Aurora als studieproject

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronald Vis, 4 jan 2017.

  1. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Erwin,

    Je hebt gelijk als je een gedurende de vaart verstelbare schroef bedoelt - dit was inderdaad niet het geval bij Aurora. Haar schroeven waren verstelbaar als ze in droogdok lag - de spoed van de schroeven bedroeg rond de 8 meter en die kon versteld worden naar 7.4 en 8.6 meter.
    Groeten,

    Harald
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk dat je dat soort gegevens allemaal hebt Harald. Kan je ook nog zien hoeveel omwentelingen de schroeven maakten? En hoe hard liep het "beestje"? Gr. Klaas.
     
  3. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Erwin, nu niet meer!
    20170410_195502.jpg

    Heb behoorlijk zitten kl....... Had kunnen weten dat je niet zomaar zo schuin met een boormachine in een plankenromp kan gaan boren... Weer overgestapt naar de trouwe vijlen (heb het idee dat dit voor dit model het belangrijkste stuk gereedschap is)
    20170410_204249.jpg
    20170410_205633.jpg

    En nog blokjes ertussen (3 x 3mm) en gevijld...
    20170411_154338.jpg
    20170411_165857.jpg

    Heb de schade weer bedekt met een laagje plamuur, en terwijl dit droogt in de tussentijd begonnen met iets wat wellicht een schroef kan worden... Ben wat aan het experimenteren... Als het wat wordt laat ik het weten...
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  4. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Harald,Klaas zei het al, je hebt veel info over de Aurora! Goed geïnformeerd :)
    In World of Warships is op het achterdek van de Aurora ook spoorrails te zien. Verder zie ik het nergens in de documentatie terugkomen. Wellicht ook in de loop ter tijd gesneuveld?
     
  5. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Beste Klaas,

    Aurora had drie triple expansie stoommachines met elk zo'n 3,800 pk vermogen; de schroeven maakten zo'n 80 omwentelingen per minuut en haar maximale snelheid bedroeg 19 knopen.
    Groeten,

    Harald
     
  6. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Beste Ronald,

    Ik ben nu niet thuis dus ik kan het niet voor je nakijken - zou me wel kunnen voorstellen dat er rails over het achterdek liep om de torpedo's naar de torpedobuizen te brengen. Rond 1903 werd Aurora uitgerust met torpedo lanceer inrichtingen.

    Ik kan je absoluut het boek aanraden wat ik hieronder in de link zet - hoewel het in de Russische taal is zit het boordevol tekeningen en foto's. Boekhandel zit in Helsinki en levering is normaalgesproken binnen enkele dagen:

    https://ruslania.com/books/121641/krejsera-i-ranga-avrora-diana-i-pallada

    Groeten,

    Harald
     
  7. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Ik denk dat de bladen net als bij de Titanic, geklonken werden op de conus. Bij het zusterschip van de Titanic, de Olympic, kwam het wel eens voor dat de klink of bout verbinding, wel eens los kwam. Dit betekende het verlies van een blad. Ik denk dat wat we zien, de geklonken, of geboute platen zijn van de bladen.
     
  8. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Ronald , in de romp boor ik eerst een recht gat en trek daarna de machine achter over en de lengte van de as .
    mijn ervaring is dat je weinig schade maakt maar ik bekleed ze wel met keperdoek dat zou een verschil kunnen geven natuurlijk.
     
  9. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Harald dat kan natuurlijk wel ze zijn met bouten vastgezet waarschijnlijk , nee ik dacht dat je de varend verstelbare bedoelde !! die waren er nog niet.
    Maar leuk dat je er zoveel van weet , dat is een flinke spoed trouwens ,
     
  10. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Harald dat kan natuurlijk wel ze zijn met bouten vastgezet waarschijnlijk , nee ik dacht dat je de varend verstelbare bedoelde !! die waren er nog niet.
    Maar leuk dat je er zoveel van weet , dat is een flinke spoed trouwens ,
     
  11. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Harald,
    Ik ga als het goed is over enkele weken naar Sint Petersburg, wellicht dat ik het boek daar zo kan kopen. Bedankt voor de tip!
     
  12. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Zoals ik eerder had aangegeven ben ik als nitwit een beetje aan de slag gegaan met het fabriceren van schroeven. Nu probeer ik de kosten laag te houden, en drie nieuwe messing schroeven zit op ongeveer 50 euro. Het materiaal kopen voor deze drie schroeven zit ook op ongeveer 50 euro. Vandaar dat ik, aangezien ik redelijk met hout overweg kan, wat gaan klooien met hout met aluminium bladen. Het resultaat staat hieronder:
    20170411_211247.jpg
    20170411_213904.jpg
    Het was maar een testje, daarom heb ik de bladen niet mooi afgevlakt in vorm. Ik weet dat ik het mooier kan krijgen, maar ik weet ook dat het nooit naar mijn zin zal zijn. Daarom toch weer verder gaan zoeken.
    Nu zag ik gisteren bij de Gamma dat deze wel messing profielen verkocht (Karwei had niets op dat vlak), en heb daar rond 4 en 6mm gekocht, en een hoekprofiel van 10x10mm, 1mm dik. (profielen zijn 1m lang, totale kosten 17 euro). Het idee is om de schroefas 4mm te maken. Bij gebrek aan 8mm maak ik de schroef van 6mm. Hierin boor ik een gat van 4mm waarin ik de schroefas soldeer. Vervolgens maak ik van 1mm de bladen.
    Zie onder.... Ik heb nu de schroefas in de schoef geboord en gesoldeerd en de vorm m.b.v. een accuboor en een vijl aangebracht.
    IMG_20170413_204306.JPG
    IMG_20170413_205351.JPG
    Op zich ben ik blij met het resultaat. Had liever 8mm gehad omdat ik dan beter de echte vorm van de schroef kan namaken, maar heb nog nergens deze doorsnede kunnen vinden. Verder had ik problemen met het solderen van de as in de schroef. Met een soldeerbout lukte dat niet, werd niet heet genoeg. Heb het geprobeerd met een brander en dat ging wel. Alleen kan ik op deze manier nooit vier bladen solderen. Iemand tips? Hoor het graag wat de bladen maken zal wel lukken, het solderen zal lastiger zijn...
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Kijk even op het stoomforum bij het bouwverslag van de stoomsleepboot Maarten. Daar legt Jan Walpot uit hoe hij de 4 losse bladen met zilver aan de naaf heeft gesoldeerd. Foto's hieronder. Via de tablet lukt het me niet 1,2,3 om een link te plaatsen. Zou voor het solderen de bladen torderen. Anders scheuren ze los van de naaf. Succes ermee! Gr. Klaas.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2017
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  14. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Ronald,

    Een optie is om de naaf in te kepen waar na de vier bladen er klemmend in gesoldeerd worden maar dan wel met zilversoldeer. Daarna kan je de bladen in vorm vijlen en torderen. Voor het gelijkmatig torderen van de bladen kun je een stelblok maken waar je de schroef in klemt om vervolgens de vier bladen door middel van stelschroeven aan te draaien en zo de bladen torderen. Voor een statisch modelschip kan je ook overwegen dit op het oog te doen.

    In het ergste geval als het mislukt even door sparen en toch de 50 euro investeren...
    Succes!

    Groeten Paul
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ik kan je niet helpen maar voorgaande tips helpen je zeker op weg.
    Vind het wel knap wat je hier laat zien.
    succes met het vervolg.
    vgr Marc
     
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Het is prachtig & inspirerend wat je doet! Ik blijf het met plezier volgen!
     
  17. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Marc en Unusual RC!
    Dank voor de complimenten! Alleen betwijfel ik of ik het wel verdien na het fiasco van vandaag...
    Kees en Paul, ik heb jullie advies ter harte genomen en het ging bijna goed!
    Zie onderstaand verhaal.....

    Met de naaf die ik reeds gemaakt had ging ik verder. Heb niet vanuit 1mm messing maar 0,8mm koper de bladen gemaakt. Reden: ik dacht dat het mooier zou staan.
    20170415_214722.jpg

    De naaf heb ik voorzien van inkepingen waarin de bladen komen te zitten waarna ik naar het idee van Jan Walpot de naaf en de bladen heb gefixeerd
    20170415_231336.jpg
    Ondanks dat het gewoon erg klein priegelwerk is voor een schroef van 2,5mm doorsnede (voor mij iig wel priegelwerk) ging het tot nu toe wel goed. Had de rand van de bladen waar deze de naaf raken ingesmeerd met S39 voordat ik ze gefixeerd heb. Vervolgens warm gestookt en daarna een beetje zilversoldeer. Zie hier het resultaat:
    20170415_232052.jpg
    Ik ging de randen van de bladen bijwerken met de vijl, en ondanks dat ik erg voorzichtig was brak er een blad af.... Terug in de houder, bladen gefixeerd, en opnieuw gesoldeerd....
    Daarna de bladen verder afgewerkt door de randen bij te werken, de oppervlakte te schuren met een schuurfreesje en begon de bladen een beetje torderen. Ook dat ging goed, totdat ik met de tang een ander blad eraf brak..... Ik had toen ook al wat polijstwerk gedaan....
    20170416_003039.jpg
    Je kan je voorstellen dat na meerdere uren hieraan gewerkt te hebben ik toen niet erg didactische woorden heb gebruikt:hammer::hammer::hammer:
    Maar goed, dit was poging twee....
    De voortgang van het model ging eigenlijk probleemloos tot nu toe, en hier kom ik mijn eerste echte tegenslag tegen. Maar het was mijn doel voor dit project om mijn grenzen te verleggen, dus gaat er een poging drie komen. Er zijn echter een aantal zaken die ik heb geleerd en mee wil nemen bij deze poging...

    1 - Het zijn erg kleine schroeven voor mij om ze op deze manier te maken. Ik ga proberen een betere hechting te krijgen door de bladen in de vorm van de naaf te maken. Weet niet of het sterker gaat worden (de inkeping was trouwens ook maar erg ondiep), maar het geeft mij wel meer controle over de positionering van de bladen (de inkepingen waren niet goed gelukt te maken)
    2 - Ondanks voorzichtigheid toch teveel soldeer gebruikt. Volgende keer minder dus.
    2 - De oppervlakten van de bladen waren nog te ruw. Ik dacht dat dit met polijsten weg zou gaan, maar zie het resultaat. Ik denk dit op te lossen met superfijn schuurpapier.
    3 - Ik ga toch weer overstappen op messing. Dit is iets dikker en zal waarschijnlijk ook sterker zijn. Voordeel is dan ook dat het niet zo snel beschadigd door een tang.
    4 - Ik ga niet meer rechtstreeks met een tang op het blad zitten. Er zitten te snel beschadigingen op.
    5 - Op zich heeft de manier van het fixeren van de bladen gewerkt, maar het is geen goede methode. Het is erg fragiel en de bladen stonden niet allemaal 90 graden op de naaf. Moet na gaan denken over een betere opzet, of wellicht geheel naar het voorbeeld van Jan gaan werken.

    Verder wil ik nog even kijken of het mogelijk is om zonder een snijsetje schroefdraad aan te brengen in de schroefnaaf door het indraaien van een m3-boutje. En op de as natuurlijk met een m3-moer. Dit maakt het verwijderen van de schroef een stuk eenvoudiger. Dus ik begin weer vanaf het begin met het maken van een nieuwe naaf.

    Ik waardeer het erg dat jullie dit verslag volgen, het geeft mij veel motivatie om verder te gaan.:thumbsup:
    Door het volgen van andere verslagen word ik ook gemotiveerd om het modelleren tot een hoger niveau te brengen, en het is natuurlijk niet vreemd dat dit niet altijd lukt :)
    Het advies wat ik krijg is niet voor niets, het geeft mij een goed startpunt!
    Ook voor nu geldt na het zien van mijn gestuntel: als je nog aanvullende tips hebt hoor ik ze graag!
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2017
  18. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Ronald,

    Jammer van je werkstuk maar zie het als een leermomentje. Een andere optie is dat je de bladen opnieuw zaagt maar dan met een pen er aan. De naaf boor je op de vier punten in waarna je klemmend de bladen in het geboorde gat steekt. Omdat de bladen al klemmend aan de naaf zitten kun je ze stellen in de juiste hoek en fixeren met tin.

    Ik zeg fixeren met tin omdat tin niks meer doet dan dat alleen. Er kunnen geen krachten op worden uitgeoefend zoals het achteraf buigen van de bladen. Je zal dan over moeten stappen op hard/zilversolderen.

    Ook te zien aan de kleur van het metaal en de grote schroeiplek op het hout heb je de vlam te heet gehouden voor het vloeien van tin.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Er is ook een andere manier om een schroef(je) te maken. Heb het al eens op het forum beschreven, maar weet niet meer waar. Heb op dezelfde manier een 30 mm schroefje gemaakt voor het tankertje dat je hiernaast ziet.
    Heb de complete schroef uitgetekend op 1 mm messing. Boor een 2 mm gaatje in het hart van de schroef. Zet door het hart een M-2 boutje met aan weerszijden een moertje. Teken de buitenkant van het moertje af op de messing plaat. De bedoeling is dat de bladen met een 1,5 mm "brugje" aan het deel tussen de moertjes blijft zitten. Neem boutje en moertjes weg en zaag de schroef voorzichtig uit. Als laatste het keepje aan de voet van de bladen. Nu doe je er (het liefst) een stalen boutje in met aan weerszijden 2 messing moertjes. Nu tordeer je de bladen heel voorzichtig, zonder dat het brugje breekt. Als de bladen in het gewenste model staan wordt het tijd om te solderen. Met zilver en als vloeimiddel fluxpoeder gebruiken. Zet het boutje rechtop in de bankschroef of griptang. Stook de naaf warm en doe er wat fuxpoeder aan. De boel verkleurt en het poeder wordt vloeibaar. Voeg nu in de hoek tussen moertjes en schroefbladen wat zilver toe. Zal als het goed is mooi uitvloeien. Zo niet iets meer warmte inbrengen. Pas op dat er geen zilver aan het boutje komt, dus ook niet doorloopt naar de onderkant. Is de bovenkant naar je zin dan schroefje omkeren en zonodig aan de onderkant wat zilver toevoegen. De schroefbladen zijn tijdens het soldere mooi uitgegloeid en nog zacht. Pak met een platte bektang of nijptang de bladeinden vast en draai ze voorzichtig terug totdat er aan de tip nog 10 graden spoed in zit. Het blad zal daarmee mooi torderen. Als het goed is zal de naaf mooi volgevloeid zijn met zilver en de moertjes amper zichtbaar. Om aan de achterkant een punt aan de naaf te maken zet je er een heel kort afgezaagd M-2 boutje in en vijlt of draait het eind puntig. Bij gebrek aan een werkbank met bankschroef doe ik het soldeerwerk op een omgekeerde bloempot op de kookplaat. Succes ermee! En gooi de mislukte schroef niet in de kliko. Alles goed schoon maken, de kepen in de naaf wat dieper, de bladen vooraf torderen en dan nieuwe poging met flux als vloeimiddel. Gr. Klaas.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2017
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF

Deel Deze Pagina