Cessna 188 AgTruck

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door kvlasblom, 18 jan 2014.

  1. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Ik heb 1 hoogteroer vervangen. De oude woog 26g, en mijn nieuwe is met 18g 31% lichter! En dat zonder van die gaten erin :)
     
  2. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    20171124_204049.jpg 20171124_064001.jpg 20171124_204455.jpg
     
    E.hof vindt dit leuk.
  3. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Nu gauw die andere maar maken.
     
  4. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Beide hoogteroeren zijn nu af. Ben er tevreden mee. In ieder geval een stuk lichter.

    20171126_201751.jpg 20171126_201840.jpg
     
    strutter, Henri Kaper, serge pot en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Het stabilo had ik gehoopt op te knappen maar het is gebleken dat deze toch beter vervangen kan worden.
    Dus toch maar weer gaan tekenen. Zoiets moet het gaan worden:

    IMG-20171129-WA0005.jpeg
     
  6. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Stabilo en hoogteroeren zijn op een beetje schuurwerk af.

    20171211_172825.jpg
     
    jan brilman, serge pot en femmo vinden dit leuk.
  7. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Het stabilo zit op de romp. Het kielvlak is niet volledig vervangen maar het grootste deel van het zware hout er wel afgehaald en voorzien van een balsa skin.
    Deze ARF had veel zwaar triplex waar gewoon balsa gebruikt had kunnen worden.

    IMG-20171231-WA0018.jpg

    Het gebied waar het landingsgestel vast zat heb ik schoon gemaakt en voorzien van een nieuwe multiplex bodem voor het landingsgestel.
    Daarna verder met de struts. Die had ik er eerder niet opgezet omdat de strut fairings op de vleugel (ABS kapjes) er heel raar uit zouden hebben gezien; de gele streep liep niet samen met die op de vleugel en op de linker vleugel zou deze het registratienummer gedeeltelijk hebben bedekt.

    Even de tekening erbij gepakt:
    IMG-20171231-WA0011.jpg

    Hieruit bleek dat de locatie van de struts op de romp maar ook op de vleugel een aantal centimeters verkeerd zouden hebben gezeten. Die kapjes gooi ik weg.

    IMG-20171231-WA0008.jpg

    De deksel van de hopper wil ik er op hebben.

    IMG-20171231-WA0016.jpg

    IMG-20180101-WA0028.jpg

    De splitsing van de cockpitkap op de romp is niet mooi en nu ook niet handig met die hopper deksel. Die ga ik verplaatsen. Fijn onder die metalen strip is hij uit het zicht:
    IMG-20180101-WA0032.jpg
     
    Wooden Shipbuilder vindt dit leuk.
  8. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Even terug naar mijn stappenplan:

    Hoogteservo's bij het zwaartepunt inbouwen
    Gasservo misschien ook naar voren
    Hoogteroeren vervangen met balsa constructies (zo'n beetje alles van de huidige bouw bestaat uit triplex!)
    (Hele stabilo is vervangen!)
    Struts
    Landing gear

    Eventueel verlichting - laat ik
    Ik heb geschreven naar Vliegwerk Holland, waar het prototype is onderhouden in de hoop dat ik de kleurencodes kan krijgen. Geen reactie - hoe o hoe ga ik iets van kleurenstaaltjes vinden??

    Nieuwe vleugelbevestiging
    Rolroeren vervangen
    Richtingsroer vervangen
    Flaps vervangen
    Strut fairings
    Staartwiel maken
    Zwaar hout op vleugels vervangen
    Splitsing cockpitkap verplaatsen
    Cockpitkap aanpassen
    Tankinstallatie verbeteren
    Bekleden met balsa/tissue/spanlak
    Detail aanbrengen (paneellijnen, klinknagels, tankdoppen etc)
    Spraybar maken
    Spuiten
     
    j.knippels vindt dit leuk.
  9. bastiaandj

    bastiaandj

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Nieuwe Tonge
    Ik zal eens kijken voor je of ik iets kan vinden. Ik werk namelijk bij Vliegwerk Holland.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  10. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Geweldig!
    Ik had het volgende verzonden:

    Goedenavond,


    Het toestel PH-YTA, een Cessna 188 AgTruck, is bij jullie in onderhoud geweest en ik hoop er heel erg op hier iets over te mogen vragen.
    Ik ben bezig met een vliegend schaalmodel van bovenstaande prototype, maar moet (hij komt voor een jury te staan op nationale wedstrijden) de juiste kleuren gebruiken en kunnen bewijzen dat ik de juiste kleuren heb gebruikt.
    De kleuren op het toestel waren originele Cessna kleuren. Kan iemand mij verder helpen?

    Alvast heel hartelijk bedankt!

    Met vriendelijke groeten,
    Kim Vlasblom
     
  11. bastiaandj

    bastiaandj

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Nieuwe Tonge
    Hallo Kim

    Ik zal het nazoeken voor je. Misschien is er nog iets te vinden in de historie.
    Je hoort nog van mij.

    Groetjes Bastiaan
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  12. bastiaandj

    bastiaandj

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Nieuwe Tonge
    Kheb wat info voor je gevonden. In dit document kan je de kleurcodes per type en serienummer opzoeken zoals ze bij de fabriek zijn afgeleverd.
    Hopelijk kan je hier wat mee.
    Bestaat dit vliegtuig nog (PH-YTA) ergens op de wereld of is het al buiten gebruik gesteld? Want aan de hand van de finish & trimplate die in het vliegtuig is gemonteerd kan je de exacte kleuren achterhalen.
    Nu denk ik dat je ook al een heel eind komt met deze gegevens

    Succes//cloud.tapatalk.com/s/5a4f62bfb5920/C188 color codes.pdf
     
    kvlasblom en AHoogendijk vinden dit leuk.
  13. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Dankjewel. Lastig dat ik het serienummer niet heb.
    Het zal wel Vestal White, Horizon Blue en Goldenrod zijn, maar ik moet erachter komen wat voor kleuren dat nu precies zijn. Hebben we daar RAL-codes van misschien?
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2018
  14. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Ondertussen nog wat gedaan. Een deel van de bovenkant van de vleugels was open. Op de achterlijst zat een zware strook triplex; die heb ik eraf gehaald en de vleugel dicht gemaakt.
    Ook de strut fairings gemaakt.

    IMG-20180103-WA0015.jpg IMG-20180109-WA0009.jpg

    IMG-20180103-WA0025.jpg IMG-20180103-WA0046.jpg IMG-20180104-WA0005.jpg IMG-20180106-WA0001.jpg IMG-20180106-WA0005.jpg IMG-20180107-WA0001.jpg
     
  15. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Verder is de tankinstallatie verbeterd. Ik heb onder de hopper deksel een plaatje gemaakt voor de schakelaars en fuel nipple.
    Leek mij handig.

    IMG-20180110-WA0002.jpg IMG-20180111-WA0007.jpg IMG-20180111-WA0015.jpg
     
  16. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Daarna uitgevogeld hoe ik de strut braces maak, maar die voeg ik nu later wel toe.
    De splitsing van de cockpit kap is verplaatst naar die plek onder dat metalen randje (die komt bij de latere afwerking erop) waar ik het eerder over had.

    IMG-20180120-WA0019.jpg IMG-20180120-WA0023.jpg
     
    Cropduster vindt dit leuk.
  17. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Heel fraai weer!
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  18. bastiaandj

    bastiaandj

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Nieuwe Tonge
    PH-YTA Cessna A188B AG Truck s/n 18802700T

    4714 N4966Q
    03.06.1993 E.K.L.P. Groenland, Breda.
    12.12.1997 Aero Service BV, Lelystad.
    12.01.1998 Inschrijving doorgehaald.
    EC-GSS
    Het toestel is een zogenaamde Bonaire-conversie met IO-550D motor en andere propeller.

    Misschien helpt dit je weer verder.
    Groetjes Bastiaan
     
  19. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Dankje - dit had ik ook gevonden en met "EC-GSS" ook een foto, met de naam van een fotograaf. Die heb ik gisteren een bericht verzonden, maar nog niet terug gehoord.
     
  20. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Eerste servokapje gemaakt. Ook begonnen met de rompzijkant te beplanken.

    IMG-20180121-WA0007.jpg IMG-20180122-WA0021.jpg IMG-20180122-WA0029.jpg IMG-20180122-WA0032.jpg IMG-20180122-WA0036.jpg
     

Deel Deze Pagina