Vladimir's Plus (Windy)

Discussie in 'F5J' gestart door Justus, 10 dec 2017.

  1. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Geniet er van Justus!! :banana:
     
    Justus vindt dit leuk.
  2. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
  3. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Gefeliciteerd Justus,
    heb je je vingers al nageteld:D
     
    Justus vindt dit leuk.
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ja hoor..... Geen enkel probleem voelde de prop-wash nieteens.

    Het blijft natuurlijk een aandachtspuntje maar met de juiste startmethode maak ik mij geen zorgen. Komt er op neer er goed op te lettdn hem niet zelf te willen gooien maar hem uit je hand weg laten vliegen.
     
  5. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Justus, gefeliciteerd met de maiden! :koud:
    Ik heb je verhaal volledig gelezen en dan pas de filmpjes bekeken. :)

    Johannes
     
    Justus vindt dit leuk.
  6. rotormania

    rotormania

    Lid geworden:
    18 jun 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    roterdam
    Geweldig mooi vliegbeeld wat kan dat toestel stabiel en langzaam vliegen.
    Je zou hem zo uit de lucht kunnen pakken.
    dit jaar begin ik met een vlieg cursus kijk of ik dit ook ga lukken.
    Martin
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik zal een volgende keer proberen te laten zien dat hij ook relatief vlot kan (met de lage vleugelbelasting in acht genomen natuurlijk)

    Maar dit is echt een über-floater....ik geniet nog na!
     
    Ariel vindt dit leuk.
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Gefeliciteerd Justus! Heel mooi!

    Eén opmerking: als ik die starts zie, denk ik dat je net zo goed met illegaal vuurwerk kunt gaan spelen. Vroeg of laat kost dat je je vingers .... :confused:
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Duly noted....

    Ik heb een jaar lang met een Multiplex Xeno met een duwprop gevlogen die alleen met een draaiende motor te starten was. Daar heb ik weken met een lashandschoen gewerkt tot ik daar echt helemaal niet goed meer van werd en nooit 1 probleem mee gehad.
    Bij de InPuls heb ik 1 keer een tikje gehad waarna ik veel ge-oefend heb op start-techniek en ik nu zelfs met de 14x8 probleemloos start.

    Het mag geen verrassing zijn dat een duwprop om meer aandacht vraagt bij de start dan een trekprop en er zijn een waslijst aan manieren te verzinnen waarop dit een probleem is of in de toekomst wel of niet een beetje een probleem kan worden.

    Maar geloof mij als ik zeg dat de, naast mijn hoofd, opstartende 19x10 op de Orca vele malen enger is dan dit 12inch propje.

    In de opname ziet het er zeker spannend uit maar ik weet inmiddels wel hoe het aanvoelt als het propje in de buurt van mijn vingers is geweest, die luchtbeweging voel je en is hier geen 1 keer gebeurd.

    Dus nogmaals......ik snap heel goed hoe gevaarlijk een propeller is, ik vind elektro nog enger dan Nitro, ik weet hoe het er hier uit ziet, ik vind het op de filmpjes ook eng om te zien maar het heeft de aandacht
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2018
  10. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Werkelijk prachtig! Ik denk dat ik met trillende knieën de eerste start zou moeten vliegen. De start daar bij Warschau was bloedstollend! Gelukkig heb je hier wat meer ruimte.
    Mijn complimenten!
    Ik vind de Inside F5J van Hoellein al spannend genoeg.
     
  11. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
    Mooi die van jou te zien vliegen, ik wacht op beter weer. De manier van starten zoals op dat filmpje uit Oekraïne(denk ik) zal wel mijn methode worden. Met motor uit weg en dan langzaam motor aan. En ik ben het met je eens, Darius is in de communicatie geweldig, altijd een advies per omgaande
     
  12. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Dat mag op de wedstrijd helaas niet. Eerst motor aan , dan gooien.
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mede daarom blijf ik de start met motor aan doen.

    De regelaar staat op soft-start, ik houd de kist achter mij en zodra ik het propje voel duwen probeer ik alleen een beetje te ondersteunen en niet echt weg te gooien.
    Hij wil wel heel erg graag zijn neusje omhoog steken dus ik wil nog een beetje down mixen zodat hij horizontaal van mij wegvliegt.

    Ik kan ook eens kijken hoe het gaat als ik met half gas start, maar ik denk dat je dan juist wel een beetje moet gooien en dan eindig je wél met je vingers dichtbij. Wat ik namelijk met de InPuls merk is dat hoe harder ik zelf gooi, hoe dichter ik bij de prop in de buurt kom. (Maar sinds ik daar een 14x8 op heb ben ik nog nooit in de buurt van de prop geweest)

    F5j-modellen hebben niet veel nodig om te vliegen dus gewoon motor aan en zo snel mogelijk loslaten lijkt vooralsnog de juiste wijze.
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Geloof mij maar dat ik het ook rete-spannend vond hoor!
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  15. Otto's Eric

    Otto's Eric

    Lid geworden:
    27 apr 2005
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Soest
    Prachtig Justus!
     
    Justus vindt dit leuk.
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik werd lekker vroeg wakker waardoor ik nogal wat tijd over had voordat het mijn beurt is de haven onveilig te maken en het was zulk lekker weer dat ik besloot om snel de accu's af te toppen en naar de club te rijden.

    Vandaag stond er een klein beetje wind, de meter gaf 3bf aan, en aangezien hij heeeeeel licht is heb ik er voor de zekerheid het kleine ballastblokje van 122 gram in laten zitten. De 1ste start heb ik hem lekker laten klimmen maar ben ik vooral flink ver tegen de wind in gevlogen naar een plekje waar ik een poosje eerder een paar meeuwen zag draaien. Ook wilde ik bovenwinds beginnen omdat ik nog niet wist hoe langzaam hij nog steeds is met dat beetje ballast erin en ik rustig alle tijd had om dat uit te proberen. Op 151meter ging de motor uit en ik heb er maar 6 minuten voor nodig gehad om weer beneden te staan en helemaal niets te vinden wat op thermiek leek:(
    [​IMG]

    De grafiek laat zien dat ik gewoon niet goed op zat te letten:D ...ik zat in de goede hoek en ben in de 1ste minuut 2 keer door stijgende lucht heen gevlogen en had dat niet goed genoeg door. Ik moet dus echt nog wel wat scherper zijn!:hammer: (en dit is pas de 5de vlucht met deze kist dus moet hem ook nog leren kennen)\\
    Qua snelheid hoefde ik mij geen zorgen te maken....hij liep in 'Cruise' makkelijk tegen de wind in, gevoelsmatig met de snelheid waarmee ik de vorige windstille vlucht in Thermal1 vloog. voorzichtige conclusie dus dat die 122gram hem 3tot4 m/s sneller laten vliegen.

    Maar goed....qua thermieken leek het nergens op dus heb ik eerst maar even een kwartiertje goed staan kijken of ik nog ergens acitiveit/vogels zag (en een paar clupgenoten waren met HobbyKing Tundratjes aan het donderjagen en dat is ook leuk om naar te kijken)

    En meteen de hoezen er omheen houden....zuinig zijn op dit speeltje!
    [​IMG]

    Toen de Tundra's weer geland waren was het mijn beurt!
    [​IMG]

    2de start heb ik compleet de ander hoek opgezocht en ben ik wat verder benedenwinds gaan zoeken.Dat ging beter! ik had meteen wat te pakken maar was stiekem verder weg dan ik leuk vond dus ben ik eerst een stuk terug gevlogen. Maar ik zat nog steeds goed en ik heb het geluid van de zender maar ff uit gezet om de 10minuten timer te negeren. Het is dat er na een klein kwartiertje een politie-heli in de buurt kwam en ik heb hem snel omlaag en terug naar het veld moest. Dan loopt hij best aardig moet ik zeggen! een looping en een rol zitten er ook wel in dan:yes::yes:

    Daarna geprobeerd nog wat te vinden maar kreeg hem er niet lekker in gedraaid en ik begon achter een bosje te verdagen dus vond ik het mooi geweest.

    Ik heb weer even heerlijk gevlogen en geen spijt dat ik het hele spul mee naar Brielle heb gesjouwd. Ik denk niet dat ik deze week nog een keertje met de Plus kan vliegen maar dit was alvast weer erg lekker!!
     
    Japie.G, beerendonk, Jan Weststrate en 7 anderen vinden dit leuk.
  17. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Qua start een suggestie als ik zo vrij mag zijn,
    kan je niet eerst gooien met de motor uit en als het model vrij van je hand is de motor aandoen?
     
  18. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Is zeker een optie, maar in een F5J wedstrijd heb je gelijk een 0 score..
    Het reglement geeft duidelijk aan pas loslaten als de motor draait.
     
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het kan maar voor de wedstrijd mag het idd niet.

    En nog 1 keertje dan: het is geen probleem!
    Dit vraagt een fractie meer aandacht dan een prop in de neus maar meer ook niet.
     
  20. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Excuses, dat wist ik niet
     

Deel Deze Pagina