Manicaca II

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door flymax, 8 okt 2017.

  1. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Aangestoken door de bouwverslagen in dit draadje ben ik ook begonnen met de bouw van een eenvoudige trainer. Tekening gedownload van Outerzone en via een digitale plotservice op internet in de brievenbus laten bezorgen.

    Een avondje snijden en plakken en de hoofdcomponenten liggen klaar.... Maar zoals bekend zit de meeste tijd in de afwerking.

    [​IMG]

    Toen ik gisteren de tekening op de club liet zien viel mij op hoe weinig mensen wisten wat lijnbesturing is. Nou ben ik zelf ook maar een beginner op dit terrein (ooit meer dan dertig jaar geleden een drietal modellen gehad, maar die ervaring is inmiddels wel roestig geworden). Ik hoop dus dat dit niet alleen voor mij een leerzame ervaring wordt, maar dat er ook anderen op de club lol aan gaan beleven.

    Ik ga ook niet meer aan dat diesel gepruttel beginnen, maar maak hem lekker elektrisch (excuses aan alle puristen maar mijn laatste brandstofmotor heb ik zo'n 8 jaar geleden gestart).
     
    jef vindt dit leuk.
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    LB blijft leuk.... als je toch electisch gaat (en de puristen toch al voor hun hoofd stoot), koop jezelf dan een goedkope autozender/ontvanger.
    je hoeft dan niet met timers te spelen, en kan gewoon gas geven en dus ook de motor stoppen wanneer jij wilt. (als je draaierig wordt)

    zender in je linkerhand, handvat rechts....
     
  3. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Nou ik heb al 5 zenders dus ik ga er niks bijkopen:)

    Voor het echte LB gevoel ga ik toch voor een timer. Toch nog een beetje purist;)
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik zie dat je al LB ervaring hebt.
    Desondanks moeten we echt eens wat afspreken, om de kans op meteen de eerste keer weer succesvol vliegen naar 100% te krijgen.

    Dan over wat ik zie op de foto's:
    Dit model ziet eruit als een trainer voor eenvoudige kunstvlucht.
    Voor de allereerste pogingen > (opstijgen, tussen de 1,5 en 3 mm hoogte blijven vliegen en dan weer landen), lijkt me deze constructie wat kwetsbaar.
    Niet voor niets vliegen we zelf bij lessen met (zelfs nog gemodificeerde) Ace trainers.
    Die kunnen desnoods stuiteren als het niet al te gek wordt.
    Bovendien gebruiken we daar nog wel brandstofmotoren, omdat die veel minder kwetsbaar zijn dan electro.
    Food for thought?
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2017
  5. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    He Bruno, als die jongen op 1,5 tot 3 mm hoogte moet vliegen, lijkt elke constructie mij tamelijk kwetsbaar.
    Mooi kistje Flymax!

    MVG

    Max
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    posting is niet te deleten.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2017
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Jij zou beter moeten weten...
    Sinds jouw definitieve terugkeer aan het handvat wordt bij LB de vlieghoogte uitgedrukt in maximeters (mm).
    :p;)
     
  8. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Bruno;
    Jaja;
    Zeg Flymax, als jij je model wil invliegen, geef even een seintje, dan kom ik wel naar Zwolle en laat een beetje lijnbesturing zien, in dit geval carrier.

    MVG

    Max
     
  9. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Heren, dank voor het meedenken en jullie aanbod voor ondersteuning. Ik wil daar graag gebruik van maken! Het is sowieso heel lang geleden dat ik met een LB model heb gevlogen en ik heb ook geen zin om de boel meteen kapot te vliegen. Misschien moet ik toch nog een tussenstap inbouwen en een echt trainertje in elkaar plakken.
     
  10. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Flymax;

    Wat voor motortjes heb je beschikbaar voor een trainertje?

    MVG

    Max
     
  11. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik heb een aantal elektromotoren in diverse maten. Mijn brandstofmotoren heb ik de afgelopen jaren allemaal verkocht.
     
  12. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
  13. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Dank voor het aanbod, maar sinds mijn laatste aanschaf (zie foto) heb ik de hobbykas even op slot gedaan. Ik bouw dus zelf wel een kistje van materiaal dat ik al in huis heb.

    [​IMG]
     
  14. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Flymax;

    Wil alles een beetje vlotten?
    De winter nadert!

    MVG

    Max
     
  15. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ja de Manicaca is bijna klaar! Alleen nog de motor en de wielen monteren. De CL timer van Robert-Jan is vrijdag ook binnengekomen dus het valt allemaal op z'n plek.
     
  16. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    En hierbij een foto van de stand van zaken. regelaar en timer nog aansluiten en dan is hij in principe klaar om te vliegen. Buiten beeld moet ik nog wel een handvat maken, ik heb 2 jaar geleden een mooi antiek handvat verkocht :hammer:

    [​IMG]
     
    Ariel vindt dit leuk.
  17. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Ziet er strak uit.
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Let even op dat als je het model aan de leadouts ( daar waar je je lijnen aan vastzet) optilt, de romp waterpas of iets met de neus naar beneden moet hangen.
    Zo weet je in ieder geval dat je na het opstijgen voldoende lijntrek hebt en gewoon kunt vliegen.
    Tenzij je na het loskomen van schrik ophoudt met sturen -beginnerskwaaltje-, want dan ga je in een keer, via een stijgvlucht naar de andere kant van de cirkel en daar tegen de grond....
    Maar goed, of Max of ik, of allebei komen je wel even assisteren als het zover is.
     
  19. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Als jullie bij ons (MVC-Cumulus in Kampen) langs willen komen dan wordt dat erg gewaardeerd. Niet alleen door mij, maar de overige leden zijn ook erg benieuwd naar dit fenomeen!
     
  20. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Komt helemaal goed, misschien dat je beter even wacht met een handvat maken, ik heb er altijd een paar bij mij met verschillende hart afstanden tussen de up- en de downlijn. Kan je beter kijken wat het beste is.
    Henk de Jong heeft een keer een postje neergezet over het ideale handvat, daar kan je zaken aan verstellen.
    Even kijken of ik dat draadje kan vinden.

    MVG

    Max
     

Deel Deze Pagina