permanent limiteren outgangspanning voor motor

Discussie in 'Model elektronica' gestart door perk, 1 jul 2017.

  1. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    misschien een simpele vraag, maar dit is de situatie...

    ik heb een Robbe Dolly boot met speed 400 achtige motor (label is eraf).
    vroeger liep die op 7 cellen niMh aan een redelijke vaart, eigenlijk iets te snel. Het is niet de bedoeling dat het een speedboot is.

    na vele jaren zou ik graag de scheepsmodelbouw terug opnemen maar mijn oude NiMh cellen zijn kapot.

    Ik heb nog een hele serie lipo 3s liggen uit de vliegsport, maar die uitgangspanning is 11+V.
    Ik denk dat als ik de volle 3s op die speed 400 zet het niet lang gaan leven.

    Kan je zonder schade te lopen de motor permanent limiteren door via de zender elektronisch te beperken op vb 60% voor het kanaal van de gas? In principe is dat toch puls modulatie, alhoewel de gemiddelde spanning wel beperkt zal blijven gaan er toch Umax pieken komen ver boven waar de motor voor gemaakt is?

    Ik kan oftewel de oude regelaar die in de boot zit vervangen door eentje met lipo safe functie en verschillende 3S pakken blijven gebruiken. Oftewel nieuwe NiMh packs kopen en de oude regelaar houden.

    Ik wil liever niet zowel motor als regelaar gaan vervangen voor brushless.

    Patrick
     
  2. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik zou een 7 of 6 cellige nimh pakket gaan gebruiken. 7,2 volt is een standaard pakket en loopt hij ook iets langzamer.
    Wat voor regelaar heb je er op zitten een electronische die inderdaad pulsen van de maximale spanning geeft of een met een servo en weerstanden?

    Als je echt de spanning wil limmiteren kun je een paar stevige diodes in serie zetten die nemen 0,7 volt per stuk maar dat is geen sjieke oplossing.
     
  3. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    de oude regelaar is elektronisch en gemaakt voor 6-7 cellen NiMh, dus zal nooit de 3s aan kunnen.

    als ik met lipo verder wil moet er een nieuwe regelaar in.

    kwestie is of een nieuwe regelaar met de oude(re) lipo een betere keuze gaat zijn dan de oude regelaar met nieuwe NiMh packs.
    financieel lijkt optie 1 het beste... maar gaat het geen schade geven aan de motor?
     
  4. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik zou voor 20 euro een 6 cellig accupack nemen 1800 of 2000 mAh. Moet voor een dolly genoeg zijn lijkt mij.
    Anders moet je ook aan een andere motor gaan denken.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2017
  5. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    ik heb hier nog ettelijke 3s 2200mah lipo packs liggen en zelfs een paar 5000mah lipo packs.
    Genoeg om een lange middag aan het water door te brengen zonder te moeten laden.

    daarom liever beetje geld geven aan andere regelaar ipv aan 1 NiMh pack.

    een andere motor is niet zo evident denk ik.
     
  6. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Als het om financien gaat is een accu goedkoper denk ik ruim 11volt is teveel voor een speed 400 dus dan ook een andere motor van 12volt oid. En je krijgt met een beetje pech een speedboot.
     
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Van een 3s LiPo kun je natuurlijk ook een 2s LiPo maken. Voorwaarde is wel, dat je goed kunt solderen of iemand hebt, die dat voor je kan doen.
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    ja, het kan, nee het kan niet.

    de regelaar zal bij halfgas ook die 12 volt van de 3s lipo doorgeven aan de motor. de regelaar werkt met pulsen door gas te geven regel je de schakelpulsen van de regelaar niet meer niet minder. je kan de fets op een regelaar vergelijken met een relais, bij volgas staan ze continue open en bij halfgas staan ze constant te schakelen. Dat is ook de reden dat een regelaar bij halfgas warmer wordt dan bij volgas.
    of de motor de spanning aan kan is een vraag die niet gemakkelijk te beantwoorden is. in mijn twinstar zitten nog steeds de originele speed 400 motoren en de draaien al heel veel vluchten op 3s lipo zonder problemen. Dat die motoren er niet voor gemaakt zijn is duidelijk, maar de ene houd het beter uit dan de andere.

    Het beste advies is koop een 2 s lipo en ga daarmee varen. dan zit je ten alle tijde veilig. en ja die oude regelaar heeft de afslag op 5 volt staan, dus dat is eigenlijk even opletten geblazen, misschien ook beter om die ook te vervangen door een lipo regelaar met afslag op 6 volt.
     
  9. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    @TC01, de werking van een regelaar is me duidelijk. Dit bootje gaat bijna altijd op een tikje van de gas varen want anders heb je al op 7V een speedboot, dat was vroeger al zo. Wat is dus niet weet is of een motor bedoelt voor 6-7V het gaat uithouden als daar pulsmodulatie op losgelaten word aan 11V piek ... met beperking dat de gas vb alleen maar tot 50% gaat door de instellingen van de zender. (dus die pulsen aan halve breedte)
    Hoe warm de regelaar zou worden moeten we afwachten. Ik kan daar ook wel waterkoeling op een of andere manier op zetten.

    Dus gaat een DC motor vooral reageren op de gemiddelde spanning aan zijn ingang (zoals regelaars werken) of gaat de piekspanning in dit geval belangrijk zijn naar levensduur (en veiligheid) ? (natuurlijk zijn er grenzen aan de piekspanning want anders gaat de isolatie er ook aan) de motor is trouwens watergekoeld.

    @Corrien , ik wil de 3s bewaren voor ook in andere boten die wel een motor hebben die 12V aankan.

    Ik heb trouwens ook hetzelfde probleem in een grotere boot op loodaccu 12V waar de boegschroef op 7V staat. vroeger had ik daar een apart NiCd pack voor maar die cellen zijn ook stuk.

    PS, Ik kan niet zo direct een goedkope brushless vervanger vinden voor die speed (bij nader inzien is het wellicht een 480). Wat er bij hobbyking staat lijken allemaal teveel KV te hebben in vergelijk met een oude speed400. Suggesties hiervoor zijn ook welkom :)
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Door een schroef met minder spoed en/of kleinere diameter zal de boot minder snel varen, en de motor zal minder stroom verbruiken.

    Motoren gaan kapot door te hoge stroom, of te hoog toerental. De isolatie kan 12volt makkelijk aan.

    P.s., en tevens heel kort door de bocht, motor en regelaar middelen de spanning niet, ze middelen de stroom.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2017
  11. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    inderdaad, aan de schroef had ik niet gedacht. Daar kan ik ook iets aan doen.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat je ook doet/verandert, altijd stroom onder belasting controleren.
     

Deel Deze Pagina