Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Dunsz, 30 nov 2014.

  1. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Voor lager - en zuigertjeswerk gebruik ik liever de spantangen. De houder heeft iets ruimte op de hoofdspindel waardoor je hem heel precies kan uit klokken en met een klein beetje geduld binnen de 1/100-ste van een mm ..........:)


    P1081567.JPG
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  2. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Volgens m'n LIS-vraagbaak moet je altijd van binnen naar buiten werken en na de H7-ruimer even een geslepen 6 mm as geprobeerd. Voelt als een kogellager ;)

    P1081568.JPG
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  3. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Aan 2 kanten de maat van de schetsplaten gedraaid via de "good old analoge" klok die het altijd doet .....................:D

    P1081569.JPG
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  4. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Na een klein 1/2 uurtje het resultaat, 2 glijlagers van (echt) lagerbrons. De grote ringen komen aan de binnenzijde. Tussen de krukas en deze ringen komen geslepen ringen van hardstaal 1/10 mm die de zijdelingse beweging van de krukas onmogelijk moeten maken. Op de achtergrond het basis materiaal van 15 X 30 mm.

    P1081570.JPG
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  5. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Heb jij nu een aparte opname voor de spantangen? Gaan deze niet met een MC opname rechtstreeks in de hoofdas ?
    echt lagerbrons , is dat dan weer anders dan alubrons?
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  6. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ja en MC3 spantangen heb ik ook maar deze houder voor de ER 25 spantangen is wat handiger en je kunt gewoon langere lengtes blijven inspannen net als bij de gewone 3-klauw.

    Ik weet niet of alubrons het zelfde is als deze stompjes brons die ik bij GHW heb gekocht. In ieder geval als dit warm wordt tijdens het bewerken loopt de olie er uit :D
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2018
    kaapstander en Paul Konings vinden dit leuk.
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Er zijn verschillende soorten brons met uiteenlopende specifieke eigenschappen , aluminiumbrons is wel sterker maar moet indien gebruikt wordt als glijlager goed gesmeerd worden ,
    tegenover "lagerbrons" ( bv rg7 is veel voorkomend ) heeft zoals ze noemen noodloop eigenschappen , kan een tijdje met weinig of geen smering .

    Groeten Jef
     
  8. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Dank voor de uitleg
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  9. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Als er uit die lagers olie loopt bij het bewerken is dat gesinterde brons. Normaal zijn die lagers op maat gemaakt en worden liefst niet meer bewerkt.
    Toch niet op het vlak waar de as op loopt. Gesinterd brons is poreus en zuigt zich vol olie. Als je ze bewerkt komen de poriën dicht te zitten.
    De smering is dan helaas niet optimaal meer.
    https://www.kracht.nl/index.php?id=36&titel=De%20werking%20van%20sinterbrons
    Dirk
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
  11. kaapstander

    kaapstander

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    74
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat lijkt een (schijnbare) tegenspraak Jef: als glijlager goed smeren, en toch goede noodloop. Weet je hoe dat zit/werkt?
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2018
    kaapstander vindt dit leuk.
  13. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Heren...............heren toch ;).................ik ben hardstikke tevreden met het materiaal waar ik m'n glijlagertjes van heb gemaakt ongeacht hoe het nu precies heet , maar ik geloof dus sinterbrons. Bedankt voor alle goed bedoelde bijdragen natuurlijk :thumbsup: maar ik wil (de) het vooral lekker simpel houden en er geen ingewikkelde toestand van maken. Het is tenslotte maar hobby en vrolijk gefreubel.
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  14. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Of het sinterbrons is kan je heel eenvoudig vaststellen, giet olie in het asgat zodat het helemaal vol zit en pak het tussen duim en wijsvinger. Knijp er nu stevig in, dan komt de olie door het materiaal naar buiten. Gebeurt dit niet, dan is het geen sinterbrons maar grafietbrons.
     
    kaapstander en Paul Konings vinden dit leuk.
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Vanmorgen kwam de vriendelijke pakjesbezorgmeneer m'n bestelling uit Germanika brengen :) Boutjes & tapjes M1.6 en wat metaal om onder andere de krukas mee te kunnen freubelen...................ondanks wat verzendkosten toch goedkoper dan hier in NL :hammer:

    P1101571.JPG
     
    kaapstander en Paul Konings vinden dit leuk.
  16. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Om de goede lengte van de krukas te kunnen meten heb ik eerst een proef opstelling gemaakt met de haakse overbrenging van de voedingspomp. De haakse tandwielen draaien zonder weerstand dus de assen zijn exact gelijk m.b.t. het hart..........:yes:

    Ik kan nu ook goed de maten meten om de naven van de tandwielen te vergroten en er stukjes aan te zilver solderen zodat ze straks met kleine inbusjes vast gedraaid kunnen worden op de assen.
    P1101572.JPG P1101573.JPG
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2018
    Paul Konings, Bert V en kaapstander vinden dit leuk.
  17. Jeffrey1980

    Jeffrey1980

    Lid geworden:
    5 mrt 2015
    Berichten:
    3
    Nou Dunsz dan maar via deze weg media delen hahaha. Je eerste 1/24 schaal olievat is klaar voor ik denk de Tugs. Ik heb een laag polygoonmodel gebruikt vandaar is hij wat hoekig. Maar is denk ik gemakkelijk rond te schuren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    kaapstander en Paul Konings vinden dit leuk.
  18. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    He'die Jef.................leuk geworden dat olievaatje :worship:. Deze post had idd beter gepast in het TID=draadje maar het is je vergeven ........slijm.......slijm :D
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  19. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Beginnetje gemaakt met de krukwangen.......................nu nog vast aan de navelstreng........;)

    P1141574.JPG
     
    kaapstander en Paul Konings vinden dit leuk.
  20. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    10 X 10 mm past in het beitel schuitje ...................

    P1141575.JPG
     
    kaapstander en Paul Konings vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina