2e wedstrijd 2017 Swalmen/Reuver 11 maart

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door specialpainter.nl, 1 mrt 2017.

  1. MarkP

    MarkP

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Hoofddorp/Nieuw Vennep
    Zeg, ik heb me op het laatste moment ook nog ingeschreven. Daarom wordt het natuurlijk ook van dat goeie weer!

    Nu serieus, ik zoek dus deskundigen die me tijdens de wedstrijd zouden willen helpen. Tot morgen allemaal en ik kijk ernaar uit.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2017
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  2. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Een veld vol deskundigen staat ter beschikking voor iedereen, dus zeker ook voor Mark! Leuk dat je er weer bij bent, nu je instelhoek en zwaartepunt beter zijn verwacht ik vuurwerk van je kerel!
     
  3. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Heb er mega veel zin in!
     
    Loet Wakkerman vindt dit leuk.
  4. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Zo, wedstrijd 2 zit erop!

    21 deelnemers, 1 deelnemer helaas niet kunnen komen. Toch een heel nette opkomst, dank allemaal voor de deelname!

    Een donatie voor f3k nederland vanuit de f5j club was een heel leuke verrassing, via deze weg nogmaals onze dank daarvoor!

    Wat een geweldige dag is het geweest, afgezien van een paar ''schade gevalletjes'' een heel plezierige wedstrijd.

    De extra briefing van Jorn heeft duidelijk effect gehad en dat zorgt voor een veilige en relaxte sfeer op het veld waar iedereen van profiteert.

    Voor zover ik heb gezien en gehoord van de score verwerkers waren ditmaal de briefjes duidelijk ingevuld, dank daarvoor! De scores worden nog gecontroleerd, de officiële uitslag zal zo spoedig als mogelijk op de f3k site worden gepubliceerd, waarna ze ook nog op dit forum worden gepost.

    Dat het prima vliegweer was betekende nog niet dat altijd even gemakkelijk was, dat zullen de meeste van jullie beamen, ik lees dan ook graag de verhalen van jullie!

    f3k forever.
     
    Macgyver(Michel) en bartjuh K vinden dit leuk.
  5. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Vincent, Jaap, Jorn, en de mensen van De Stootkop, dank voor voor de fantastische organisatie.

    Het was bij vlagen moeizaam vliegen. Het is toch iedere keer weer opvallend hoe verschillend de omstandigheden kunnen zijn. Brian die een 3 minuten all up wint met een vlucht van 1 minuut 32 seconden, terwijl even daarvoor het hele setje volle bak vliegt.....

    Ik blijf leren, met dank aan alle coaches en tips die ik krijg tussen de taken door. Vandaag ook veel taktische aanwijzingen gekregen en die later op de dag ook toegepast.

    De omstandigheden vroegen ook om goed op te letten en scherp kijken waar piloten in goede lucht zaten. Vooral in de middag moest je de bel niet missen want er kwam zelden snel een tweede langs.

    Al met al heb ik een (voor mij) prachtige resultaat neergezet. Dit smaakt naar meer.

    Ik moest meer dan twee uur naar huis rijden maar dat deed ik met roodverbrand gezicht en een vette grijns!

    Groet!

    Roger
     
    spedter, dwarswind, jorn en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Wat die veiligheid betreft zijn deze twee regeltjes uit het F5j reglement zeker een optie: (zou ook bij F3J er in moeten)

    5.5.11.10. Launching
    b) The general direction of the launch must be set by the Contest Director. All
    launches must be made in this general direction even in zero or variable light wind
    conditions. A penalty of 100 points will be applied for any breach of this rule.
    &
    5.5.11.11. Landing
    b) The direction of the final approach to landing must be set by the Contest Director.
    All final approaches must be made in this direction even in zero or variable light
    wind conditions. A penalty of 100 points will be applied for any breach of this rule.

    note: F5J is de "jongste" klasse. daar hadden dus mensen tijd om na te denken wat beter zou moeten ............
     
  8. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Op papier staat dat best goed, verstandig ook. In de praktijk echter vermoed ik dat dit soort zaken vastleggen als regel en als zodanig te bestraffen wanneer men een overtreding maakt, een vernietigend effect hebben op de sfeer binnen f3k. Buiten dat, hoe moet dat in de gaten worden gehouden?nog een extra vrijwilliger erbij of doen de piloten dat onderling? Ik voorzie stevige discussies die wederom niet erg lekker samen gaan met een gezellige, vrije sfeer. Een grote charme van f3k is de vrijheid. De vrijheid om naar elke bereikbare hoek te vliegen om je belletje te pakken, soms is een worp in die richting wenselijk. Daarnaast is het een feit dat de meeste ongelukjes bij f3k tijdens het invliegen gebeurd, vaak nog voor de wedstrijd wanneer de genoemde regels nog niet gelden...Tijdens de wedstrijden zijn het voornamelijk ''normale'' midairs tijdens het draaien in de zelfde bel of tijdens de launch die ik zie gebeuren. Midairs zijn altijd erg vervelend, zeker wanneer er flinke schade is, je mag er dus vanuit gaan dat men die probeert te voorkomen. Een ongeluk of domweg een foute inschatting gebeurd soms. Een dergelijk gebeurtenis is ook de aanleiding geweest om deze briefing te doen. Een wake up call voor mensen , in de vorm van een richtlijn wat betreft veiligheid, is het zeker geweest. Het gewenste effect(ruimte geven aan je medepiloten tijdens start en landing, beetje normaal binnenkomen en op elkaars veiligheid letten) was voor mij duidelijk merkbaar . Vooralsnog denk ik dat het het algemene belang beter wordt gediend door mensen en een enkele spookpiloot bewust te maken van de gevaren voor jezelf maar zeer zeker ook voor anderen. Dit in regels vastleggen en als zodanig bestraffen beklemt en beperkt volgens mij de klasse f3k.
    Maar nogmaals, de tekst stond best goed en verstandig. maar ik hoop echt dat we dit niet willen.

    f3k forever.
     
  9. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    In F5J funktineert het ok :) en ik ben daar maar wat blij want mijn ervaringen in F3J zijn wat dit betreft een stuk minder
     
  10. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    gelukkig zijn er meerdere zweefklassen, verschillen daartussen lijkt me wel zo handig , zo is er voor ieder wat wils;) f5j, f3j of f3k, als het vleugels heeft is het wat mij betreft cool;)
     
  11. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    Zou sneu zijn als je wat blijft haken tijdens de worp dat je een penalty krijgt...
     
    bartjuh K en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  12. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik denk dat een duidelijke omschrijving van wedstrijdetiquette voor onze klasse, met een regelmatige herhaling in een briefing, voldoende is bij f3k.
    Van mij mag iemand best een andere kant op lanceren, als hij of zij dan maar rekening houdt met zijn of haar positie ten opzichte van andere piloten en timers. Het kan tactisch erg slim zijn en dus is het een aspect van onze klasse. Het gaat erom dat eenieder bewust is van de risico's die we nemen en hoe we die incidenten zo goed mogelijk kunnen voorkomen.
    Om dit alles reglementair vast te leggen zie ik vooralsnog niet zitten. Wel zie ik iets in het opzetten van een gedragscode die voor meerdere zweefklassen zou kunnen gelden.
    Verder wil ik de punten van de veiligheidsbriefing in ons f3k- handboek verwerken en aanvullen. Ik denk dat we hiermee de lading voldoende gedekt hebben.
     
    MarkP en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  13. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    Trouwens moeilijk regels te maken die te controleren zijn... Hoeveel graden mag je afwijken uit de richting? Wie gaat dit nameten?....
     
  14. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    De scores zijn gecontroleerd en de totaalstand na 2 wedstrijden is ook gemaakt.
    Ik verwacht dat dit vanavond op F3K.nl staat.

    Er waren 3 foutjes ingeslopen en zijn aangepast. De 100 strafpunten die Roger kreeg omdat hij in Malden in een verkeerde groep vloog waren nog niet verwerkt. Nu wel.

    Een van de gevolgen van de aanpassingen is dat Bastiaan zijn score iets veranderd is. Dit zit in de 2de decimaal...! De streper was nu niet de bepalende factor voor plaats 2 en 3.

    Uiteraard zijn door de aanpassingen ook sommige andere scores iets veranderd. Ik geloof niet dat mensen van plaats verwisseld zijn.
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2017
    BastiaanD vindt dit leuk.
  15. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Helemaal eens om niet te veel regels te gaan opleggen en handhaven, met een beetje gezond verstand komen we een heel eind!

    Wel zou ik een verzoek in willen dienen om regels te maken voor bomen die op eens in je vluchtpad springen! Hier in noordholland gedragen ze zich redelijk maar in limburg zijn het andere types! Geen doen zo ;-)
    [​IMG]
     
    Lyckele, bgo, dwarswind en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Zie hier de officiële en gecontroleerde uitslag. Uitslag Swalmen 2017-officieel.jpg
     
    bartjuh K vindt dit leuk.
  17. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Ik vond nog een foutje in mijn score voor taak 5. Deze is ondertussen verwerkt en gepubliceerd. Dit heeft geen gevolgen voor de stand van deze wedstrijd maar wel voor de tussenstand in de competitie.

    Jaap
     
    Loet Wakkerman en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  18. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Roger, gefeliciteerd met dit mooie resultaat! Je doelstelling is ruim gehaald. Volgens mij had je 80% als doel gesteld en je het zit dichter tegen de 90% dan de 80% aan. Mooi om te zien hoe snel en veel beter het telkens gaat. Volhouden dus!

    Die All up taak was inderdaad bijzonder. Er leek een goede bel aan te komen gezien de roofvogels die iets verderop, maar veel hoger zaten te draaien. Ze hebben ons allemaal voor de gek gehouden, want het daalgebied was mega groot. Ik had geluk dat ik in dit gebied inderdaad net een paar seconden langer kon blijven " vallen" dan de rest en won die all up dan ook. Erg grappig om mee te maken.

    gr. Brian
     
    RJA vindt dit leuk.
  19. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Ik dacht dat hoge bomen alleen veel wind vingen Niels?
     
    Niels1275 vindt dit leuk.
  20. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Ik vind dat jullie het vanuit de F3K commissie / klasse erg goed hebben opgepakt. Na een veiligheidsincident vorige week is er een vanuit de groep gevraagd hierop terug te komen. Dat is afgelopen zaterdag op een hele nette en professionele manier gebeurd. Zowel de inhoud als de vorm vond ik goed. Niemand is persoonlijk aangesproken en naar mijn gevoel heeft iedere deelnemer de tips ter harte genomen. De korte presentatie met ook nog een "hand-out" maakte het compleet. Complimenten heren !
     

Deel Deze Pagina