Nitro On-Road 1/10 autokeuze

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Diederik95, 10 jun 2017.

  1. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    KM Racing is een Aziatisch merk, maar het profileert zich internationaal wat minder sterk dan Mugen of Kyosho. Een paar jaar geleden zijn ze wel wereldkampioen geworden met de 1:10. In Azie wordt er geloof ik nog wel redelijk wat mee gereden, maar hier in Europa is het nooit een (commercieel) succes geworden. Als je er mee zou gaan rijden ben je redelijk op jezelf aangewezen, en zelfs het vinden van onderdelen in Europa zal lastig zijn. Hoe ze kwalitatief zijn durf ik niet te zeggen. Maar als beginner zou ik me toch concentreren op de merken waar hier in Nederland het meest mee gereden wordt, dus Xray, Capricorn en Serpent. Ikzelf rij Shepherd en ben daar zeer tevreden over, ook voor wat betreft de onderdelen voorziening, maar gek genoeg rijdt er verder bijna niemand mee, vandaar dat ik eerder die andere drie merken zou adviseren.
     
    Diederik95 vindt dit leuk.
  2. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Sheperd heb ik idd ook aan zitten denken. Ze hebben een eigen webshop in NL. Zeer mooie auto's om te zien ook! Heb jij er ook een Novarossi Stürm in zitten?
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    KM is vanuit Frankrijk prima te verkrijgen. Hoewel het mooie en competieve auto's zijn lijkt het een beetje stil te liggen.

    Nou, zo gek vind ik het niet.... niets ten nadele van het product om het maar tactisch te zeggen.
     
    Richard E vindt dit leuk.
  4. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    Ik heb meerdere motoren, waaronder een Sturm.
     
    Diederik95 vindt dit leuk.
  5. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Dus afhankelijk van wat je wil rijden installeer je in je Sheperd?
     
  6. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    Ja. Als je meerdere koppelingen hebt is het wisselen van de motor een fluitje van een cent. Sowieso gaat bij mij na iedere keer rijden de motor er af om de auto beter schoon te kunnen maken.
     
    Diederik95 vindt dit leuk.
  7. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Wat voor ontvangers, servo en zenders gebruik jij dan? Ik zit voor ontvangers en zenders naar Xcitente kijken
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij dit soort auto's zie je voor 90% alleen Sanwa, KO, Futaba en voor een klein deel Spektrum. Dit zijn dan allemaal modellen met een zgn hoge framerate signaal wat meer snelheid en precisie geeft.
     
    Diederik95 vindt dit leuk.
  9. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    Ikzelf rij met een Sanwa MT-4 (wordt niet meer geproduceerd, vervangen door MT-S). Daarvoor had ik een Spektrum DX3.0. Toegegeven, de Spektrum was van een oudere generatie dan de Sanwa, maar het verschil was echt dag en nacht. Niet alleen de betrouwbaarheid van het signaal, maar ook het 'gevoel' is veel beter, ongetwijfeld door de hogere framerate. Op onze club zijn een aantal jongens van recentere Spektrums overgestapt op Sanwa. Eigenlijk iedereen die dat heeft gedaan bij ons op de club is zeer enthousiast. Ik ga in ieder geval nooit meer terug naar Spektrum.

    Qua servo's rijd ik Savox. De 1252, die werken zowel op gas als stuur uitstekend. Goede, betrouwbare servo's voor niet al te veel geld. Ik heb een LiFe ontvanger accu (6.6V). Als je een LiPo accu (7.4V) neemt zal je naar high-voltage (HV) servo's moeten zoeken. Ik kan overigens geen goede reden bedenken om een LiPo ontvanger accu te nemen. De belangrijkste specificaties voor een servo in een 1:10 zijn: digitaal, snelheid 0.1 sec/60graden of sneller, kracht 8kg.cm of meer. In 1:10 zijn de zogenaamde low-profile servo's momenteel het meest gekozen. Die zijn lichter en werken in een 1:10 net zo goed als normale servo's. In sommige 1:10 modellen passen geen normale servo's, maar alleen low-profile servo's.

    Zenders/ontvangers en servo's zijn niet de items waar je op moet besparen. Dat betekent niet dat je perse de nieuwste, duurste top-of-the-line items hoeft te hebben, maar dat betekent wel dat je het best iets van de gerenommeerde merken kunt nemen. De mid-range modellen van Sanwa (MT-4, MT-4S, MT-S, MT-44) of Futaba (4PL, 4PLS, 4PV) bevatten meer features dan je ooit nodig zal hebben, zijn betrouwbaar en hebben een goed 'gevoel'. Ik heb ook wel eens met een M12 gereden, maar vond die niet beter, wel groter en zwaarder. Moet het echt goedkoper dan is de Sanwa MX-V een interessante keuze, maar wel eentje die je over een paar jaar zal willen vervangen. De zenders van een paar tientjes zou ik, ondanks alle mooie specificaties, ver vandaan blijven.

    Je zult ook zien dat bij de meeste clubs ongeveer de helft van de rijders met Sanwa en Savox rijdt. Dat wil niet zeggen dat het altijd voor iedereen het beste is, maar wel dat het een solide keuze is waar je geen spijt van krijgt.
     
    Diederik95 vindt dit leuk.
  10. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Bedankt! Ik ga echt een goeie selectie maken. Een Capricorn/Savöx auto. Heb zelf in mijn Kyosho een Savöx servo erin gezet en idd top spul voor een top prijs!
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Tja... je kunt aardig leeglopen op het spul als je het beste van het beste wilt, probleem is alleen dat je daarmee nog steeds niet het beste van de beste rijdt, dat moet toch echt uit je rij- en afstelkunsten komen.

    En ja, als je een Sanwa M12 neemt met de 140 euro dure Sanwa WRC servo's kan je een nog snellere framerate activeren maar blijkbaar is de standaard hoge framerate al voldoende gezien ook in de top de Savox en andere soortgelijke servo's best wel populair zijn.
     
  12. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoe zou dat kunnen dan Roelof? In Duitsland bijvoorbeeld wordt er wel veel mee gereden, zowel met het 1:10 als 1:8 chassis.
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Er zijn nog weinig mensen die zaken met de persoon willen doen die dit merk in Nederland/Benelux levert.
     
  14. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Ik geloof trouwens ook dat de Italianen niet echt top spullen op het gebied van elektronica voor rc auto's leveren. Meer op chassis disign en motoren. of heb ik dat verkeerd ingeschat haha?
     
  15. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Dus de kunst zit hem dus echt voor het grootste deel in het zelf goed afstellen op de juiste manier? Ik zag dat Capricorn zelf echt i. c. m Sanwa Ko Propo en Savöx in de top rijd.
     
  16. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    De kunst zit 'm in de juiste lijnen rijden, het juist afstellen van de auto en motor, goed onderhoud, en een goede pitmaat.
     
    Diederik95 vindt dit leuk.
  17. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Ben wel geconfronteerd met het feit dat Capricorn toch wel redelijk prijzig is voor een eerste rc nitro on road, de kosten van de onderdelen bedoel ik hiermee. Misschien handig om een stapje terug te doen naar een Serpent Natrix 748? Het is geen kwestie van lekker goedkoop willen rijden straks, maar puur om op te starten, dat ik mezelf niet scheel ga betalen als er in het begin wat crashes zijn.
     
  18. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Let bij de serpent wel ff op de lagers. Er zijn wat problemen mee geweest merkte een aantal rijders bij het NK.

    M.v.g. Mark
     
    Irishman vindt dit leuk.
  19. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Kan ik toch gelijk bij het bouwen goeie aftermarket lagers van Avid erop zetten? Of moet de auto voor NK's standaard blijven?
     
  20. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Inderdaad Diederik, wat is er simpeler dan een lagertje vervangen, mocht dat nodig zijn. AVID zijn zeker prima lagers.
     
    Diederik95 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina