What ever happened to... Fuel Rc Cars...

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Arkowe, 23 dec 2017.

  1. Arkowe

    Arkowe

    Lid geworden:
    30 okt 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    haarlem
    Na een aantal jaren niets gedaan te hebben zijn mijn zoon en ik nu bezig het redelijk aanzienlijke wagenpark weer rijklaar te maken. Ik schrik me echter de tandjes dat heel veel winkels omgevallen zijn of van plan zijn het RC gebeuren af te bouwen. Ik zie dat veel lieden ombouwen naar Brushless/Lipo, maar dat is toch rijden met beperkingen. De sound, de geur en het gevoel...
    Nitro kon ik om de hoek halen, maar is nu lastig.

    Heeft iemand hier iets zinnigs over te delen? Ben erg benieuwd naar het hoe en waarom van deze nare trend
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Dit zijn altijd van die leuke topics waarin veel redenen naar voren komen. 1 van de redenen waar ik het mee eens kan zijn is dat elektro qua power en snelheid wel erg aantrekkelijk is geworden maar ook voor mij nog steeds niet vergelijkbaar is met het geluid, de geur en de techniek van een brandstofauto.

    Door de jaren heen kan je op dit soort forums en binnen RC groepjes de nodige adviezen over de aankoop van elektro lezen. Het zou als start makkelijker zijn, minder sleuteltijd en meer rijtijd geven en wat vooral ook rond gaat is dat je iedere dag een nitro motor moet afstellen wat heel moeilijk schijnt te zijn. Dit soort adviezen gaan ondertussen zo ver dat zelfs mensen zonder enige nitro ervaring dit adviseren. Het lijkt een soort van evangelie geworden om dit te verspreiden.
    En de mensen met slechte ervaringen rondom nitro hebben kunnen in mijn ogen de schuld in hun eigen schoenen schuiven omdat ze niet de (simpele) moeite hebben genomen om de materie eigen te maken. Te lang door rijden met een rotte gloeiplug, een te arme afstelling of zelfs een kapotte koppeling is vragen om problemen.

    Dan krijg je daarna de kwestie van vraag en aanbod, Een groot deel van de huidige startende RC hobbyïsten willen persé RTR en het liefst zo goedkoop mogelijk zonder al te veel poespas. Daar komen de Aziaten heel goed in beeld waarbij met het gemak van paypal of een creditcard voor het scherm de Nederlandse winkel geheel wordt overgeslagen. En al snel blijkt dat vanuit Azië een elektro setup al heel goedkoop geleverd kan worden. En degene die dat hier in Nederland komen komen uit bij merken die door de meeste RC winkels liever niet verkocht worden maar eerder via gift- en gadget winkels.

    Zie ook het dagelijks nieuws en kijk ook eens om je heen. De jeugd van tegenwoordig interesseert zich amper voor techniek, de techniek sector schreeuwt om personeel. Je ziet het ook hier op het forum dat mensen een week lang kunnen vragen wat er aan de hand is met hun auto zonder een schroevendraaier aangeraakt te hebben. Eigenlijk mag de RC hobby dus ook niet al te technisch zijn. Daarom ook de wens voor RTR want zelfs het bouwen wordt soms als te moeilijk of te technisch gezien.....

    Maar brandstof is nog steeds springlevend, je moet je alleen meer richting clubs en het wedstrijdgebeuren begeven. Dan kom je vaak ook uit bij duurdere setups die gelukkig ook veel beter in kwaliteit, levensduur en rijbaarheid zijn dan die goedkope RTR auto's.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Roelof, ik zit er ook weer over te denken om auto's te gaan rijden bij de MACH.
    Vroeger reed ik Serpent (van de Sprint tm de Vector) met RB of Novarossi.
    In de tijd dat ik bij de MACH reed was er ook een italiaans merk met grijs kunststof delen (merk ben ik even kwijt) en daarna kwam Mugen nog met iets.
    Maar wat is op dit moment nou een goed merk, 1:8 ?
    Serpent is helaas kapot gegaan door de hoogmoed van Pieter Bervoets en nu is het eigenlijk chinees spul volgens mij.

    Gert-Jan
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Die grijze was de BMT
    Er is genoeg keuze vandaag de dag en eigenlijk zijn er geen slechte meer. Serpent leeft nog steeds en heeft een flinke kwaliteitsverbetering doorgelopen met de 977 als erg goed bevonden model en is nu net de 988 verschenen. Capricorn 803 doet het goed, Mugen MRX6 is geen verkeerde auto, de Infinity doet het goed maar die heeft ook een topteam aan rijders bij elkaar, BMT is nieuw leven ingeblazen begonnen met een Capricorn ontwerp wat langzaam door hunzelf is doorontwikkeld, WRC doet het goed maar kent weinig aanhang, zo heeft ook BP-engines (niet te verwarren met het oude PB) nog een auto, Xray heeft een auto waar de meningen verschillend over zijn en als je verder kijkt zijn er nog wel wat merken te vinden.

    De keuze van een merk begint denk ik met het gemak waarmee de de auto en de onderdelen verkrijgbaar zijn.

    Op de MACH is nu voor het vrij rijden een bepaalde uitlaat verplicht en met de clubraces heb je de keuze van een aantal motoren dus verdiep je er even in voordat je gaat kopen.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, de BMT inderdaad.
    Ik ga dus kijken naar een Serpent 988, Capricorn of Mugen.
    Clubraces zal ik niet rijden, dat lukt me niet meer om een hele dag te presteren.
    Ik zag ook nog een Motonica P81 maar die is zo goedkoop dat het haast niks kan zijn.
    Motortje zal wel een oude vertrouwde Novarossi worden dan.

    En als het een beetje aardig weer is dan kom ik wel even langs in Heemstede, hopelijk zijn er nog broodjes frikandel.

    GJ
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Motonica is een merk dat redelijk gestopt is, in ieder geval hun auto is al in 4 jaar niet meer doorontwikkeld.

    Ik rij zelf Mugen en het is een goede auto. Probleem is alleen dat er geen goede winkelier is. ABC RC shop doet wel wat in Mugen en ik bestel daar ook mijn onderdelen maar het meeste heeft hij niet op voorraad. De kit is bij hem ook duur en kan je soms beter even in Duitsland of in Italie kijken. FVSS in Italie heeft veelal gunstige prijzen, ook op de motoren.

    Serpent is redelijk makkelijk verkrijgbaar maar de onderdelen zijn wat duurder en ik geloof dat Capricorn ook niet echt goedkoop is maar zeker goed voorradig bij ABC. Andere optie kan misschien nog ARC zijn

    Novarossi vind ik nog wel de beste keuze, hun lagers zijn de laatste tijd wel een beetje zwak maar voor 2 of 3 tientjes leg je er een TKO lager in. De ISON21 is de beste clubmotor voor de clubraces en doet niet veel onder de 2x zo dure topmodellen.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ah, vandaar dat die Motonica zo goedkoop is.
    Mugen zou ik zelf nog wel via een kennis uit Japan kunnen krijgen en anders met korting uit Duitsland.
    De Novarossies 4 poorters waren vroeger al simpele maar prima motoren (met de zwarte kop).
    Ik moet toch eerst weer even het gevoel krijgen dus ik moet niet zo'n nerveus opgefokt ding hebben als ik vroeger had.

    GJ
     
  8. Arkowe

    Arkowe

    Lid geworden:
    30 okt 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    haarlem
    Ik heb al een tijdje terug een mail naar de Mach gestuurd maar geen reactie mogen ontvangen. Ben zelf ooit lid geweest in 1981 met het idee dat het een club was en je wel geholpen zou worden. Dat bleek iig toen een teleurstelling. Iedereen druk met het eigen ding en liep er wat verloren rond.
    Inmiddels de schade meer dan ingehaald met off road rijden in een kluppie dat geen kluppie was bij Ikea Haarlem. Het wagen park hier is een collectie savages, hotbodies truggies, buggy 1/8, een FG met Porsche kap, hpi Baja 5b, een 1/10 nitro onroad en wat electro.
    Een jaar of 5 waren we elke zondag druk, twee zoontjes en opa mee voor de gezelligheid.

    De jongste is nu 16 en al weer een paar maanden bezig om alle spullen af te stoffen, te servicen en rijdend te krijgen. Met hulp van mij en vooral youtube lukt hem vrijwel alles. Vastgeroeste motor aan de praat krijgen etc...
    Hij wil mogelijk graag gaan rijden bij de Mach en dan toch echt wel nitro. 1/8 of 1/10 is nog ff de vraag.
    Ik heb donderdag een mail gestuurd aan de The Border in Uithoorn, zo'n beetje de dichtsbijzijnnde winkel nu en kreeg een verrassend uitgebreid antwoord. Voor ook het bovenstaande is deel vat antwoord wellicht van belang:

    Serpent is inderdaad af-en-toe wat lastig qua onderdelen, dat is inherent aan Serpent. Het alternatief is XRAY, ook een prachtige auto, maar ook niet altijd alles direct leverbaar voor wat betreft de nitro auto (bij de elektro auto's wel) maar dat is inherent aan de nitro markt, die is zo enorm klein geworden, dat niet álle onderdelen meer direct leverbaar zijn.
    Desondanks is de nitro auto van Serpent wel erg goed, zowel 1/10 als 1/8. Zelfde bij XRAY. Het voordeel van XRAY is dat de fabriek in Europa zit & er elke week een zending vanuit de fabriek naar Nederland komt.
    Dat heeft Serpent niet: Serpent produceert niks zelf meer & laat onderdelen in China produceren, dus het kan soms een flinke tijd duren voor onderdelen die op zijn, weer binnen komen. Wij hebben echter de meest gebruikte onderdelen op voorraad.


    Wij zijn er nog niet uit maar gaan toch eerst even proberen contact te krijgen met de Mach. Zoonlief moet zich er wel thuis voelen.

    Fijne dagen!
    Arnold
     
  9. Arkowe

    Arkowe

    Lid geworden:
    30 okt 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    haarlem
    trouwens, op de site van Mach staan onder reglementen de toegestane motoren/uitlaat combinaties. Die gelden ook voor vrij rijden. Nitro tot 17.00. Electro ook in de avond
    Naast mogelijk een soort van gelijke strijd heeft dit vooral te maken met de geluidsperikelen en de
    door de gemeente Heemstede gestelde toelaatbare Db waarden.
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2017
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Sinds een jaar na wat testen heeft de MACH besloten dat alleen nog de Hipex 2095 low noise uitlaat ten alle tijden verplicht is, de verplichte motor/uitlaat combo's gelden alleen nog voor de clubraces.
    Ik zie dat je uit Haarlem komt, ABC RC shop is dichterbij met een bredere keuze. OK, wel geen winkel waar je binnen kunt lopen maar waar je wel je bestellingen kunt afhalen.
     
  11. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Electro is nu eenmaal gebruiksvriendelijker en meer acceptabeler, dan brandstof door de/je directe leefomgeving!!! Niet iedere partner wil de nadelen van brandstof ondervinden op de hobbyzolder, opbergschuurtje of garage, terwijl bij wijze van spreken, in vergelijking met brandstof, het sleutelen aan electro het keukenblad nog steriel houdt ;)!!


    Je directe leefomgeving reageert ook niet meer zo positief belangstellend zoals vroeger, om het maar eens zo te stellen, ook hier een aantal recreatieve brandstof (4takt) rijders in de buurt…zelfs als ik met mijn electro mini (M-chassis) door de straat rijdt krijg ik wel eens commentaar van iemand die (op doorreis in de straat is) het zijn burgerplicht vindt om mij op de gevaren en geluidoverlast (Huhhh???) te wijzen…WTF ik woon notabele, in een wat bekend staat als een “hotspotwijk”…mijn aanwezigheid op de straat maakt het hier alleen maar veiliger…haha…voor mij is dan ook nog nooit de wijkagent gekomen…:rolleyes:!!!


    Alle vormen binnen het rc gebeuren waarbij het niet direct perfect vliegt vaart of rijdt, waar bv aan gesleuteld moet worden of het een langzaam leerproces kent, valt al gauw ten prooi aan de smartphone verslaafde, gamers oid, ook fora zoals het MBF begint hier de gevolge van te ondervinden!! Creatief of technisch is de jeugd al niet meer, maar daar zijn ..."wij schuldig aan"..., we moesten zo nodig een kennismaatschappij worden, niets meer fabriceren of daarvoor werknemers vanuit het buitenland aantrekken, scholen hebben daardoor heelveel achterstand in technische opleidingen opgelopen, en nu staat het tegenovergestelde te gebeuren…de jeugd heeft zelfs geen kennis meer van/of is niet meer in staat een eenvoudige technische (huishoudelijke) handelingen te verrichten (gelukkig voor hen bestaat er nog zoiets als ouders, maar voor hoelang nog???), laat staan dat ze nog een spijker recht in het hout kunnen slaan of ander technisch beroep later kunnen uitvoeren..:weetnie: ..!!!


    Brandstof is nu eenmaal anders dan electro, electro is bijna hetzelfde voor de jeugd als een smartphone…oplader > accu > accu erin en op “ON” totdat hij stopt, daarna handeling herhalen...:koud:…!!!


    PS, ook voor mij ook geen brandsof, dit meer mbt het eerste gedeelte van mijn post, redenen die ik mijzelf heb opgelegd:)!!!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat betreft de MACH, ik ben destijds prima geholpen.
    Ik ging dan ook niet op de zaterdagen of zo maar doordeweeks.
    En vaak waren de mensen van Serpent er dan (Michael Salven, Julius Kolff en soms Pieter Bervoets).
    Ik verkocht ook zelf Serpent en kende de mensen, misschien dat dat het anders maakte.
    Als ik wat nodig had reed ik even 300 meter naar de fabriek en haalde het op.
    Wat betreft het mailtje van de Border (zit hier om de hoek).
    Je hebt als winkelier een minimale bestelorder anders kost het meer om te verzenden dan dat je winst kan maken.
    En de winst op Serpent was toch al niet geweldig.
    Dus mailtjes van winkeliers moet je met een korreltje zout nemen.

    En het voordeel van electro op brandstof.
    We hebben ook met een teampje Tamiya cup gereden.
    Ja, het geluid, maar dat is ook meteen een nadeel, het gemis van geluid.
    En ja, als je gewoon domweg in de straat heen en weer knalt is electro ideaal.
    Als je op een circuit rijdt, waar je dus echt leert rijden en de auto af leert stellen, maakt het volgens mij niet zoveel uit of je brandstof of electro rijdt.
    Prijzen zijn dan vrijwel gelijk, slijtage is gelijk.
    De Tamiyacup was ietsje goedkoper dan 1:10 brandstof maar waarschijnlijk omdat ik Tamiya via grijze import inkocht.

    Ik ben destijds gestopt met 1:8 auto's omdat zelf karten in een 100cc wedstrijdkart net zo duur was en je daar moeier van wordt.

    Maar ik kan nu vanwege de gezondheid niet meer vliegen, dus is het veiliger iets op het asfalt te laten vliegen.

    GJ
     
  13. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Beetje afhankelijk wat je doelstellingen zijn, je kan ook prima bashen met een brandstofauto hoor, wel denk ik dat een 4takt voor die doelgroep gelegenheid rijders, iets onderhoudsvriendelijker is!!! Voor iedere wissewasje wat ik wil testen is de straat prima, daar ga ik niet voor naar een circuit, andere hebben misschien niet die mogelijkheid, en zijn op een circuit aangewezen!!! Afstellen kan grofweg in principe op iedere locatie zolang de ondergrond maar een beetje gelijkwaardig is tozv waar je bv een wedstrijd wil gaan rijden, ieder circuit heeft zo zijn eigen eigenschappen wbt grip, daar zal je toch ter plaatsen op moeten anticiperen!!!

    Ook weegt zwaar mbt de keuze branstof vs electro zo ook het formaat en het model, in hoeverre er gelegenheid is bij jouw in de buurt mbt circuits, hier in deze regio zijn het meest electro rijders omdat ook de circuits ook niet anders kunnen (muzv Gouda on-road), brandstof gelegenheid rijders (off-road) zijn hier ook te vinden, maar die zijn afhankelijk van gelegenheid/gast locaties (gedoogbeleid, hier in het westen krijg men geen toestemming/vergunning voor een officieel parcours, divm geluidsnormen) waarop men een parcours aanlegt, maar om te zeggen dat ze pas op een officieel circuit leren rijden en afstellen, oefffff aan die uitspraak...daar ga ik mijn vingers niet aan branden...en ja hun testen ook soms wat in de straat...haha
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Een straat of stoffig asfalt is niet te vergelijken met een circuit en zeker niet geschikt om op zoek te gaan naar een afstelling, ik vind dan ook dat mensen die een hoogwaardige en technische wedstrijdauto kopen en daarmee over straat scheuren een zonde voor het materiaal, maar als je het geld er voor over hebt..... En ja, ik laat mijn auto ook af en toe in de straat uit en dat is dan meestal om een verse motor zijn eerste tankjes te geven of om even de koppeling af te stellen want dat kan dan wel even.
    Dus ja, ik durf wel te zeggen dat het rijden bij een club op een heus circuit beter voor de auto, je ontwikkeling en begrip van de materie is. Ik heb op de club al genoeg mensen geholpen met een goede symetrische afstelling op hun auto waardoor ze ook direct het idee hadden dat het beter ging. Mensen die dergelijke ingewikkelde wedstrijdauto's voor op straat kopen zullen de auto nooit begrijpen en amper naar een goede afstelling werken. (en ja, ik heb er zo'n 1 in mijn whatsapp die avonden lang vragen kan stellen en na vele antwoorden nog niets snapt ;( )
    En natuurlijk kan je op een open vlakte wat dotjes, emmers oid neerleggen on een soort van circuit uit te stippelen maar hoeveel doen dat werkelijk? Er wordt dan toch alleen maar kriskras-overdwars op en neer gereden, zelfs als die dotjes er liggen.
     
  15. Arkowe

    Arkowe

    Lid geworden:
    30 okt 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    haarlem
    @Roelof...

    Bedankt voor de tip over ABC. Kende ik niet. Zie op Facebook een pagina met een laatste bericht van 2015 en de website ziet er
    een beetje gedateerd uit. Is deze shop nog actief?? Zit idd vlakbij volgens de info op facebook. Op de site staat geen enkele info over wie en waar. Maakt me altijd wat achterdochtig...
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    @Arkowe , Die site is inderdaad niet met alles geheel up to date maar is wel een gewone actieve webwinkel.
     
  17. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dit zijn altijd leuke discussies ;) Brandstof vs elektro Ik zelf rij al jaren 1:10 brandstof en ben sinds 2005 actief als wedstrijdrijder. Bij onze klasse wordt gereden met de Novarossi Stürm en komend jaar wordt daar ook de Sonic (Picco) motor toegelaten.
    Met mijn wedstrijd auto's rijd ik nauwelijks hier door de straat, alleen wat Roelof zegt als ik de koppeling wil testen of de motor zin eerste tankjes wil geven.
    Wil je echt 1:8? Of is 1:10 ook een optie?

    M.v.g. Mark
     
  18. Arkowe

    Arkowe

    Lid geworden:
    30 okt 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    haarlem
    Mijn zoon Wessel heeft sinds de herfstvakantie het virus helemaal te pakken. We waren wel al van plan in 2017 de boel weer eens te gaan afstoffen maar hem het initiatief gelaten. Nu hebben we hoofdzakelijk off-road. We gaan als we wat drukte kunnen verwachten bij de Mach weer eens een kijkje nemen. Vooral voor hem om de sfeer te snuiven en te kijken of hij zich daar thuis zou voelen. Denk dat het er een beetje vanaf hangt waar daar vooral mee gereden wordt. Hij heeft inmiddels al veel gereden met een oude 1/10 nitro op parkeerplaatsen etc. Achterste lager van het .15 blok is ontploft, maar lijkt een Force, Nitrostar, Conrad etc te zijn. Lager is er al uit, maar kunnen de schuifmaat niet vinden.... :confused:
    Het is een bij hpi #15120 - BALL BEARING 10x19x5mm (6800 OPEN/REAR) https://www.hpiracing.com/en/part/15120 .
    Ik vraag me echter af of een lager als https://www.toprc.nl/kogellager-chrome-metalen-dichting-10x19x5-mr6800zz-2st.html
    ook gebruikt zou kunnen worden. Goedkoper en makkelijker verkrijgbaar.
    Het is trouwens een Conrad die ik ooit eens overgenomen heb. Aangezien de herkomst dus vaag is (fabrikant) en onderdelen niet meer te krijgen zijn
    willen we er niet al te veel geld aan uitgeven. Voordeel van het ding is wel dat hij op de fiets met de boodschappentas alles kan meenemen
    om effies ergens te rijden. We hebben een flink industrieterrein om de hoek...

    Alvast fijne jaarwisseling!
    Arnold en Wessel
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  20. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen

Deel Deze Pagina