Zwarte Zee (IV)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 9 mrt 2011.

  1. gerard007

    gerard007

    Lid geworden:
    15 apr 2017
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Maassluis
    goeden avond heren / damens ,

    wie kan mij vertellen wat het verschil is van de Zwarte zee no 486 en no 592 , ik wil dit schip , gaan bouwen omdat ik vroeger zo lekker op zijn aanleg tros om hoog en naar beneden wipte . in de haven van MAASSLUIS , geweldig , dat ik hem nu kan aanschaffen
     
  2. Rode Zee

    Rode Zee

    Lid geworden:
    4 apr 2008
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Ik woon vlak bij Alblasserdam
    De Zwarte Zee IV bj1963 heeft nooit in de haven van Maassluis gelegen!
     
  3. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Volgens mijn zijn er maar 4 zwarte zeen gebouwd.
    Ga eens in het sleepvaart museum kijken daar vind je veel informatie.
    Op internetstaat er trouwens ook het een en ander.
    Kan je uitleggen wat je bedoel met #486 en # 592?
    Ik weet dat er een BB is met houten romp en een versie met ABS romp mogelijk is dat wat je bedoel.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat ik zo snel ontdek zijn dat bestelnummers van billingboats

    486 houten romp
    592 plastic romp
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Let op dat je alles bij elkaar koopt, niet alleen de houten romp , maar ook de beslagset (ik kan me indenken dat die los ook niet meer te koop is)
    Motor en besturing is wel aan te komen, maar patrijspoorten, railingpaaltjes en bolders lijken me lastiger.
     
  6. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik denk dat het laagste nummer het bouwpakket met de houten romp is. Later is er een bouwpakket uitgebracht met een kunststofromp...
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je een beetje google gebruikt, zie je dat het staat benoemd.
    Dan hoeft er niemand te twijfelen ook.
     
  8. gerard007

    gerard007

    Lid geworden:
    15 apr 2017
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Maassluis
    Hartelijk dank lezers / bouwers

    het is mij geheel duidelijk , we gaan dus voor de oude houten romp , schuren schuren schuren en bouwen . Ik zal hier mijn verslag met foto's plaatsen
     
  9. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Heren,

    Ik hoop dat de gezochte informatie gevonden is, ik hoop ook dat jullie begrijpen dat ik de off-topic discussie verwijdert heb uit dit verslag.

    Groet,
    Mathieu.
     
  10. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo, werf opgeruimd, schoongemaakt en de dok blokken goed gezet om verder te gaan met de ZZ.

    Het was even graven en spitten hoe alles ook alweer in elkaar zou moeten zitten en waar waren we ook alweer gebleven.
    De voormast heeft in de tijd wat te lijden gehad en in plaats van verder bouwen heb ik een kleine restauratie moeten uitvoeren, hij is er wel beter van geworden en ben bijna weer terug op het punt waar ik gebleven was (3 jaar geleden).

    Om het reling werk goed te krijgen ben ik maar eens begonnen met een malletje voor de reling staanders.
    Gewoon de stukken dek op een plankje gelegd en overgetrokken. De afgetekende positie voor de staanders doorgeprikt zodat de gaatjes op het plankje eronder komt.
    Tekening er bij gepakt om te zien hoe de reling moet gaan lopen en deze afgetekend op de mal.

    Dat ziet er dan zo uit:
    20170510_214904.jpg 20170510_214916.jpg 20170510_214928.jpg

    De 4 spijkertjes staan er als malletje voor de reling daar waar er openingen moeten zijn ter hoogte van de klampen op het voordek.
    De voetjes van de staanders zijn 1mm, gaatjes die ik geboord heb zijn 0,9mm zodat ze goed klemmen en op hun plek blijven staan.

    Het mallen van het reling werk was in ieder geval weer een goede tip die ik in verschillende verslagen ben tegen gekomen, beter goed gejat dan slecht verzonnen zullen we maar zeggen :D.

    Er zijn meer relingen maken maar ik heb een hekel aan herhaling dus knip het zo veel mogelijk op in deel projectjes.

    Groet,
    Mathieu
     
  11. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Gisteravond de werf maar weer eens bezocht en wat opgepakt.
    Verder gegaan met de voormast en het flybridge dek.

    Het beplanken van dat dek begon als een vervelend klusje maar naar mate het resultaat vorderde ging het wel lekker.
    Van het midden uit naar buiten gewerkt.
    Op de foto's lijkt het scheef te zitten maar dat is gezichtsbedrog omdat het dek zelf naar achteren versmald en de dekplanken nog niet mee gevormd zijn.
    20170511_215447.jpg 20170511_222424.jpg 20170511_223302.jpg 20170511_220244.jpg
    Het lijmen van de toplichten aan de mast, gewoon in positie houden en er niet naar omkijken de komende dagen.

    Ik dacht tussendoor ook nog even wat meer aan het reling werk te doen, kom je er dan achter dat je heel wat messingdraad mist :mad:.
    Dat krijg je als je een doos 2de hands overneemt, risico van het vak dan maar.
    Dus, gisteren maar een bestelling van 33 stuks rond 0,8mm gedaan. Moet eigenlijk 0,7 zijn volgens de stukslijst dus ben benieuwd.
    Zal er wel op uitdraaien dat ik al die reling scepters een 0,1mm moet gaan opboren :eek:.

    Genoeg te doen dus de bouw ligt er verder niet op stil al ga ik me afvragen wat er nog meer ontbreekt.
    Ga ik vanzelf achter komen.

    Nog een vraagje: Weet iemand of de ruimte tussen de voormast en de achterzijde van de flybridge open moet zijn of aangesloten? Zoals op de foto's te zien is er nu ruimte en op foto's op de doos en in de beschrijving lijkt er wel ruimte te zijn, maar wat is nu juist?

    Groet,
    Mathieu
     
  12. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Gezien de weersverwachtingen zal het bouwen wat minder gaan worden maar afgelopen dagen toch nog een paar dingetjes gedaan.

    De flybridge staat erop met heel veel water en geduld. Dus eerst het hout wat rond moet gaan staan een nachtje in water leggen zodat het makkelijk te buigen is.
    Daarna met schilders tape de boel op zijn plaats houden en rustig laten drogen en na het drogen dus lijmen, en even op de plaats houden met schilderstape.
    20170514_123557.jpg

    De voormast heeft nu ook zijn toplichten. De onderste is inmiddels ook voorzien van een LEDje.
    20170514_124119.jpg

    De onderdelen voor de voorste brug verschansing bij elkaar gezocht. Helaas vond ik het lange deel gebroken in de doos dus die eerst maar nieuw maken.
    Verder nog niet heel veel mee gedaan.
    20170513_235820.jpg

    En toen maar eens aan een uitdaging begonnen.
    Ik wil beide sloepen uit kunnen laten vallen en tot het water laten vieren. Hiervoor begonnen met het aanpassen van de Davit welke in de doos zitten.
    Eerst maar eens eentje, dan is de schade niet zo groot wanneer het mis gaat.
    20170514_230442.jpg
    20170514_234525.jpg
    De bus voor het scharnierpunt zit er al op aan de Davit. Het draaipunt op de voet wordt nieuw gemaakt, het scharnier look-a-like is er al afgezaagd.
    Het uitvallen zal gebeuren door de draad te vieren en onder het gewicht van de sloep zal dat moeten lukken.
    Uitdaging die hier u bij is gaat om de sloep in de thuis positie, die is eigenlijk naar binnen getrokken, tegen de opbouw aan.
    Tijdens het te water laten wordt de sloep losgemaakt waardoor deze iets van de opbouw afkomt om zo gebruik van de zwaartekracht te kunnen maken.
    Die stap is dus de uitdaging want anders vaar je constant rond met bungelende sloepen, is ook geen gezicht.

    Iemand een idee hiervoor?

    Groet,
    Mathieu
     
    Dennist vindt dit leuk.
  13. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Een micro servo aan de davidts bevestigen om hem een stukje te kunnen kantelen en als alles weer boven is terug te zetten in vaste positie. Dan dus alleen het uitvieren met draad doen. Servo zou je wel weg kunnen werken tegen het plafond en dan met een stangetje naar de davidts.
     
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Dennis, die Davits zijn het probleem niet.
    Die trek je wel helemaal naar binnen, het zijn de sloepen die je naar binnen moet trekken tegen de opbouw aan.
    De draad van de Davit naar de sloepen toe zie je op foto's onder een hoek naar binnen staan en niet recht naar beneden.

    Het idee is om in ieder geval een proefopstelling te maken, als ik zie hoe alles uitpakt met het vieren en inhalen krijg ik meestal wel het idee hoe dit op te lossen.
    Misschien iets met een micro servo en een (elektro) magneetje maar dan heb waarschijnlijk weer 2 extra kanalen nodig per kant.
    Eerst de testopstelling maar eens bouwen, maakt het voor een ander misschien ook makkelijker om mee te denken.

    Groet,
    Mathieu
     
    Dennist vindt dit leuk.
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    komt de sloep niet op de onderkant van de davits te staan als deze naar binnen kantelt ?
    volgens mij moet de kiel van de sloep tussen die 2 nokjes vast komen te zitten
    succes alvast, Marc
     
  16. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Ben lekker bezig geweest.
    Ik heb inmiddels 2 Davits scharnierend en het bootje wat erin komt te hangen ook uit haar ABS schulp gehaald.

    20170518_213508.jpg
    20170518_213834.jpg
    Zo komt het er ongeveer uit te zien van de zijkant, op deze afstand staan de Davits. Ik kwam er ook achter dat het bootje niet symmetrisch is, de boeg loopt iets op.

    20170518_213852.jpg
    En van de voorkant.
    De sloep komt maar een paar mm hoger te hangen als dit, ze komt te rusten tegen de nokjes van de Davits.
    Als ik het zo een beetje bekijk lijkt het wel mee te vallen hoe ver de sloep al dan niet naar binnen moet.

    Ik ben er wel achter dat de sloep wat gewicht mee moet gaan krijgen want zo weegt het bijna niets.
    Komt er meteen weer een projectje bij: Als je een sloep te water laat kan het dekzeil er niet opzitten, dus een dolboord en doften erin maken en dan ook maar roeiriemen er in leggen.
    Zo komt ze wel aan haar gewicht :D.

    Mag ook weer niet te zwaar worden want als ik de verhalen lees is de boot zelf best wel rank.

    Tot de volgende.

    Groet,
    Mathieu
     
    MikeMohawk, Dennist, Marc w en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Na de reparatie perikelen van de Resilient de werf maar weer eens opgeschoond en met deze dame verder gegaan.

    Het voordek heeft nu alle bolders en cleats en de verhaal kop staat er op.
    Ook is er een begin gemaakt met het railingwerk, het eerste stukje op de punt is af.

    Ik heb overigens wel het idee dat de romp niet goed uitgesneden is, in ieder geval niet voorop.
    Het voordek steekt aan de achterzijde naar BB en SB over maar ik heb het idee dat de rand waar hij op zou moeten rusten er af gesneden is.
    Dat is dus weer 1 van die dingetjes waar je tegenaan loopt als je verder gaat met iets van een ander.

    Heeft iemand voor mij een goede foto('s) van een goed uitgesneden romp, met name aan de voorzijde?
    Dan heb ik een idee wat er hersteld moet worden.

    Groet,
    Mathieu
     
  18. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Onder het mom van "elke dag een stukje" gisteren weer even aan het prutsen gegaan met de railing op het voordek.
    Begint er wel aardig uit te zien dacht ik zo.
    Het wordt even puzzelen met de achterste stukjes want die lopen over naar de trapleuning en dan moet ik eigenlijk eerst het voordek op zijn plek bevestigen, gaan we ook wel wat op verzinnen.

    20170918_215257 (Custom).jpg

    De kaapstander is bewust verder naar achteren gezet, bij het origineel was deze ook in de golfbreker geplaatst.

    Groet,
    Mathieu
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  19. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    En 76 railing scepters verder...
    20170925_234103 (Custom).jpg
    20170925_235327 (Custom).jpg

    En alles voor de vorm op zijn plaats
    20170925_235600 (Custom).jpg

    De uit stekende stukjes moeten nog gebogen worden, dit worden de handrailing langs de trappen naar het voordek.
    Bij de eind telling van de railing scepters bleek dat er niet genoeg zijn, gelukkig zijn ze nog per 20 te krijgen en de bestelling is geplaatst.
    Er moeten er nog een paar vermaakt worden dus dan kan ik er nog eens een paar verknallen.

    Nu eerst het onder het dek de techniek in orde maken dan kan het hoofddek definitief op zijn plek.
    Daar ben ik eerst maar eens begonnen met het testen van de aandrijving en de stuurinrichting.

    De servo alleen doet het prima maar wanneer de motor bedient wordt gaat de servo hele zenuwachtig staan klapperen.
    De kabel van de servo heb ik verlengt maar zowel de kabel aan de servo als de verlengkabel zijn waren van het platte type.
    Na de test las ik ergens dat wanneer de kabellengte groter dan 50cm wordt het aan te raden is om de kabel te twisten, dat heb ik nu gedaan maar nog niet getest.

    Verder kwam bij het testen van de motor en as een verschrikkelijk gerammel naar voren wat bijna alles deed overstemmen.
    De as er uit getrokken en die blijkt na 3 jaar gort droog te zijn:hammer:.
    Nieuw vet erin en het draait weer als een zonnetje, nagenoeg geruisloos.

    Groet,
    Mathieu
     
  20. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Tegen dat klapperen van de servo helpt het om je motor te ontstoren: condensatoren tussen de aansluitingen en tussen aansluitingen en motorbehuizing. Daar is genoeg over te vinden op internet.
     

Deel Deze Pagina