Embraer Tucano: low-tech, low-cost maar BIG-fun the second

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Von W, 16 apr 2017.

  1. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Door de ontelbare vluchten met de Zlin dreigt het vliegbeeld in te branden op m'n netvlies dat zo permanent zou beschadigt raken, daarom heb ik op aanraden van mijn oogmeester beslist om eens iets anders te bouwen. Het principe Low-Tech, Low-cost but Big-Fun van de Zlin blijf ik trouw al heb ik het hier en daar wat bijgeschaafd. Bij de Zlin zaten de servo's in de romp tamelijk definitief ingebouwd en konden ze enkel vervangen worden door breekwerken uit te voeren, nu zitten ze mooi op een plankje gevezen en kunnen ze ten allen tijde worden uitgebouwd. Ook is er nu meer plaats voor accu en regelaar en moet er niet eerst nog wat styro worden weggesneden. Lange tijd wist ik niet wat het zou worden, een Mustang, Spitfire of dergelijke zou ook mooi geweest zijn maar die zijn er al dertien in een dozijn te koop dus dat zou het zeker niet worden. Toen op zekere dag een fotootje passeerde van een Tucano zag ik het plots allemaal voor mij en stond het vast, een Tucano zal het zijn. Eerst heb ik nog wat tijd verknoeid door het model in Fusion360 te proberen tekenen, toen me dat niet meteen wilde lukken heb ik dan maar gauw in Rhino getekend en was ik op enkele dagen klaar met de plannen. Ondertussen moet ik wel zeggen dat het ontwerpen in Fusion360 steeds beter begint te gaan en smeed ik daar al snode plannen voor een ander geheim project :Dmaar daarover later meer, ik vrees dat daarmee de Caudron waar ik in een ander draadje al eens over had even op ijs komt te liggen.


    Terug naar de Tucano,

    Aanvankelijk wilde ik hem even groot maken als de Zlin maar door de late uurtjes heb ik me ergens verkeken en had ik plots 8 cm meer spannwijdte in de tekening zitten, dat viel me pas op toen alle delen al gesneden waren en ik alles eens provisoir tegen elkaar legde. Nu is dit allemaal niet zo erg dus deed ik maar verder, de Tucano is zo al een beetje forser gebouwd dan de Zlin en nu met die paar extra centimeter lijkt hij echt een pak groter. De volgende vraag waar ik dan mee zat was of de motorisatie uit de Zlin nog wel genoeg zou zijn, nu is de Zlin niet bepaald underpowered dus het was het proberen waard.


    De bouw,

    Zoals al gezegd ben ik het principe van de Zlin trouw gebleven maar al gedurende langere tijd liep ik rond met enkele ideeën om de boel wat te verbeteren. De Romp is nog steeds een massieve blok Styrofoam maar wordt nu net achter de vleugel gesplitst, dit maakt dat ik het voorste deel nog eens door de snijmachine kan jagen en zo de uitsparingen voor de ingewanden machinaal kan snijden ipv van alles moeizaam met te hand te moeten doen. Hierdoor ontstaat er ook een hoop meer plaats zodat de servo's naar binnen konden verhuizen op een plankje en was er meteen ook ruimte voor een liggertje links en rechts in de romp. Bij de Zlin was de accu opening al eens de zwakke plek en durfde de romp daar al een te breken bij een echte slechte landing, met die liggers is dat ook weer opgelost.

    Nu verder naar de foto's, de puzzelstukken van de romp,
    [​IMG]X-43 tucano by Dirk Wouters, on Flickr
    [​IMG]X-43 tucano by Dirk Wouters, on Flickr
    Het insnijden van de stuurstangen,
    [​IMG]X-43 tucano by Dirk Wouters, on Flickr
    om er voor te zorgen dat deze mooi recht lopen wordt het buisje de laatste mm met een lange lat op zijn plaats geduwd, zo lopen de stangen mooi soepel in de buisjes.
    [​IMG]X-43 tucano by Dirk Wouters, on Flickr
    [​IMG]X-43 tucano by Dirk Wouters, on Flickr
    De servo montage in de romp, waarschijnlijk weer door de late uurtjes waren de gaten voor de servo's te groot, daarom die extra stukjes triplex, misschien toch eens proberen wat vroeger te gaan slapen :rolleyes:.
    [​IMG]X-43 tucano by Dirk Wouters, on Flickr
    Voor- en achterkant verlijmen,
    [​IMG]X-43 tucano by Dirk Wouters, on Flickr
    en tenslotte voor de eerste keer alles op zijn plaats, lijkt een beetje op een fletse tricolore pasta door de mengeling van de verschillende soorten foam.
    [​IMG]X-43 tucano by Dirk Wouters, on Flickr
    het inwerken van de magneetjes voor de cockpitsluiting,
    [​IMG]X-43 by Dirk Wouters, on Flickr
    [​IMG]X-43 by Dirk Wouters, on Flickr
    alles op z'n plaats en met een stuk tape fixeren tot de epoxy uitgehard is.
    [​IMG]X-43 by Dirk Wouters, on Flickr
    De vleugelbevestiging, die is hier nog met de hand ingesneden maar hiervoor heb ik ook nog een ideetje zitten zodat deze volledig in het foam verdwijnen, wordt momenteel aangepast in de tekening.
    [​IMG]IMG_20170331_215217477 by Dirk Wouters, on Flickr
    De motorbevestiging en motorkapje is zoals bij de Zlin dus daar valt niets nieuws over te vertellen,
    [​IMG]IMG_20170409_102642310 by Dirk Wouters, on Flickr

    Het kaften, hier heb ik toch weer enkele zaakjes anders geprobeerd.

    Eerst en vooral heb ik het gebleekte kraftpapier 60gr/m² vervangen door normaal printerpapier van 80gr/m². Omdat printerpapier nu eenmaal perfect past in een printer dacht ik laat ik nog maar eens iets nieuw proberen. Ik heb dan snel enkele panel-lines getekend en uitgeprint, enkel in zwart want de kleureninkt blijkt niet watervast te zijn. Toen ik onlangs in "de Action" aan het rondneuzen was heb ik een watergedragen vernis gekocht en bij het openen van het blik bleek deze vrij dik te zijn en deed met denken aan het goedje van Winchester Modells dat we vroeger gebruikten om onze styro modellen te bekleden met glasmat, dus waarom eens niet proberen met het papier. Wonderwel lukte dit vrij goed en heb ik er de Tucano volledig mee gekaft, gedaan met het verdunnen van houtlijm, simpelweg de pot openen en beginnen. Doordat de vernis wat dikker is zit er vaak wat meer van onder het papier dan bij de houtlijm, daarom duw ik het papier door met een oude bankkaart of iets dergelijks van binnen naar buiten strijken wat aan en komt aan de kant de overtollige vernis vanonder het papier en komt dit mooi strak te zitten. Bij het gebruik van de houtlijm werd bij het verzegelen van het papier met een watergedragen vernis het papier weer wak en kwamen en vaak blazen op, die trokken wel weer weg bij het drogen. Bij de vernismethode wordt het papier ook wel weer wak maar blijft het mooi strak zitten, eens droog is het ook weer zeer stijf.

    het nieuwe wondermiddel ;)
    [​IMG]IMG_20170406_074313062 by Dirk Wouters, on Flickr

    en het voorbedrukte papier, er moet nog wel wat gesleuteld worden aan het concept maar ik zie nog wel wat mogelijkheden in het systeem.
    [​IMG]IMG_20170406_100849668 by Dirk Wouters, on Flickr

    het model volledig gekaft en klaar voor de doop,

    [​IMG]IMG_20170415_151821006 by Dirk Wouters, on Flickr
    [​IMG]IMG_20170415_151756169 by Dirk Wouters, on Flickr

    en de Tucano in vergelijk met mijn gehavende Zlin,
    [​IMG]2017-04-16_09-14-01 by Dirk Wouters, on Flickr

    Het Vliegen,

    Gisteren was alles dus klaar en hoewel er een vrij strakke wind stond kon ik niet meer wachten, dus accu geladen, aangesloten, nog een laatste check en de lucht in. Wat meteen opviel is dat hij in tegenstelling tot de Zlin, die altijd eerst even naar links wegtrekt tot hij wat meer snelheid heeft, de Tucano kaarsrecht vertrok. Dit komt waarschijnlijk door te in verhouding tot het model kleinere prop en ook is het kielvlak van de Tucano duidelijk groter. Voor de rest valt er weinig spannends te vertellen, buiten één klikje diepte trimmen vloog hij als op rails, luistert op alle roeren direct en zonder gekke kuren, rolt mooi en houdt van meskant. Wat het vermogen betreft, hij heeft minder overschot dan de Zlin maar is meer dan voldoende gemotoriseerd voor grote ruime loopings dus die vrees was niet terecht. Ik moet wel toegeven dat ik toch fantaseer over een set-up zoals in mijn curare want die gaat als de brandweer en dat zou de Tucano ook wel staan, en zo zou hij een geduchte concurent worden voor die enkele MPX Dogfighters die bij ons vliegen :D.
    Landen doet hij bijna stapvoets, nu was het gisteren wel flink aan het waaien maar ook bij minder wind zal hij zeer langzaam geland kunnen worden.
    De derde vlucht heb ik hem laten vliegen door een andere zeer ervaren Zlin piloot en zijn mening was duidelijk, "beter".
    Nu nog een kleurtje er op en mijn Zlin kan van zijn welverdiende pensioen genieten, alhoewel zo nu en dan zal hij er toch nog moeten aan geloven, :D

    Met wat geluk heb ik binnenkort enkel foto's van de Tucano in zijn element.

    Dirk
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2017
    ISOLA2, eric_laermans, Vlcjeroen en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik had hem al eens gezien
    Als dat geen motivator is om de twinzlin af te werken...[​IMG]
     
    Vlcjeroen en SuperCub vinden dit leuk.
  3. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Bedrijfsspionage noemen ze dat :stout:;)

    en ja de TwinZlin daar zit ik op te wachten:cool:
     
  4. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    ISOLA2, strutter, SuperCub en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Strak!
     
  6. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    MicropropSport, p40, dries_neyrinck en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Toch een heel "schoon vliegerke" geworden...

    Mooi!
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dirk, wanneer kunnen we bestellen? Gunther is ook vragende partij
     
    SuperCub vindt dit leuk.
  9. p40

    p40

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    110
    Locatie:
    NH
    Deze is wel heel gaaf..:koud:
     
  10. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Ja, kleren maken de man zeggen ze. Wat kleurtjes en hier en daar een potloodlijntje en het ziet er meteen héél anders uit.

    Ik moet hier en daar nog wat bijschaven, niet dat dat zoveel werk is maar ik knutsel hier ondertussen ook nog wat aan m'n huisje dus nog even geduld gasten.
    Tegen Harsewinkel zal ik er wel enkele klaar hebben denk ik.

    DIrk
     
    tondenhaan vindt dit leuk.
  11. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Vorige week heb ik me uiteindelijk een 3D-printer aangeschaft, na enkele avondjes sleutelen kreeg ik hem aan de praat en heb er een beetje mee geëxperimenteerd en vandaag was het dan tijd voor de eerste toepassing. Wat er nog mankeerde op m'n Tucano waren de twee karakteristieke uitlaten van de turboprop, na wat fotootjes bekeken te hebben heb ik er dan maar snel twee getekend die er van ver wat op leken. Ik heb een paar maal moeten proberen, maar na een paar wijzigingen in de settings kwamen er toch twee best bruikbare uitlaten uit het wonderbaarlijke machinetje.

    allebei mooi op een stokje voor het spuiten
    [​IMG]IMG_20170427_162959828 by Dirk Wouters, on Flickr

    en enkele momenten later al in kleur,
    [​IMG]IMG_20170427_171625964 by Dirk Wouters, on Flickr

    aanvankelijk was ik van plan om de uitlaten gewoon langs buiten op de romp te kleven, daarom waren ze achteraan volledig dicht om zo een zo groot mogelijk oppervlak te hebben om ze te degelijk te kunnen lijmen, maar toen ik er met een koffietje in m'n handen stond op te kijken kreeg ik het ideee om ze achteraan open te maken en volledig in te werken in de romp. Zo kunnen ze dienen om de warmte van de motor af te voeren, het zijn tenslotte uitlaten.
    [​IMG]IMG_20170427_212750446 by Dirk Wouters, on Flickr
    de uitlaat op zijn plaats
    [​IMG]IMG_20170427_190110589 by Dirk Wouters, on Flickr
    en klaar
    [​IMG]IMG_20170427_212855370 by Dirk Wouters, on Flickr

    Dirk
     
    ron van sommeren, p40, AHoogendijk en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Verplichte kost in het kitje Dirk! :)
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hele mooie kist weer Dirk!
    Gebruik je onder het papier bij de neuslijst nog vezel versterkt tape of is dit niet nodig?
    Of is de hechting met de lak daarop niet sterk genoeg?
    Vandaag bij de Action ook zo'n pot 'wonder' vernis gekocht :yes:

    Groeten, Ralf
     
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Zo! Gisteren kon ik mijn kitje ontvangen uit de handen van Dirk. Zijn Tucano mocht ook nog eens pronken met één van de (in mijn ogen toch) mooiste toestellen van het Belgische modelbouw circuit: een turboprop CARF tucano, zo ongeveer mijn natte droom op modelbouwgebied...

    Ik hou hier een bouwverslagje bij!

    [​IMG]
     
    Vlcjeroen en SuperCub vinden dit leuk.
  15. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    LowTech, LowBudget versus HighTech, HighBudget maar beide BigFun

    Dirk
     
  16. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Ja, ik gebruik nog steeds de tape, deze keer was het er met de vezels in één richting daarmee valt het misschien minder op. De hechting van op de tape is met houtlijm of vernis nooit bijzonder goed daarom dat ik het bovenste vel papier omslaag en langs onder voorbij de tape laat komen.

    Dirk
     
  17. Wings

    Wings

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    73
    Potdorie, ziet er ook weer goed uit.
    Ga ik nou nog schuimvlieger worden?!
     
  18. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ondertussen ben ik ook begonnen aan mijn kitje.
    De vleugel zit al in elkaar gelijmd, de voor gesneden hoek voor de V-stelling is mooi meegenomen!
    Binnenkort de servo's inlijmen.

    Vraagjes voor Dirk "Von W":
    -het servoplankje moet waarschijnlijk in de onderste groef in de romp? Waarvoor dient de bovenste groef dan, de alignering van de stuurstangen?
    -Bij de Zlin kwamen de stuurstangen achteraan met een halve cm hoogteverschil uit de romp. Waar dienen ze voor de Tucano uit de romp te komen (vooraleer ik er het diepe mes inzet...)?
    -Heb je maten van de ailerons?

    Ik post wel wat foto's van mijn ervaringen onderweg :)
     
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Al wat gedeeltelijke antwoorden gevonden en wat lijmen voor het slapen.
    Het servoplankje al eens proefpassen. Komt goed
    [​IMG]

    Normaal dien je 5x3 latjes te verlijmen in de voorste helft van de neus ter versteviging. Dit is iets van 4,5 x 3,5. Dit gaat het dus ongeveer worden.
    De servoplank er terug uitschuiven en de latjes verlijmen. Ik gebruik hiervoor PU lijm. Dit vult mooi tussen het schuim en het hout. Nadeel is de langere droogtijd, daar passen we onze timing dus een beetje op aan :)[​IMG]

    Voor het klemmen van die latjes gebruik ik graag mijn operatieklemmen. Zeer handig om ergens dieper op een smalle ruimte toch iets te klemmen. Ooit gekregen van een clubkameraad en ze komen zoveel van pas...
    [​IMG]
     
  20. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Dries hier de beloofde afmetingen van de rolroeren. Deze zijn 40mm diep over de hele lengte en 280mm lang en ze beginnen een kleine 2cm van de tip gezien. Ik heb wel als vleugeltip een restje balsa van een 5 à 6mm dik gebruikt, dit verstevigd toch wel een beetje het tipje aan de achterlijst en hoort ook bij die 2cm. Wat ik ook kan aanbevelen als je het model met papier gaat bespannen is om de rolroeren pas uit te snijden als de hele vleugel is bespannen met papier en volledig droog is, de randjes werk je dan af met stripjes papier zodat alle kanten weer mooi afgewerkt zijn en verder . Op deze manier krijg je strakke en rechte roeren de tijden de verdere afwerking met de lak en vernis moet je wel even opletten dat ze mooi recht weggelegd worden om te drogen.

    Dirk

    ps, foto's staan nog steeds op https://www.flickr.com/photos/vonw004/albums/72157681746644316 en verder probeer ik hier toch wel alle dagen even langs te komen voor de vragen.
     

Deel Deze Pagina