Motor voor CAP10 2.4Mtr

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Nodri, 19 jun 2017.

  1. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Hallo allemaal,

    Ach zo pluk je eens wat van een zolder af. Een prachtig model van een CAP10. Het ding hing al jaaaaaren aan de zolder van een grote schuur. Ik heb geen idee welk merk dat het is. Zal er meer foto's van op het forum zetten. Alle info is welkom.
    Samen met een oud modelbouw vlieger willen we dit model weer nieuw leven inblazen.
    De spanwijdte is 2.4Mtr. Ziet er verder goed uit en structureel kan ik er niks aan vinden. Al gaan we wel uit voorzorg alles goed controleren, dan vooral het glasvezel enz.
    [​IMG]

    Hier een foto, met een funcub als referentie:
    [​IMG]

    Wat moet er in: Nieuwe besturing, nieuwe servo's (digitaal, metal gear enz) en een nieuwe motor.
    En daar zit hem nou de crux.
    Er heeft vroeger een 38CC 2 takt in gezeten alleen is die nu weg. Nu willen we er een 4takt motor in lepelen maar hebben geen idee wat voor maat motor erin moet. Mijn medebouwer wil er een 4 takt bosmaaier motor in doen, maar ik ben bang dat dit niet zo'n goed idee is.
    Zijn er mensen die wat ervaring hebben met dit model, motor, prop etc.
    De besturing komt nu wel in orde, daar hebben we nieuw spul voor aangeschaft. belangrijkste is om nu een goede motor (4-takt) en prop combinatie te vinden.
    Wie o wie heeft hier een tip, truc etc?

    Alvast hartelijk dank,
    Nodri
     
  2. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Niemand??
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... als er een 38 cc in gehangen heeft, is dat vermoedelijk een Zenoah of een Quadra geweest. Niet super hoog vermogen, ook niet slecht.
    Daar zoek je een viertakt vervanger voor, en dan kom je op ruwweg 60 cc uit.
    Wat mij als enige motor zo snel te binnen schiet, is de Gaui 50 cc viertakt, die een beetje in de buurt komt. Maar of die het vermogen heeft durf ik echt niet zomaar te zeggen... Maar met rond de 9,5 kilo statische trekkracht, niet slecht denk ik, en ik heb persoonlijk contact met een gebruiker in de US die er laaiend enthousiast over is (en toevallig weet ik dat die persoon écht véél verstand van motoren heeft als jaguar top-monteur, en als dragrace mechanic)
    https://www.engelmt.de/mtengines-un...-g-power/engines/gaui-f-50-four-stroke-engine

    https://www.engelmt.de/mtengines-un...nes/gaui-f-50-four-stroke-engine/getpdf/75068

    Wellicht is dit wat voor je?
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    blijkbaar hebben er in die 2 dagen geen eigenaren dit topic gezien :D

    je zal dan een beetje van "standaardgetallen" uit moeten gaan.
    het is geen 3d kist, dus hoef je ook geen 3d prestaties.

    ff kijken naar gewicht van het totaal.
    50 a 60 cc 4 takt klinkt op basis van span absoluut niet vreemd.
    Wel even kijken wat voor prop je kwijt kunt qua diameter

    qua motor ook ff opletten, bosmaaiermotoren zijn in de regel minder uitgebalanceerd dan een origineel vliegwaardige motor.
    zal er an sich niet minder om vliegen, alleen heb je minder trilling met een origineel vliegwaardige motor.
     
  5. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Hokjes.
    Ik heb jaren met een cap 232 gevlogen span 2.40 meter met een zenoa 62 cc motor.
    De volle capaciteit van de motor werd alleen gebruikt om figuren te vliegen.
    Voor gewoon wat rondjes vliegen met een kwartje gas meer dan voldoende.
    Dit toestel heeft meer dan 500 vluchten gedaan met deze opstelling.
    Nu heb ik een ngh 38 cc 4 takt in gebruik dit heeft op een tiger moth gestaan van
    2.40 span en een gewicht van 9 kilo en nog te veel power.
    Deze motor komt nu op Beaver van hangar 9 span 2.80 meter..
    Kijk eens op site van Just engines voor de juiste kracht,volgens mij juist genoeg.

    Grtjs marc
     
  6. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Bedankt mannen! We gaan hiermee aan de slag.
     
  7. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Wat grappig; die kist heb ik ook gehad. Ik had hem gekregen en doorgegeven. Blijkbaar bij jou terecht gekomen. Had er toen inderdaad een 35cc methanoller opstaan. Niet mee gevlogen, maar mij was wel duidelijk dat dit niet voldoende vermogen was. Met de kennis van nu zou ik er minimaal een dle 55 op zetten. Of een 4t maar ik zou twijfelen aan het vermogen.
     

Deel Deze Pagina