[review] WLtoys V950 Entry level 3D Helicopter

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door DutchRC, 17 jan 2017.

  1. DutchRC

    DutchRC Guest

    Halloa mensen :)

    het was al weer een tijdje geleden dat ik wat met helicopters deed, en daar had ik Wel weer es zin in :) Dus dan houd je een tijdje de verkoop-sites in de gaten.. En toen deze V950 tevoorschijn kwam, heb ik der 1 besteld :)
    Het is een flybarless, brushless 3D helicopter die ergens tussen Hobby- & toy-grade in zit (naar mijn mening)

    Link naar de RTF versie: WLtoys V950 RTF

    Link naar de BNF versie: WLtoys V950 BNF

    In dit topic zal ik verschillende video's posten. Uiteraard Ook vlieg-video's :p
    Om te beginnen echter eerst mijn 'show & tell' MET eerste test-vlucht :)



    Specifications:
    Rotor diameter: 460 mm
    Body length: 540 mm
    Height: 170 mm
    Weight: 402 g
    Battery: 1500mah 3S 25C Lipo
    Flight time: 15 minutes
    Motor: 1912 2830 Kv
    Tail motor: brushed
     
  2. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Ik heb zijn kleine broertje de Wltoys V977 waar ik veel plezier van heb. Dat ding vliegt enorm goed en stabiel voor zijn maat. Ik heb er al eens over nagedacht om deze ook te kopen voor erbij. Natuurlijk heeft deze niet de crash bestendigheid van zijn kleine broertje....maar nog steeds goedkoper dan een Align Trex 500 tegen de grond gooien.
     
    DutchRC vindt dit leuk.
  3. DutchRC

    DutchRC Guest

    So far vind ik het een leuk oefen-coptertje :) En nope.. ik denk niet dat et veel heel blijft als je em 'goed' crashed ;)
     
  4. DutchRC

    DutchRC Guest

    Halloa mensen :)

    het heeft 'even' geduurd voor ik weer een fatsoenlijke video over deze heli kon schieten (winter), maar bij deze dus :D
    Als hij heel blijft zal ik nog meer vlieg video's plaatsen :)

     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Wat een pracht-heli en ook bewonderenswaardig in hoeveel modi je ermee kan vliegen. Van veilige modus tot volledig 3D als ik afga op de YT-filmpjes. Ik ben ook erg benieuwd hoe dit model zich houdt na zo'n 100 vluchten op het vlak van duurzaamheid. En, ook belangrijk, hoe zit het met beschikbaarheid vervang-onderdelen en eventuele upgrades?
     
    DutchRC vindt dit leuk.
  6. DutchRC

    DutchRC Guest

    De parts beschikbaarheid is inderdaad van belang. Dat lijkt wel goed te zitten: Link naar parts
    Qua upgrades zou je bv de servo's kunnen vervangen.. Voor de rest zou ik persoonlijk Niets aan doen.. Houd em goedkoop, en zie het als een oefen heli.. Als je em dan tegen de grond kwakt, is dat aanmerkelijk minder kostbaar dan bv een Trex oid..
     
    Tomberland en eric_laermans vinden dit leuk.
  7. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Helemaal mee eens. Om deze reden heb ik mijn Trex 500 weg gedaan. Op een gegeven moment was ik gewoon te bang om er leuk ontspannen mee te kunnen vliegen. De angst om te crashen met bijbehorende kosten en reparatie tijd is serieuze business. Deze heli is daarmee een stuk vriendelijker voor de beurs. Ik heb veel lol van mijn WLtoys V977, maar die is eigenlijk net te klein. Ik denk dat ik deze heli voor erbij ga kopen. Mooi ding. Hopelijk vangt de douane mij niet....
     
    DutchRC vindt dit leuk.
  8. DutchRC

    DutchRC Guest

    Precies.. En het is daarmee ook nog een beetje een kip & ei iets: doordat je met zoiets goedkoops ontspannener vliegt, vlieg je ook beter / crash je minder snel.. Tenminste, dat is Mijn ervaring.. Ik heb ook nog een Trex 450 staan, met een mooie glasfiber kap.. Daar vlieg je dan dus vooooooorzichtig mee..
     
  9. Starscreamer

    Starscreamer

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Eibergen (Achterhoek)
    Mooi ding :) ik vind zowiezo dat WL Toys leuk speelgoed op de markt brengt voor relatief weinig geld.
     
  10. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Inmiddels heb ik de V950 een tijdje in mijn bezit en heb er enkele keren een leuke vlucht mee gemaakt. Echter ook al een keer gecrasht, en weer opnieuw opgebouwd. De gyro in dit model is wel erg onbetrouwbaar in 6G modus moet ik zeggen, want soms wil de helicopter tijdens het up spoolen opeens naar rechts trekken zonder reden. Na wat zoekwerk op Youtube blijken meerdere gebruikers last te hebben van dit kwaaltje. Vreemd want de gyro in zijn kleine broertje de V977 heeft het altijd goed gedaan en nooit rare kuren gehad. Soms helpt het volgens enkele gebruikers door de helicopter heel rustig op toeren te laten komen. Dit doe ik sowieso, ik geef nooit in een streep vol gas om van de plek af te knallen. Dit probleem doet zich dus enkel en uitsluitend voor in 6G (6 assige stabilisatie modus), niet in 3G waarbij minder stabilisatie truukjes worden gebruikt. In 3G modus ben je dus echt zonder stabilisatie een volledige CP helicopter aan het vliegen waarbij de 6G modus nog een beetje lijkt alsof je een quadcopter aan het besturen bent. Hij wil zichzelf automatisch recht houden net als een quad/drone. Echter soms dus niet in 6G modus want dan trekt hij opeens naar rechts. Wanneer je hier niet op bedacht bent dan schrik je je kapot en crash je de heli dus gegarandeerd wanneer dit probleem zich voor doet. Gelukkig is dit vrijwel alleen bij het opstijgen (up spoolen) dus ik ben er bedacht op inmiddels. Ik ben nog geen ster in het vliegen zonder stabilisatie, dus wel jammer eigenlijk want ik heb die 6G modus best wel nodig! Dan vliegt hij ook het meest relaxt en kun je lekker rustig schaal vliegen zeg maar. In 3G en zeker met idle up/negatieve pitch geactiveerd is het een echte stunt helicopter waar je dus zelfs mee inverted (op de kop) kunt vliegen. Dat is voor mij nu nog een brug te ver.

    Ik twijfel wel eens of dat een nieuw controller boardje (dus met ingebouwde gyro) het probleem zou kunnen verhelpen. Dit kost mij ongeveer 18 euro via banggood/aliexpress dus is misschien iets om eens te overwegen. Verder een leuke helikopter die absoluut beter zichtbaar is dan de V977 en ook beter tegen wat wind kan vanwege zijn maat. Wanneer de bladen door de wind snijden klinkt hij af en toe net als een echte helikopter en komt zelfs in de buurt van het heerlijke geluid welke mijn voormalige Trex 500 maakte. Echt machtig mooi is dat. Het blijft echter een toygrade heli, maar wat kun je ook verwachten voor 100 euro zeg maar.

    Ik heb er inmiddels wel nieuwe servo's in gestopt want die standaard servo's zijn niet al te best en waren ook deels gestript na een crash. Ik vlieg nu met deze jongens, erg goed moet ik zeggen:
    https://www.banggood.com/pt/Bluearr...icopter-Parts-p-1181597.html?cur_warehouse=CN
     
  11. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Met welke zenders werkt de bnf? Spektrum?

    Gr
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    Ff een klein tipje.
    Alle gyro’s hebben het punt dat ze even hun 0 punt moeten pakken. Stilstand.
    dit gebeurt meteen als de accu wordt aangesloten.

    Als een gyro beweegt tijdens het pakken van het 0 punt, wordt het 0 punt geen 0.
    Dan is beweging opeens 0, en zal de gyro de heli dus richting zijn 0 willen sturen.
    Oftewel, ongewenst.

    Dan gaat je heli dus spontaan een kant op die je niet verwacht.

    Dus, met aansluiten van de accu, eerst aansluiten, en alles even met rust laten.
    Niet eerst de accu op zijn plaats friemelen, heli optillen oid. Gewoon stil laten staan.
    Meestal met max 5 tellen is het goed, of krijg je bevestiging dat het goed is.
     
  13. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg

    Goede opmerking en tip! Zeker waar, echter was ik al op de hoogte hier van en hou ik hier ook altijd rekening mee tijdens het inpluggen of aanzetten van een helikopter of quadcopter. Altijd even de gyro zich laten calibreren inderdaad. Echter trekt de V950 zich hier weinig van aan, hij blijft soms gek doen. Zodra je in de lucht bent en een stuur beweging maakt corrigeert hij zichzelf wel vaak weer, maar wanneer je niets zou doen en gewoon recht op zou willen stijgen zou hij in sommige gevallen zichzelf meteen de grond weer in willen boren door extreem naar rechts te sturen. Je ziet de swashplate ook helemaal kantelen uit zichzelf. Zonder stick inputs. Aangezien meerdere mensen hier last van hebben volgens Youtube filmpjes denk ik dat het vervangen van het board geen zin heeft. Het probleem zit hem denk ik in het boardje van de V950. Deze heeft wellicht wat gevoelige hardware/software. Zijn kleiner broertje de V977 vliegt altijd uiterst stabiel in 6G (dus volle stabilisatie) modus. Och ja, dit weekend is alles weer goed gegaan, heb nog mooi kunnen vliegen met de V950. Het waaide een beetje maar hij hield zich redelijk stabiel. Dan merk je toch wel het verschil in handling met de V977 die veel kleiner is en veel gevoeliger voor wind invloeden.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    als hij dit uit zichzelf al doet, geeft dat aan dat er in de calibratie iets niet goed gegaan is.
    Zijn 0 punt staat niet goed, waardoor hij gaat corrigeren terwijl het niet hoeft.
    als ik je zo goed begrijp, doet hij het alleen in 1 stand van de gyro's, ik vermoed de gestabiliseerde modus?
    die modus is heel erg gericht op 0 standen van de gyro's, en gaat dus heel erg gekke dingen doen als het niet klopt..

    dit zie je ook wel eens gebeuren als er wordt getrimt op de zender.
    Sommige zenders vergeten de trim stand bij uitzetten, en sommige mensen gaan dan opnieuw trimmen op het moment dat het toestel aan staat.
    maar dan geef je dus eigenlijk constant een input 1 kant op, waardoor de swash raar gaat reageren.

    Zowieso is het normaal dat er bij rechtstandig opstijgen een input nodig is. iedere heli trekt iets 1 kant op.
    Des te sneller en grover je het toestel van de grond los trekt, des te grover wordt die correctie.
    maar, eenmaal los zou een goed afgesteld toestel, in een windstille ruimte, redelijk op zijn plek moeten blijven.
     
  15. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Wederom bedankt voor de tips, het gaat inderdaad wel eens fout in de 6G modus van de Wltoys V950. Dat is de 6-axis stabilisatie modus, dus de mode waar de helikopter eigenlijk min of meer vliegt als een quadcopter met gyro. Hij wil zichzelf dus stabiliseren. Alleen doet hij dit soms verkeerd en meent opeens naar rechts te moeten trekken/corrigeren terwijl hij gewoon recht aan het opstijgen is. Aangezien hij het niet altijd doet, is het wel vreemd want anders zou het probleem zich altijd moeten voordoen. De 0 punten zijn dus behoorlijk door de war op sommige momenten. Bij de V950 kun je de zogenaamde hover debugging doen. Dan kun je de gyro trimmen als het ware zodat hij weer zo recht mogelijk vliegt zonder teveel driften. De instellingen die je maakt zouden opgeslagen moeten worden zodat je dit niet elke keer opnieuw hoeft te doen voor het vliegen. Ik heb dit proces ook al vaker doorlopen, soms reageert de heli daar goed op en vliegt daarna prima. Soms blijft hij bij het optrekken weer naar rechts trekken uit het niets. Dit gebeurd ook vrij abrupt dus je moet echt snel reageren om een crash te voorkomen. Het blijft een beetje een vreemd verhaal, ik vermoed toch dat er iets niet helemaal lekker zit in de gyro waarmee de V950 wordt geleverd. Zeker omdat meer mensen op youtube ditzelfde probleem hebben. Ook ben ik het op forums tegen gekomen op het internet. In de 3 assige stabilisatie mode (3G) waarbij de V950 dus als een echte CP helikopter vliegt zonder stabilisatie truukjes, heeft hij er geen last van. Er is dan namelijk geen gyro actief die hem opeens wilt corrigeren terwijl er eigenlijk niets te corrigeren is. Echter omdat zo'n kleine helikopter als de V950 best wel zenuwachtig vliegt in 3G modus, vliegt hij het meest relaxt in de 6G modus. Dan moet deze natuurlijk wel betrouwbaar zijn. Ik heb in het verleden een Trex 500 gehad, een wat ouder model met flybar. Deze vloog zonder stabilisatie truukjes net zo stabiel of zelfs stabieler dan die kleintjes van Wltoys met de stabilisatie modussen. Een grotere heli krijgt zijn stabilisatie natuurlijk ook puur vanwege zijn maat en gewicht. Die kleintjes hebben wel baat bij een extra stabilisatie. Zonder zijn het erg snelle en zenuwachtige jongens die niet geschikt zijn voor beginners.

    Och ja veel oefenen op de simulator, dan kan ik die 6G modus over slaan en de V950 puur op 3G vliegen waar hij vooralsnog prima op vliegt zonder vreemde kuren. :)
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    1 ding: er is ALTIJD een gyro actief...
    sterker nog, er zijn er altijd 3 actief.
    hij heeft er ook maar 3.

    die zogenaamde 6 axis dinges is alleen maar een naam aan het systeem, wat aangeeft dat het systeem nog meer stabiliseerd.

    Bij de grotere helicopters kun je dergelijke dingen terugvinden in de staartgyro, die van huis uit een "hold" functie en een "normal"functie heeft.
    in de "normal"functie is de gryo actief, maar regelt de gyro alleen kleine dingen terug.
    De gyro houd niet in de gaten waar hij heen moet, hij ziet domweg dat er iets afwijkt, en gooit daar een voorgeprogrammeerde actie tegenin.
    bij zijwind zie je zo'n staart dus ook gewoon wegdraaien als er niet wordt gecorrigeerd.

    in "hold" functie houdt de gyro zelf bij hoeveel graden hij is verdraaid ten opzichte van het 0 punt.
    dan gaat de gyro dus net zolang sturen, tot het uiterste indien nodig, tot hij weer op het beginpunt is.

    in die stand is een gyro extreem gevoelig op input vanaf de zender. Dat wijzigt nl zijn 0 punt.
    als er getrimt wordt op de zender, wordt het 0 punt continu verschoven. vandaar mijn eerdere opmerking daarover.
    op de elevator en aileron as is die "hold"functie in meer of mindere mate ook aanwezig.
    alleen meestal niet specifiek onder die naam, en is er veel meer aan in te stellen.


    Nu weet ik even niet of jij die heli vliegt met een bijgeleverde zender, of met een alternatieve zender?
    van spectrum weet ik toevallig dat bij de dx6 (ff geen idee of het de i of zonder i is) de potmeters van de zender het wel eens begeven.
    dan geeft zo'n potmeter meestal gewoon de goede waarde door, maar af en toe knalt er even een afwijkende waarde door.
    een normale heli zou je dan even een "tik" in de heli zien, maar omdat het zo kort is, gebeurt er verder weinig.
    gestabiliseerd (dus jouw 6 as modus) is die tik het verdraaien van het 0 punt, waardoor die heli er echt serieus achteraan gaat.
    als je hem vliegt met een bijgeleverde (erg goedkope) zender, is de kans vrij groot dat de potmeters rommelen.

    als hij het in die 6 as modus heel regelmatig doet, zou je in 3 as modus ook "getik" in het vlieggedrag moeten zien.

    Wat ook nog eens kan, is dat er een trillingsprobleem is.
    bij sommige trillingen valt het samen met de eigen trilling van de unit, en gaat de unit zelf bedenken dat hij een andere kant op gaat.
    maar dat is toerengerelateerd.
    dus dan zou hij het altijd bij 1 toerental moeten doen op die ene dag.
    door luchtvochtigheid/vastzitten van de bladen kan het een andere dag een tik ander toerental zijn.. maar dan blijft het altijd toerengerelateerd.
    Ik ga daar trouwens niet van uit, als je door alleen de 3 as stabilisatie te activeren het probleem oplost..
     
  17. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    ......?
     
  18. tun0

    tun0

    Lid geworden:
    13 jan 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Zoetermeer
    WLtoys kennende: één van hun eigen protocollen. Dus heb je of de bijbehorende TX van hunzelf nodig, of een universele, zoals bijvoorbeeld een Devo met extra module(s) en DeviationTX.
     
    pach1977 vindt dit leuk.
  19. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    De Bind and Fly (BNF) kun je kopen indien je al een zender hebt van WLtoys van bijvoorbeeld zijn kleinere broertje de V977. Die gebruikt precies dezelfde zender. Dan hoef je er niet perse twee te kopen. Echter kan het natuurlijk wel zo zijn dat de trim instellingen van de V977 anders zijn dan die van de V950. Omdat je geen meerdere modellen kunt opslaan in de WLtoys zender blijf je die dan dus veranderen wanneer je van model wisselt. Niet echt ideaal dus. Dan misschien toch maar de RTF versie kopen, want voor een paar euro meer heb je eentje met eigen zender.

    Verder kun je de BNF versie ook kopen wanneer je al een Taranis zender hebt met de IrangeX 4-in-1 multi protocol module. De Taranis kan door middel van deze 4in1 module vrijwel alle chinese helikopters, quadcopters, drones enz vliegen omdat de meest voorkomende protocollen zijn ingebouwd. Zo vlieg ik met mijn Taranis MET 4in1 module o.a. de WLtoys helikopters, Eachine E010 en E011 mini indoor quadcopters, Kingkong Tiny7 (mijn eerste FPV quadcopter/Tiny Whoop model) enz. Je kunt er vele anderen ook mee vliegen zoals Hubsan, MJX, noem maar op! Zeker een aanrader die Taranis met IrangeX 4in1 module om meerdere protocollen te kunnen gebruiken.
     
    easy vindt dit leuk.
  20. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
    Beste, waar kan je de nodige instelgegevens vinden, ik heb namelijk onlangs de Horus X12S aangeschaft met de iRange IRX4+ de 4 in een TX module om met de WLtoys helikopters en andere zoals Blade te kunnen vliegen maar nog nergens instelgegevens gevonden voor o.a. de meerdere vliegmodussen te programmeren.
     

Deel Deze Pagina