Beste allemaal, Ik ben een stoomsloep aan het ontwerpen, vergelijkbaar met de wide a wake. Hier komt een Stuart D10 machine in. De schroef is echter wel dusdanig van formaat dat de as niet helemaal horizontaal komt te liggen terwijl voor het oog netjes staat de de machine horizontaal geplaatst wordt. Nu ben ik me bewust dat ik twee dingen kan doen. 1) Machine toch in lijn van de schroefas plaatsen, +-5 graden schuin 2) Cardan plaatsen Echter, ik vind het allebei niet zo'n charmante oplossing. Zijn er nog meer oplossingen te bedenken in de tijdgeest 'stoom' en in modelbouw uitvoerbaar die de uitlijning van mijn machine en schroefas kunnen realiseren? Hopelijk hebben jullie ideeën!
Crispijn, Als je een cardan neemt gebruik dan een dubbele kruiskoppeling. Bijna alle enkele wringen, maken herrie en geven vermogensverlies. Hoe dik zijn je assen? Een stuk rubber (brandstof)slang zou ook kunnen, maar is esthetisch net zo "erg" als een cardan. Heb geen ervaring met stoommachines, dus weet ook niet hoe schuin ze mogen staan en of er dan een soort druklager in moet. Misschien dat Baggeraar of Bert V. ervaring heeft. Gr. Klaas.
D10 is wel een stoomvreter hoor. Je hebt dan wel een behoorlijke ketel nodig en dan ook weer een niet al te kleine "sloep" Lees dit eens door: http://www.modelbouwforum.nl/threads/verbouwing-naar-stoomsloep.143466/
Ha Harm, Ik ken het verslag van William en ik ben me bewust van de stoombehoefte. Compound of Tripple is wat dat betreft aantrekkelijker echter vind ik de D10 met de scharen voor de achteruit mogelijkheid een pracht om te zien. Het wordt niet zo'n technisch gebalanceerde installatie zoals de Henriette maar meer een zoektocht naar zo veel mogelijk schaal ogend in combinatie met functionaliteit.
Hoi Crispijn, Ik weet niet of dit een idee is? (Edit: Het is maar een kort moment zichtbaar in dit filmpje). Het werd in het verleden bij Stoomscheepjes van Krick toegepast en het werkt met een soort "mee nemertje". Bij mij zit het in mijn Old Lady en hoewel mij geen andere voorbeelden bekend zijn werkt het eigenlijk helemaal niet zo slecht. Groet, Bert Edit: als je er meer over zou willen weten kan ik wel voor betere foto's of iets meer info zorgen.
De koppeling die Bert bedoeld werkt prima om kleine hoekverschillen op te vangen. Eén schijf op de uitgaande as van de machine, de andere schijf op de schroefas. Op de eerste schijf een kruk die in een gat in de andere schijf valt. Redelijk wat speling er omheen (een stoommachine draait geen giga-toerentallen) en nauwelijks vermogensverlies.
Dag Bert, Dat is een leuk idee en ook zeker niet verkeerd ivm onderhoud/loshalen ketel en machine. Ik ga eens kijken hoe ik dat netjes kan inpassen. Bedankt voor de tip!
Hoi Crispijn, In Roel zijn omschrijving (Eén schijf op de uitgaande as van de machine, de andere schijf op de schroefas. Op de eerste schijf een kruk die in een gat in de andere schijf valt) is de uitvoering iets anders dan bij mij maar wel met hetzelfde eindresultaat. Bij mijn Old Lady zit er op het krukas van de machine een relatief simpele pal. Ditzelfde zit ook haaks in / op de schroefas gemonteerd en tezamen zorgen zij voor de overbrenging. Bij het schakelen van de draairichting maakt de machine (minus de dikte van de pallen) een bijna 360 graden vrije slag en dat is eigenlijk de speling. Over de pal van de schroefas heb ik een stukje siliconen slang geschoven om de klap - wat eigenlijk maar een tikje is - op te vangen. Zoals gezegd kan een kleine machine als deze dat goed hebben. Bij mijn Victoria waarvan ik het bouwpakket twee jaar geleden aangeschaft heb staat op de bijbehorende bouwtekeningen nog steeds dit systeem getekend en dit is een scheepje wat vaarklaar ergens tussen de 10 en 15 kg weegt. Bij deze nog enkele van mijn foto's. Groet, Bert
Ha Bert, Bij omschakelen van voor naar achteruit draait hij wel bijna een volledige slag 'loos' zoals ik dat nu kan beoordelen of draait die machine standaard één kant op? Ik wil graag de scharen voor de omkeer inrichting gaan toepassen en wil dit graag voorkomen maar daar kom ik wel uit zo. Bedankt voor de foto's in ieder geval! Edit: Ik heb meer naar d eplaatjes gekeken dan je reactie gelezen. Excuus.
Er bestaan van Krick echte koppelingen, ze bestaan uit 2 getande schijven die verbonden zijn door een zachte plastic buis die dan weer getand is lang de binnenkant. Kan kleine verschillen opnemen, maar hoe preciezer de assen in elkaars verlengde staan hoe beter. Als de schroefas en de machine nog moeten geplaatst worden, die oplijnen met een messing buisje en vastlijmen, daarna vervangen door de koppeling.
Ben niet zo van de bootjes dus misschien begrijp ik het probleem niet helemaal. Maar ik had een speelgoed bootje waar aan de motorzijde een bus/kommetje zat met een gekerfde + erin. Achterin zat een O ring voor wat demping. Aan de aszijde zat dan een bolletje met daar doorheen een pinnetje. Daar had je best wel wat hoekspeling mee met uitlijnen. Op modelauto's gebruiken ze ook zoiets bij de aandrijfasjes van de wielen. Dit aan weerszijden. Kijk maar bij o.a tamiya. Wat zinnia noemt zijn alleen een soort van dempers/ontkoppelers