Budget Bruder Mack

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door reinaart, 8 jan 2018.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik wilde eens zien of het mogelijk is om een Bruder Mack te voorzien van een goedkope snaar aandrijving. Aangezien ik geen enkele ervaring heb met de verschillende GT2 onderdelen heb ik gewoon een stel verschillende poelies (40t, 30t en 20t) besteld en een aantal snaren van verschillende lengtes. Poelies allemaal met een boring van 5mm hetgeen ook de diameter is van de Bruder assen. Om de wielen onbeschadigd van de assen te krijgen heb ik een 1/10 HG terrein wiel op een 5mm as gemonteerd en die in mijn boormachine gestoken. HG wiel tegen de Bruder band aan en gas geven . Door de wrijving wordt de as heet en smelt het Bruder wiel vanzelf los.

    Een snaar van 22 cm lang blijkt perfect te passen tussen de twee aangedreven achterassen (voorzien van 20t poelies). De voorste snaar is 40 cm lang en om em strak te krijgen heb ik een 40t poelie op het motortje gemonteerd (met een 20t poelie kwam het motortje net te ver naar voren). Motortje zou bij 12V 1000 RPM leveren dus dat zou genoeg moeten zijn. Ik wil twee Macks motoriseren, één met een kort chassis en één met een lang. In verband met de lengte van de verkrijgbare gesloten snaren is een ombouw van het korte chassis eenvoudiger en daar ben ik dan ook mee gestart.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Heb ook nog een ander alternatief geprobeerd (twee van deze motortjes met een korte snaar, voor elke as één) maar heb hiervan afgezien omdat ze niet goed samengaan met mijn beoogde veersysteem.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Interieur geschilderd, nog niet helemaal af :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Als je goed kijkt kun je het onderste deel van de snaar zien (de ruiten van het huis kunnen duidelijk een wasbeurt gebruiken :)) :

    [​IMG]

    Er moet nog veel gebeuren, waaronder het bestuurbaar maken van de vooras.


    Arjan
     
    RCjeffrey vindt dit leuk.
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Leuk om te zien dat iemand vollédig anders te werk gaat, kan tellen qua 'out of the box'! :koud:
     
  3. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    vooras kan je bestuurbaar maken of met n bruder trekker stuur as of n tamiya truck voor as de maat past perfect qua breedte,de mack is breder dan welk bruder cabine ook
    tamiya assen en velgen en rc4wd low profile banden en je hebt heel mooi model,het geheel kan je ook op n tamiya chassis plakken met underfloor motor heb ik ook al enkele malen gemaakt
    maar n snaar kan je ook proberen,ben benieuwd hoe t gaat werken
     
  4. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt voor de respons heren. Markioo, ik ga zo'n Tamiya vooras bestellen als mijn eigenbouw of Bruder Ram vooras niet werkt. Aangedreven Tamiya assen en wielen zijn me eerlijk gezegd te duur. Voor mij is bouwen toch leuker dan rijden en dure onderdelen vind ik uit dat oogpunt zonde. Ik heb op MP €24 voor de truck betaald (incl. verzk.), een tientje voor de motor, poelies en snaren. Ik heb verder drukveren besteld voor de vering, een goedkope 12 V snelheidsregelaar en onderdelen voor een bestuurbare vooras waaronder een stuurservo. Ik hoop in totaal niet meer dan €70 uit te geven.

    Groet,

    Arjan
     
    Helicor, trialrolf en adrie van gerwen vinden dit leuk.
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Klopt dat? En dan ga je dat ook nog eens versnellen door de tandwiel set op motor en as, dan draait de as dus 2000 rpm; lijkt me een beetje veel; of is het motortje 100 toeren?

    Overigens, die riem aandrijving vind ik wel ingenieus, nooit ergens gezien in een ombouw.
    Zelf heb ik wel dat andere, tweede type (gele) motortje gebruikt, en dat in het midden van een Bruder as gezet, en dat werkt wel goed, op elke as 1, en dan de twee motoren in serie schakelen, probeer het maar eens.
    Succes verder
    Cor
     
  6. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Leuk gedaan Arjan, :koud:
    Succes verder !
    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
  7. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt voor jullie reactie Charlotte en Cor.
    Cor: het betreft dit motortje :

    https://www.banggood.com/12V-DC-100...p-1174094.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN

    Heb het motortje tot nu toe alleen onbelast op 7 V getest en het toerental lijkt dan vergelijkbaar met de gele motortjes. Heb wel geconstateerd dat ik een grotere poelie op de voorste aangedreven as moet zetten, bij een 20t poelie wordt het motortje veel te zwaar belast. Ik ga nu een 30t poelie op de motor zetten en ook een 30t op de as in kwestie. Het leek mij dat die gele motortjes wat te fragiel waren om rechtstreeks op de as van een truck te zetten. Heb er zelf wel een uitgeprobeerd op een Bruder Landrover Defender :

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/1-16-bruder-ram-met-wpl-onderdelen.255698/

    Groet,

    Arjan
     
    weijnri vindt dit leuk.
  8. RCjeffrey

    RCjeffrey

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    1.138
    Locatie:
    enschede
    Zie het groene deel in de quote, zodra je beide poelies vervangt blijft de vertraging toch 1 op 1 en dus even zwaar:weetnie:
    Of bedoel je het anders?
     
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Arjan, je motor heeft nu een 40 tands poelie en de as 20, dus de as draait dan 2000 toeren/min
    Dat is bij een Bruder wiel van 77mm dus
    3,14x77x2000x60=29.028.316 mm/uur= 29 km/uur
    Als je de motor en as poelies verwisselt, dan blijft de riem omtrek gelijk en zakt de snelheid bij 12 volt naar 7,25 km/uur (29/4)
    Dat is nog redelijk te snel, maar bij 7 volt dus weer een stuk minder (èn zwakker!)
    Misschien kan je naar een lagere vertraging gaan?
    En als je echt met 7,2 volt wilt werken, dan kan je naar mijn mening beter van 6 volt motoren gebruik maken, want je rijd meestal toch niet (lang) op topsnelheid.
    Die gele motortjes zijn best wel sterk, maar ik gebruik er 4 op een bosbouw machine, dus een 8x8 aandrijving.

    Cor

    IMG_5134.JPG
     
  10. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
    Leuk project! Maar vraag me af of je wel vlot gaat kunnen sturen zonder diffs,
     
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Jeffrey: Heb inderdaad nu 2x 30t poelies gemonteerd, meer uit gemak oogpunt omdat ik zo het motortje niet hoef te verplaatsen. Ik moest wel weer wat hakken en snijden aan de behuizing van de achteras omdat het 30t tandwiel nu eenmaal groter en breder is. Mocht dit niet bevallen dan zet ik 20t op de motor en 40t op de achteras.Bij een 40t poelie zal er wel niet veel van de as behuizing overblijven.

    Cor: Bedankt voor je rekenwerk (is nooit mijn sterkste kant geweest :)). Ik wil uiteindelijk wel op 12V rijden maar ik had zo snel niets bruikbaars liggen aan batterijen of lipo's. Erg leuk ding die bosbouw machine. Heb ik ook nog even aan gedacht maar besturing leek me een probleem. Heb je een link naar je bouwverslag ?

    Ben: Eerst maar even het ding rijdend krijgen, dan ga ik me op de besturing storten. Bandjes hebben niet bar veel grip dus ik schat dat de wielen die bij bochten de minste omwentelingen moeten maken wel zullen doorslippen.

    Groet,

    Arjan
     
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Nee, geen bouw verslag, en de machine is ook nog niet af, maar de aandrijving is wel getest.
    Dat er geen diff's in zitten is geen probleem, want die Bruder wielen zijn nogal glad, en als hij in het zand gebruikt zou worden, dan al helemaal niet.
    Sturen doe ik niet met een servo, maar met een vertragingsmotor met een schroefdraad as; de beugel die je links op de foto ziet is de ophanging voor de stuurmotor. Het chassis met aandrijving is redelijk eenvoudig.
    De problemen/uitdagingen zitten in de kraan, met 2 draaipunten, en 1 telescoop-arm, met daaraan een knijper die ook open en dicht moet; dan nog het draaien van de kraan op het chassis, dat zijn heel wat functies...
    Cor
     
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Lijkt me niet eenvoudig Cor, ben benieuwd naar een bouwverslag. Heb inmiddels een 20t poelie op de motor en een 40t op de achteras gezet. Dit werkt perfect, met 7V al een redelijke snelheid en met 12V zal een perfecte topsnelheid haalbaar zijn. Denk dat jouw berekeningen goed kloppen. Ben tot op heden erg tevreden met deze combinatie van motor, poelies en snaren. Motortje maakt wel tamelijk veel herrie maar dat is gebruikelijk bij een reductie kast.

    Heb het motortje gefixeerd met een stukje alu hoekprofiel :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Begin vandaag met de besturing.

    Groet,

    Arjan
     
    Helicor vindt dit leuk.
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb inmiddels een vooras gemaakt van alu profiel en Nikko stuurarmen (die ik nog had liggen). Dit was overigens dermate veel werk dat ik voor volgende ombouw projecten Tamiya voorassen ga gebruiken. Heb een testritje gemaakt met een 3s lipo. Ding doet het prima alleen is de besturing niet optimaal omdat de voorwielen bij een grotere stuuruitslag aanlopen tegen de spatborden. Hier is niet bar veel aan te doen, het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de Bruder banden eigenlijk te breed zijn. Heb de stuurservo op mijn zender dan ook beperkt tot 50%.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Arjan,
    Die stuuruitslag wordt nu tamelijk groot omdat de fusee pennen nogal ver naar het midden liggen; als je die verder naar buiten kan verplaatsen, dan gaat het voorwiel een minder grote boog (deel van een cirkel) beschrijven, en zal de band meer 'ter plekke' draaien, waardoor hij minder naar voren en achter gaat, en daarmee de spatschermen en/of de veren zal raken.
    Ik denk dat je dan andere fusee's moet gebruiken (= maken)
    't Is maar een tip hoor ;-)
    Cor
     
  16. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt Cor, je hebt ongetwijfeld helemaal gelijk. Back to the drawing board ..... :) .

    Groet,

    Arjan
     
  17. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    bruder mack daar passen voor en achter tamiya assen + velgen kan je ook ervoor gebruiken en de low profile banden van rc4wd en je hebt heel mooi chassis
    de assen zijn goede breedte,
    jammer dat dit niet 1 2 3 onder de andere bruder modellen past
    ben nu weer met bruder arocs bezig ook met tamiya assen enkel die moet je inkorten dan,de achteras kort je 1 kant in door kunstof af te zagen en de diff as daar moet je dan een 2e korte diff as voor aanschaffen,dan hoef je die niet in te korten namelijk er zit standaard 1 lange en 1 korte in,nu moet je dus zorgen dat je 2 x korte hebt,is simpel
    deze arocs inmiddels verkocht en ben bezig met andere in t geel
     
  18. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
  19. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Merci Markio, die Arocs ziet er fraai uit. Heb vorige week ook een Bruder Arocs aangeschaft op MP. Heb de betonmolen en de tweede vooras er al vanaf gesloopt (wordt een boomstammen transporter). Is de cabine van de nieuwe Bruder Man modellen even breed als die van de Arocs ?

    Groet,

    Arjan
     
    markioo vindt dit leuk.
  20. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb inmiddels een Tamiya vooras binnen gekregen uit China, die kosten slechts rond €15 en dat leek me dan ook een alleszins verantwoorde uitgave (heb er nog maar 2 besteld :)). Met de fusee pennen maximaal naar buiten hebben de wielen nu inderdaad ruim voldoende speling t.o.v. het spatbord en de voorbumper. Nogmaals dank voor de tip Cor. Moest wel een stuk van ruim 1 cm uit de as zagen omdat ik de originele Bruder wielen gebruik (heb de "naaf" aan de binnenzijde van de wielen wel ingekort). Om de wielen op de assen te fixeren gebruik ik op maat gezaagde patent hulzen (patent bouten worden gebruikt voor het bevestigen van slotplaten op deuren). De hulzen hebben een binnen schroefdraad van M4 en de buitendiameter is 5mm, die dingen zijn dus perfect geschikt. Hoop morgen wat foto's te maken.

    Heb vandaag overigens ook een Bruder Man truck binnen gekregen en de cabine is inderdaad net zo breed als die van de Arocs.

    Arjan
     
    markioo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina