Aziz update

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Carracol, 17 mei 2017.

  1. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    Hallo allemaal,
    effe voorstellen, ik ben Ronny en ga proberen de bouw van de Aziz ( model Slipway ) naar een iets hoger niveau te brengen omdat ik met bepaalde items en afwerkingen niet akkoord ga .
    Aangezien we hier, en ik hoop dat ik hier op de goede plaats ben,iedereen iets willen tonen van ons kunnen en we zelfs ook iets willen leren van elkaar, ben ik dus begonnen met dit bouwverslag.
    Ik heb hier al heel wat rond geneust en de nodige info meegenomen en veel mooie dingen gezien, chapeau aan al die kustenaars.
    Nu genoeg introductie en geleuter, nu naar het verslag.
    De bouwdoos vanuit Engeland toegestuurd krijgen was geen enkel probleem, in een paar dagen tijd stak die in de brievenbus. ( groot hé, die bus ! )
    Ondertussen had ik nog een koopje kunnen doen via 2dehands.be, de Smit Nederland van BB.
    Die prijs was te mooi om te laten liggen en was nog maar net begonnen met de bouw, dus nog heel veel werk.
    Daarmee kon ik ondertussen voort en de kriebels begonnen te werken.
    Het was voor mij een ontdekking dat de roeren ( becker roeren ) bestond uit stukjes plexiglas.
    Wat een geknoei is me dat, dit was voor mij niet OK ! Dit kan beter.
    Dus er zelf maar gemaakt want iets vinden was al even moeilijk en te duur !
    Zie foto's
    Ja de foto's van het eerste roer ben ik effe kwijt, maar de tweede is een kopie natuurlijk
    Dus heb ik zelf twee Becker roeren gemaakt uit aluminium en messing.
    Nu zul je waarschijnlijk zeggen..... wat in de......heeft dit te maken met de Aziz ?!!
    Wel, na het beslag te zien van de Aziz zat ik weer met het hetzelfde probleem... die F......g roeren.!!
    Het gaat er bij niet in dat je roeren plaatst die je er achteraf niet uit krijgt ( demonteerbaar )
    Sorry maar ik heb een verleden als mekanieker in de scheepvaart, vandaar !
    Nu ga ik proberen om dit wel demonteerbaar te maken, zoals het bovenlager van de roerkoning
    Dit ga je toch niet kleven ? Wat als.....! Net als vanonder aan de schroeftunnel
    Ook de schroefas kokers ga ik onder handen nemen, zind mij ook niet.
    Ondertussen kan ik misschien wel mijn eerste vraag stellen aan iemand :
    De Aziz heeft net zoals de Smit Nederland een groot ruim / machinekamer, nu in de Smit heeft BB een bodemplaat voorzien, die kan dienst doen voor de bouwplaat en ook als vloerplaat boven de " bilges "
    De kenners onderons weten wel wat ik bedoel.
    Dit wil ook doen bij de Aziz
    Zou dit verkeert zijn of niet passend in de modelbouw ??

    Alvast bedankt en de groetjes
    Ronny
     

    Bijgevoegde bestanden:

    kaapstander vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Niet verkeerd om een bodemplaat in de Aziz te leggen Ronny. Je moet wel even in de gaten houden hoeveel invloed dat heeft op de positie van de motoren. Bij mijn Smit Finland heb ik wat dikkere motoren gebruikt en die liggen nu met hun "buik" op de plaat. Past qua hooget allemaal net. Leuke Becker roeren heb je gemaakt. Zelf iets geknutseld van een allegaartje. Fietsbandventielen als doorvoer, asjes van RVS staal, Plastic als plaatmateriaal, opgevuld met 2C-lijm. Messing plaat voor de "meenemers" van achterkant roer. Als kant en klaar beslag alleen ankertjes gekocht, maar achteraf had ik die ook zelf kunnen maken. Het is verstandig om schroefassen en roeren te kunnen demonteren. Schroefassen smeer ik met uierzalf of vaseline. Loopt goed, geen lekkage en 1 x per jaar verversen. Lijkt meer werk dan het is. Beetje warm maken en injecteren met een injectiespuit. Omdat de romp van de Smit nogal "week" is dubbele kruiskoppelingen gebruikt tussen motoren en assen. Voorkom je een hoop wrijving mee. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  3. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Van harte welkom Caracol. Weer een kunstenaar erbij gezien je Becker roeren. Blijf je volgen.
     
  4. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    Bedankt voor je input Klaas, ik hou er rekening mee
    grts Ronny
     
  5. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    Van een kunstenaar gesproken, ben jij de top.
    Ik volg jou Sovereing al van het begin, en wat jij doet maakt mij watertanden.
    Bedankt alvast
    grts Ronny
     
  6. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    Hallo, hier zijn we terug van weg geweest.
    Heb niet stil gezeten maar wel rustig aangedaan met het verbeteren of aanpassen van de onderdelen.
    De schroefassen en kokers werden volledig nieuw gemaakt volgens de afmetingen die nodig zijn bij de Aziz.
    Bij deze heb ik geopteerd voor een lagering en asdichtring aan de motorzijde en een bronzen bus bij de schroefzijde.
    Alsook werd een koker gesoldeerd voor de smering die eveneens dienst doet als waterkering.
    Hierbij wat foto's, die meer zeggen dan woorden
    schroefas lagering2.jpg schroefas lagering afwerking.jpg schroefassen bovenzicht.jpg schroefas compl.jpg
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  7. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    Oeps, denk dat de voorgaande foto's wat groot zijn uitgevallen, moet nog wat wennen aan dit programma :confused:
     
  8. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    tunnelsupport1.jpg support roer:schroefas.jpg schroeftunnel:roerkoning2.jpg tunnelsupport bovenzicht.jpg opbouw schroefen2.jpg schroefen met roersupport zijaanzicht .jpg tunnelsupport1.jpg support roer:schroefas.jpg schroeftunnel:roerkoning2.jpg tunnelsupport bovenzicht.jpg opbouw schroefen2.jpg schroefen met roersupport zijaanzicht .jpg Ok we gaan verder, na dit huzaren werkje verder met de schroef tunnels ( of kokers ) en de bijhorende onderdelen / supports
    Normaal gezien volgens de instructie's moet men alles samenbouwen op de romp, uitlijnen en verzegelen met lijm.
    Hier ook weer afgeweken, en geopteerd voor iets steviger materiaal dat niet smelt onder en vlammetje :eek:
    De support die de schroeftunnel,( ik ga hierbij dit verder tunnel noemen) met de schroefaskoker en het roer verbind werd opnieuw gemaakt uit messing, eerst met een vaste roerkoning lager, daarna aangepast dat dit lager demonteerbaar is, kwestie van het roer later te kunnen verwijderen bij onderhoud.
    Ook het bovenste lager voor de roerkoning, die in de rompzit en normaal wordt verlijmt, werd aangepast zodat dit ok weer demonteerbaar is.
    Dan heb ik een uit kunstof een hulpstuk gemaakt om de support gecentreerd te lijmen aan de tunnel voordat dit wordt geplaatst aan voorziene voetstuk.
    Met deze handeling bespaar je zweet bij het uitlijnen, want eens verlijmt kan je niks meer aanpassen.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  9. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    Ik weet niet hoe het komt maar die :mad: foto's staan weer voor de tekst :(
     
  10. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    deze foto's was ik dan weer vergeten bij te voegen, sorry
    lager roerkoning gedemonteerd.jpg
    lager roerkoning SB.jpg roerkoningen gemonteerd.jpg lagers roerkoningen.jpg
    yes het is gelukt om ze er tussen te krijgen :feli:

    als jullie ze groter wil dan is het geen probleem, heb dit al wel voor mekaar gekregen :banana:
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Netjes gemaakt Ronny! Het is belangrijk om voor onderhoud roeren en schroefassen te kunnen verwijderen. Ook je (Kort)straalbuizen moeten goed vastzitten. Tijdens het varen treden er trillingen op en het zal ongetwijfeld voorkomen dat er vuil tussen schroef en buis komt. Vervelend als er tijdens de vaart iets los komt of de boel aan gaat lopen. Het bloed kruipt etc. en ik ben met mijn Smit Finland eens gaan ijsbreken. Wel spectaculair, maar wel een van de Becker-roeren beschadigd en een straalbuis los van de scheg. Wel te repareren, maar bij de bouw niet goed nagedacht. Maar eens kijken of ik jouw roeren kan plagiëren. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  12. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    Sommige hebben het misschien opgemerkt maar er is een aanpassing over geslagen !
    Namelijk de boegschroef, die was al geplaatst voor de schroefassen en co .
    uitlijning boegschroef.jpg boegschroef opening SB.jpg boegschroef verzegeld.jpg boegschroefkokers.jpg boegschroef rooster.jpg
    Wat heb ik hier gedaan ? Wel het meeste zoals iedereen, plaats bepalen, aftekenen, gaatje maken, uitlijnen en dan het kritische moment....
    twee gaten maken de de boeg, opzich niet moeilijk maar het moet juist zijn of je kan gaan knoeien
    de foto's tonen wat ik heb gebruikt om er zeker van te zijn of de boel wel is goed uitgelijnt
    namelijk een waterpas voor aan een touw te hangen, het past en is altijd juist, je moet wel zien dat de rest, romp dus, ook waterpas ligt he :cool:
    De rest is einfach, alleen heb ik geopteerd, afgekenen hier op het forum, om de aandrijving horizontaal te plaatsen, voor de latere toegang
    Dan heb ik de onze kunstenaar Macrabit zijn goede voorbeeld gevolgt en de boegschroef voorzien van een rooster, het is wel niet het zelfde maar het gaat in de richting, men gebruikt het materiaal dat je voor handen hebt niet waar ?
    Nu ga ik rusten want ik ben net ( vrijdag jl.) geopereerd aan de pols voor carpeltunnel syndroom aan de rechterpols, vandaar de eventuele schrijf fouten
    Tot spoedig weder schrijven
    groetjes Ron
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  13. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    Bedankt Klaas, ik doe mijn best om tussen jullie, de groten der modelaarde, mij te mogen plaatsen :friends::hammer:
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Ronny. Zelf vind ik me een eenvoudige knutselaar. Beterschap met je pols en forceer de boel niet. Gr. Klaas.
     
  15. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    @klaas, zou jij mij kunnen helpen met het volgende ?
    Ik zou voor de electro benodigdheden een bestelling doen maar ik weet niet of het goed is :cool:
    De beide motoren bezit ik al : Bulher 6-18 VDC 12V-3030t 1,7A
    Een boeschroef ook van Raboesch : power 400 7,2 V
    Dus wil ik : 2 regelaars Navy V30R met bec, 1 regelaar Navy V15R, 2 onstoorsetjes E-200-500, 3 zekeringshouders 20A en 2 Loodgel accu's 12V-7ah
    Is dit OK ?:friends:
    Er zijn zoveel verschillende meningen en keuze's, maar ik zie door het bos de bomen niet meer :weetnie:
    grts
    Ronny
     
  16. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Beste Carracol ik zou persoonlijk voor andere regelaars gaan, de Navy dingen maken een hoop herrie vind ik, ik had ze er ook eerst tussen staan, maar ze staan constant te piepen, zelfs mijn boegschroef regelaar heb ik vervangen door heel goed spul eigenlijk (aanrader van Harm).
    Kijk hier eens ze zijn niet echt duurder dan die navy's maar een wereld van verschil... (ook in formaat)

    https://www.modellbau-regler.de/shop/index.php?cPath=1&MODsid=4qhua4gdhp76dlk8le4d6qm3h5

    Persoonlijk ben ik voor Lipo's gegaan omdat je dan veel meer amp's krijgt voor het volume.

    (ik heb nog 2 navy40 liggen (nieuw) en nog 2 rocrafts (30A) mocht je toch voor de klassieke gaan mocht er interesse zijn graag PB)
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronny, De Bühlers trekken op 12 volt per stuk ongeveer 1 Ampère. Ik bedien ze met de zelflerende 16 A regeleaars van CTI. Laten de motoren in het langzame bereik wel een beetje piepen. Per regelaar zou ik een 10 A zekering plaatsen. In mijn Smit Finland staan 2 parallel geschakelde 12V-7Ah accu's. Aan eentje heb ik qua capaciteit voldoende. De tweede is puur voor ballast. Geen idee of jouw schip zoveel ballast nodig heeft. Indien loodaccu's te zwaar zijn zou je Lipo's kunnen nemen. Mijn voorkeur hebben ze in ieder geval niet. Een van de redenen is dat de accu's in het schip blijven staan, ook tijdens het opladen. Heb verdekt een laadplug ingebouwd met in serie naar de accu's een diode en een lampje. Als lader gebruik ik een 18 Volts, 1A voeding van een modem. Maakt niet uit of die gelijkstroom of wisselstroom levert. De diode maakt er gelijkspanning van en beschermt eventueel tegen verkeerdom aansluiten. Het lampje begrenst de stroom en geeft indicatie dat het laadproces loopt. Is niet geschikt voor snelladen. Bewust heb ik niet geschreven wat je moet kiezen, maar wel hoe je het zou kunnen doen. Geheid dat er tig andere meningen/adviezen zijn of komen. Niks mis mee, maar bij mij is het simpel en overzichtelijk en het werkt in een van mijn modellen al meer dan 40 jaar. Niet met dezelfde accu's en lampjes. Succes ermee. Gr. Klaas
     
  18. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Ik heb in de Aziz dezelfde motoren met de graupner 40 Ah regelaars. Werkt prima. Als voeding liggen er 2 x 12V - 7 Ah accu's in en voorin 6 V - 4 Ah voor de boegschroef. Heeft zo al behoorlijke ballast. Moet dan nog een beetje in de kont getrimt worden.
     
  19. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    Bedankt allemaal voor de reactie,
    @ron alders, waarom vooraan een extra accu ?
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ronny, hier nog een gebruiker van Buhler-motoren. Ik heb ze in m'n Smit Salland. Uitstekende motoren: sterk, geruisloos en zuinig met ampere's. Aanloopstroom in het water is 4,5A met beide motoren samen: van stilstand tot volgas, model met een touw aan de kant gehouden. Meteen daarna, als de motoren eenmaal lopen, zakt het stroomverbruik in tot ongeveer 1A. Nogmaals: op beide motoren. Aan de motoren hangen twee afgetopte 50mm Raboesch schroeven in tunnels.

    Ontstoring:

    Het voordeel van de Buhler-motoren: je hoeft ze in feite niet te ontstoren. Het zijn veel mooier gemaakte motoren dan de Speed-motoren. En als je op 2,4 gHz vaart is ontstoren sowieso veel minder nodig; die frequentieband is redelijk ongevoelig voor de storingspulsen die "onze" modelbouwmotoren opwekken.

    Zekeringen

    Zoals je hierboven al kunt lezen is het stroomverbruik van de Buhlers laag. 20A zekeringen zijn dan ook een beetje overgedimensioneerd. Zeker als je ze gaat gebruiken samen met een 15A regelaar!
    Wat ik je adviseer:
    Zet over elke motor een zekering. Minimaal 5, maximaal 10A.
    Die beschermt je motor en je regelaar op het moment dat je een geblokkeerde schroef hebt. Dan loopt de stroom op (ook bij Buhlers, aangezien die door willen gaan!) tot boven de grens waarbij de zekering 'plof!" zegt en doorbrandt.
    Je hebt dan nog altijd je andere motor om aan de kant te komen. Bij 20A zekeringen is de kans groter dat je regelaar doorfikt of een stuk bedrading voordat uiteindelijk de zekering de geest geeft!

    Regelaars:

    de regelaars die JaFa adviseert zijn uitstekend. Regelen mooi fijn, ook in de lage toeren en je motoren piepen niet, zoals de meeste moderne regelaars wel laten doen. Met name bij mooie geruisloze motoren vind ik het gepiep op langzame snelheid irritant.

    Accu's:

    De Aziz heeft nogal wat waterverplaatsing. Dan kun je prima lood-accu's gebruiken: zowel als krachtbron en tevens als ballast. Lipo's zijn op zich prima accu's (de kinderziekten zijn er langzaam maar zeker wel uit ontwikkeld) maarom waar zou je die gebruiken als je goedkoper loodaccu's in je model kan leggen die je op een middag varen nog steeds niet leegvaart? Dus: je keuze voor lood is prima. 1 x 12V, 7Ah accu weegt 2,65 Kg. Ik vraag me overigens af of je op een middagje varen wel 2 7A accu's leegtrekt.... Maar goed, een schip wat 13,5 kilo mag wegen, heeft wat ballast nodig. De 2e accu kun je dan eventueel gebruiken voor verlichting, winch, boegschroef en andere "leuke dingen" ...
     

Deel Deze Pagina