Herrijzen van de flitzebogen

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door ep oorklep, 29 mei 2017.

  1. ep oorklep

    ep oorklep

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Deventer
    Het verhaal begint op een mooie zonnige middag. Flitzebogen uit de auto, zender aan, accu d'r in en een nieuwe vliegdag was een feit.

    Een voorzichtige handstart liet weten dat het zwaartepunt goed lag en daar ging die dan.

    Aanloop, draai en....... bam daar stond m'n kist als een struisvogel met de kop in de grond.

    Ik vermoed dat ik bij het kopieëren en ombouwen van het menu in de zender de preset start heb omgedraaid. Over hoe dom dit is en juist deze presets niet controleren ga ik het niet meer hebben:).

    Romp versplinterd, vleugel gebroken, kortom een hoop schade.

    Na het uiten van woorden welke niet voor herhalen in aanmerking komen met deze hoop ellende huiswaarts gekeerd. Het huilen stond mij nader als het lachen.

    Thuis de schade nogmaals geïnvesteerd en het stemde niet vrolijk.
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Waar te beginnen?! Bij een eerdere breuk ben ik heel goed op weg geholpen door Arjen, de oude eigenaar van deze mooie kist.
    Ondanks geruststellende woorden van zijn zijde dat ik met de opgedane kennis flitze weer de lucht in kon krijgen voelde dit totaal niet zo.

    Mijn vliegmaat was zo brutaal geweest Jaap te vragen of hij mij op het juiste spoor wilde zetten en zo geschiedde.

    Op een mooie dinsdag avond naar het altijd mooie Huissen getogen met een zak met koeken.

    Jaap sprak dezelfde woorden als Arjen: met de kennis die je bij de eerdere schade hebt opgedaan kan je ook dit repareren. Met de subtiele toevoeging dat het niet slechter als de huidige staat kon worden.

    Samen een plan van aanpak gemaakt, het mes in het Carbon gezet en hier en daar met behulp van wat ca lijm de romp haar oorspronkelijke vorm deels teruggegeven. Hierop met goede moed, de benodigde materialen en de brokstukken onder de arm huiswaarts gekeerd.

    Allereerst de romp verder in vorm gebracht met ca lijm, na wat snijden en schuren begint het zowaar weer op een romp te lijken. Plan is om deze in 2 lagen zeer dunne glasmat te zetten, glad te maken en een kleurtje te geven.[​IMG][​IMG][​IMG]


    Dan volgt de vleugel.
    Eerst het geschredderde en gedelamineerde Carbon verwijderen. Dan de boel goed ontvetten met spiritus en de ontstane oneffenheden wegplamuren met super lichte plamuur.

    Dan de ligger herstellen. 3 strengen , goed ingeepoxyde Carbon stroken in variërende lengtes op de kern gelegd, het teveel aan epoxy weggenomen Tevens het scharnier van de aileron deels vervangen, deze was dusdanig beschadigd dat een nieuwe nodig bleek. Hierop de vleugel tussen mylar plaatjes, schuim en hout in de werkbank geklemd. Nu maar afwachten wat het tussen resultaat zal zijn van deze klus.

    2e stap zal het opleggen van nieuw Carbon zijn en het gehele procedé aan de andere zijde van de vleugel herhalen.

    Gelukkig is de neuslijst intact, dit scheelt weer een hoop werk. Mocht het eindresultaat wat cosmetische tekortkomingen hebben is er altijd nog de meisjestape als uiterste redmiddel.

    Het weer halfvol zien van het glas koste flink wat moeite maar Arjen en jaap hebben mij in doen zien dat niets zo stuk kan zijn dat er niets meer mee aan te vangen is. Heren dank daarvoor.

    Mocht een van u, topic volgers, op pf aanmerkingen hebben en verbeterpunten zien dan hoor ik het graag.
     
    jaap27 en patrickw vinden dit leuk.
  2. patrickw

    patrickw

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Deventer
    Succes Vincent en weekend weer vliegen ???
     
    ep oorklep vindt dit leuk.
  3. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Goed bezig!!!!! En troost je, gerepareerde kisten vliegen om wonderlijke reden altijd beter!
     
  4. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Goed bezig Vincent!
     
  5. ep oorklep

    ep oorklep

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Deventer
    De mal is er af en het resultaat mag er zijn wat mij betreft. Laatste deuk vullen, glad maken en Carbon mat er op. Helaas de komende dagen vrij druk maar ze zal hoe dan ook weer vliegen[​IMG][​IMG]

    Het zal een paar gram zwaarder zijn maar sterker dan ooit.
     
    specialpainter.nl, jaap27 en dwarswind vinden dit leuk.
  6. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Respect voor je doorzettingsvermogen! En wat goed van de mannen om je op weg te helpen, zo kan men beginnen en vooral DOORGAAN met f3k!
     
    patrickw vindt dit leuk.
  7. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    F3KAPOT!
     
  8. paulleguyt

    paulleguyt

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    23
    Ik heb een soortgelijke ervaring met de Flitz 1.
    De tweede dag dat hij in mijn bezit was fikten al mijn servo's eruit omdat ik zonder bril op iets verkeerd aangesloten had.
    Nieuwe servo's besteld en flink wat euro's later 3 of 4 keer heerlijk gevlogen met de Flitz totdat ik hem op een zonnige middag bij de start vol de grond in smeet.
    Neus in tweeen en de romp achter de vleugel gebroken.
    Tot op de dag van vandaag geen idee hoe dit kon gebeuren.
    Ik had geluk dat de grond zacht was van de regen anders had ik veel meer schade gehad.
    Alles netjes gerepareerd en opnieuw 3 a 4 keer gevlogen todat ik op wederom een zonnige middag mijn kist de lucht inwierp en juist op het moment dat ik de vleugelpen losliet de vriendelijke stem in mijn zender zei, Telemetry lost.
    Ongeveer 45 meter loodrecht omhoog en direct daarna loodrecht de grond in. (geen ontvangst).
    Opnieuw de romp in stukken. (maar niet waar ik hem gerepareerd had)
    Nu alles weer gerepareerd en hij vliegt heerlijk.

    M.a.w. Doorzetten en je hebt straks weer een heerlijk vliegende kist
     
    ep oorklep vindt dit leuk.
  9. ep oorklep

    ep oorklep

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Deventer
    [​IMG][​IMG]

    De eerste ronde plamuur zit d'r op. Afgeschuurd, blauwen en zien dat er toch nog oneffenheden zijn. Nu opnieuw in de filler en wachten. Verwachting begin volgende week Carbon d'r op en een kant klaar.

    Het valt vies tegen, het combineren van repareren, ploegendienst en een kleine van 3 maandjes:)
     
    specialpainter.nl, l shems en patrickw vinden dit leuk.
  10. patrickw

    patrickw

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Deventer
    Heee Vinn bouw ff door , het is prachtig weer buiten om de zwiepen
     
    ep oorklep en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  11. ep oorklep

    ep oorklep

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Deventer
    Vandaag de ochtend voor bouwen geclaimd in de agenda:) laatste vulwerk blijkt goed te zijn gelukt. Het geheel goed glad geschuurd, ontvet en de afmetingen afgemeten op doorzichtig plastic, dit zal tevens het transfer zijn.

    Na wat meten en rekenen blijkt het lastig zijn de Carbon ruitevormen gelijk te krijgen met de vleugel. Aangezien het wat mij betreft hetzelfde met vliegen als met schilderijen is (je moet ze van een afstand bekijken) voor de meest efficiënte versie gegaan.
    [​IMG]

    Hars aanmaken, nogmaals ontvetten en gaan. Carbon lekker ingesopt, tussen 2 plastic vellen op maat geknipt en plakken met die hap. Nog een keer goed narollen om de lucht er uit te halen, teveel aan hars afdeppen en tussen de mylar (ingewaxt) vellen, een hoop schuim en plankjes tussen de werkbank. Nu maar afwachten voor het resultaat.[​IMG][​IMG]
     
    patrickw vindt dit leuk.
  12. patrickw

    patrickw

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Deventer
    Hee vinn vanmiddag einde middag thuis ???

    Kom ik ff loeren
    En koffie drinken
     
  13. patrickw

    patrickw

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Deventer
    Strak werk oude knutselaar
     
    ep oorklep vindt dit leuk.
  14. ep oorklep

    ep oorklep

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Deventer
    Vanmorgen de mylar platen verwijderd en ik ben tevreden. Mooi strak en keiharde verse Carbon. Volgende week de bovenzijde en de romp, hopelijk op tijd klaar voor de wedstrijd in olst.[​IMG][​IMG]
     
    patrickw en jorn vinden dit leuk.
  15. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Super strak weer. Goed gedaan!
     
    patrickw en ep oorklep vinden dit leuk.
  16. ep oorklep

    ep oorklep

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Deventer
    Hierbij een update. Vandaag tijd gevonden om de laatste hand te leggen aan de gekraakte vleugel. De ligger aan de bovenzijde was compleet door, ook hier na schuur en plakwerk een nieuwe ligger op gemaakt door diverse lengtes Carbon streng op de oude te lamineren. Schuren, ontvetten en plakken maar. De overtollige epoxy afgenomen met een tissue en een harde roller. Afgeklemd tussen 2 vellen mylar en wachten maar.
    Vervolgens de vleugel gevuld met vederlichte plamuur en na droging vlak geschuurd. Een stukje Carbon op maat gemaakt, met epoxy in gesopt en overgezet op plastic als transfer folie. Het geheel afgeklemd tussen 2 siliconen, gewaxtre, matjes (action) en vervolgens in het mylar geklemd. De siliconen mat wegens wat lastige ronde vormen. Hieromheen weer zacht en hard schuim en het geheel in de bankschroef. Morgen middag eens kijken wat het resultaat is. Neuslijst glad schuren en afwerken met meisjestape en de vleugel is klaar! Dit met dank aan de tips van jaap en Arjen en mijn dochter die 2 uur achtereen sliep:)
    [​IMG][​IMG][​IMG]
     
    jaap27 en patrickw vinden dit leuk.
  17. ep oorklep

    ep oorklep

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Deventer
    Vanmiddag was het zover, het uitpakken van de vleugel. Plankjes eraf, schuim er af, mylar er af en bakmat er af. Eerste indruk?! Kon beter. Bakmat heeft lang niet zo een glad resultaat als alleen mylar. [​IMG]

    Daarna de hele vleugel van afplakplastic en tape ontdaan en uiteindelijk redelijk tevreden. De onderkant is prachtig glad en de bovenkant iets ruw. Misschien blijkt juist dit wel het volgende geheime wapen naast turbulatoren en turboflaps:)

    Wanneer de flitze straks op 25 meter hoogte z'n rondjes aan het cirkelen is valt dit echt niet op.

    Nu de neuslijst glad schuren, tape op de neuslijst en het geheel in de wax zetten en de vleugel is klaar.

    Momenteel weegt de vleugel 140 gram schoon aan de haal, iemand enig idee wat het oorspronkelijk gewicht zou moeten zijn geweest?

    Dan volgt de volgende uitdaging, de romp (en waar had ik dat zakje met alle onderdelen ook alweer gelaten?)

    [​IMG][​IMG][​IMG]
     
    jaap27 en patrickw vinden dit leuk.
  18. ep oorklep

    ep oorklep

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Deventer
  19. ep oorklep

    ep oorklep

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Deventer
    Iemand enig idee of een cockpitkapje voor de flitze 1 los verkrijgbaar is ? (of er een over heeft)
     
  20. ep oorklep

    ep oorklep

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Deventer
    Na een te lange tijd niets doen (werk en f3k wedstrijden te olst) verder gegaan met de romp. Na alles weer terug in model te hebben gelijmd gekeken wat de beste reparatie zou zijn. Meerdere ervaren Dlg ers om meningen gevraagd en deze varieerden van:niet aan beginnen, een nieuwe romp is beter, tot koolstof er omheen leggen.
    Het idee was om enkele stukken uit ud te halen en deze over de breuken te lamineren.
    Na eens goed gemeten te hebben bleek dat er dan over 10 cm alleen maar Carbon geplakt zou worden.

    Daarom bij r&g een Carbon sok besteld en deze in zn geheel over de romp getrokken, inrollen met epoxy en de plek waar de cockpit kap komt vrij snijden.
    Daarna het geheel inrollen met plakband om zo glad mogelijk af te werken en epoxy uit het weefsel te duwen.

    Is dat niet te zwaar na reparatie? Ja, zeer waarschijnlijk wel. In de staat voor de reparatie vloog te flitzebogen helemaal niet en nu met iets meer gewicht. Beste oplossing is en blijft toch een nieuwe romp, Wellicht dat deze er in de toekomst nog komt.

    Nu ligt de romp op zn gemakje uit te harden, morgen kijken wat het resultaat is.[​IMG]
     
    patrickw, Vlcjeroen en jaap27 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina