Varen met een Cat moeilijk .

Discussie in 'Speedboten' gestart door Tino, 20 mei 2017.

  1. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb sinds kort een Cat ( mhz Mystic 84 ) er bij en kom bij het varen wat problemen tegen .
    Dit zal vast ook aan mijn vaarkunsten liggen , maar ik heb het idee dat hij te goed op het roer reageerd .
    Rechtuit gaat het prima gaat mooi stabiel rechtdoor maar als ik ook maar een voor mijn gevoel kleine stuurbeweging maak slaat hij gewoon haken .
    Met soms een flip en een zwempartij tot gevolg , zijn er nog tips om dit te verbeteren behalve beter leren varen .
    het vaart in ieder geval heel anders dan mijn Rocket mono die is veel minder zenuwachtig in zijn stuur gedrag .
    Nu zijn dit natuurlijk twee totaal verschillende boten en loopt de Cat ook veel harder .
     
  2. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Hoi Tino

    Het is voor mijn al heel erg lang geleden dat ik met speedboten bezig ben geweest.
    Naar ik me weet te herinneren stonden mijn roeren een iets in v opstelling.
    Buitenste roer voorkomt kantelen.
    Ook wat gas terug in bochten en geringe roer uitslagen.

    Maar wacht even af wat anderen daar over schrijven want ben er niet geheel zeker meer van.
     
  3. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    mischien dat je de stuuruitslag van de servo korter maakt.
    Dit kun je vaak via de zender wel doen.
    En anders een servo nemen die niet zo snel is.
    Ik ben geen prof bootjesvaarder hoor maar volgens mij hoef je niet de meest snelle servo te hebben op een boot.
    Correct me if i am wrong
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een filmpje doet wonderen.
    Foto's van boot, zijkant, achterkant. Hoe en waar is e.e.a. geplaatst, onder welke hoek/afstand?
    Waar ligt het zwaartepunt?
    Roeruitslag?
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2017
    Tug.NL vindt dit leuk.
  5. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Haarlem
    Filmpje van dat het fout gaat heb ik niet zwaarte punt ligt op tussen 28 en 32 % van de achterkant van de drijvers .
    Had wel het idee dat toen het vooral fout ging hij een heel klein beetje hopte op volle snelheid .
    Maar dit kan ook aan lichte golfjes gelegen hebben , en misschien is er wel niets mis mee maar kan ik er gewoon nog niet goed mee varen .
    Wat ik bijv niet snap is hoe hij zo extreem kan sturen met zo een heel klein roertje , het roerblad van mijn Rocket is veel groter .
     
  6. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Zag net dat er tegenwoordig maar 1 roer gebruikt word.
    Hoe hoger je snelheid des te hoger de druk op je roer.
    Dan scheelt het of je roer achter of naast je schroef zit.
    Plaats aansluiting op servo eens wat verder naar hart zijden.
     
  7. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Een mono is door zn V vorm altijd een stuk stabieler op/in het water dan een cat....

    Een mono snijd door het water met de romp terwijl een Cat er overheen scheert. Hoe sneller de Cat vaart hoe minder er van de romp zich daadwerkelijk in het water bevind.
    Minder romp in het water is sneller reageren op het roer omdat er gewoon minder weerstand is.

    Een Cat is vooral goed in snel rechtuit op vlak water , golfjes icm met bochten zijn altijd een uitdaging met dergelijke boten zeker de 1 motorige varianten worden dan al snel heel avontuurlijk om mee te varen

    Iets verder naar voren trimmen zodat de drijvers iets meer contact met het water houden helpt , maar let dan wel goed op dat de motor niet te veel stroom gaat trekken.
     
  8. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Haarlem
    Even voor alle duidelijkheid het is een dubbel schroefs uitvoering .
    Maar als ik het zo lees allemaal moet ik dus de roeruitslag beperken en het zwaarte punt verder naar voren leggen ?
    Heb ik dat goed begrepen ?
    En voor de rest gewoon er mee leren varen ?
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2017
    Tug.NL vindt dit leuk.
  9. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Roeruitslag beperken is symptoombestrijding.... En heeft als nadeel dat wanneer je wel volle uitslag nodig hebt ( bv op lage snelheid) je met je zender moet gaan lopen klooien..

    Gewoon leren doseren met sturen.

    Verder is het vooral spelen met de trim.
    Een beetje verder naar voren trimmen zodat in ieder geval de achterste steps contact houden met het water is een begin.
    Hoe losser zo'n boot loopt hoe zenuwachtiger ze worden en hoe meer skills je moet hebben als vaarder om ze in het gareel te houden.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tino,

    Tweemotorig, zoiets als deze?


    Wat is jouw set-up en hoe is de boot afgesteld?

    Voordat je met een cat goed uit de voeten kunt is een boel sticktime een vereiste, naast glad water en (heel) weinig wind...

    Groeten, Jan.
     
  11. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Mag hopen dat het niet zo'n 35~40K toeren setup is als uit het filmpje.... Dan is ie sowieso alleen maar rechtuit te varen op een gladde en windstille plas/sloot en langzaam te keren.

    Plaats ook de wat foto's van hoe de drives nu staan vanaf de zijkant van de boot gezien.
     
  12. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Haarlem
    Ja volgens mij wel zoiets ja loopt in ieder geval het zelfde rechtuit .
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Foto's Tino, foto's!
    En data van/links naar de gebruikte motoren.

    Onze kristallen bollen zijn al jaren te beslagen om een set-up op afstand te kunnen beoordelen...

    Groeten, Jan.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  14. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Haarlem
    Hebben jullie hier iets aan ?
    Zijn TP motoren 36mm doorsnede en 74 mm lang net ff met spiegeltje gekeken zijn 2075 Kv
    Als ik het goed zie wist zelf niet exact wat er in zat heb hem 2e hands gekocht .
    Zitten nu 40 mm props op .
    Ik vaar er op dit moment met 2x 3S 5000mah parallel mee elke motor heeft zijn eigen 180 a regelaar .
    En tijdens het varen worden de motoren eerder kouder dan warmer .
    De onderste foto vertekend iets de drives staan beide op de zelfde hoogte ook al lijkt dit niet zo op de foto .
    IMG_0063.JPG IMG_0064.JPG
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2017
  15. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    1 ding valt mij gelijk op...
    De drives zitten te hoog op de spiegel waardoor je automatisch met te veel negatieve hoek in de aandrijving gaat varen....

    De boot wordt daardoor aan de achterkant uit het water gedrukt en wordt heel zenuwachtig , zeker als je gaat sturen.

    Normaal gesproken plaats je de drives zo laag mogelijk zodat de drives/props nagenoeg horizontaal kunnen staan en toch nog voldoende contact met het water hebben, in jouw geval kan dat dus niet want dan hangt je boot te ver achter over tegen de tijd dat de props weer water verplaatsen.

    Leuke boot... Verkeerde opbouw voor normaal varen en matige opbouw voor saw runs aangezien het niet bijster efficiënt is..
    Meer kan ik er helaas niet van maken.

    Oplossen is alleen te doen met groot renovatiewerk , drives en mogelijk ook motoren/steunen losmaken en opnieuw plaatsen.
     
  16. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Haarlem
    Oke vreemd want de drives kunnen volgens mij niet lager gemonteerd worden .
    Dan steken ze onder de drijvers uit en dat is toch niet de bedoeling ?
    En het zijn de orginele MHZ drives die bij deze romp horen .
     
  17. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Haarlem
    IMG_0065.JPG
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En een totaal-foto recht van achteren?
     
  19. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Bij de romp "horen" en passen zijn 2 verschillende dingen ;)

    Om goed te kunnen werken moeten de drives zo laag mogelijk zitten met een minimale negatieve hoek om de neus een beetje te drukken.

    Met dit model powertrim en de redelijk scherpe V van de drijvers gaat dat niet. Ze komen altijd te hoog uit waardoor je heel veel negatieve hoek aan de prop krijgt die de boot het water uit drukt.

    Het wordt nu een tricky balanceeract....
    De onderkant van de drives gelijk houden met onderkant drijvers is waar je begint , en dan vervolgens gaan spelen met het zwaartepunt.

    Een bochtentijger zal het ondanks de scherpe V nooit worden , een behoorlijk stabiele rechtuit moet wel lukken.
     
  20. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Haarlem

Deel Deze Pagina