Zoals jullie wellicht gemerkt hebben ligt de bouw van mijn Sopwith Pup momenteel stil. Dat komt omdat we nu bezig zijn om met de zaak te verhuizen naar een nieuw pand. En we hebben momenteel veel opdrachten. Dus even geen tijd voor de hobby. Omdat ik de Pup toch niet vliegklaar krijg voor het seizoen ga ik een oude Piper Cub vliegklaar maken. Deze heb ik van een vriend overgenomen. De Piper is 25 jaar oud en heeft veel gevlogen. Er zat een 38 ccm Zenoah in. Deze heb ik verkocht , ik wil er graag een viertakt in. Ik ben er alleen nog niet uit welke. Iemand een idee welke ? Ik dacht evt. aan de Roto 35 fs of de Saito 57. Graag suggesties. Ton
Hallo Ton, Gaat je vast lukken er (weer) wat moois van te maken. Hopelijk zo mooi, dat de vorige eigenaar er veel spijt van krijgt Qua motorisering heb ik echter geen idee voor je. groeten Roel
Zelf dacht ik eerst aan de Roto 35 fs of de Saito 57. Maar de Kolm 50 zou ook een goede keuze zijn. Heeft iemand ervaring met de Kolm 50 ? Ton
Enig idee wat het vlieggewicht wordt Ton? De Saito twin is natuurlijk prachtig en loopt erg mooi, wel moet je dan de mooie(!) dummy weghalen. De Roto heeft een mooi 'diep' geluid, ik vraag me alleen af of hij deze kist trekt. De enige Kolm die ik heb horen lopen was een 2 cilinder in lijn -iets van 100cc- op een 1/3 Albatros. Prachtig maar deze gebruikte geloof ik geen demper want wat een bak herrie dat daar uit kwam Is de Valach VM60 geen optie? Groeten, Ralf
De Valach 60 is zeker een optie. Ik zag net op de site van Practical Scale een beschrijving over het inbouwen van de Valach in een Piper Cub. Zal het bericht vanavond eens goed gaan bekijken. https://www.toni-clark.com/deutsch/motoren/vm60/galerie/vm60_in_piper_j3/index.html Ton
Dag Bart, Ik ga de Piper eerst vliegklaar maken. Dat betekent : Nieuwe tank Cockpit glas vernieuwen. Nieuwe rubbers op het landingsgestel. Spandraden op de staart. Nieuwe servostekkers. Hier en daar wat bijverven. Hii ziet er oud uit en dat is prima zo. Dan nog een nieuwe motorkap. Deze vernieuw ik omdat er een nieuwe motor op komt. Ik heb besloten om een Kolm EZ-50V4 te kopen. Lijkt me zeer geschikt voor de Piper. Als hij weer vliegt kan ik de cockpit verder uitbouwen. Ton
He Ton, leuk dat je de Piper gaat vliegen/opknappen, mooie keuze die Kolm EZ-50V4, power genoeg , ben zeer benieuwd naar het geluid zal denk ik wel een demper op moeten. De oude opgeknapte "Veenstra Piper" uit 1992 1:3.6, vloog vroeger met een Quadra 42 en nu al weer zo'n 4 jaar met de Saito FG-36, zelfde prop & zelfde toerental, vliegt nog steeds heerlijk. Sterkte met de verhuizing en plezier met de Piper. ReNe
Hallo Rene, Op de Piper hoort inderdaad een viertakt. Ben zelf ook benieuwd naar het geluid. In de , op dit moment weinig vrije tijd , spandraden aangebracht aan de staart van de Cup. Ik heb de spanners en de strip van Mick Reeves gebruikt. Ton
Ik had de ZG38 laten zitten, door het gewicht hoef je geen extra lood toe te voegen,kunnen de servo's zelfs in de staart aan de romp-zijkanten en de motor hoeft maar 1/4 gas te draaien om rustig rondjes te vliegen met iets up getrimd. Met een enkel omgebouwd gasblikje is het net een 4takt, zuinig, stil en betrouwbaar..SUCCES!
Toch afgezien van de Kolm. Ik heb nu een VT 42 besteld bij Armin de Vries. Hij maakt mooie en goed lopende motoren. De VT 42 draait een 22 x 10 prop. Jan, Het gewicht van deze motor komt overeen met een ZG 38. Dus hoeft er geen lood bij. Ton
De vakantie zit er op. Dus kan weer verder met de hobby. Bij thuiskomst bericht gekregen van Armin de Vries dat de bestelde VT 42 klaar is. Kan ik hem komende week laten opsturen. Ton