bouw "zandtreinlokomotief" op spoor 127mm

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Rene Witteman, 15 feb 2016.

  1. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    het hardsolderen van de zuigerstangen (rvs aan de bronzen zuigers)[​IMG]
     
  2. mooi stuk werk
     
  3. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    [[​IMG] zuigerstangen met hulpstangen voor hulp-bakschuiven.
    [​IMG] hoofdschuiven voor bakschuif.[​IMG]bakschuif[​IMG] teflon zuigerveren op diameter.[​IMG] samengestelde pompdelen met gemonteerde hoofd en bakschuif.[​IMG] draaien van pakkingplaat 0.5mm[​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2017
  4. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    vervolg van de in de kerstvakantie uitgevoerde werkzaamheden aan de 9 stoompompen.[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Dunsz vindt dit leuk.
  5. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Daar de pompen geen uitwendige draaiende en bewegende delen hebben, en hierdoor dus niet van buiten af een zetje kunnen krijgen om te werken dient het e.e.a. zeer nauwkeurig te worden vervaardigd.
    Ze moeten ten alle tijde uit zich zelf beginnen met pompen.
    Hiervoor is de smering van essentieel belang.
    Ik gebruik hiervoor een zogenaamde lubricator of wel verdringer. Deze wordt in de aanvoerleiding van de verse stoom gemonteerd en geeft middels de instelbare naald een beetje stoomolie.
    Deze stoomolie wordt naar boven in de ruimte en dus ook naar buiten de verdringer geleid door de condenserende stoom (olie drijft op water)
    Na verloop van tijd tap je het water af en vul het geheel met olie.[​IMG]
     
    Dunsz en ron van sommeren vinden dit leuk.
  6. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Prachtig
     
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Knap en fraai werk Rene :koud:.
     
  8. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    dank je wel
    foto's zeggen meer als woorden.

    stoomgroet Rene
     
  9. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Mooi Rene..er worden de nodige stoompompen gebouwd..maar weinigen werken goed.
    Zeer secuur werken. Deze gaan het zeker doen!!
     
  10. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Dus als er eventueel eentje overblijft...kuch.. :)
     
  11. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Mooi , héél mooi.
    Kan je aan het uitstekende asje bovenaan geen zetje geven als ze niet wil opstarten?
    Dirk
     
  12. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    dat is het uiteinde van de hulpschuifstang, daar op drukken helpt niet veel als de stoomzuiger al op zijn plaats is, of als de hoofschuif niet om wil klappen.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2017
  13. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    [​IMG]

    Klopt helemaal John, dat kleine stukje stang zit los in de hoofd-zuigerstang en regelt middels de hulp-bakschuif in het bovenste en onderste dode punt van de zuigerstang.
    Wat wel help is een veer belaste klep aan beide zijde van de hoofdschuifdeksels te maken zodat je de schuif met de hand naar de andere zijde kan schuiven.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2017
  14. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Rene, hoe kom je aan die streng teflon krul waar je de zuigerveer van maakt ?
    Is dat een draaikrul die bewust gemaakt is of is zo iets gewoon te koop ?
     
  15. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Hoe krijg je dat klaar renee, rvs aan brons bakken? Zou dat met die super-heater rommel ook kunnen? Rvs tube met bronzen plug, roodkoper binnen pijp? Zou dat niet gewoon houden, of blijft t lassen?

    Heb je de Duitser nog, zullen we s een bakkie doen?

    Mvg benjamin
     
  16. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste John dat klopt.
    Een bewuste streng volgens de maatvoering van de "normale"zuigerveer, gesneden op de draaibank met een spoed van 1.5mm.
    Dus eerst een bus draaien van teflon.

    Benjamin,
    rvs kan je prima met zilversoldeer hardsolderen, maar wel een ander type soldeerpoeder of pasta gebruiken.
    Ik heb die van Delville uit S'Gravenland FLUX AG maar kan het nummer niet meer lezen op de verpakking. Is net donkere chocopasta. Zoals je op de foto kan zien is het gestolde restmateriaal na het solderen ook bruin-glazig.

    Je kan altijd een keer langs komen.
     
  17. witchofendor

    witchofendor

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    3
    Ik ben een houtmodelbouwer, maar vind stoom wel heel prachtig. Het duizelt me als ik dit metaalwerk zie; geweldig mooi. Ik zou graag eens op een dag komen kijken waar ook gereden wordt, hoe kom ik daarachter?
    vr gr André (witchofendor)
     
  18. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Andre, onder mijn post staat een internet adres van onze verenigingssite.
    Daar staat het adres van onze locatie en mogelijk ook een bijgewerkte agenda.
    Bijna altijd meld ik ook de rijdagen op dit forum.

    groet Rene
     
  19. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    [​IMG]

    Het samenstellen van een 6 bar proefstoomketel voor het testen van de stoompompen.
    Het wordt een gasgestookte ketel van rond 106mm en voorzien van 12mm vlambuisjes.
    Naast de ketel zit een extra buffervat waarin het voedingswater van de te testen pompen of injecteur geperst kan worden onder de zelfde druk als de ketel.
    Het voordeel hiervan is dat het ketelwater niet gelijk in temperatuur zakt en hiermee dus ook de druk.
    De bufferketel wordt tevens voorzien van een peilglas om het stijgende waterniveau en dus de werking van de pomp te controleren.
    Na het vullen wordt de tussen-kraan gesloten en de aftapkraan aan de onderzijde open gezet.
    Hierna kun je in omgekeerde volgorde weer testen zonder dat de hoofdketel er veel last van heeft.

    Nu de diverse appendages maken om de boel te completeren.
     
  20. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    [​IMG]

    Voor de goede orde, deze ketel is voor eigen gebruik in de werkplaats en niet voor een ander (in openbare ruimte ) doel en derhalve dus niet gekeurd door de SVS.
     

Deel Deze Pagina