Nitro On-Road 1/10 autokeuze

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Diederik95, 10 jun 2017.

  1. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    Klopt, de 1251 is geen HV. Ik zou de accu aanpassen aan de gekozen elektronica. LiFePo werkt uitstekend als ontvanger accu. Als je om wat voor reden dan ook perse een LiPo ontvanger pakket wilt hebben dan is de 1251 geen goede keuze.
    Een goed werkende M11 is zeker een goede start optie.
     
  2. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Heren nogmaals dank voor al deze uitgebreide en handige informatie! Hiermee kan ik lekker opweg! echt super.. Maar mij rest nog een laatste vraag: Je hebt dus ook 1/8 auto's, de zogenoemde pan-cars. Wat is hier nou het verschil in vergelijking met 1/10 touringcars? Is het puur de wedstrijdklasse of is er bij 1/8 veel meer aan de hand omdat deze auto's er totaal anders uit zien?.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    1:8 is anders en zeker bij Apeldoorn een meer populaire klasse. Minder look-a-like maar veel sneller. Uiteindelijk is het gewoon een andere klasse welke verwant is aan de 1:10 touring vanwege dezelfde technieken.
     
  4. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Bij de 1:10 rijden we met 2 diffs en de 1:8 heeft een vrijloop voor en een spool achter.
    Ik ben zelf ook lid van de AMCA. Qua 1:10 rijden daar Serpent, X-ray en wat ik rij, Kyosho;)

    M.v.g. Mark
     
  5. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Oh Gaaf! Rij je een TF7?? Kyosho is een supermerk voor de degelijkheid en kwaliteit die je ervoor betaald vind ik
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    TF7 is een electro, Ik geloof dat hij een V-one R4 heeft. Ik denk dat je bij Mark beter kan vragen welke Kyosho hij niet (gehad) heeft.
     
    mark0126 vindt dit leuk.
  7. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Inderdaad. Zal een kort lijstje worden.. :) :) :)
     
    mark0126 vindt dit leuk.
  8. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Stel dat ik geen wedstrijden zou gaan rijden kan ik dan bijvoorbeeld ook kiezen voor een andere motor van bijvoorbeeld O.S of Picco? ipv de toegestane Novarossi die voor NK's verplicht is?
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Tuurlijk, wat jij wilt maar die Nova Sturm is echt geen verkeerde keuze.
     
  10. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Dank Roelof, Is het gebruiken van een Bittydesign body toegestaan bij het rijden van wedstrijden?
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Clubraces maakt niet zoveel uit, met NK's moet de body een EFRA nummer hebben, op de NOMAC site kan je de reglementen vinden.
     
  12. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    De Novarossi Sturm is een hele goede keuze om mee te beginnen. Niet al te duur, meer dan snel zat en niet al te moeilijk met afstellen. Ik rij al iets meer dan 10 jaar 1:10, ik ben geen toprijder maar ik ken de weg op mijn thuis circuit Gouda vrij goed. Ik heb een aantal snelle motoren, maar mijn persoonlijk snelste rondetijd heb ik met een Novarossi Sturm gezet. Het verschil met de rondetijd van mijn snelste motor (Max XXL3) was overigens niet groot (0.1s), en waarschijnlijk deels toe te schrijven aan de omstandigheden op de baan die dag. Ik rij de clubwedstrijden zo veel mogelijk met de Sturm om te laten zien dat het in handen van de meeste rijders gewoon niet onderdoet voor een bommetje van 300 euro.
    De Bittydesign Striker-SR (http://www.bittydesign.net/en/striker-sr-clear-tc-body-200mm-lightweight) zou volgens de fabrikant EFRA goedgekeurd zijn. Op de EFRA lijst (http://www.efra.ws/wp-content/uploads/2017/03/EFRA homologation IC Track 200mm_2017.pdf) zie ik hem echter niet terug. Hij heeft wel wat weg van de SRC Veleno (http://www.redrc.net/2014/06/new-src-18th-110th-on-road-bodyshells-revealed/) wellicht dat het dezelfde is. Hoe dan ook, bij beginnende rijders zijn bodies meestal geen al te lang leven beschoren, en op clubwedstrijden wordt de soep meestal niet zo heet gegeten voor wat betreft bodies. De kans dat je eerste (lightweight) body nog wedstrijd waardig is tegen de tijd dat je een NK gaat rijden is echt nihil. De meeste rijders gebruiken meerdere bodies per seizoen. Met andere woorden, ik denk dat een regular body een verstandigere keuze is dan een lightweight, maar als je hem gewoon heel gaaf vindt moet je hem gewoon nemen.
     
  13. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Heren mag ik jullie ontzettend bedanken voor alle reacties informatie en antwoorden op mijn vragen!
     
  14. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Dank voor je antwoord! Eerst maar eens goed leren rijden op het circuit en dan de beslissing nemen of ik wedstrijd wil gaan rijden. Dit bespaart me dan denk ik een hoop stress frustratie en geld.
     
  15. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    Graag gedaan. Nog een goede reden om een Sturm te nemen is het simpele feit dat je het afstellen van een motor even onder de knie moet krijgen. Als ze te arm staan gaan ze stuk, ongeacht of het een hele dure snelle motor is of een iets bescheidener model. Een paar keer een dure motor kapot door verkeerd afstellen en de hobby is ineens niet zo leuk meer. En ja, ook daarin ben ik ervaringsdeskundige ;-) Begrijp me niet verkeerd, een hele snelle motor is wel heel leuk om te hebben en rijden, maar wacht er nog even mee tot je wat beter kan afstellen en rijden.
    Wedstrijden rijden is wel heel erg leuk en vooral heel leerzaam. Ik zou er zeker niet al te lang mee wachten. Doorgaans krijg je aardig wat hulp en goede adviezen, en het is natuurlijk gewoon heel leuk om een dag of weekend met gelijkgestemden op de baan door te brengen. Clubwedstrijden zijn de aangewezen plek om te beginnen met wedstrijd rijden. En dat zou ik al gaan doen vanaf het moment dat je de auto een beetje op de baan kan houden.
     
  16. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Mag ik je hartelijk bedanken! Ik heb er zin in! Zijn er toevallig ook andere mensen met de leeftijd van in de 20 die met brandstof racen beginnen? zodat ik een beetje aanspraak heb op de clubs?
     
  17. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    De leeftijden zijn bij ons vrij divers. Dat zal bij de AMCA ook wel zo zijn. De meesten worden overigens niet per se onaardig als ze wat ouder worden.
     
  18. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Electro rij ik niet, maar de brandstof modellen heb ik wel wat gehad ja. zo'n beetje alles wat na de SII modellen kwam heb ik wel gehad. Nu rij ik met de V-one-R4 ja.

    Als je bij de AMCA bent zijn er genoeg mensen die je willen helpen. Als ik er ook ben dan zal ik je met alle plezier helpen.

    M.v.g. Mark
     
  19. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Geweldig! Ik werd trouwens door iemand getipt dat ik voor een beginnend on road racer het beste kan starten met electro rijden. Aangezien ik dit al van kleins af aan gewend ben. Wat is jullie mening hierover? En is het toegestaan om sponsoren bijvoorbeeld je werkgever te vragen of ze je sponsoren als je wedstrijden gaat rijden?
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je de intentie hebt om brandstof te willen rijden kan je het beste direct er mee beginnen, je moet het toch leren dus waarom later en niet nu?
    Dergelijke adviezen komen meestal van mensen die zelf elektro rijden of brandstof te moeilijk vinden.
     

Deel Deze Pagina