Mega depron delta (swift)!! 4,66M

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door david stelma, 6 mrt 2017.

  1. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    Hallo allemaal,


    Wij als Betuwse modelvlieg club zijn een clubmodel aan het bouwen wat onze club representeert tijdens het bekende vliegweekend in Lienden.

    Het idee was een mega swift +- 5 meter spanwijdte. We Zijn gaan brainstormen en bleek dat de swift niet makkelijk op te schalen is dus zijn we verder gegaan met gewoon een grote delta wat lijkt op een swift.

    De delta die we aan het bouwen zijn is afgeleid van de kraken van flitetest.
    Afmetingen die we bedacht hebben zijn een koorde van 0,9M en een spanwijdte van 4,66M
    Het vliegtuig heeft +- 3 m2 vleugeloppervlak.
    Met 30-35gram/dm2 is 9 - 10 kilo het streef gewicht waar we onder willen blijven.
    Met 2 motoren van ongeveer 700-800 watt hopen we genoeg power te hebben te hebben, gebaseerd op een aantal vuistregels van google. We hebben gekozen voor twee motoren zodat het gewicht dan meer verdeeld is over de vleugel wat een minder stress geeft op het midden van de delta. Daarnaast kunnen we de motoren nu mixen voor een rudder functie die je normaal niet hebt op een swift/delta.

    We hebben nu 3 bouwavonden gehad die hier aan besteed zijn. de eerste bouwavond hebben we met de groep overlegd wat nou een goede constructie zou zijn. Er zijn wat ideeën op tafel gegooid en hebben besloten deze tijdens het bouwen verder uit te denken.

    We zijn begonnen aan het middenstuk, deze is 66cm breed en heeft een koorde van 90cm.
    We zaten gelijk met een uitdaging voor het profiel, uiteindelijk hebben we de hoogte hiervan bepaald en deze vervolgens uit de losse pols getekend en uitgesneden. In het midden hebben we 4 ribben gemaakt van depron die beplakt zijn met licht triplex. In elke rib zitten twee gaten zodat we twee alu buizen kunnen gebruiken als spar in de vleugel. Daar waar de alu buizen zitten hebben we kamers gemaakt die we met de buis erin vol spuiten met purschuim,
    We hebben de vleugels nu voor een gedeelte uitgesneden en zijn bezig met de rest van de ribben die in de vleugel moeten komen.

    Tot zover voor nu, ik zal zo snel mogelijk foto's plaatsen van de vooruitgang die we hebben. Foto's zullen een stuk meer duidelijk maken van het idee dan mijn intro.

    Met vriendelijke groet,
    David Stelma
    Betuwse modelvlieg club te Lienden.
     
    Hans de H. en SuperCub vinden dit leuk.
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Volgens mij is dat geen goede constructie! Het grote probleem is dat purschuim erg veel uit zet en met behoorlijke kracht. Het hout zal vrijwel zeker bol gaan staan en net zo waarschijnlijk zullen de depron ribben kapot getrokken worden omdat het triplex door het uitzettende schuim uit elkaar wordt gedrukt.
    Als je een schuim vleugel wilt maken zal je hem vrijwel zeker uit een blok (of blokken) schuim moeten snijden. Een andere (en lichtere) manier is een gewone ribbenvleugel maken die je indekt met dun balsa (~2mm) en dat met dun glasdoek en epoxy of G4 bekleden. Dat is zeer sterk en netjes af te werken.
     
    SuperCub vindt dit leuk.
  3. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ik vind het nu al een mooi bouwverslag. Ik volg hem.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Hebben jullie ook al inspiratie opgedaan bij SpeedsterDen? Echt een aanrader....

    De Gigawiesel heeft 3.8m spanwijdte.

     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2017
    Vale Ouwe en SuperCub vinden dit leuk.
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Die landing vanaf 1:00 is mooi.

    (Of waait het erg hard?)


    jan.
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @jan, kwestie van goed bouwen (lage wingload) en idd ook wel veel wind.

    Even reagerend op de eerste post. Je kunt zoals te zien in het filmpje, ook de motoren achterwege laten en 'm aan de helling vliegen of, als je licht bouwt, achter een geschikte sleper hangen. Ik ben trouwens erg benieuwd naar de foto's van dit erg leuke en toch ook wel ambitieuze project! :beer:
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor een trainertje met een koorde van 20~25 cm is 30~35 gr/dm2 een heel aardige vleugelbelasting.
    Maar als de koorde groter wordt, "kan" de vleugel ook veel meer.... Mandragende zwevers vliegen zo tussen de 100 a 150 gr/dm2

    Ik denk dat een model van die afmetingen en zo'n extreem laag gewicht, een speelbal van de wind wordt....
     
  8. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Nou eerder rond de 300 tot 500 gr/dm2 (dus wel eens met je conclusie over de grotere koorde)
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... :D dan laat mijn geheugen omtrent "getallen" mij een beetje in de steek, maar ik geloof je onmiddelijk....
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Wordt er nog gebouwd?
     
  11. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    Aller eerst mijn excuus voor het lange wachten.
    Heel erg bedankt voor al jullie tips en reacties!
    Betreft het pur schuim heb je volkomen gelijk. maar daar hebben we over nagedacht. hebben de kamer aan de bovenkant open gelaten zodat de pur alle ruimte krijgt om uit te zetten.

    We waren intussen al wel begonnen met bouwen en daar zal ik nu wat foto's van laten zien.

    Hier onder ons prachtige ontwerp tekening, elke vakje is 1/3 van een meter.
    Over het gewicht valt dus nog te twisten en wat jullie zeggen klinkt erg logisch. Dat zou betekenen dat bij ons de koorde eigenlijk kleiner had moeten zijn om meer vleugelbelasting te krijgen of het vliegtuig zwaarder maar dan hebben we weer meer power nodig.
    IMG_3693.JPG

    Hier hebben we 1 rib uitgesneden en het idee om een plaat schuim er omheen te 'vouwen'.
    IMG_3695.JPG
    IMG_3697.JPG

    vervolgens een aantal ribben van licht triplex om de kritische punten te verstevigen.
    IMG_3694.JPG

    Hier zijn de eerste ribben op het middendeel geplakt, we hebben uhu por gebruikt om op de plaat te plakken en 5 min epoxy om de triplex spantjes te lijmen.
    IMG_3698.JPG

    In het midden leek het ons handig om ook een plaat triplex op de bodem te plakken. Dit waar de accu's moeten komen dus dit geeft wat meer houvast en stijfheid.
    IMG_3701.JPG
    IMG_3559.JPG

    David Stelma namens de B.M.C
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2017
  12. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    Nog een stel foto's:

    Hier hebben we een vleugels uitgetekend en vervolgens in tweevoud uitgesneden.
    Gelijk een vergelijking met een swift maxi van 82cm. Nagaan dat er aan de andere kant dus ook zo'n vleugel komt is het echt wel groot!!
    IMG_3639.JPG

    Hier aan weerszijde een meter vleugel en de alu buizen erin geschoven om te passen. voordat we het vast purren.
    Ik heb er helaas geen foto van maar we hebben dik papier om de buizen gedraaid zodat het purschuim niet direct op de buis komt en deze er nog wel uitgeschoven kan worden.
    IMG_3645.JPG

    Alles vol gespoten, uiteraard veel te veel hahaha.
    IMG_3649.JPG

    Alles uitgezet en opgedroogd, het sluit in ieder geval goed aan.
    IMG_3660.JPG

    Het overtollige is afgesneden en zijn hierna begonnen aan de ribben voor de vleugels
    IMG_3678.JPG

    Het idee was om een grote rib aan het begin en een kleine rib te schalen voor aan de tip van de vleugel. en vervolgens met een hete draad de rest te laten volgen
    IMG_3641.JPG

    Uitgezaagd uit hout zodat de hete draad eroverheen kan volgen.
    IMG_3643.JPG

    Stapje voor stapje snijden zodat het mooi gelijk uitkomt
    IMG_3676.JPG

    Dit is dan het resultaat. Wij zelf zijn er zeer trots op. zitten nu alleen met het probleem dat alle ribben een schuine kant hebben waar niet echt opgeplakt kan worden.
    IMG_3677.JPG

    Morgen avond gaan we weer verder met het vliegtuig en zal ik jullie weer op de hoogte houden van onze vorderingen.
    Alle tips en tricks zijn welkom en wij staan open voor hulp!

    Met vriendelijke groet,
    David namens de B.M.C
     

    Bijgevoegde bestanden:

    eric_laermans vindt dit leuk.
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Hier gaat mijn hart sneller van kloppen (afgezien van motorisering, die is eigenlijk niet nodig) :)
     
    david stelma vindt dit leuk.
  14. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    Dit is een voorbeeldje die wij gevonden hadden. Het is zeer waarschijnlijk wel wat meer doordacht maar ach

     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Foto niet zichtbaar, staat deze nog op privé?
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ik zat de foto's te bekijken, zag een rib, ik denk, wa's dat nou??? :hammer:

    Even Ctrl-F, profi . . .

    Aha!

    Vind ik een gemiste kans.

    Even iets meer effort in steken, passend profiel kiezen, en dan heb je een ding dat (denk ik) veeeeeeeel beter vliegt.

    We gaan het zien . . .


    jan.
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat is wel scherp opgemerkt, Jan en een behoorlijk gemiste kans. Een mooi profiel maakt alles uit. Ook al snijd je het vervolgens uit het goedkoopste piepschuim of een pizzadoos het zal veel beter vliegen. Nu snap ik ook de keuze voor twee sterke buitenlopers...
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Voor gemotoriseerde modellen wordt het belang van het profiel m.i. zwaar overschat. Kijk maar naar shockflyers.
     
  19. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    ach met dit profiel za het best wel vliegen, zolang men de rolroeren maar iets omhoog zet voor de s-slag, en men een graadje of 3 tot 5 tipverdraaiing erin verwerkt.
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Hoe hangt hier de vlag er bij?

    Wordt er nog gebouwd, of . . .


    jan.
     

Deel Deze Pagina