Help! Auto slaat af bij remmen

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Mettesss, 4 mrt 2017.

  1. Mettesss

    Mettesss

    Lid geworden:
    4 mrt 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Bergambacht
    Yess het is gelukt! Had eventjes de verkeerde sleuf te pakken =). Nu loopt ie mooi in stationair en als ik rem. Thanks voor de hulp!!!
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  2. Banaanhangwagen

    Banaanhangwagen

    Lid geworden:
    8 mrt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Area51
    For the record; de stationairschroef en de barrelstop zijn twee verschillende dingen. Een stationairschroef is NIET de schroef die de minimale stand van de barrel bepaalt. Dat is de barrelstop, en heet niet de stationairschroef.

    Dit:
    is 100% fout. Wat deze persoon beschrijf, is de barrelstop, niet de stationairschroef.

    Heel kort door de bocht kun je het zo beschrijven:

    - de hoofdnaald bepaald hoeveel brandstof de motor in totaal krijgt
    - de stationairnaald (of schroef) bepaald hoeveel daarvan geknepen wordt rond stationair
    - de schroef die de minimale gasopening bepaald, heet de barrelstop, niet de stationairschroef.

    Op de foto:

    A: hoofdnaald
    B: stationairschroef
    C: barrelstop
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Leuk maar je zit geheel fout. In de RC praten we niet over een barrelstop maar gewoon over een stationair schroef en dat is op de foto wel degelijk schroef C zoals de topicstarter nu ook zelf ondervonden heeft.
    Schroef B is geen stationair schroef maar een lage toeren schroef. Deze bepaalt de mengverhouding tussen lucht en brandstof in het laag tot midden toerengebied. Dat hiermee ook de stationair verloopt is waar maar het is niet de schroef waarmee je de stationair afstelt.
     
  4. Banaanhangwagen

    Banaanhangwagen

    Lid geworden:
    8 mrt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Area51
    Beste Roelof,

    Wat jij beschrijft (mengverhouding lucht/brandstof) is wat de stationairnaald doet. En ja, ook in de RC spreekt men van een hoge naald, een lage naald en de barrelstop.

    Hou je termen goed, alsjeblieft.

    Zie bv.

    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?205602-How-to-set-tune-your-engine

    Op de foto, is A de hoofdnaald, B de stationairnaald en C de barrelstop, en niet anders.

    Zie hier bv. de handleiding van Losi, ik neem aan dat die wel enigszins weten hoe een automotortje werkt:

    http://www.losi.com/ProdInfo/Files/LOSR2100manual.pdf

    [​IMG]

    Hou op termen verkeerd te gebruiken. Het staat ook verkeerd in de stickies hier. Wel goed op alle Engelse fora.

    Er zijn 2 naalden of schroeven, de hoog en laag. Hoog bepaalt de totale hoeveelheid brandstof die naar de motor gaat. Laag knijpt dat weer. Laag is vaak een naaldje wat door de beweging van de barrel in de hoofdnaald schuift bij lage toeren, en daarmee voorkomt dat de motor idle te rijk draait.

    Dan is er de 'idle stop adjustment' of 'barrel stop' schroef. Hiermee bepaal je hoe ver de carburateur dicht kan gaan. Deze doet niets met het brandstofmengsel verder, de hoeveelheid brandstof die er in de motor komt, wordt bepaald door de hoog- en laagnaald.

    Dat de 'idle stop' door sommigen ook (imo foutief) gebruikt wordt om het stationair toerental te regelen, verandert hier niets aan. Dat is niet primair waar die voor bedoeld is. De slimmere modelbouwert stelt die schroef zo af dat de carburateur helemaal dicht is aan het eind, en regelt het stationair toerental met een schakelaar op z'n zender. Zo kun je met je zender je motor uit zetten.
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2017
  5. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    * pakt even chips en cola :banana: iemand nog nootjes?
     
    wildcard en Caretaker vinden dit leuk.
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Mja..... sla een gemiddelde automanual open en wat jij een barrelstop noemt (en ook wel mag heten) is overal omschreven als de idle screw of vertaald ook wel de stationair schroef, je regelt het toerental zonder het mengselverhouding te veranderen.

    Schroef B is nogmaals geen stationair schroef maar gewoon een lage toeren schroef, doe eerst onderzoek voordat je je gelijk wilt halen. Overigens carburateurs die deze schroef hebben hebben ook de schroefbare naald in de schuif zitten. Die in de schuif noemen ze dan de lage toeren schroef en de grote goudkleurige noemen ze dan ook wel de middentoeren schroef. Beide doen hetzelfde: de afstand van de nozzle tot aan de naald instellen ofwel de mengverhouding in het lage toeren gebied bepalen en daarom noem ik beide een lage toeren schroef. Inweze als je de ene net zo ver indraait als je de ander eruit draait zal je niets veranderen dan alleen de nozzle een offset geven tov de schuif en dat kan een net ander verloop geven van de toerenregeling.

    Kennis heeft niets met het moderator zijn te doen, moderator zijn is voor totaal andere zaken dan kennis overdragen. Maar als je mij wilt corrigeren, doe het dan wel goed en hou je aan de termen die wij in de autowereld gebruiken.
     
  7. Banaanhangwagen

    Banaanhangwagen

    Lid geworden:
    8 mrt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Area51
    Volgens mij staat er idle STOP screw in die losi manual. Het is gewoon verwarrend en foutief gebruik. Die schroef heeft met stationair niet zoveel te maken, anders dan dat je 'm foutief kunt misbruiken om het minimale toerental te regelen. Verder doet hij niets met het mengsel.

    Voor wat betreft naalden kunnen er inderdaad ook 3 zijn, laag, midden en hoog. 2 is echter veel gebruikelijker op RC apparaten, stationairnaald en hoofdnaald.

    Volgens mij beschrijven we dezelfde functies, maar noemen we de schroeven anders. Ik noem ze zoals de fabrikanten ze noemen, zoals ze ook in andere takken van de RC altijd genoemd zijn, en zoals ze ook heten.

    Dat men in de autowereld zo langzamerhand gewend raakt aan foutief gebruik, maakt het nog niet goed. Zo spreekt men daar ook consequent over 'nitro' motoren en 'nitro' brandstof. Terwijl het toch echt methanolmotoren zijn met een brandstof waar nitromethaan als additief aan toegevoegd kan zijn. Bij auto's meestal wel.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Hier gebruikt men dus Nederlandstalige benamingen.
    Zo krijgt een barrel plots een hele andere betekenis !
     
  9. sanmos

    sanmos

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    325
    Locatie:
    nijkerk
    in het losi manual staat toch wat anders
    Idle Stop Adjustment The last setting to be made is the idle stop screw. Turning this screw clockwise increases the idle speed, whereas turning the screw counterclockwise will make the engine idle at a lower speed. Ideally, the engine should idle just fast enough to be reliable in acceleration and transition from idle to full speed. Avoid an idle speed that is too fast, as it will cause damage to your clutch.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zelfs in de gewone auto en motorfietsen techniek heet de schroef die de mechanische aanslag van de gasklep "regelt" de stationair(stel)schroef. En dat kun je in ieder leerboek autotechniek terugvinden.
    De schroef die het mengsel regelt bij stationair heet vrijwel overal in het Nederlands de "mengselschroef", zowel in de voertuigentechniek als in de modelbouw, al worden de termen "stationairsproeier" of (enigszins foutief) "acceleratiesproeier" ook wel eens gehoord.

    En anders gebruiken we toch gewoon HSN, LSN en Idle adjustment? Henri ook weer tevreden :rolleyes:
     
    ruudxd vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina