Dit komt uit een overname , drie polyester rompen , 2 sets vleugels en een aantal stabilo's . Ik heb geen idee wat het is en of de vleugels wel bij de rompen horen ? Iemand ? En voor de eventuele liefhebbers , ze mogen weg , dit is niets voor mij Groeten Jef
Ik zal het materiaal héél erg graag willen hebben als studiemateriaal. Om deze te vergelijken met 3D geprinte vliegtuigen. Groet:Robin
zoveel is er niet te studeren hoor.. gewoon dik glasvezel... of bedoel je meer het "gevoel" qua stijfheid en zo?
Gaat hier natuurlijk om stok oude RC1 modellen. Polyester rompen verouderen behoorlijk...(polyester blijft altijd stinken, en het wordt zachter als het niet UV beschermd is geweest... veroudering) Herkenbaar eveneens aan de glasvezelvlokken... Epoxy is wat stabieler. Herkenbaar aan glasweefsels. Ook hier kan het epoxy broos worden. Heb thuis wel wat voorbeelden, nieuw in doos, waarvan ik de romp niet meer zou durven gebruiken... ook als ziet de bouwdoos er nog patent uit. Papier is geduldig
Bedankt beiden. Even masseren en torderen,zekers Student. Ook er even aan ruiken,op tafel leggen ,naar de lijnen kijken en misschien ooit wel digitaal inscannen. Ik heb even snel op internet gekeken naar de naam van de firma..... Groet:Robin
Twee Speed cobra’s (alleen voor speed) en een Blue Angel (RC1)...... Interessant spul, een liefhebber kan er best nog iets moois van te maken. Wel inderdaad van tevoren even checken of de rompen nog voldoende stijfheid hebben en het materiaal niet teveel verouderd is. Anders kunnen deze rompen dienen als mal voor het maken van een nieuwe romp. Hoogtoerende 10 cc 2-takt en oude tijden herleven. Vergelijken met een 3D geprint model heeft niet veel zin, de sterkte wordt bij een epoxy / polyester romp gevormd door de huid / het toegepaste glasvezel. Deze techniek wordt nu nog steeds veel toegepast, is licht en sterk. Bij een 3D geprint model is een heel andere constructie noodzakelijk om enigszins stijfheid te creeeren. Zelf heb ik op dit moment geen belangstelling. Afgelopen Jaren drie classic patterns gebouwd, nu is het tijd voor iets heel anders. Succes met het vinden van een liefhebber. Grt, Arnoud.
Vergelijken met een 3D geprint toestel heeft naar mijn menig wel zeker zin. Old meets new. Ik wacht wel af of er een liefhebber voor de vintage rompen en vleugels de hoek om komt kijken...... Zoniet,nogmaals:dan heb ik in ieder geval een digitale ‘mal’. Foto’s van een medeforummer. Groet:Robin
Ah, snap nu wat je bedoeld. Gebruiken als mal kan natuurlijk prima. Aardig bedacht de constructie van het 3D geprinte model. Voor "normaal" rustig vliegen zal dit wel volstaan. 300+ km/h met de Speed Cobra zou ik niet op deze manier doen. De krachten zijn enorm bij dergelijke snelheden. Materiaal keuze is dan zeer belangrijk. Eenvoudig plastic kan dat m.i. niet aan. Grt, Arnoud.
Ondertussen zijn de rompen en vleugels al naar een Vlaamse liefhebber en forumlid , namelijk Kurt Groeten Jef
Ha! Bij Kurt! Die is er vast happy mee! Het is best lastig om af foto de proporties in te schatten. Speed! Da's wel interessant. Zeg Robin, dat ziet er stik-goed uit!... Zo transparant zijn het wel zuurtjes... haha. 3D heeft zeker potentieel, natuurlijk! We zitten nog aan de vooravond van heel veel moois. Gaaf die Cobra! Ik heb de kit staan van de Puma FH Speed. Zelfde laken een pak als de Cobra, met een span van slechts 1200 mm. Er kunnen met wat gefrut ook normale vleugels aan geschroefd worden. In de handleiding staat hoe de staart af te toppen voor minder drag. Die romp is broos aan het worden. Een kit uit halverwege '70? Veel barstjes in. Heb ook nog een Hegi Skylab staan. Die is uit Epoxy... en is nog zeer patent. Puma zeker wel te redden, of af te gieten Maar ach, ik laat hem voor wat ie is... zo oud mag blijven rusten. En nog zat projecten die aandacht nodig hebben. Leuke items Jef! Gr Bas
Het oorspronkelijke plan was om een zender bij Jef op te halen voor mijn zoontje die ook gebeten is door het modelbouwvirus, maar het liep wat uit de hand Ik ben met "iets meer" naar huis gekomen. De rompen zijn wat verouderd doorheen de jaren, maar nog prima bruikbaar. Nu nog tijd vinden, dat zal nog niet niet voor morgen zijn. Ik was al een tijd op zoek naar een speed cobra, en Jef toverde er zomaar 2 uit zijn berging tevoorschijn. En als liefhebber van jaren 70 F3A kistjes kwam er ook nog een Blue Angel-romp te voorschijn om het helemaal compleet te maken. Ik kon niet anders dan dat lot erbij te kopen, of ik zou er eeuwig spijt van gehad hebben. Zoon blij, papa blij en hopelijk Jef ook tevreden. Alleszins, bedankt Jef voor de gezellige babbel!
persoonlijk.. Ja en Nee Het krachtenspel om een vliegtuig is nooit veranderd. om een toestel met 5G (bij 300km/u is dat meer) om de hoek te jagen, heb je nu en vroeger dezelfde krachten. op 300 km/u gaan wervelingen om een toestel alle beweging in een romp/vleugel/roervlakken onder de loep.. iets teveel is meteen grote klap. Zoek maar eens op "flutter" Bij de meeste van dergelijke toestellen is de constructie zodanig opgebouwd dat de volledige constructie krachten opvangt en verwerkt. dit zal met 3d printen ook best mogelijk zijn, alleen zul je veel meer diagonalen en schotten moeten plaatsen om flutter weg te houden. Snelle toestellen zijn niet licht.. nooit geweest, en zijn ze ook nog steeds niet. al zijn ze in verhouding wel lichter geworden dan vroegah je kan wel proberen wat carbon roving in je ontwerp op te nemen. Dat is erg goed met trekkacht, jouw geprinte materiaal kan weer goed druk verdragen. In die combinatie kun je zoeken om iets werkends te krijgen. maar probeer wel eerst iets wat 200 vliegt voor je meteen naar 300 springt
Niets aan toe te voegen Student. Volgend jaar ben ik wel in het bezit van een 3D printer die met een aantal verschillende materialen kan printen. De aangeboden rompdelen waren voor mij ideaal,omdat er gedurende lange tijd ontzettend veel informatie over deze modellen is vergaard. Ik zoek nog wel even verder naar deze 5G monsters...... Groet:Robin
5G trekt mijn fourstar al... dan ben ik wel enthousiast bezig kijk ook eens bij het onderdeel "speedvliegen" op dit forum.. F5B.. verschrikkelijk hoe hard dat gaat.
Ha ha ha.... Ik dacht ook al?(verkeerd gelezen) Is 5FB de koningsklasse van de G krachten dan? Ik zal vanavond naar het speedvliegen kijken,het is mooi weer,even verder met mijn tuin. Groet:Robin
En...... inmiddels bekeken. Een totaal andere categorie in vergelijking met het kleine rompje met vleugelprofiel van de eerste post. Ook heb ik het idee dat er nogal wat veranderd is de afgelopen tijd. http://kunstvlucht.modelvliegsport.nl/f3a/index.php/forum-2016 Groet:Robin
Voor de liefhebbers, de speedcobra kit (replica) is nog steeds leverbaar : https://www.fliegerlandshop.de/shop...:32_34.html?XTCsid=apvigbai2k6nh0lv7aa4n1rki1 De Blue Angel (replica) ook : https://www.sunshine-modellbau.de/sunshine-flugmodelle/funmodelle/blue-angle-60 Grt, Arnoud.
Bij de oude F3A (RC1) waren de modellen snel. De Curare en dergelijke knalden zo snel mogelijke de figuren door. De nieuwe F3A modellen vliegen veel langzamer wat het ontwerp van het model en gewicht wat kritischer maakt. Over G krachten, in F5B trekken ze zo'n 40G, dikte van de vleugel is op zijn dikste punt ongeveer 12mm. Bij de Speedcup (F3S) halen de modellen zo'n 450 km/u maar daar zijn weer weinig G krachten. Alleen als het model ook maar ergens niet goed gebouwd is (speling in de aansturing, open voorlijst, torderende vleugels) dan komt het als Venz hagelslag naar beneden dwarrelen. GJ