HAWK3 Staufenbiel CG ??

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door ivo1, 17 jan 2017.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De YEP progkaart werkt ook op YGE en Sunrise.
     
  2. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Hey Gerben is de DUTCH een verbeterde versie van u?
    Anders wil ik zo ook wel eens een proberen hoor als het mogelijk is ;)
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zal effe antwoorden, Gerben zal wel aan het knutselen zijn.
    De Dutch F5B Special is aangepast.
    Er zitten meer condensatoren op en de verbindingen tussen de printen is verbeterd zodat hij hogere stromen aankan.
    Volgens mij zit er ook een ramping in de software (langzamer optoeren van de prop voor een hoger rendement).
    Standaard is de ICE 150 voorzien van andere software dan de YGE, ik heb jaaaren geleden de meeste beveiligingen in de software uitgezet en de rem ook harder laten remmen en er zitten geen fouten meer in.
    Die software gebruiken de chinezen nu.
    De YGE en Yep start langzamer op en de rem is zachter, dus niet echt lekker voor F5B.

    GJ
     
  4. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Thanks voor de info :)
    Oei dat ziet er niet simpel uit volgens mij zijn jullie goed bezig :thumbsup:
    Hebben jullie zo nog een op overschot ?
    Groeten
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Stuur Gerben even een PB tje.
    Dat komt dan wel binnen bij hem.
    Ik heb de Hacker B50 6L ook gehad, ook met de 17x18 rood op 7 graden en volgens mij leverde hij toen 4500 watt,
    Ik heb geen logs meer van maar ik heb hem op de Eurocontest wedstrijden gevlogen in 2013.
    Daarna kwam er een 7L in, op 5S..
     
  6. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Hey GJVO
    Ja ik ik nu een 5° spinner er op staan en heb nu de instellingen van de snelheidsregelaar een beetje aangepast.Maar zou echt niet weten hoeveel watt ik nu heb hoor.
    Ik zal eens een berichtje sturen naar Gerben voor die regelaar .
    Groetjes
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Om dat vermogen te loggen, kan je een SM logger met sensoren inzetten?
    SM Modelbau Unilog II
    Zeer compacte units... F5Bers willen graag weten wat ze verstoken... of oproken :confused:
    En om de gelimiteerd vermogen in te kunnen stellen volgens het spelletje.
    Ik vloog altijd voor de diepvrieskip, echter nooit gewonnen... geen limiter nodig... te gering vermogen denk ik...
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een Unilog met stroom en temperatuursensor is een must.
    Stroomsensor om te zien hoeveel je er doorheen jaagt en daarmee zie je ook de spanning in het accupack onder belasting, dus zie je of je accu nog goed is.
    En een temperatuursensor zet je op je motor, dan weet je of hij niet te heet geworden is.
    Als de motor (magneten) heter dan zo'n 85 graden wordt dan demagnetiseren de magneten, waardoor de motor meer stroom gaat trekken, waardoor hij weer heter wordt.. etc.
    Wat ik me nu ook afvraag is:
    Wat voor stekkers heb je op je accukabels?
    4mm of 6mm
    Voor de Unilog 400A sensor moet je 6mm LMT hebben, die zijn ook te koop bij SM modellbau (en misschien heb ik er nog wel wat liggen.

    @ Bas,
    De kip is inmiddels de vriezer uitgelopen.
    Maar we hadden destijds bepaald dat als je onder de 35? rakken vloog je geen limiter nodig had, om de klasse toegankelijk te maken voor iedereen.
    Dus Ivo... gewoon eens een keer meevliegen met een wedstrijdje, daar leer je meer dan jaren op dit forum zitten lezen.
    We hebben zelfs 2 tolken, die kunnen Nederlands naar Vlaams vertalen en omgekeerd.
    Luc en Willy.
    En ze organiseren ook een europese wedstrijd in Belgie, in Thumaide.
    Daar zou je eigenlijk even naartoe moeten komen, dat is leuk en gezellig.
    13 en 14 mei
    http://s523220828.online.de/html/f5b/2017/CONTEST Kalender 2017 F5B.pdf


    Gert-Jan
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Of 29 April in Vught :) Is vanuit Antwerpen waarschijnlijk minder ver dan naar Thumaide.
     
  10. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Hey GJVO
    Ik heb 4mm stekkers aan men batterij Maar dan soldeer ik er ander aan he geen probleem
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    4mm goud wordt tot maximaal 80-100A aangeraden.
    Ik heb er ooit wel eens 180A doorheen gejaagd, maar optimaal is dat zeker niet.

    In een hotliner, met hoge stromen, horen 6mm goudstekkers.
    Daarnaast niet vergeten de aansluitdraden goed kort te houden. Te lange draden bij hoge stromen zijn erg zwaar voor de regelaar. Bij 4-5-6S aandrijvingen het advies om de totale lengte onder de 20cm te houden. Dat is plus en min opgeteld, inclusief de draden aan de lipo.

    Om je een idee te geven, heb ik even een fototje gemaakt van een aandrijving uit m´n F5F model. Links de lipo met de plus en min zo kort mogelijk.
    In het midden de regelaar min en de Unilog shunt (zonder Unilog zou dit een rode draad zijn). De stekkers zijn onder een hoed gesoldeerd, zodat de shunt netjes naast de regelaar schuift bij het plaatsen van de lipo in de romp.
    IMG_20170416_142008[1].jpg
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik dacht al dat je 4mm had.
    Dat kan je best wel eens een voltje of zo schelen van lipo naar motor.
    Voor je een Unilog gaat kopen met stroomsensor vaar eerst even aan Gerben welke sensor je moet hebben.
    Er bestaan 2 soorten,
    [#2517] 400 A / 6 mm LMT Gold (Akkus mit Buchse am Pluspol)27,90 €
    [#2537] 400 A / 6 mm LMT Gold (Akkus mit Stecker am Pluspol)27,90 €

    Ik weet niet meer wat we nou gebruikten, het mannetje of vrouwtjje aan de pluspool.
    Het is makkelijk als iedereen hetzelfde heeft, om eventueel tijdens een wedstrijd elkaar te kunnen helpen met een accu of andere zender.

    De Unilog is dit:
    https://www.sm-modellbau.de/UniLog2, kost 99 euro

    En daarbij heb je nog een PT1000 temperatuursensor nodig van 14,90
    https://www.sm-modellbau.de/PT1000-Temperatursensor-fuer-UniLog-2-50-C-bis-300-C

    Je kan ook telemetrie naar de zender toesturen, met alarmen.

    En die 140 euro is geen weggegooid geld, je kan het voor elk model gebruiken, brandstof of elektro.
    Er zijn zelfs pitotpijpen leverbaar om snelheden te meten maar ook toerensensoren voor elektromotoren maar ook voor brandstofmotoren.

    En je kan:
    Hoogte, ontvangeraccuspanning, vermogen, stijgvermogen en nog veel meer meten.
    Nadeel van mensen die altijd beweren dat hun model wel 250 km/u gaat, gemeten met GPS, er met zo'n logger achter komen dat hij helemaal niet zo hard loopt.

    GJ
     
  13. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Hey Hey bedankt voor de info dan weet ik weer wat te doen he he. Ga zeker voor grotere stekkers zorgen
    Ik heb ook gemerkt dar men SLS lipo van 26OO Mah de draden snel warm worden die SLS 3000 Mah heeft dat niet dus gebruik deze nu.
    Ben juist gaan vliegen toch maar met de fomie zwever is ook lollig ,vond het iets te veel wind om de hawk te testen nu ;)
    Ik zal nog vragen aan Gerben welke sensor UNILOG ik moet kopen
    Bedankt voor de info
    Groetjes
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan de kabels van de SLS vervangen voor 6mm draad.
    Ik blijf erbij dat de SLS hun geld niet waard zijn, dat zie je nu dus weer aan de te dunne kabels,
    Er zijn betere en goedkopere accu's te koop die beter en constanter presteren.
    Gewoon even op een wedstrijd kijken, ik denk dat van de 50 piloten misschien 1 persoon SLS gebruikt.

    Nog een verrassing:
    Ik heb even gesnuffeld in mijn oude vliegkoffers.
    Ik vond:
    een RPM sensor voor een brushless motor
    Een temperatuursensor, maar ik weet niet of de oude op de Unilog2 werkt.
    En een 400A stroomsensor, zoals het Dutch F5B team het heeft, je zet dan een vrouwtje (bus) op de + van de accu en een mannetje op de + van de regelaar.
    Je mag dit allemaal zo hebben.
    Je kan het ophalen in Vught, Thumaide of ik stuur het op, dat zal dan naar Belgie iets van 3 euro zijn?


    GJ
     
  15. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Ja GJVO heb ook al andere lipo's gehad van HK en die blazen ook op hoor die SLS tot hier nu toe nog niet. Het zal zeker interessant voor mij om info te vergaren en te vergelijken :)
    Hey alvast zeker bedankt om eens te snuffelen in je koffers dat apprecieer ik zeker hoor tof van je , ik kom zeker naar een van de twee meetings kijken de afstand is voor mij ongeveer gelijk wat is de beste om naar te komen kijken ??
    Groetjes
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vught is rustig, dan hebben mensen meer tijd voor je.
    Thumaide komen vliegers uit heel Europa, ze zijn ook wel behulpzaam maar zullen minder tijd nemen.

    Wat betreft opblazen van accu's,
    Dan neem ik aan dat je ze niet opwarmt.
    Accu's moet je ongeveer een uur in een heaterbox leggen bij 37 graden.
    Dan presteren ze beter (interne weerstand is lager) en ze gaan echt veel langer mee.
    Ik heb 1 keer eeb koude accu genomen en die kon ik na 30 seconden weggooien.
    Je zal zien dat iedere piloot een heaterbox heeft.
    Hoe heter hoe beter... Dymonds en Wellpowers moet je op zo'n 40 graden opwarmen, dan doen ze het lekker en komen ze kouder het model uit dan ze erin gegaan zijn.
    Dat betekent dat het goed is.


    GJ
     
  17. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Ja daar heb je wel een punt leg de lipo's gewoon in de zon of op de verwarming ben dan ook maar een amateur vliegertjes he tegen jullie profs .
    Dan is het misschien beter dat ik kom kijken naar VUGHT als het weer meevalt he .
    Als het regent of te veel wind is zal de meeting wel niet door gaan zeker denk ik of ben ik verkeerd .
    Groetjes
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  19. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Okej dank je al op voorhand
    Groeten
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb ook nog 6mm LMT stekkers gevonden, ik doe er 4 paartjes bij.
    1 set voor de accu
    1set voor de regelaar
    1 set voor de laadkabel en nog een set voor een eventuele 2e accu.

    Nu nog alleen de Unilog 2 aanschaffen....

    GJ
     

Deel Deze Pagina