single pull draadje geknapt, wat nu?

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Super Lex, 26 jul 2017.

  1. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi Forumleden,

    Ik heb vandaag de xxlite voor het eerst gevlogen. Geweldig. Dat ding vliegt supergoed en pakt erg makkelijk thermiek. Het was leuk, totdat het draadje voor het hoogteroer knapte (single pull, in de romp). Ik weet niet hoe, maar na drie snelle loopings en wat aileron werk heb ik hem zonder schade kunnen landen.

    Nu wil ik dat draadje vervangen natuurlijk maar ik weet niet precies wat ik daarvoor moet gebruiken?

    Ik las: http://www.f3k.nl/index.php?id=64 waar wordt gesproken over een 0.2mm gitaarsnaar? Of moet ik wat anders gebruiken? En waar kan ik dat het beste bestellen?

    Alvast bedankt!

    mvg,
    Alex
     
  2. bartjuh K

    bartjuh K

    Lid geworden:
    19 jan 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Roermond
  3. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Tx!
     
    bartjuh K vindt dit leuk.
  4. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Super Lex vindt dit leuk.
  5. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
  6. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Lex,

    Ik gebruik ook gitaarsnaren, de dunste die je kan kopen. Bij het bevestigen van de gitaarsnaar heb je verschillende opties. Sommigen schuiven een heel dun messing buisje over de dubbel gevouwen snaar en solderen het vervolgens vast.

    Ik doe het anders. Ik vouw een stuk van zo'n 1.5 cm dubbel. Dan door de servohevel halen. En vervolgens draai of wikkel ik dat stuk een keer of 4 om de draad heen. Lijkt simpel maar dat gaat met gitaarsnaar helaas niet eenvoudig.... Het springt snel terug en je moet behoorlijk doordraaien wil je het staaldraad eindelijk wikkelen. Ik gebruik een punttang en knijp de boek vlak bij de servo hevel vast. En met een andere tang draai ik de stukken draad. Pas op dat je servohevel niet losbreekt van je elevator.

    Als die kant vast zit voer je de draad door de romp naar je servo. Elevator en servo in neutraal, gitaardraad afmeten en ombuigen, dan servohevel losmaken van servo en deze rondraaien totdat de draad zo n 4 x gewikkeld is.

    Succes,

    Roger
     
    Super Lex en Wubbe vinden dit leuk.
  7. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Dit is zoals ik het doe, maar ipv een messing buisje gebruik ik een stukje naald en knijp deze flink aan. Daarna een drupje secondelijm ipv solderen.
    Zo gepiept!
    009 snaar is prima, dunner kan ook natuurlijk.
    Nog 1 tip: Na het buigen van je gitaarsnaar niet meer terug buigen!! Grote kans dat je draad breekt en mocht ie dat niet doen, dan doet ie dat later wel denk ik!

    @ Roger: Waarom je gitaarsnaar wikkelen?
     
    Super Lex vindt dit leuk.
  8. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi Roger, Spedter

    Bedankt voor deze tips!

    mvg,
    Alex
     
    spedter vindt dit leuk.
  9. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    [QUOTE="spedter, post: 381957

    @ Roger: Waarom je gitaarsnaar wikkelen?[/QUOTE]

    Tja... vooral voor het gemak. Je hebt niets nodig, geen messing buis of injectienaald (die ruim genoeg moet zijn voor twee draad-diktes....) en geen soldeer.

    Maar ook omdat dat stukkie hele dunne messing buis dat ik van Paul had gekregen al weer zoek is...

    Het is even moeilijk, maar als de boel goed om elkaar heen gedraaid zit is het echt rock solid.



    IMG_0819.JPG
     
    spedter vindt dit leuk.
  10. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Gewoon gevlochten Dyneema gebruiken. Visdraad dus. Zit in vrijwel alle DLG's. 20 kilo trekkracht is superdun en ijzersterk. Kost een paar euro per rol van 100 meter.
     
  11. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Dynema heb ik in het begin ook gebruikt. Elke vliegsessie een andere afstelling door rek en of uitzetting. S'ochtends voor de wedstrijd in de koele lucht een model afstellen en 'm dan middags in de hitte opeens nodig hebben was bijna dodelijk. Sinds de gitaar snaren is dit probleem volledig verdwenen. Daarbij komt nog dat dynema kan doorslijten op de rompdoorgang. Is mij ook eens overkomen in een wedstrijd. Gelukkig het richtingsroer dus viel het model te redden. De vlucht helaas niet.
     
  12. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Helemaal eens!!
    Die ervaring heb ik namelijk ook.
    Sinds de gitaarsnaar geen last meer van rek.
    Alex, heb je geen last van doorslijten met je gitaarsnaar dan?
    Ik plaats namelijk nog steeds een kustof tube bij de doorgang, juist om sllijtage van de boom te voorkomen.
    Zou mooi zijn als dit niet meer nodig is.
     
  13. Bankzitter

    Bankzitter

    Lid geworden:
    21 feb 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Maastricht
  14. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Gitaar snaren zijn glad en schuren niet. Ik heb alleen een dun gleufje waardoor de snaar naar buiten komt.
     
    spedter vindt dit leuk.
  15. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Geeft ook een mooier geluid.
     
    spedter en crins vinden dit leuk.
  16. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi,

    Om dit draadje nog even vanuit mijn originele post af te sluiten het resultaat van mijn uiteindelijke reparatie.

    Ik ben ervan overtuigd dat de gitaarsnaar meer dan sterk genoeg is.

    Het blijkt dat het originele snaartje (dus een gitaar snaar) niet geknapt is, maar losgeschoten! Het hoogteroer heeft een servohoorn met een open haakje waar de snaar achter haakt. De snaar is daar tijdens een lancering afgewipt en losgegaan. Ik heb nu een heel dunne servodraad (sub-mm) gebruikt om de snaar vast te binden aan de hoorn, zodat deze er niet meer kan afspringen.

    Het lag waarschijnlijk aan de winding van de snaar om een lusje te maken. Er zat wel een "busje" omheen, maar er stak een klein stukje staaldraad van de snaar uit. Ik denk dat deze in de romp heeft gehaakt en het daardoor mogelijk maakte de snaar van de spanning van het single pull systeem af te halen en de snaar dus van de servo hoorn af te wippen.

    Allemaal erg priegelig en dus heel voorzichtig gecorrigeerd.

    Gisteren mee gevlogen en deed het prima met de originele snaar er dus weer op, maar nu extra vastgeknoopt.

    groeten,
    Alex
     
    spedter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina