Aurora als studieproject

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronald Vis, 4 jan 2017.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.118
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Ronald. Probeer eer je aan de weerstanden gaat knutselen iets met de spanning te doen. Geen idee, waar je de voeding voor de leds vandaan haalt en hoe hoog de spanning is. Als voorbeeld: Voor mijn sleepboot heb ik 2 leds in serie met een 2K2 weerstand aangesloten op 12 Volt. Werkt ook op 9,6 en 7,2 Volt, maar met een minder sterke lichtopbrengst. Weet niet of je een regelbare voeding hebt. Zo niet kijk dan eens of je verschillende adaptors in huis hebt om een telefoon of iets anders op te laden. Dat soort apparatuur leent zich goed als voeding voor zoiets. Even kijken naar eventuele polariteit. Als er wisselstroom uitkomt altijd goed. Zelf gebruik ik die dingen als acculaders voor mijn vloot. Voor een habbekrats te halen in de kringloopwinkel.
    Kijk maar of je iets met deze info kunt. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2017
  2. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Klaas, net geprobeerd om een weerstand toe te voegen. Vanaf de plus 1 weerstand van 390ohm erbij en dat gaat goed! Ledjes branden een stuk minder fel en toch mooi gelijk.... Ik kan ook een potmetertje ervoor zetten dan kan ik deze traploos regelen :)
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.118
    Locatie:
    Oostvoorne
    Paul en Ronald,
    Niet alles is wat het lijkt! Vorig jaar stond ik bij de Buffel te kijken en daarbij viel het me op dat er zo weinig klinknagels te zien waren.
    Een paar weken later kwam aan het licht waardoor. De houten mijnenveger Bernisse had de Buffel geraakt en daarbij een gaatje in de huid van de Buffel veroorzaakt. En dat zou in principe niet moeten kunnen. Het was nog een vierkant gaatje ook! Maar algauw wist iemand klarigheid te geven. Bij de restauratie door RDM zijn de pantserplaten verwijderd en vervangen door een nepconstructie d.m.v. multiplex platen. Geen wonder dat je dan geen klinknagels ziet en er zo een gat in vaart!
    Hoe de Aurora uitgestukt is weet ik niet, maar ongetwifeld zal men niet alles weer hebben geklonken. Historisch wel interessante schepen. Gr. Klaas.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.118
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Mooi dat het werkt met een extra weerstandje. Een potmetertje heb ik ook wel eens voorgesteld, maar de experts raden het af. Een koolstof potmeter gaat op den duur stuk. Misschien dat het beter gaat met exemplaar met weerstandsdraad. Even voelen of die extra weerstand ook warm wordt. Gr. Klaas.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Belasting/stroom is te hoog voor koolstofpotmeters.
     
  6. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Ronald rompje ziet er zo op de foto prima uit goed bezig , de zwaluwnesten wel voortaan eerst erop voordat je gaat lakken de lijm houd minder goed op lak.
    mooi hoor .
     
  7. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Klaas en Paul,
    Ik ga geen houten Aurora bouwen dus ben ik wel van plan wat meer met klinknagels te gaan doen dan wat op het origineel zichtbaar is:)
    Trouwens, ik heb ontdekt dat mijn tekeningen waardeloos zijn. Ik kreeg al bedenkingen toen ik de spanten moest bijwerken met het beplanken voor een vloedend verlopende romp, maar heb nu ontdekt dat er gewoon stukken verkeerd zijn opgenomen. :mad:
    De Aurora is ook opgenomen als schip in World Of Warships, en volgens mij hebben ze hier veel aandacht aan gegeven. Het lijkt erop dat ik beter hiervan uit kan gaan dan van de tekening. Moet al wel wat gaan wijzigen aan de boarding om het weer kloppend te krijgen. En: in WOW is de gehele romp mooi duidelijk voorzien van platen en klinknagels :koud:

    Dat houdt dus in dat ik het model van WOW ga bouwen...
    Wat wel opvallend is, is dat in WOW het achterdek is voorzien van transportrails, iets wat niet (meer) op het origineel bestaat. Oftewel, ik kan alle kanten op.....
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 3 apr 2017
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  8. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Ronald,

    Het beste is altijd uit gaan van het origineel en niet van WOW hoe indrukwekkend een bezaaide romp met klinknagels er ook uit ziet. Als op het originele schip dat niet zichtbaar is dan zou ik het zeker niet doen. Vergaar zoveel mogelijk afbeelding van het echte schip zowel toen als nu.

    De transportrails kan waarschijnlijk gebruikt zijn voor mijnstoelen.

    @klaas,

    Dat van het gebruik van multiplex in de romp wist ik niet. Moet niet gekker worden!

    Groeten Paul
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.118
    Locatie:
    Oostvoorne
  10. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Beste Ronald,

    Oorspronkelijk had de Aurora drie driebladschroeven - de center en stuurboordschroeven rechtsdraaiend en de bakboordschroef linksdraaiend. Later werd de centerschroef een rechtsdraaiende vierbladschroef. De fotos laten Aurora in droogdok in Kronstadt zien waarbij de vierbladschroef en haar roer goed zichtbaar zijn.

    Leuk dat je Aurora bouwt - een prachtig schip. Als je nog informatie nodig hebt hoor ik het graag.
    Groeten en veel succes,

    Harald
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 4 apr 2017
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.118
    Locatie:
    Oostvoorne
    Aan de naaf te zien nog een verstelbare schroef ook. Waren die buitenste ook verstelbaar Harald? Zo te zien zijn de buitenste askokers afgedopt. Mooi dat zoiets bewaard is gebleven! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2017
  12. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Harald,
    Hartelijk bedankt voor de foto's! Ik weet niet hoe je eraan komt, maar ik zit het internet af te struinen naar zoveel mogelijk foto's, en geen enkele zag ik deze details van het roer. De tekening die ik heb lijkt hier niet eens op! Indien je nog meer foto's hebt hou ik mij aanbevolen :) Er schijnen ook nog torpedoluiken aan de zijkant onder de waterlijn te zitten, maar daar is nog geen enkele foto van gevonden.
    Ik wilde ook de schroeven handmatig maken, maar dat lijkt nog wel een uitdaging te worden:hammer:
    Dacht aan een stukje koperen staaf, puntig slijpen, en een beetje inzagen voor schroefbladen van 1mm dikke koperplaat. Aangezien ze verstelbaar zijn moet ik nu even wat anders bedenken...
    Misschien probeer ik naar voorbeeld van Sjoerd te werken met de schroeven van de sovereign. Zijn ook verstelbare.. Moet het alleen zonder draaibank doen. Misschien boormachine en ouderwetse vijl :)
    Denk dat koper dan beter is dan messing. Is zachter...

    Vriendelijke groet en nogmaals dank voor de foto's :)
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2017
  13. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Tijd voor een kleine update....
    Ik ben verder gegaan met het aanbrengen van de stabilisatievinnen en de zwaluwnestjes. Op advies heb ik op de plekken waar deze vastgezet worden de spuitplamuur weer verwijderd in verband met de hechting van de lijm. De vinnen heb ik gemaakt van 3mm triplex die ik eerst in de vorm van de romp heb gemaakt. Even een paar foto's:
    20170407_180124.jpg
    20170407_233128.jpg
    20170407_211209.jpg
    20170407_210327.jpg
    20170407_233108.jpg
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  14. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik heb toch veel moeite om te bepalen hoe de overige zwaluwnestjes er precies uit komen te zien. Verschillende bronnen laten een verschillend beeld hiervan zien. Daarom wacht ik even totdat ik zelf bij de Aurora ben geweest, en goede detailfoto's kan maken. Totdat het zover is ga ik mij concentreren op het onderschip. Heb al goede foto's gezien van de schroef en het roer dankzij Harald. Nu de stabilisatievinnen erop zitten moet ik nu toch aan de slag met de schroefassen. Ik moet toegeven dat ik dit wat uitgesteld heb, omdat ik nog niet precies weet hoe ik dit aan moet pakken. Ik was eerst van plan om het rondhout schuin af te werken en tegen de romp aan te plakken. Ik denk echter dat het een stuk eenvoudiger is indien ik, net als bij een normale as, gewoon een gat in de romp maak en het rondhout er doorheen steek. Is ook sterker.
    Hieronder een deel van de tekening die de assen en het roer laat zien:
    20170409_211948.jpg
    En hier de foto's van Harald
    aurora1.jpg
    aurora2.jpg
    Helaas kan ik niet zeggen van 'Zoek de verschillen', maar meer 'Zoek de overeenkomsten. De schroef is anders, het roer en de ophanging is anders, en ook de schroefassen lijken geen steun te hebben zoals op de tekening staat. Dacht nog even dat de steunen zijn verwijderd, maar gezien hoe de schroefassen er nu op foto uitzien lijkt mij dat zeer onwaarschijnlijk.
    Nu dus verder met het maken van de assen door het rondhout door de romp heen te steken.... Wordt vervolgd.

    PS: op de foto lijkt de bodem van het schip een stuk platter te zijn dan wat ik gebouwd heb. Het spantenplan klopt dus ook niet. Dit is niet te corrigeren zonder helemaal overnieuw te beginnen dus dit verschil accepteer ik maar... :stout:
     
  15. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Ronald , je bent goed op weg alleen is het oorspronkelijke schip aangepast je kunt de plaatsen waar de A-frames op de romp hebben gezeten nog steeds zien die vroeger de assen van extra steun voorzagen.
    De vroegere assen zijn verwijderd vandaar deze zijn afgedopt en de 3e schroef de middelste is waarschijnlijk gemoderniseerd voor een betere voortstuwing en vervangt de andere 2.
    Het schip hoeft ook geen grote snelheden te behalen sinds ze uit de vaart is bij de marine en word waarschijnlijk nu ook niet meer verplaatst , dit weet ik niet.
    het roer lijkt mij origineel ,maar deze schepen werden continu gewijzigd en verbouwd.
    oorspronkelijk had ze dus wel 3 assen met 3 blads schroeven zo te zien op de tekening.
    je romp oogt lekker strak .
     
  16. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Beste Klaas,

    Sorry voor late reactie! De drie schroeven, dus ook de buitenste twee, waren inderdaad verstelbaar.
    Groeten,

    Harald
     
  17. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Beste Ronald,

    Heb je geen gedetailleerdere tekening van Aurora? Juist voor de details is een duidelijke en goede tekening onontbeerlijk. Ik stuur je hierbij wat dwarsdoorsnedes. Zal eens even gaan zoeken of ik meer op mn laptop heb staan. Vond wel deze mooie foto : )
    Groeten,

    Harald
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.118
    Locatie:
    Oostvoorne
    Harald, Bedankt voor je antwoord. Je vraagt je wel eens af hoe vroeger zoiets werd ontworpen en gebouwd. Moet een heel gedoe zijn geweest om de zware stukken in positie te krijgen en te bevestigen. De hulpmiddelen waren toen wel even anders dan hedentendage. En mooi dat er mensen zijn die daar weer een model van maken. Met alle uitdagingen die daarbij komen kijken. Gr. Klaas.
     
  19. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Harald,
    Ik heb de tekening van http://www.shipmodell.com. Dit geeft globaal het schip weer. Ik was op zoek naar een mooi model die ik als studieproject kon gebruiken. Als eerste scratch-project stelde ik niet zoveel eisen. Wilde vooral leren van fouten die ik later niet meer wil maken. Nu ben ik een stukje verder, en moet toegeven dat het wat meer wordt dan een probeersel. Wil echt veel aandacht geven aan afwerking en zo origineel mogelijk maken. Daarom heb ik al veel gezocht op internet en al veel gevonden, maar geen detailtekeningen. Daarom blijf ik een stuk vrije interpretatie houden. Als het goed is ga ik volgende maand naar Sint Petersburg en wil daar veel foto's maken voor veel detail.
     
  20. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Nog even over de schroeven , dat het een 4 blads zou zijn dat zou echt wel kunnen zo te zien aan de vorm en spoed van de bladen.
    Echter de eerste verstelbare schroef stamt uit 1934 uitgevonden door Escher Wyss en werd als1e ingezet op passagiers schip Etzel .
    Het exacte bouwjaar van de Aurora weet ik niet maar waarschijnlijk rond 1900 dus dat ze aanwezig waren oorspronkelijk kan niet kloppen.
     

Deel Deze Pagina