Göppingen Gö-4 Goevier van Schneider

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Dopieman, 25 okt 2014.

  1. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Nog even geen filmpje..Ik krijg de fout; "Video rendering error: 10008". (imovie)
    Google zegt dat er dan een glitch in de film zit. Ik kan de glitch echter nog even niet vinden...:(
     
  2. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    De glitsch is gevonden! Dus eindelijk een filmpje voor youtube!
     
    M.l.v.Doesburg, Berrie, jve en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Gefeliciteerd!
    Het zag er goed en moeiteloos uit.
     
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Prachtig werkstuk.
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mag je fier op zijn, ook prachtig in beeld gebracht :thumbsup:
     
  6. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Binnenkort ga ik weer verder met de Goevier. Er is nog een klussenlijstje en na de eerste proefvluchten ook nog een paar verbeterpunten.
    Het volgende moet verbeterd worden:
    - de schaats onder de romp is gebroken. Deze was gemaakt van een aantal lagen triplex maar kennelijk dus niet sterk genoeg.
    - een veer in het landingsgestel. Ik heb de indruk dat de gasdemper niet goed werkt. Bij een (te) harde landing zakt het model gewoon door de speling in het landingsgestel zonder dat de demper daar veel aan doet. Een veer moet wat tegenkracht geven.
    - de cockpit zit met een tweetal boutjes vast en de ontvangerschakelaar zit in de romp. Dat is niet handig! Elke keer weer die schroefjes losdraaien. Of ik maak een nieuwe cockpitvergrendeling of ik breng de schakelaar naar de buitenkant op een plek waar hij niet opvalt.
    - de bespanning laat los aan de onderkant van de vleugel. (hol profiel). Helaas heb ik de spanten niet met orastick behandeld.

    En verder nog de afwerking;
    - cockpit
    - aflakken (Elfenbein)
    - bestickering
    Dus nog genoeg te doen..Ik houd jullie op de hoogte en heb wellicht nog wat adviezen nodig ivm de verbeterpunten..
    [​IMG]
    De Goevier komt binnen voor de landing....
     
    Ton van Munsteren en vissermax vinden dit leuk.
  7. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Hengelo
    Al eens gedacht aan een "onzichtbare" schakelaar ?? : http://zepsus.com/
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Clever!

    Wat zit er in die hoed?

    Moet ook niet te pas en te onpas schakelen . . .


    jan.
     
  9. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Dat is wel een heel goed idee..
    Echter; ik heb een jeti max bec ingebouwd. Deze bec heeft een ingebouwde switch die bedient wordt met een kabelbrug (gewoon een doorgeluste multiplexstekker). Dus hier zou ik wel een magnetische schakelaar tussen kunnen zetten maar er loopt naar ik aan neem verder geen stroom door deze lus. Dus is de vraag of er een geschikte magneetschakelaar te vinden is.
     
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Mooie kist.
     
  11. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik heb wat onderzoek naar een magneetschakelaar gedaan.
    Misschien is dit een optie:
    Jeti Magnetic Switch Universal 4-Port, http://www.espritmodel.com/jeti-magnetic-switch-universal-4-port.aspx
    Op de site van Jeti kan ik hem echter niet vinden. Wordt kennelijk niet meer in het programma gevoerd.
    Deze switch is speciaal bedoeld voor het schakelen van Bec's of andere (Jeti) apparaten.
    Wat ook belangrijk is dat er een reverse schakeling op zit. Onbekrachtigd is deze schakeling open. Maar je kunt hem ook op reverse gebruiken en dan is de schakelaar onbekrachtigd gesloten. Alleen bij een open stroomkring is de BEC namelijk geactiveerd.
     
  12. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik heb de Goevier maar weer eens ter hand genomen. Het vliegseizoen komt naderbij en er is nog een behoorlijk to-do lijstje!
    Om te beginnen moet het model nog een kleurtje hebben. Momenteel heb ik alleen maar een grondverf aangebracht. De eindkleur wordt Elfenbein RAL 1015. Ik heb gekozen voor een open vleugelstruktuur zodat de ribben mooi zichtbaar blijven. Dit is voor de PH-207 niet schaal maar dat nemen we dan maar voor lief. De open velden op de vleugel en hoogteroeren brengen wel wat extra werk met zich mee omdat er een redelijk complexe vorm moet worden afgeplakt.
    Om te beginnen de hoogteroeren. Om te voorkomen dat de lak onder het tape doorkruipt heb ik eerst een laagje blanke lak aangebracht op de rand van het tape.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ik ben redelijk tevreden met het resultaat. Wel moet de tape uiterst voorzichtig verwijderd worden omdat je snel een deel van de lak meetrekt. Misschien is de hechting van de blanke lak niet optimaal.
     
    aurectar en vissermax vinden dit leuk.
  13. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    De rolroeren hebben inmiddels ook een likje verf gehad. Afplakken was minder tijdrovend als gedacht. Het probleem met de hechting blijft. Ik denk dat ik de biesjes aflak met blanke lak.
    [​IMG]
     
  14. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Op de staart komt het patroon van de Friese vlag. (PH-207) Ik heb de banen uitgetekend op ware grootte om zo de afmeting van de rode leliebladvormige bladen te bepalen. ("Pompeblêd").
    Een collega modelbouwer wil de bladen uitsnijden met een cnc-frees.
    Op de site van de "echte Friese vlag" is een vectorbestand beschikbaar. Dus dat komt helemaal goed. Echter..de officiële vorm komt niet overeen met de vorm op de Goevier. Dus wat nu te doen? Zoals al eerder vermeld streef ik geen exacte schaal kopie naar dus neem ik de officiële vorm maar. Krijg ik in ieder geval geen ruzie met de Friezen...:rolleyes:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het origineel.
    [​IMG]
    En zoals het blad er uit hoort te zien. Zien jullie het verschil???
     
    Berrie en serge pot vinden dit leuk.
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Het hartje verschilt iets . Ik zou er niet zo wakker van liggen en het voorbeeld van het originele over nemen . Het is jouw toestel en niet van de Friezen .
     
  16. reing

    reing

    Lid geworden:
    23 aug 2012
    Berichten:
    46
    Locatie:
    midden NL (Utr. Heuvelrug)
    Waarom niet de originele bollige vorm als PH-207 (zelf)? Misschien weten we het nooit, maar daar heeft toen ook iemand (zelfde dilemma) wellicht heel iets praktisch bedacht en gemaakt (een handtekening). En doelstelling bereikt.
    Rein (ja, een Fries)
     
  17. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Mogelijk is de afwijking te verklaren uit het volgende: "De heilige graal (de huidige definitie) werd gevonden in het Provinciaal blad van Friesland van 1958 nr. 12. Inderdaad "slechts" een halve eeuw geleden" (aldus de website voor de echte Friese vlag). Ik weet niet wanneer de PH-207 in gebruik is genomen en zijn Friese vlag aangemeten kreeg. Maar hoogst waarschijnlijk werd er toen nog iets minder nauw gekeken!:p
    Als ik een vector bestand (PDF of EPS) van de bladen op de PH-207 kan vinden (de "foute" dus) dan geef ik die zeker de voorkeur!
     
    aurectar en serge pot vinden dit leuk.
  18. Evert PH

    Evert PH

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Engelen
    Misschien moet Jacob Bos "The final word" maar geven.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  19. reing

    reing

    Lid geworden:
    23 aug 2012
    Berichten:
    46
    Locatie:
    midden NL (Utr. Heuvelrug)
    aurectar vindt dit leuk.
  20. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik zie tot mijn grote vreugde dat de links naar photobucket weer werken!! Weet iemand wat er gebeurd is??
     
    aurectar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina