Beginnen met F5J? Welk model?

Discussie in 'F5J' gestart door frankh78, 10 sep 2016.

  1. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    Je had mss beter de staartbuis langer gemaakt ipv van de neus korter...
     
  2. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    @kristof: ook die is langer gemaakt!:) Hoewel deze verlenging t.o,v, CG beperkt was aangezien ik de staart heb kunnen hergebruiken
     
  3. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Even een servo issue waar ik tegenaan loop.
    De servo's, hitec digi's, "kreunen" en worden warm.. dit heb ik nog nooit gehad.
    Het lijkt wel of ze continue hun middelpunt aan het zoeken zijn.
    Zou dit een programmeer kwestie zijn? Mechanisch gezien heb ik geen frictie o.i.d.
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    het kan zijn dat de deadband van de digitale hitecs heel laag staat 1, dan zijn de servo's heel hard bezig om continue hun nulpunt te houden.
     
  5. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Is het dan normaal dat ze dan best warm worden? Is het aan te passen?
     
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    ze worden warm omdat de motoren eigenlijk continue 'aan' staan en heen en weer sturen om het nul-punt vast te houden
    met een hitec programmer kan je de deadband wat ruimer zetten.

    je had wel gcontroleerd of je stuurstangen soepel lopen, maar kijk ook eens hoe vrij de kogelkop of kwiklink op de hevel kan bewegen, als het gaatje in de hevel wat klein is, of de kogel stroef loopt dan krijg je dit soort problemen ook
     
  7. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Mooi dat je me hier even mee helpt! Bedankt!
    Ik heb inderdaad het idee dat het in die deadband zit. Wel heb ik de totale pushrod setup veranderd zodat deze een 90 graden hoek heeft bij de neutrale stand. Deze was meer dan 90 zodat de pushrod in de vleugel kon blijven. (Gejat van de carbon F5j-ers). Nu de pushrod buiten de vleugels. Wel meer kans op beschadigingen bij landingen helaas.
    In de neutraal stand is in ieder geval nu het "gekreun" voorbij.
    Helaas moet ik nu wel weer mijn vleugel opnieuw bespannen. Nadat de testen goed waren had ik dicht gemaakt; "..daar hoef ik toch niet meer bij dacht ik nog...":hammer:
     
  8. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    De re-maiden heeft plaatsgevonden! Tijdens de vlucht hebben de servo's blijkbaar veel weerstand gehad want ze hebben de 3S lipo volledig leeggetrokken.. heb net op tijd de landing ingezet. Veilig op de grond met één van de 3 cellen op 1,8V...
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2017
  9. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    :thumbsup:Oh ja.. gewicht nu 940g! Spanwijdte nu 2850mm, dus dat is dik 30cm meer dan de vorige vleugel en dan nu met 4 servo's extra. Valt me niets tegen
     
  10. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    ehm.. niet per ongeluk een keer teveel gestart? Dat de servo's de lipo leegtrekken kan wel, maar dan moet je uuuuuuren in de lucht zijn :hammer:
     
  11. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Nou... ik wil niet eigenwijs zijn..maar.. servo's waren flink warm en 3x gestart. Normaal zeker geen probleem.
    Ik heb nu alle roeren aan de vleugel losgemaakt en opnieuw scharnierend gemaakt met nu meer ruimte tussen roer en vleugel.. eureka!! Het kreunen van de servo's is gestopt en worden niet meer warm. Vanavond de hele avond gevlogen en maar een paar starts hoeven maken. Hij vliegt mooi rustig. Ook de butterfly werkt goed. Nu fine-tunen van de settings. Yes!! Blij dat het lek boven is.
     
  12. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Deze zwever is echt voor het lichtere weer. Windkracht 3 en een beetje, dan wordt het duidelijk meer een speelbal van de wind.
    Bij de F5j-ers; is het alleen ballast toevoegen of is er ook een bepaalde voorkeur voor een groter of kleiner model?
     
  13. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Je hebt gekozen voor een Clark-Y profiel. Zorgt dat niet voor de windgevoeligheid? Clark-Y is wel heel ouderwets. Inmiddels zijn er betere profielen ontworpen (met minder weerstand) die je ook had kunnen gebruiken.

    Het is maar een idee ;)
     
  14. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel

    Heel graag deze feedback!
    Inderdaad het Clark Y (H) profiel is een oude. In het kader van KISS heb ik initieel hier voor gekozen omdat het de bouw vergemakkelijkt.
    Er ligt nu een nieuwe vleugel op de tekentafel. Met een Ag profiel. Het wordt ook een slankere vleugel en het plan is om de vleugel uit hout op te bouwen en ook geheel of bijna geheel in te dekken.
    De vleugel die ik nu heb is wel sterk, maar ik vind hem net niet strak genoeg (een echte folie-vleugel), zeker als ik deze vergelijk met bijvoorbeeld een Pike.
    Dat is appels met peren vergelijken, ik weet het, maar als referentie neem ik het wel mee.
    Mijn doel is om nu een grotere zwever te bouwen, met een spanwijdte van ongeveer 3.6m, voor de dagen als het iets harder waait dan windkracht 3.

    Ideeën en afwegingen meer dan welkom!
     
  15. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    de Herren Winkler (Willy en Nils) vliegen al jaren met eigenbouw in de NL competitie mee, eerst met houtbouw en recent met carbon.
    Misschien de moeite om eens contact op te nemen?

    Nils stond vorig jaar zelfs in de Fly-Off in de UK, ik met mijn supra niet :confused: ( meer dan gegund overigens! )
     
  16. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    3B02AE62-0645-42EC-B466-50E7DF7D7A71.jpeg D7E7743B-1C69-4414-B356-CD90546646E2.jpeg
    Na de crash inmiddels moed verzameld om het model weer op te bouwen.
    De middensectie van de vleugel is zo goed als klaar.
    De constructie is steviger gemaakt aangezien de eerste variant toch vrij snel kon beschadigen. De middensectie is nu dus wel wat zwaarder geworden, maar ik ben benieuwd naar het effect op de vliegprestaties.
    De V-staart is next.. ook hier ga ik een andere variant op maken. Iets slanker en (hopelijk) lichter dan de eerste opzet.
     
  17. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    402230FE-9EEE-4D1A-8670-D082609355D9.jpeg
    Nieuwe sterkere middensectie voor de vleugel en een nieuw ontworpen lichter stabilo.
    Gewicht zonder accu nu 1055 gram. Weer lekker kunnen vliegen! Nu het model weer goed uittrimmen.
     

Deel Deze Pagina