Tamiya Scania 111 neus in Melkweg Zwolle uitvoering.

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door luchard, 10 dec 2016.

  1. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo Opa Wil,

    :):)Bedankt voor het succes wensen:friends:
    Er zullen met een gestaag tempo update's komen.
    Omdat er weinig bouwverslagen zijn van chassis uit plastic zal ik alles uitgebreid fotograferen.
    Voor mij is dit ook onbekend terrein maar ik denk dat het wel moet lukken met de nodige verstevigingen.

    :rofl::rofl:
    Ik denk dat ik nog wel een plekkie voor heb, zo niet dan hoor je het wel.:beer:
     
    peter 55, VOLVO FH 16 750 en arm1948 vinden dit leuk.
  2. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo,

    Waarschijnlijk waren 2 mm chassis balken wel sterk genoeg geweest maar voor de zekerheid
    toch maar voor 3 mm gegaan.
    50 cm lengte en 3 mm dik zagen is op mijn hobby zaagbankje vrij lastig dus heb ik de 3 mm chassisbalken gemaakt van 1,5 mm stroken.
    [​IMG]



    [​IMG]
    De onderdelen voor de veren bevestiging, 2 mm plaatjes.



    [​IMG]
    De plaat uit de vorige update is hier aan de chassis balken gelijmd.
    Wegens de juiste plaatsing van de gaatjes voor de veren was zo'n plaat noodzakelijk.
    Dit betekend natuurlijk wel dat er weer veel weg geslepen moet worden:mad:

    [​IMG]

    Midden/boven is een vak op deze foto al netjes gevijld, nog 5 van zulke vakjes te gaan.

    Ik zal proberen vanaf nu iets donkerdere foto's te maken omdat de onderdelen lastig te onderscheiden zijn, sorry.:oops:
     
    Tehago, VOLVO FH 16 750, peter 55 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo,

    Wegens de breedte van de veren moest er wat opgevuld worden.
    2x 1,5 mm en 1x 2 mm stripjes, in totaal 5 mm.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Even losjes een opstelling gemaakt.




    [​IMG]
    Wegens de stugge veren zal alleen de middelste as al het gewicht moeten dragen, de beide andere assen komen "los" te liggen.

    [​IMG]

    Zo ziet het eruit met een 16 cm doorsnede buis, de uiteindelijk kachelpijp wordt er één met een diameter van 15 cm.
     
    Tug.NL, Rakthi, peter 55 en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo,

    De eerste chassis balken zijn ondertussen klaar, 3 mm dik en aan boven en onderzijde een 2 mm stripje.
    Ook ben ik begonnen aan de spatborden, een langdurig proces dus nu het eerste deel.
    Het ziet er allesbehalve netjes uit maar dat gaat goed komen. ( hoop ik )

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    na inpakken 12 uurtjes wachten

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot morgen:beer:
     
    Tug.NL, Helicor, JHMA36(2) en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. bernardo

    bernardo

    Lid geworden:
    12 mrt 2011
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Flevoland
    Hey Luchard,

    Je gaat weer als de spreekwoordelijke brandweer.
    Goed bezig!!

    gr,
    Bernardo
     
    luchard vindt dit leuk.
  6. peter 55

    peter 55

    Lid geworden:
    13 jun 2014
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Burum
    :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
     
    luchard en arm1948 vinden dit leuk.
  7. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo,

    Dank jullie @bernardo & @peter 55 :friends::friends:

    Eerst maar beginnen met een foto van de geplaatste tussen balken.

    [​IMG]



    [​IMG]
    Tja en dan nu schade herstel:stout:

    De gebogen delen zijn iets gaan werken, de totale dikte van 1,5 mm heeft niet zijn gebogen vorm kunnen houden.
    De radius is groter geworden dus de plaat die ik berekend had voor tussen de gebogen delen was ineens 5 mm te lang.
    Dus de zaag erin, daar ging mijn naadloze bovenplaat:mad:




    [​IMG]
    Nadat de 2 delen weer aan elkaar waren gelijmd heb ik 0,5 mm strips geplaatst.

    [​IMG]
    En daarna een 0,5 mm plaat.

    [​IMG]
    Overtollig materiaal met de Dremel en schaar verwijderd.

    Graag was ik gelijk begonnen met de vijl om alles strak te maken maar....Ik ben eerder door Peter 55 op de vingers getikt omdat
    ik te snel begon met vijlen en schuren terwijl de lijm nog niet volledig was uitgehard. ( gevolg; geen strak geschuurde naden :rolleyes: )

    Morgen weer een dag.
     
    Rakthi, Tug.NL, Marker en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Luchard,

    Jent weer goed bezig !! :koud: :thumbsup:

    (Volvo) petje af voor jou bouwkunsten. :yes:
     
    luchard vindt dit leuk.
  9. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.435
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi gemaakt ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

    Groetjes, Charlotte :bye:
     
    luchard vindt dit leuk.
  10. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Mooi gemaakt zo die spatborden
     
    Tehago en luchard vinden dit leuk.
  11. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo,

    Bedankt voor de mooie woorden collegamodelbouwers.:koud::koud::koud::koud:

    Na de bekende stift lijntjes zetten maar eens begonnen met strak maken.


    [​IMG]
    Op deze foto zie je dat al het overtollig polystyreen aan de bovenkant is verwijderd.


    [​IMG]
    en hier is de scherpe rand rond gevijld.


    [​IMG]
    Met speciaal gereedschap is de perfecte ronding in het spatbord te maken.:)

    [​IMG]
    Zie hier het verschil tussen de 2 spatborden na 2,5 uur schuren en slijpen.
    Nee, je maakt niet ff een paar spatborden:rofl::rofl:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    arm1948, Vonk, trialrolf en 7 anderen vinden dit leuk.
  12. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Wauw echt gaaf gemaakt. Ik pik hier bij de vrachtwagens wel elke keer goede nieuwe technieken op.
     
    luchard vindt dit leuk.
  13. peter 55

    peter 55

    Lid geworden:
    13 jun 2014
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Burum
    Luchard ik kan maar een ding zeggen en dat is :koud: :koud:
     
    arm1948 en luchard vinden dit leuk.
  14. marcelinets

    marcelinets Guest

    Heel mooi Luchard en de techniek om rondingen spatborden te maken, ga ik zeker onthouden voor een nieuw project.
    Blijf je volgen.
     
    luchard vindt dit leuk.
  15. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo,

    @Dennist , @marcelinets en @peter 55 , Bedankt voor de complimenten. :friends:
    Altijd leuk om te horen dat je anderen op ideeën brengt.:thumbsup:

    Ik heb de spatborden even aan de kant gelegd en ben begonnen aan de reservewiel houder.
    De foto's spreken voor zich, bij vragen hoor ik het wel.;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sorry voor het tussendoortje, de volgende keer ga ik met de spatbordenophanging verder.:)
     
    Rakthi, Vonk, ahop en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo,

    Ik heb lang nagedacht over de bevestiging van de spatborden, het principe van de Scania 11 neus leek
    me de beste optie maar hoe plaats je zo'n lang spatbord precies op de juiste plek?
    Een soort mal was de oplossing. Een foto van de "mal' volgt nog. ( mislukt )

    [​IMG]
    Een 5 mm en een 2 mm strip op elkaar geplakt.

    [​IMG]


    [​IMG]
    De onderdelen van de ophanging.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Waar de rode verfstip op zit is de "mal".
    Ik heb de beugels vastgelijmd en tegelijk met rode verf op het uiteinde van het draadeind tegen de mal gedrukt, daarna een 3 mm gat in de mal geboord en
    toen de mal op de juiste plek op het chassis gelegd en opnieuw een 3 mm gat door de mal en in het chassis geboord.
    Hopelijk klopt de theorie maar dat moet helaas tot morgen wachten ivm lijm drogen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Voorzichtig de buitenste moertjes losgemaakt en daarna het draadeind naar de andere kant gedraaid.

    [​IMG]

    tot morgen:bye:
     
    ahop, Rakthi en peter 55 vinden dit leuk.
  17. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo,

    Eerst de aanvulling van gisteren, foto van de mal en ik was een stapje vergeten in de vorige update :stout:
    Nadat ik een gaatje in de mal had geboord heb ik de stangen van de spatborden iets verder richting chassis gedraaid.
    Door de mal te verschuiven tov het chassis kon ik de goede plek bepalen voor de definitieve gaten.
    Eerlijkheidshalve moet ik wel melden dat het tweede spatbord beter gelukt is dan de eerste.( al doende leert men )
    Op de 3e foto is te zien dat het eerste (achterste ) spatbord nog iets aangepast moet worden.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Hier de stang een beetje naar binnen gedraaid zodat hij in de mal viel.

    [​IMG]
    Dit is een detailfoto van het eerste spatbord als voorbeeld voor de uiteindelijke positie.

    [​IMG]
    voorste precies parallel met het chassis, achterste beetje oplopend :(

    [​IMG]
    maar wel dezelfde afstand tussen de banden en de spatbordranden :yes::yes::yes:
    [​IMG]
     
    ahop, Rakthi, peter 55 en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Luchard,

    Hij gaat goed ! :yes: :yes:

    (Volvo) petje af voor jou kunststof modelbouw kunsten.:thumbsup: :worship: :koud:
     
    luchard vindt dit leuk.
  19. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Dank je wel Piet voor de complimenten:friends::friends:

    De steunpoten zijn aan de beurt.
    Ik zal proberen uitvoerig te beschrijven hoe ik ze ga maken.
    Bij het verslag van de Texaco oplegger is het er een beetje
    bij ingeschoten dus nu iets betere uitleg.

    [​IMG]
    Ik had nog wat rest stukken van 5 x 10 mm liggen, voor elke poot 2 op elkaar geplakt waardoor 1 poot 10 x 10 mm is geworden.


    [​IMG]
    Om het stuk van de poot dat ik uiteindelijk ga gebruiken heb ik 0,5 mm plaat geplakt.
    het overtollige materiaal is makkelijk met een schaar weg te knippen.

    [​IMG]
    Na het knippen even de rest wegschuren. De poten zijn nu 11 x 11mm. ( Boven stuk waar geen plaat omzit gaat er nog af )



    [​IMG]
    Het uitschuif gedeelte blijft de 11 x 11 mm , om de rest van de poten gaat nog een keer 1 mm plaat.


    [​IMG]
    En daar zijn de zwarte lijntjes weer:rofl::rofl:
    Het overtollige materiaal van de iets te grote platen die verlijmd zijn zal uiteindelijk dezelfde hoogte moeten
    krijgen als de rest van de poot. Daarom markeer je het materiaal wat moet blijven met een zwarte stiftlijn.
    Het overtollige materiaal blijven weg vijlen tot je bij de zwarte lijntjes komt.
    Het zwarte lijntje word uiteindelijk wel weggeschuurd/weggevijld maar als je voorzichtig bent zal je geen hoogte verschil zien.


    [​IMG]
    Met een kleine vijl bijna plat op het werkstuk een schuivende beweging maken van foto 1 naar foto 2 en deze beweging
    blijven herhalen met enige druk net zolang tot je zwart ziet verdwijnen, daarna op plekken waar het zwart weg is minder
    druk uitoefenen en langzaam maar zeker al het zwart wegvijlen.
    Nooit teveel op 1 plek vijlen want dan ga je zeker golvende lijnen of flinke happen krijgen.
    [​IMG]
    Als je secuur gewerkt hebt met plaat snijden, lijmen, vijlen en een beetje naschuren met schuurpapier zal je
    geen plamuur nodig hebben om een nagenoeg naadloos resultaat te krijgen.



    [​IMG]
    Bij de rechter poot zijn de hoeken iets rond geschuurd.

    [​IMG]
    Op deze foto zijn beide poten na behandeld, Links onder bij de linker poot zie je nog een klein beetje zwart.
    In dit geval kon ik met de nagel geen onregelmatigheden meer ontdekken dus het hoogte verschil is daar nihil tot niets.
    ( die kant kan natuurlijk aan de binnenzijde worden geplaatst. :rofl::rofl::rofl: )
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2017
    Rakthi, ahop, vwforum en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo,



    [​IMG]
    3 mm plaat

    [​IMG]
    Met behulp van powervijl, Dremel, vijltjes en schuurpapier de juiste vorm gegeven aan de voetjes.
    Uiteindelijk is de voet 2,2 mm dik geworden.



    [​IMG]
    De poten zijn ondertussen op dezelfde lengte gemaakt.

    [​IMG]
    Met 2 seconden lijm de messing busjes vast gezet .
    De busjes zijn 3 mm en zaten bij een servo verpakt. Het zijn "lagers" voor de servo arm.

    [​IMG]
    De 2 seconden lijm doe ik altijd in een oud leverpastei bakje en als "kwarst" gebruik ik een afgeschreven schroevendraaiertje.


    [​IMG]
    De gaatjes in de poten zijn 3,2 mm gemaakt zodat de voet vrij kan bewegen.

    [​IMG]
     
    Rakthi, VOLVO FH 16 750, ahop en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina