Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Indoorvlieger, 20 okt 2011.

  1. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Vrij irritant geluid, stel je eens voor dat elke modelboot op het water zo'n soundmodule heeft
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    gilbert dan moet je eens kijken als er 20 locomotieven op een baan aan het rijden zijn met allemaal hun eigen sound
    das pas om zot van te komen
    voor de rest
    [​IMG]
    een prettige dag ik ga verder aan de krick werken maar eerst koffie want anders start ik zelf niet
    en dan endfest 300 halen

    gr raf
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hetzelfde geval vind je bij de modelvrachtauto's, die klinken ook allen eender.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D tot nog toe is er nog niks ontploft in de lokale bosvijver.... :D

    Als het een soundmodule was, dan wel.....

    Maar dit is ECHT.... en dat verschil hoor je goed. Niks irritants aan of je moet vinden (en toe willen geven) dat echte schepen van dit type een irritant geluid hebben....
    Zelfs totale modelbouw-nitwit wandelaars in het bos vinden het prachtig dat het ding zo echt klinkt....

    Denk niet dat je iets vind wat precies zo klinkt als mijn pokkebootje :D
     
  5. MarioSt

    MarioSt

    Lid geworden:
    2 nov 2012
    Berichten:
    88
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Het is niet vandaag gebeurt maar wat langer geleden; 26 mei van dit jaar.
    Ik was zo lekker aan het varen met Tekla (Robbe Smaragd, nick name; Dikke Dame) toen ik de kontrole over de besturing kwijt raakte.
    Ze begon rondjes te draaien; ze was op drift. Goede raad is duur. Gelukkig was er een jonge dame die mijn Dikke Dame wilde redden. Overigens heb ik haar daarvoor beloond (goede raad/daad mag wat kosten).
    Hiervan (de redding) een filmpje.



    De reden was te lang proberen te zeilen met zo goed als lege batterijen. Toen maar een 2,4 GHz Turnigy TGY-i6 aangeschaft.

    Goed vaarweer
    Mario
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2017
  6. MarioSt

    MarioSt

    Lid geworden:
    2 nov 2012
    Berichten:
    88
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Nog een filmpje. Nu bestuurd met m'n nieuwe Turnigy.



    Goed vaarweer
    Mario
     
  7. MarioSt

    MarioSt

    Lid geworden:
    2 nov 2012
    Berichten:
    88
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Aan Tekla (Robbe Smaragd) heb ik wat kleine aanpassingen doorgevoerd. Onder andere aan het staand want. Om het te testen leek het een goed idee dit bij 4Bft te doen. Met volle zeilen; fok 47 dm2 en grootzeil 46 dm2 totaal zo'n 0,93 vierkante meter. Als getuige wil ik de aanwezige brandweer opvoeren. Toen ik zoal varend 3,1 liter oppervlakte water had ingenomen wilde ik dat aan de brandweer als dank overhandigen. Nooit weg een beetje extra bluswater toch? Maar helaas; ze waren zomaar vertrokken.
    Bijgaand een filmpje.



    Wat statistiek (GPS); gegevens tussen snelheid 0,3 en 6 km/h. Gem. 3,3, 5% van de tijd sneller dan 5,1 en 20% sneller dan 4,5 km/h

    Goed vaarweer
    Mario
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2017
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Waarschijnlijk onder de kuip naar binnen gekomen? Ik heb daar nooit een goeie oplossing voor weten te vinden. Als de Dikke Dame goed op een oor ligt, komt ook bij mij behoorlijk wat water via de afdichting tussen de (losse) kuip en de romp naar binnen.

    Oplossing: ik heb een pompje in de romp gezet met de aanzuigopening op het diepste punt. De aanzuigopening is een ABS-bakje op de bodem gelijmd met een stukje fijn horregaas als filter voor de opening. Vanuit het bakje loopt een stuk siliconenslang (inwendig 10mm) naar de pomp en vanuit de pomp eenzelfde stuk slang naar het loosgat in de spiegel. De pomp wordt bestuurd door een goedkope regelaar (hoog in de kajuit geplaatst) die voor- en achteruit kan. Achteruit (persen in plaats van zuigen) is soms ook makkelijk als de aanzuigopening eens verstopt zit. Dan "blaas" je de aanzuigopening even schoon.
    Als ik aan het varen ben 1 x in de tien minuten even pompen, dan is de boot snel leeg. De regelaar wordt bediend door kanaal 2 (rechterknuppel, op en neer) op mijn zender.

    Een ander voordeel: de pomp draait op 12V, dankzij de BEC in de regelaar kan er een 12V loodaccu (lekker laag en zwaar) als krachtbron in de boot die meteen de ontvanger en servo's van stroom voorziet.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Tsja, ik ken de Russische replica van het Peter de Grote Fregat daar hebben ze op een reis een echte uitdaging gehad.
    Lensaanzuig zat op het diepste punt...........
    Ja, ALS de boot vlak ligt:
    hart van het schip.
    Lig je op 1 of ander oor zit de zuig boven water: borrel je toch langzaam af.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Diepste punt van de Smaragd is het achterste deel van de plaat boven de kiel. Die zit ruim een cm onder het diepste punt van de romp. Oftewel: als er water in het schip aanwezig is, is het sowieso daar. Ongeacht of het schip recht ligt of niet. Ja, als ze onder een hoek van 45 graden ligt, en er is nog nauwelijks water in het schip, dan niet.
    Maar met een Smaragd merk je tijdens het varen nauwelijks of er een litertje of twee water aan boord is.
    Het is alleen zo slordig als dat water met je elektronische componenten in aanraking komt...
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja, op één of andere manier gaat dat slecht samen en heb je kans dat de magische rook uit de componenten ontsnapt.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    tja... en een rookgenerator op een zeilboot staat niet alleen vrij nutteloos, maar bovendien mis je een schoorsteen...
     
  13. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Hoezo, met een alu mast heb je toch een hele lange schoorsteen? Staat natuurlijk wel vreemd als daar magic smoke uit komt...
     
    Roel van Essen vindt dit leuk.
  14. MarioSt

    MarioSt

    Lid geworden:
    2 nov 2012
    Berichten:
    88
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Het is de bedoeling om een pompje in te bouwen. Daarvoor heb ik een dompelpompje 6V of een zelfaanzuigend pompje van 12V. Alleen heb heb ik de bediening nog niet uitgevogeld.
    @ Roel, kan je mij de gegevens van de regelaar geven? Al vast bedankt.
    Wat ik ook doe om water buiten te houden is de kuip rondom afplakken; het scheelt maar niet veel. (De dames hebben geen zin om te hozen; beschadigd hun nagellak)
    De elektronica, GPS unit en voeding zit in een spatwater dichte doos. Bij de 4Bft zeildag is er toch water in de doos gekomen. Ik had de doorgang van de voedingskabel naar de ontvanger vergeten af te dichten. Ergens tijdens het uit het water halen en op de wal leggen viel de GPS-unit uit. Eén batterijtje van zijn voeding had tgv het water kortsluiting gemaakt. De GPS-unit, gebaseerd op een Arduino Mega 2560 micro computer, was zeiknat. Na goed drogen werkt deze weer als van ouds. De batterijen van de besturing hebben niet te lijden gehad.
    Nu is het wachten op redelijk weer en een wind van 3-4Bft: Dan kunnen de "storm"zeilen worden getest. Wel geprobeerd bij 2 Bft, maar dat geeft mij geen inzicht in het gedrag, oploeven cq afvallen.

    Goed vaarweer
    Mario
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Da's heel simpel Mario: gewoon het meest elementaire en goedkope borstelregelaartje wat je kunt vinden én wat 12V kan verstouwen... Bij mij zit deze er in:
    https://www.conrad.nl/nl/mini-brushed-rijregelaar-voor-rc-auto-belastbaarheid-max-3-a-190040.html
    In het kader van: "Hoe voorkom ik magische zwarte rook?" heb ik de printplaat volgegoten met epoxy.

    Qua amperage hoef je niet zo bang te zijn: zo'n pompje trekt niet zoveel stroom.
    Die pomp hoeft ook niet superfijn af te regelen zijn; hij moet 't doen of niet. Vooruit of achteruit.
    Bij mij staat hij even aan, liefst als het hek van de boot in 't zicht is (dan kan ik zien of er wat opgepompt wordt) en daarna gaat hij uit.
    Als je het heel luxe wilt doen, zet je een waterdetector in je boot, dat via een relais de pomp inschakelt.
     
  16. MarioSt

    MarioSt

    Lid geworden:
    2 nov 2012
    Berichten:
    88
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Roel, dank.

    Goed vaarweer
    Mario
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Door @Corrien, de residente NL&B Graupner/SJ, Robbe/Futaba, Multiplex/Hitec en Simprop servicedienst:
    Modelbouw FAQ's
    → RC Techniek en elektronica
    Apparatuur heeft zwemles gehad
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Smit Salland (in aanbouw) van onderen:
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb je de onderkant helemaal kaal gehaald, Roel? Of is dit een nieuwe? Mis aan de onderkant de openingen van de stabilisators. Mooi om te zien hoe er een blad aan de voorkant tegen de straalbuis "plakt". Hier zit de vloot na een onderhoudsbeurt aan de schroefassen weer in de mottenballen. Maar met mooi stil weer is er 's winters ook wel te varen. En misschien nog wel even ijsbreken met Bugsier 3. De plastic Becker-roertjes van Smit Finland vonden het niet zo fijn en ook een van de straalbuizen kwam gedeeltelijk los van de romp. Maar het hangt helemaal van de omstandigheden af. We zien wel. Gr. Klaas.
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Onderkant is kaal, stabilisatoren zijn er af, gaten dicht. Geen toegevoegde waarde.
    Ik ben nu langzaam aan bezig om de bovenzijde te vervolmaken: dekhuis, stuurhut (geen "standaard" Smit stuurhut), mast, verlichting, geluidsmodule, lier.... Nog veel te doen!
     

Deel Deze Pagina