Kuhlmann Riva Ariston 1,13m

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Lex Risseeuw, 18 jul 2017.

  1. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Cor,

    Heb inderdaad een hele tijd, vanwege alle drukte niets gedaan maar ben inmiddels weer bezig de draad op te pakken. Ik ben aan het uitzoeken wat voor motor, schroefas, schroef combinatie ik erop moet gaan zetten. Ik vind de motor die Rainer Kuhlmann aanbiedt nogal duur. Ik zit nu zelf te denken aan een Turnigy Aquastar 3974-2200kV van Hobbyking en een Raboesch schroefas 301-08. Het probleem is dan echter dat de as 5 mm is met een M5 draad voor de schroef terwijl een 45 mm Raboesch 3 bladschroef een M4 draad heeft. Of bestaat er iets dat ik een 4 mm schroefas met een koppeling aansluit op een 5 mm motoras? Advies in deze zou heel welkom zijn.

    Groet,
    Lex
     
    haje74 vindt dit leuk.
  2. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Zou je zoiets niet kunnen laten draaien? Er zijn er hier die een draaibank tot hun beschikking hebben, en dat vast kunnen.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Hoi Lex, natuurlijk kan dat. Kijk op http://www.raboeschmodels.com/index...oad-catalogs/catalog-raboesch-detail?Itemid=0
    en download de catalogus.
    Op blz 20 zie je koppelingen: nr 106-40 moet je hebben. Die koppelingen kun je voorzien van losse eindstukken (Inserts)
    105-05 (4mm) en 105-07 (5mm)
    Zet aan de ene kant M4, aan de andere kant M5 en je probleem is opgelost.
    Let op: Raboesch levert niet aan de particulier, maar www.RC-Point.nl kan je helpen. (Om maar een willekeurige prima webshop te noemen en-nee-ik-heb-geen-aandelen.)

    Een andere (goedkopere) mogelijkheid is:
    Zet om de M4 as een stukje messing buis van 4 in- en 5mm uitwendig. Vastzetten met locktite o.i.d.
    Boor er een gaatje in, waar het inbusboutje van de koppeling doorheen gaat.
    Werkt ook prima.
    Succes!
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Jij hebt zeker ook geen aandelen, hé Klaas? ;)
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nee hoor Roel, maar heel goede ervaringen bij die leverancier. Maar ook bij Krikke in Groningen word je goed geholpen. En dat geven we dan maar weer door aan onze mede-forumers. Als er niet veel kracht op de koppeling komt te staan dan werkt een passend stuk(je) slang ook goed. Maar in Salland bent ze net zo zuuneg as in Stad! Achter een buitenlopertje leek de rubber slang net een varkensstaart. Deels van de assen geslipt met een U-vormig deel tussen motor en schroefas. Oorzaak: Teveel ruimte tussen beide assen. Gr. Klaas.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Lex,

    Een 2200Kv motor maakt veel teveel toeren; je zou dan op 4,5V moeten gaan varen om aan de 10.000 toeren (onbelast) te komen.
    Daarbij wordt de stroom oneconomisch hoog, die motor is bedoeld voor een speedboot die continue vol gas vaart, bij 'gepruttel' in deellast wordt de boel erg warm.
    Gemonteerd op een watergekoeld motorspant kom je met deze motor veel beter uit:
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy...brushless-outrunner-motor.html?___store=en_us
    Om aan 10.000 toeren onbelast te komen zou je op 6S (22,2V) moeten gaan varen.

    Mijn 110cm lange M.A.S. vaart op 4S met een motor zoals deze:
    https://nl.aliexpress.com/item/New-...me-Propeller-RC-Models-Spare/32830528880.html
    Op 4S kom je dan aan ruim 9000 toeren onder last
    Al deze buitenlopers hebben een 5 mm as, dus een koppeling hiervoor is overal verkrijgbaar.

    Ga je voor een Raboesch kruiskoppeling, doe er dan een strak stuk siliconenslang omheen om te voorkomen dat de koppeling onder last kan desintegreren (been there, done that).
    Het vaart zo:


    Geschikte regelaar: https://hobbyking.com/en_us/hobbyking-90a-boat-esc-4a-sbec.html

    Groeten, Jan.
     
  8. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Iedereen ongelooflijk bedankt voor alle informatie. Ik ben er nu wat betreft de schroefas en koppeling helemaal uit.:).
    Wat betreft de motor had ik ook al mijn twijfels betreffende de kV waarde zeker na het zien van een aantal filmpjes met deze motor. Jan, jij hebt me hierin fantastisch geholpen en laat ik de door jou aanbevolen motor nog splinternieuw hebben liggen. Had die aangeschaft voor mijn laatste vliegtuigmodel.
    Dus van de week de schroefas, koppeling en schroef bestellen bij RC point.

    Iedereen een hele fijne jaarwisseling toegewenst en een goed begin van 2018.
    Zodra ik de spullen binnen heb meld ik me weer.

    Groet,
    Lex
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Lex,

    De Raboesch schroefas 301-08 is maar 290 mm lang, kom je dan op een beetje acceptabele hoek van de schroefaskoker uit?
    Vuistregel is niet groter dan 7°, alles wat steiler uitvalt gaat (progressief) ten koste van het vaargedrag.

    Mijn M.A.S. is een gestepte romp, dus de motor kan eenvoudig in de step staan, maar toch ligt hier een 45 cm lange schroefas in om de ashoek op 5-6° te krijgen (ploatie in mijn bouwverslag: http://www.modelbouwforum.nl/threads/motoscafo-anti-sommergibile.152176/ )

    Groeten, Jan.
     
  10. rodenbu

    rodenbu

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    ridderkerk
     
  11. rodenbu

    rodenbu

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    ridderkerk
    Hallo Jan ,wat jij Lex voorstelt voor de motor,heb je mij ook voorgesteld, en je weet het,dat kleine helimotortje loopt als een speer en dat was 3 jaar geleden en hij doet het nog steeds perfect en ook op 6S of 4 S. voor een gewicht van 12kilo

    Lex heb je nog contact gehad met de dashbord bouwer?
    Ik ben nu mijn Riva Ariston voorzien van een nieuw bovendek ,omdat er bij de opbouw[2013] ik iets te gretig was hmt het schuurpapier en daardoor waren er wat witte vlekken te zien ,als ik de riva klaar heb stuur ik een foto.Mijn laatste project de HMS Soverign of the Seas is .klaar,zie foto met Riva ernaast
    PC210028.JPG
     
  12. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Jan,
    Ik heb de Raboesch 301-01 besteld ook 290 mm lang met de door jou aanbevolen koppeling. Ik snap dat een steilere hoek dan 7 graden minder efficiënt is en ten koste gaat van het vaargedrag maar de Riva die ik aan het bouwen ben is een kit en de schroefashoek een gegeven (wel meer dan 7 graden). Echter als ik naar de filmpjes kijk vaart hij hier prima mee. Ik ben trouwens wel vergeten de schroef te bestellen :hammer:. Dit wordt een drieblads Raboesch linksdraaiend van 45 mm uit de 146 serie.

    Hallo Cor,
    Ik heb nog geen contact gehad met de dashboard bouwer maar tegen de tijd dat ik eraan toe ben zal ik dat zeker doen.
    Prachtig de Sovereign of the Seas. Ook hout of plastic?


    Ik zit nog te dubben waar ik de LiPo's zal plaatsen (ik zit te denken aan twee 4000 mAh 3S pakketten). Of ter weerszijden van de motor makkelijk bereikbaar of meer naar voren onder de vloer van de kuip. Wat is jullie ervaring, ze moet natuurlijk wel netjes vlak op de waterlijn komen te liggen.

    Groet,
    Lex
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Dat geloof ik graag, maar... je motor gaat meer ampere's verbruiken omdat hij meer (mechanische) weerstand voor z'n kiezen krijgt. Meer amperage houdt tevens in dat je motor warmer wordt, wat ook meer amperage kost. Uiteindelijk zou je motor wel eens dusdanig heet kunnen worden dat de magneten gaan de-magnetiseren. (dan moet de temperatuur overigens behoorlijk hoge waarden bereikt hebben) Dat allemaal is zonde van die ampere's (en gaat ten koste van de vaartijd).

    Da's een misvatting die vaak voorkomt. Het gaat er niet dat het scheepje "mooi op de waterlijn ligt" uiteindelijk gaat het er om dat het scheepje netjes vaart.
    Onder de juiste hoek planerend, niet stuiterend, niet de boeg in de golven gravend enz.
    Advies: probeer in 1e instantie je accu's "flexibel" te plaatsen, bijv door met een stuk montageschuim de beschikbare ruimte voor je accu's op te vullen, daar ruimte in maken voor je accu's, en met de plaats van je accu's te varieren. Met opvulstukjes voor en achter je accu's kun je ze op hun plaats houden en tegen verschuiven beschermen. Maak van het vaarbeeld foto's en noteer bij welke foto je de accu's waar hebt geplaatst.
    Uiteindelijk heb je de meest optimale plaats voor je accu's bepaald en kunt je gaan denken over een permanente (plaats van) een accubakje.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Lex,

    Voor de prijs van de Raboesch zou ik liever een tweeblad van Henrik Wold nemen, die hebben een (aanzienlijk) hoger rendement (hogere spoed) en zijn uit één stuk (aluminium), in plaats van gesoldeerd.
    Onder mijn M.A.S. zit er ook eentje (de 5875), in de onderdelendoos ligt nog een 5775, beide met M5 schroefdraad:
    https://rc-prop.de/epages/ef30f373-908e-40cc-a41e-81a121cd7a55.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/ef30f373-908e-40cc-a41e-81a121cd7a55/Products/"Propeller 5775"
    Op deze pagina staat het hele assortiment, beginnend bij Ø48 mm: https://rc-prop.de/epages/ef30f373-...e-40cc-a41e-81a121cd7a55/Categories/Category1
    De buitenloper in de M.A.S. heeft geen moeite met de Ø58 mm tweeblad.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2018
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En die verzwakking van magnetisme is permanent, magnetisme keert niet terug bij lagere temperatuur.
    Door zwakkere magneten zal Kv toenemen. Motorstroom is rechtevenredig met Kv³ :eek::eek::eek: (b.v. dubbele Kv zou acht(8)voudige stroom geven).

    Enfin, stroom stijgt dus motor heter magneten zwakker hogere Kv hogere stroom motor heter magneten zwakker hogere Kv hogere stroom motor heter magneten zwakker hogere Kv hogere stroom motor heter magneten zwakker hogere Kv ⟲⟲⟲ enz.enz. temperature runaway :(
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2018
  16. rodenbu

    rodenbu

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    ridderkerk
    Hallo LEX, op je vraag of de S.O.S. van hout is,natuurlijk en 135 weken gebouwd.
    Ik heb in mijn motorruimte van de Riva Ariston fotos gemaakt om je te laten zien hoe alles ligt
    De riva weegt 11 kilo,is 125cm lang en de snelheid is ± 40km,zie YouTube: rivaatje [7]
    De motor is een Eflite outrunner Bl 50,...525kv
    De regelaar is van Hobbywing 120A ...2-6S
    Lipo 6S 1x of 4 S
    Koppeling is van Gundert[DE] flexkoppeling
    De as 5mm rvs verenstaal + messingbuis [gemaakt door H.A.Spoor@zonnet.nl]
    De schroef 48-52 mm .....5070 +5073 [......rechtsdraaiend]

    nu de foto`s
    P1040031.JPG P1040032.JPG P1040033.JPG P1040034.JPG P1040035.JPG P1040036.JPG P1040031.JPG P1040032.JPG P1040033.JPG P1040034.JPG P1040035.JPG P1040036.JPG

    zoals je ziet heb ik de bovenkant voorzien van een nieuwe huid,de motorruimte is vlak gemaakt voor de apparatuur.De regelaar en de koppeling zitten normaal ingebouwd.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2018
  17. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Zo, inmiddels weer een stukje verder. De aandrijflijn zit erin en volgens mij netjes opgelijnd, ik ben tevreden :).

    Riva Ariston-046.jpg

    Riva Ariston-047.jpg

    Het wordt nu tijd om zo langzamerhand de rest van het houtpakket te bestellen. Ik heb wel alvast de mahonie zijkanten van de kuip in de lak gezet (12 lagen en ze glimmen als een ......)

    Riva Ariston-050.jpg

    Groet,
    Lex
     
  18. rodenbu

    rodenbu

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    ridderkerk
    Lex,,maak je gaan waterinlaten,water moet aan de achterkant uit de uitlaten komen,prachtig gezicht en wat voor koeling ga je gebruiken,hoop ik .
    Cor P6070007.JPG P8130013.JPG ariston romp.jpg P6070007.JPG
     
  19. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Ben nu inderdaad aan het nadenken over de koeling. Leuk idee van de uitlaten. Ik zal in ieder geval een watergekoelde regelaar nemen.
    Zou de motor zelf ook watergekoeld moeten worden? Zo ja hoe kan ik dit dan het beste doen? Misschien iets tussen de motor en het huidige spant plaatsen? Op internet kan ik nog niet echt iets vinden zonder een hele nieuwe motor opstelling te moeten maken.

    Kom maar op met jullie adviezen.

    Groet,
    Lex
     
  20. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.217
    Locatie:
    Hoofddorp

Deel Deze Pagina