Verschil tussen dle en dla motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Erik, 18 aug 2017.

  1. Erik

    Erik

    Lid geworden:
    5 jan 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Twello
    Hallo wie kan mij het verschil vertellen tussen dle en dal motoren .
    Over de kwaliteit enzo ?

    Groeten Erik
     
  2. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    569
    Koop een DA en je hoeft niet te kiezen.
     
    Rc nick vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gezien de micropuller in zijn avatar, denk ik dat OP niet op zoek is naar de beste vliegtuigmotor (1000 draaiuren zonder onderhoud), maar naar iets wat goed is om te tunen en korte krachtsexplosies te genereren....
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    Horen zeggen..
    Dle is een redelijk goede clone motor. Naar zeggen van DA, desert aircraft zou vrij goed moeten zijn.
    Volgens velen een van de beste.

    Dle hoor je in de regel vrij weinig slechts over.

    Dla schijnt weer een clone van dle te zijn, dacht ik. In de regel dus niet beter..
     
  5. Erik

    Erik

    Lid geworden:
    5 jan 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Twello
    En wat zou best te tunnen zijn een twin bv 40 cc DLE twin of een 58 cc DLA ?
    Kijk want Brutus heeft mij door .
    Ik wil zo ongeveer 7/7,5 pk er uit halen .
    Alvast bedankt
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De enige gok is, of je motor het lang genoeg uithoud om te kunnen tunen tot dat vermogen.
    Maar dat hangt natuurlijk nogal van je eigen vaardigheden af.

    Goed kans dat je met een "goeiekope chinees" wat meer onderdelen moet vervangen voor het loopt zoals jij wilt....
     
  7. Erik

    Erik

    Lid geworden:
    5 jan 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Twello
    Wat zou jij dan voor een motor aan raden ?
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe moet ik dat weten? Ik heb nul verstand van wat een Micropuller nodig heeft.... :D
     
  9. Erik

    Erik

    Lid geworden:
    5 jan 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Twello
    Van motoren toch wel ????
    Ik doe de rest wel .
    Weet jij nog een goede motor die een pk of 6 levert en onder de twee kg weegt ?
    Maak niet uit wat voor merk liefst 2 tackt.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb wel verstand van motoren, maar ben geen catalogus (dat ik maten en gewichten en zo uit mijn hoofd weet).
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  11. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
  12. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Gewoon een dle pakken. En op tijd de lagers wisselen.
     
  13. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Mvvs nemen; zijn ontworpen om hoge specifiek vermogens te halen. De 58 is er ook met een water gekoelde kop + radiateur wat behoorlijk wat vermogenswinst geeft mits je de koeling op zo een tractor goed weet te regelen (maar dat lijkt me met luchtkoeling ook niet makkelijk).
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zijn DLE clonen op de markt en volgens mij is DLA ook weer een clone van DLE.
    Je kan redelijk goedkoop een echte DLE kopen.
    http://www.baorcshop24.com/dle61-motor-inkl.-zuendung

    1800 gram en 6 pk.
    Mijn MVVS 152 heb ik direct bij MVVS gekocht en daar ook laten tunen.
    Ik wilde meer toeren kunnen draaien dus er is iets aan de membramen gedaan.
    Hij had ongeveer 16 PK maar is een stuk duurder dan een DLE.

    Een andere optie is een bootmotor.

    Bijvoorbeeld een CMB 35 gas
    Of een 27 gas.
    Ik denk dat die ook wel tegen de 6 PK zitten, misschien wel er overheen.
    http://www.cmb-motori-italia.com/Engines.html

    Het hoogst specifiek vermogen krijg je toch nog met een nitromotor.
    Ik weet niet wat een 20cc bootmotor levert maar dat zou zomaar ruim over de 6 PK kunnen zijn.

    GJ
     
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik heb hier een DLE111V1 een van de eerste nog via hk gekocht.
    deze waren toen nog nergens anders te krijgen.
    deze motor heeft ca 400L gezien vorigjaar nieuwe lagers gedaan. verder altijd starten lopen.
    de dla 112 heb ik ook nog niet veel mee gevlogen maar start ook altijd zo.
    de dla is een immitatie van de dle en die is weer een imitatie van een merk motor.
     
  16. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    DLE is gewoon een goed merk.

    Cloon? Klein beetje ja en vooral veel nee........ ze zijn ooit begonnen door een DA50 te kopieren en die om te dopen naar DL50.
    Grappige was dat de DL carb beter was en de DL50 beter liep dan de DA50.
    Dus gingen velen DA50 gebruikers een carb van een DL50 monteren.

    Daarna is DL begonnen met eigen motoren en de naam is naar DLE gegaan.
    DLE30, 35, DLE40, DLE60 twin, DLE61, DLE55, 55RA, DLE 111,120 en gaan maar verder zijn toch echt eigen ontwerpen.
    Nou ja het blijft gewoon het 2 takt concept natuurlijk maar wel eigen ontwerp.
    merkjes als DLA kopieren letterlijk en wijken slechts af door te beweren dat ie 1cc meer heeft per type.

    Wel moet je oppassen want er worden veel nep DLE's verkocht. Niet zo gek want ze zijn erg populair.
    Verder zijn er veel kopies zoals dla en agm.
    Deze kunnen goed lopen maar zijn vaak slagje minder precies gedraaid en gegoten(zie youtube).

    Wil je zoiets wat zoveel mogelijk pk levert dan zou ik inderdaad voor een mvvs gaan in de 60cc klasse levert de mvvs58 pro toch zo 7pk of meer.
    Terwijl de rest eerder rond de 6pk zit.
     

Deel Deze Pagina