Hallo.. ik ben nieuw in dit wereldje en zit met een groot aantal vragen. Ik ben een tricopter aan het bouwen en dat gaat op zich prima Ik heb hem bijna in elkaar alleen rest mij nog de accu aan te sluiten en ik heb geen idee hoe dit moet. Zoals je ziet heeft de accu 4 polen maar op mijn flightboard zitten maar twee polen kan iemand mij uitleggen hoe ik dit op kan lossen Bvd Steve
Je moet alleen de grote gele connector gebruiken, die heeft 2 polen, een plus (rood) en een min (zwart). Als het meezit heeft je flightcontroller ergens iets wat je dat weer op aan kan sluiten... Staat wel in de handleiding van de flightcontroller vermoed ik.
Hm. Ik zou nog wat inlezen op de lipo accu zaken... Je accu is een lipo. Die heeft maar twee polen. Die zitten in de gele stekker. Plus en min. Dat kleine stekkertje geeft de voltages van de cellen van de accu. Dus, bij het laden heeft de lader die kleine stekker nodig om de cellen onderling te balanceren. In het toestel heb je die normaal niet nodig.. Aansluiten van die gele stekker op je systeem? Je systeem uitrusten met de andere kant van die gele stekker. Of een nieuwe stekker op je accu solderen. Je weet wel zeker dat je het voltage van de accu op het systeem kan zetten? Je zal de eerste niet zijn die teveel volt op een verkeerd draadje zet, en zo de boel frituurt...
Wordt zo'n bordje niet van spanning voorzien via de BEC van een aangesloten ESC??? Hou je er rekening mee dat vliegen met je tricopter in en rond Delft strikt verboden is? Delft ligt in het gecontroleerde luchtruim van Rotterdam Airport. Ook (heel) laag vliegen mag niet. Word je betrapt dan zijn de boetes niet misselijk... Zie deze kaart: http://www.vliegjedroneveilig.nl/kaart/
'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis ): Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF (vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum) Evenals Modelbouw FAQs - MBF → [FAQ] Accu's en laadtechnieken → Het laden en balanceren van LiPo accu's
Idd ik denk dat je de handleiding nog eens na moet lezen. Hoofdkabels van je accu sluit je aan op de regelaars. Kleine connector is alleen om gebalanceerd te laden (bij voorkeur altijd op die manier laden) Vanaf je regelaars komen 3 aderige snoertjes. Bij 2 regelaars het rode draadje uit de connector wippen en isoleren. De 3e blijft hij zitten en voorziet je board van 5 volt. Als je hier al wat problemen ondervind vraag dan even hulp van een ervaren iemand.
Ik zal proberen om het simpel uit te leggen. De motoren van de tri worden aangestuurd door een esc dat is je snelheidsregelaar en daar wordt de lipo op aangesloten via een stekkerverbinding dat zijn de twee dikke draden rood + en zwart - Als je 1 motor hebt dan kan de lipo direct aan de esc. Bij een multirotor moet elke motor (esc) aan de lipo worden aangesloten. Hiervoor gebruik je een distributiebord. Er zijn twee soorten esc's. Je hebt ze met een ingebouwde BEC de BEC geeft een spanning af van meestal 5 volt en hiermee voed je het filghtboard. ook weer rood en zwart. De witte of gele draad uit de esc is om de motor te regelen en dat doet het filghtboard en je ontvanger. De tweede soort esc is zonder de 5 volt voeding die worden aangeduid met OPTO. Als je deze gebruikt dan moet je om het flightboard en ook je ontvanger te voeden een losse BEC gebruiken. Voor de duidelijkheid je flightboard kan dus niet op de 11 volt van de lipo dat geeft rook.....
en stel, je hebt esc / regelaars waar bij alle gevallen een BEC in zit... sluit je alle regelaars aan, gaan alle regelaars stroom geven aan de ontvanger/board etc. normaal gesproken vinden ze dit niet leuk, en frituur je op wat langere termijn je regelaars. Om dat te voorkomen, moet je de rode draad uit de stekker met 3 draden halen. middelste, als het goed is. daardoor wordt de BEC buiten werking gezet. je hebt natuurlijk wel 1 bec nodig, anders krijgt het besturingssysteem geen stroom.
DisBec1 door ron van sommeren geplaatst op 6 jun 2012 om 16:23 DisBec2 door ron van sommeren geplaatst op 6 jun 2012 om 16:23 DisBec3 door ron van sommeren geplaatst op 6 jun 2012 om 16:23