, 1:15 kost €2,03/L).

    Verder gewoon de handleiding zo exact mogelijk volgen: benzinemotoren zijn nu eenmaal zinniger dan gloeipluggers, dat is de aard van de brandstof...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.960
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Adresje gevonden voor O-ringen in vrijwel iedere gewenste maat en verschillende materialen, geen idee wat de minimale afname is, maar prijs per stuk in de orde van grootte van 1,50 per ring o.i.d.

    Ik bestel sowiso (ik heb nu eenmaal nieuwe ringen nodig) maar als er belangstelling is, dan bestel ik extra.
    De maat die ik nu ga bestellen, zal 3 mm x 1,5 mm zijn maar eigenlijk is iedere maat verkrijgbaar (dus ook bijvoorbeeld de maten voor de stationairsproeier).
     
  7. michana

    michana

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Oldeholtpade
    Wel even filmpje maken he Aad!
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.960
    Locatie:
    Oldeberkoop
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.227
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi zo, anders had ik je voorgesteld BCCP even te bellen. Die doen in carburateur revisies. En daar zitten altijd benzine/alcohol bestendige O-ringetjes in.
    In mijn revisie pakketjes uit het recente verleden (via Martin Willems), uit Italië afkomstig, zitten rode ringetjes. Willems verkoopt die ringetjes echter niet los...

    @Aad... idd geen tankdruk aanbengen. Collega heeft ontluchting aangebracht door een langer stuk benzine bestendige slang, met een 5 tal slagen om z'n tank te wikkelen. Benieuwd of dat ook werkt. :) Ik dacht dat die Saito's FG's zuigen als pas geboren baby's??
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2017
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.960
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een wikkeling is genoeg, en méér zou ik persoonlijk beslist niet doen: iedere syphon levert zijn eigen stukje tegendruk op, en de kans bestaat dat je dan teveel onderdruk creëert.

    Het zuigen van die Saito pompcarburateurs schijnt nogal tegen te vallen...

    http://www.horizonhobby.com/pdf/Saito_Gas_Engines-Manual.pdf (pagina 9, 2e helft)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hi Aad

    Zoek anders even contact met Ries Pieterse, hij heeft de FG17 in zijn Spitfire ingebouwd.
    Loopt perfect in alle condities. En hij heeft geen overdruk slang gemonteerd.
    Alleen vanaf de bovenkant van de tank een kort stukje slang naar beneden als ontluchting.

    Grt John
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.960
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kreeg van de O-ringen-boer het advies Viton te nemen.

    Als er mensen zijn die O-ringen nodig hebben, graag even doorgeven, dan bestel ik ze in één keer mee.... Ze worden namelijk fors goedkoper in grotere aantallen.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.960
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor de liefhebbers: binnenkort, Viton O-ringetjes 3 x 1,5 voor 50 cent per stuk plus verzend....
     
  14. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Woekeraar! Even de afdichtbijbel erbij gepakt, die van Eriks dan, en wat denk je? Viton O-ringen 3 x 1,5 (hardheid 75) bij afname 50 stuks (kleinere hoeveelheid mogelijk) 46 cent per stuk! 4 hele centen die je gewoon in je zak steekt. Schandelijk.:bier:
    Ik zou trouwens voor nitril ringetjes gaan, vergelijkbare eigenschappen maar iets betere mechanische eigenschappen (bij hardheid 90), gehydreerd ook gelijk/betere verouderingsbestendig. En dat voor 23 cent. Gebruik ik zelf voor (benzine) injectiepompen en leidingen.

    Groet,
    Sam
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.960
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De O-ringenboer raadde mij Viton aan, en ook via andere kanalen was Viton de aangewezen keuze voor de combinatie benzine en stelschroef.
    Wat er nu in zit is naar mijn beste weten Nitril.... Dat kan wel tegen benzine, en ook tegen beweging, maar niet tegen allebei....

    Ik betaal overigens 40,6 cent per stuk incl verzenden en alles (Viton, hardheid 80). Maar dat is bij 100 stuks afname.
    Ik zat ook wel een beetje in mijn maag met die schandelijke winstmarge, maar hé, ik heb Donald Trump ambities....
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2017
  16. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    :) Dus binnenkort gaan de 'Friesche' grenzen dicht voor de rest van Nederland en hoeveel waarheidsgehalte heeft je aandeel aan het forum dan nog? :)

    en wat betreft die ringetjes, die 4 cent.... dat is handling!
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2017
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.960
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Pest is: ik heb niet genoeg haar om te blonderen, en peroxide bijt zo op de kale huid....

    En het waarheidsgehalte? Ach, er zijn toch al mensen die denken dat ik het allemaal uit mijn duim zuig.... ;)
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.227
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, jong... dat heet van uit het 'niets', 'iets' maken...
    Gr Bas
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.960
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen denk ik dat ik een "winterstand" moet zien te regelen op de carburateurs, net als héél vroeger op ons oude Renaultje 4: zo'n extra pijp op het luchtfilter die de lucht van achter het uitlaatspruitstuk aanzuigt....

    Vanmiddag was het rond de 0 graden hier, en uit balorigheid en nieuwsgierigheid eens gekeken hoe goed de boel daar tegen kan.
    Dus de .52 buiten gezet, en stationair laten pruttelen, kijken wat er zoal gebeurde. Starten zoals ik ondertussen gemerkt heb dat normaal is in de kou, een half minuutje met verhoogd stationair voordat hij door blijft lopen. Daarna gewoon goed lopen.

    De motor zelf gaf er eigenlijk niks om, bleef gewoon 30 minuten stationair lopen, en reageerde na een kwartiertje zelfs gewoon op het gas. Niks mis mee.
    Maar.... die carb word wel stéénkoud, en de gasklep begon zo nu en dan wat hakerig te worden: Ik gebruik een tamelijk dun staaldraadje als gaskabel, en het gas gaat "trekkend" open. Het hakerige bestond uit "wel open gaan, maar niet geheel soepel weer willen sluiten", met zo nu en dan een hoger stationair toerental als gevolg....

    Ik denk dat daar zo her en der wat ijskristallen ontstaan die de beweging wat tegenwerken....

    Weet nog niet hoe ik dat ga oplossen, en OF ik dat wel ga doen, ik vlieg per slot van rekening zelden als het 0 graden of kouder is.
    Maar "ter leeringh ende vermaeck" was het wel weer een interessant experimentje....
     
  20. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Zachtjes de boel aan het voorbereiden op mijn proefstand met de Saito FG-14. Het is de bedoeling dat hij op een Fourstar 60 komt met clipped wings. Zou volgens mij voldoende power moeten hebben. Moet lekker kunnen cruisen door de lucht. Geen 3d capriolen of zo. Ik heb een tank voorbereid, brandstof filters in huis, m'n tankinstallatie is klaar, fles Motul olie besteld kan een dezer dagen bezorgd worden. Dus misschien van het weekend even laten draaien.

    @michana dat filmpje ga ik mijn best voor doen.

    @brutus, wat voor olie gebruik jij?

    Verder nog deze vraag,
    Er wordt aangeraden door andere vliegers, de drijfstang die een glijlager heeft goed te smeren zelfs na elke vliegdag, dmv het openen van het carter en dan te smeren je kunt er dan beter bij. Zou het slim zijn om een extra ontluchtingsnippel te maken op het carterdeksel zodat je er goed bij kan zonder iedere keer de motor te moeten demonteren. De nippel zit nu tussen het hoofd- en het toplager. Of verstoor ik dan de rondgang van de olie verder in het blok?

    Tot zover mijn vorderingen, groet, Aad dB.
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2017

Deel Deze Pagina