RES meets F3K

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door bgo, 27 nov 2017.

  1. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    RES meets F3K

    Binnen de modelvliegclub van Losser worden er regelmatig onderlinge wedstrijdjes gevlogen met F3J, F5J en F3K modellen. Diverse leden vliegen op hun eigen niveau mee, maar de modellen verschillen dusdanig dat het vaak geen eerlijke strijd is. Daarnaast is niet iedereen fysiek in staat om DLG modellen in de lucht te gooien.

    Het idee is ontstaan om met een laagdrempelige, betaalbare zwever de onderlinge strijd aan te gaan. Het is een RES kist geworden welke gestart wordt aan een rubber. Voor het model is gekozen voor de Baga Jaga Competition.

    Wij zijn nu druk aan het nadenken naar een leuk wedstrijdreglement. De bestaande RES-regels komen uit Duitsland. Hier is de klasse al populair. Ons idee is echter dat de Duitse regels te veel zijn afgeleid van F3B/F3J. Klassen die de laatste jaren steeds minder instroom laten zien.

    Binnen de vliegclub Losser proberen we de dynamiek en afwisseling van het F3K spel te vinden, waarbij de fysieke gesteldheid minder of geen rol speelt. Voor iedereen moet het mogelijk zijn de gestelde starthoogte van circa 80 meter te bereiken. De instap zou voor veel mensen mogelijk moeten zijn, doordat er gevlogen wordt met relatief goedkope zwevers. Daarnaast moet er geen enorm weiland nodig zijn, maar moet het spel ook op een veld van circa 100 bij 100 meter mogelijk zijn.

    De uitgangspunten zijn vooralsnog:

    - Niet te hoog starten, rond de 80 meter.
    - Geen waardering voor landingen.
    - Diverse taken op een wedstrijddag.
    - Er is een wedstrijdleiding, echter deze moet zo minimaal belast te worden.
    - Geen recht op re-flights bij een mid-air.
    - Geen invliegtijd voor de start van een taak
    - Startveld overeenkomstig F3K (i.v.m. buitenlandingen)
    - Aansluiting vinden in de bestaande software m.b.t. gebruik op een wedstrijddag.

    Startmateriaal:

    - RES rubber ca. 15 mtr
    - Startlijn: ca. 45 mtr (nog vast te stellen)

    Met andere worden KIS, Keep it Simple. Hebben wij direct een leuke naam voor de klasse RES-KIS.

    De vraag is dan ook of wij een aantal taken van F3K kunnen gebruiken voor een RES wedstrijd. Wij verwachten dat alle zogenaamde “doorstarttaken” zoals de 5x2, ladder, big ladder etc. niet geschikt zijn. Echter andere taken zouden heel goed toegepast kunnen worden.

    De taken die we op het oog hebben om te gebruiken zijn:

    Taak A(laatste vlucht, max 5 minuten, werktijd 7 minuten) : Gedurende de werktijd mag de deelnemer het model een onbeperkt aantal malen starten maar slechts de laatste vlucht is bepalend voor het eindresultaat. De maximum vluchttijd is beperkt tot 300 seconden. Iedere navolgende start van het model doet de voorgaande score vervallen. De werktijd voor deze taak is 7.

    Taak B (voorlaatste en laatste vlucht), 4 minuten: Iedere deelnemer heeft een onbeperkt aantal vluchten, maar alleen de voorlaatste en laatste vlucht worden opgeteld. De maximum tijd per vlucht is 240 seconden en 10 minuten werktijd.

    Taak C: All Up Last Down, 3 vluchten van max 4 minuten, werktijd 15 minuten

    Alle deelnemers van een groep moeten hun modellen gelijktijdig starten binnen drie seconden na het akoestische signaal. De maximaal gemeten vluchttijd is 240 seconden

    Taak D: Poker, 10 minuten

    Elke deelnemer mag een onbeperkt aantal vluchten maken om maximaal 5 doeltijden te bereiken of te overschrijden. Voor de eerste start geeft elke deelnemer een doeltijd door aan zijn tijdwaarnemer. Daarna kan hij een onbeperkt aantal starts uitvoeren om deze tijd te bereiken. Als de doeltijd is bereikt of overschreden wordt dit genoteerd en kan hij voor hij zijn model start zijn volgende doeltijd aankondigen, die lager, gelijk of hoger kan zijn. Indien de doeltijd niet gehaald wordt kan de aangekondigde doeltijd niet meer gewijzigd worden. De deelnemer mag tot aan het einde van de werktijd proberen de doeltijd te halen. Naar het einde van de werktijd toe moet de deelnemer de werkelijke tijd in minuten en seconden blijven aankondigen. Roepen van “tot het einde van de werktijd” is niet toegestaan. De doeltijd moet duidelijk en in de officiële taal van de wedstrijd worden aangekondigd dan wel in cijfers opgeschreven (bijvoorbeeld “2:38”) door de helper van de deelnemer getoond worden aan de tijdopnemer. De doelen (1 – max 5) met een bereikte doeltijden worden genoteerd. De bereikte doeltijden worden opgeteld. Werktijd is 10 minuten.

    De insteek is om het eerst op clubniveau te gaan uitproberen. Wij hebben geen idee of het werkt. Misschien vinden andere clubs het ook leuk en kunnen het op hun eigen veld uit proberen. Het is altijd goed om ervaringen te delen.

    Daarnaast zijn alle ideeën welkom welke bijdragen aan onze doelstellingen.

    Tot zo ver, nu eerst bouwen.

    PS: dit topic is ook binnen de normale zweefklasse gepubliceerd. We hebben meerdere verzoeken aan de Moderator gedaan om een apart topic voor de RES klasse aan te maken. Helaas geen enkele reactie mogen ontvangen.
     
    jorn en jve vinden dit leuk.
  2. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Fijn te lezen dat het eerdere initiatief voor de res kisten nu verder wordt opgepakt en serieus wordt genomen, hulde. Persoonlijk lijkt het me een zeer leuke klasse, ook zonder de f3k taken zou ik het zeker gaan proberen. Eerlijk gezegd ben ik druk met een eigen ontwerp res kist;) De eenvoud en vooral de kosten van deze kisten hebben een aantrekkingskracht voor beginners en ervaren piloten, naar mijn mening een perfecte mengelmoes van piloten die kunnen leren van elkaar en de hobby leuk maken.
    wat de regels betreft gaat mijn belangstelling vooral uit naar de praktische zaken omtrent het model. max span, gewicht, oppervlakte remkleppen etc. vooral omdat er nog een definitief ontwerp betekent moet worden van mijn ideetje hiervoor.

    Wedstrijdregels zoals hierboven voorgesteld vind ik allemaal best, als f3k-er heb ik niet echt moeite deze te begrijpen, dus wellicht is deze vraag beter te stellen aan mensen buiten f3k.
    persoonlijk lijkt me een waardering voor een doellanding wel wenselijk, in mijn ogen vertegenwoordigd het een behoorlijke mate van vliegvaardigheid, zeker met alleen remklepjes. de remkleppen zelf lijken me wenselijk om te houden, behalve in de landing gebruik je ze ook om op tijd en vooral met hele vleugels, beneden te komen.

    Ik hoop komend seizoen een paar keer mee te vliegen !
     
    bgo en Knikvleugel vinden dit leuk.
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Leuk initiatief Brian, ik blijf me toch ook inzetten voor n nationale RES klasse volgens RES regelementen. Dit is daarnaast n leuke variatie.

    Waarom het forum geen RES draad maakt weet ik ook nog niet, ik heb daarvoor ook nog n verzoek via de helpdesk gedaan.

    Ben benieuwd en volg het graag.
     
    bgo vindt dit leuk.
  4. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
  5. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Res...Gaat dit een zelfbouwmodel worden?
     
  6. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Helemaal met je eens Vincent. De instap met een RES zwever gaat al vanaf ca. 150 euro. Natuurlijk komen hier dan nog wat kosten mbt bespanfolie, RC equipment etc. bij, maar verhoudingsgewijs is het goed te overzien.
    Hopelijk stappen hierdoor meer mensen in het recreatief, competitief vliegen. De doorstroom naar andere klasses zoals F3K of F3/5J is heel goed mogelijk. Het kan elkaar alleen maar versterken volgens mij.
    Het zou leuk zijn als je eens meedoet. Hebben we gelijk een wereldkampioen in ons midden :) Ik ben ook erg benieuwd naar je eigen ontwerp. Wellicht kun je hier wat over vertellen?
     
  7. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Ik verwacht dat de wedstrijden van de "standaard" RES klasse ook in 2018 zullen blijven bestaan. Zover ik weet is Wout hier druk mee bezig. Het vliegen van de verschillende taken binnen F3K vind ik juist zo geweldig. bij de meeste taken moet je meerdere keren starten en landen. Je zult dus binnen de werktijd meerdere keren op zoek moeten gaan naar de thermiekbel. Dat is en blijft de uitdaging. Bij F3J/RES standaard is het zo dat je de bel vast moet zien te houden tot aan het einde van de werktijd. Met het toepassen van de nieuwe taken is het meer dynamisch en uitdagender verwacht ik. Maar goed, eerst maar eens zien dat we een Baba Jaga in de lucht krijgen.
     
    jve vindt dit leuk.
  8. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
  9. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Dat kan, maar hoeft niet perse. Er bestaan inmiddels best veel RES zwevers als bouwpakket. Ergens binnen dit forum is wel eens een lijstje gepubliceerd. Ik zal eens zoeken of ik het kan terugvinden. Als er nu een subforum RES was geweest had ik het zo gevonden..

    Trouwens. Zelf ontwerpen en bouwen kan natuurlijk ook!
     
    Knikvleugel vindt dit leuk.
  10. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Hartstikke Tof!! ik had er nog nooit van gehoord ,,RES" waar staat dat eigenlijk voor?
     
  11. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Rudder, Elevator, Spoiler
     
  12. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Denk dat het zoiets gaat worden.......dit is slechts het 1e ''aanzetje'', maar de kist zal zeker dit karakter hebben. going old skool! merlijn res2.jpg
     
    jve vindt dit leuk.
  13. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Knikvleugel vindt dit leuk.
  14. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    heb me niet echt verdiept in de regels van deze klasse. Aan een kant spreekt het me wel aan, aan de andere kant heb ik geen zin in dat gedoe met startlijnen. Voorzie dat er na verloop van tijd mensen toch weer flink moeten investeren om mee te kunnen in deze klasse. Modellen worden steeds beter en je moet net dat ene stukje rubber hebben om die paar meter extra starthoogte te kunnen behalen.
    Persoonlijk zou ik als eerste regel opgenomen willen zien: "Voor de constructie van de modellen mogen geen kunststoffen gebruikt worden."
    Misschien is dat al een regel hoor want zoals ik al zei, ik heb me niet in de regels verdiept.
    Zo hou je het betaalbaar voor iedereen.

    Andere optie: Mini DLG volledig hout. Zo lekker toegankelijk :)
     
  15. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Hoi Theo,
    Daarom juist deze klassen!!
    Heel toegankelijk en een RES kit hoeft niet duur te zijn.
    Het beperken van kunststoffen is idd ook opgenomen in de (voorlopige) regels. Daarover wordt natuurlijk nog vergaderd.
    Gedoe met startlijnen zie ik niet.
    Bij HK koop je voor 5€ een rubberstiek die goed functioneert en je haalt bij de hengelsportwinkel een 0,6mm lijn, maakt een chutje (F3J-style) en een haspel en je bent er.
    Daarom vind ik deze klasse zo leuk, betaalbaar en heel toegankelijk en niet te vergeten, heeeeeeeel leuk!!
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2017
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  16. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Klopt RES is heel toegankelijk doordat je voor niet al te veel geld een leuk model maken/kopen kan. Ook de kosten voor een elastiek/lijn vallen meer dan mee. Maar zoals bij alle wedstrijdklassen komt al snel de competitiedrang opzetten die drijft tot het aanschaffen van de beste spullen. Net wat Theo schrijft. Al snel heeft er iemand een elastiek gevonden dat voldoet aan de gestelde eisen maar op een een of andere manier een dubbel zo hoge starthoogte geeft. Alleen jammer dat dat elastiek 25 Euro de meter kost, en geloof me dat zal dan echt worden gekocht (beetje overdreven, maar is alleen een voorbeeld). Als je dit echt een open en betaalbare klasse wilt houden ontkom je niet aan standaardisering en stringente regels voor modellen, de toegelaten/gebruikte materialen en startmethode/elastiek. (in het huidige RES reglement is gebruik van kunststof/carbon al omschreven)
    De wedstrijdleiding kan bijvoorbeeld voor de (gelijke/gecontroleerde) startlijnen kunnen zorgen. Per loting kan dan bij elke taak een lijn aan een vlieger gekoppeld.
     
  17. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    De wedstrijdleiding kan bijvoorbeeld voor de (gelijke/gecontroleerde) startlijnen kunnen zorgen. Per loting kan dan bij elke taak een lijn aan een vlieger gekoppeld.
    ====================

    Zo hebben we het afgelopen seizoen de wedstrijd in Oosterland ook gevlogen.
    Je krijgt bij iedere ronde n andere startlijn toegewezen, deze hadden allemaal vergelijkbare startresultaten.
     
  18. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Heeft de modderreettor nu al toestemming gegeven voor een RES-afdeling binnen het zweefforum? wellicht iedereen ff een berichtje sturen met verzoek hiervoor;)

    buiten dat lijkt mij, als redelijk competitief wedstrijdvlieger, de res-klasse zo aantrekkelijk door de eenvoud van de modellen en het gebruik van toegankelijke materialen en bouwmethoden. Zodra deze kisten gebouwd mogen worden van composiet is voor mij de interesse compleet nul. Het komt nu neer op kennis en kunde in plaats van wie de duurste kist kan betalen. Juiste keuze voor je model, zelf netjes bouwen en natuurlijk het vliegen zelf zijn volgens mij de punten waarop het verschil gemaakt kan worden. In combinatie met een eerlijke regeling wat betreft de startlijnen lijkt me dit een zeer leuke en leerzame klasse waar ik zeker aan mee ga doen.
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2017
    jve vindt dit leuk.
  19. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Voor mijn gevoel wel vrij breed/vaag... In het Duitse reglement staat nu: "Der Holzrumpf darf zur Festigkeiterhohung auf der Oberflache mit GFK/CFK/Kevlar beschichtet sein". Dan zal het ook niet lang duren voordat mensen met een romp uit 0.01mm balsa bekleed met koolstof komen aanzetten :). De staartboom mag al van koolstof zijn, dus dan krijg je effectief gezien gewoon glas/kool/kevlar rompen, wat volgens datzelfde reglement verboden is o_O

    http://www.modellflugimdaec.de/images/buko/bemod/pdf/t3/t36/t365/36534-15.pdf
     
  20. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Volgens mij maken de vliegers zelf de regels. Als de meerderheid het niet wil dan hoeft er geen technische boost te komen die het onbetaalbaar maakt.

    Als je het met elkaar toch laat gebeuren dan moet je niet zeuren. Je bent er zelf bij geweest .
     

Deel Deze Pagina