Aangestoken door de bouwverslagen in dit draadje ben ik ook begonnen met de bouw van een eenvoudige trainer. Tekening gedownload van Outerzone en via een digitale plotservice op internet in de brievenbus laten bezorgen. Een avondje snijden en plakken en de hoofdcomponenten liggen klaar.... Maar zoals bekend zit de meeste tijd in de afwerking. Toen ik gisteren de tekening op de club liet zien viel mij op hoe weinig mensen wisten wat lijnbesturing is. Nou ben ik zelf ook maar een beginner op dit terrein (ooit meer dan dertig jaar geleden een drietal modellen gehad, maar die ervaring is inmiddels wel roestig geworden). Ik hoop dus dat dit niet alleen voor mij een leerzame ervaring wordt, maar dat er ook anderen op de club lol aan gaan beleven. Ik ga ook niet meer aan dat diesel gepruttel beginnen, maar maak hem lekker elektrisch (excuses aan alle puristen maar mijn laatste brandstofmotor heb ik zo'n 8 jaar geleden gestart).
LB blijft leuk.... als je toch electisch gaat (en de puristen toch al voor hun hoofd stoot), koop jezelf dan een goedkope autozender/ontvanger. je hoeft dan niet met timers te spelen, en kan gewoon gas geven en dus ook de motor stoppen wanneer jij wilt. (als je draaierig wordt) zender in je linkerhand, handvat rechts....
Nou ik heb al 5 zenders dus ik ga er niks bijkopen Voor het echte LB gevoel ga ik toch voor een timer. Toch nog een beetje purist
Ik zie dat je al LB ervaring hebt. Desondanks moeten we echt eens wat afspreken, om de kans op meteen de eerste keer weer succesvol vliegen naar 100% te krijgen. Dan over wat ik zie op de foto's: Dit model ziet eruit als een trainer voor eenvoudige kunstvlucht. Voor de allereerste pogingen > (opstijgen, tussen de 1,5 en 3 mm hoogte blijven vliegen en dan weer landen), lijkt me deze constructie wat kwetsbaar. Niet voor niets vliegen we zelf bij lessen met (zelfs nog gemodificeerde) Ace trainers. Die kunnen desnoods stuiteren als het niet al te gek wordt. Bovendien gebruiken we daar nog wel brandstofmotoren, omdat die veel minder kwetsbaar zijn dan electro. Food for thought?
He Bruno, als die jongen op 1,5 tot 3 mm hoogte moet vliegen, lijkt elke constructie mij tamelijk kwetsbaar. Mooi kistje Flymax! MVG Max
Jij zou beter moeten weten... Sinds jouw definitieve terugkeer aan het handvat wordt bij LB de vlieghoogte uitgedrukt in maximeters (mm).
Bruno; Jaja; Zeg Flymax, als jij je model wil invliegen, geef even een seintje, dan kom ik wel naar Zwolle en laat een beetje lijnbesturing zien, in dit geval carrier. MVG Max
Heren, dank voor het meedenken en jullie aanbod voor ondersteuning. Ik wil daar graag gebruik van maken! Het is sowieso heel lang geleden dat ik met een LB model heb gevlogen en ik heb ook geen zin om de boel meteen kapot te vliegen. Misschien moet ik toch nog een tussenstap inbouwen en een echt trainertje in elkaar plakken.
Ik heb een aantal elektromotoren in diverse maten. Mijn brandstofmotoren heb ik de afgelopen jaren allemaal verkocht.
ik heb evt nog een VT-airracer over, die vliegt op 3S/450mAh met een turnigy 2204, foto: http://foamtoair.f3ascore.com/controlline/index.htm maar dan in het blauw
Dank voor het aanbod, maar sinds mijn laatste aanschaf (zie foto) heb ik de hobbykas even op slot gedaan. Ik bouw dus zelf wel een kistje van materiaal dat ik al in huis heb.
Ja de Manicaca is bijna klaar! Alleen nog de motor en de wielen monteren. De CL timer van Robert-Jan is vrijdag ook binnengekomen dus het valt allemaal op z'n plek.
En hierbij een foto van de stand van zaken. regelaar en timer nog aansluiten en dan is hij in principe klaar om te vliegen. Buiten beeld moet ik nog wel een handvat maken, ik heb 2 jaar geleden een mooi antiek handvat verkocht
Let even op dat als je het model aan de leadouts ( daar waar je je lijnen aan vastzet) optilt, de romp waterpas of iets met de neus naar beneden moet hangen. Zo weet je in ieder geval dat je na het opstijgen voldoende lijntrek hebt en gewoon kunt vliegen. Tenzij je na het loskomen van schrik ophoudt met sturen -beginnerskwaaltje-, want dan ga je in een keer, via een stijgvlucht naar de andere kant van de cirkel en daar tegen de grond.... Maar goed, of Max of ik, of allebei komen je wel even assisteren als het zover is.
Als jullie bij ons (MVC-Cumulus in Kampen) langs willen komen dan wordt dat erg gewaardeerd. Niet alleen door mij, maar de overige leden zijn ook erg benieuwd naar dit fenomeen!
Komt helemaal goed, misschien dat je beter even wacht met een handvat maken, ik heb er altijd een paar bij mij met verschillende hart afstanden tussen de up- en de downlijn. Kan je beter kijken wat het beste is. Henk de Jong heeft een keer een postje neergezet over het ideale handvat, daar kan je zaken aan verstellen. Even kijken of ik dat draadje kan vinden. MVG Max